Katsoin foorumi hakukoneella "Euroviisut" -hakutermillä, niin ei löytynyt tästä näistä tämän Suomen karsintojen, joista nyt jokunen kappale julkaistuna jo niin vielä säiettä. Tämän mä nyt ajattelin avata, mitä tässä nyt tullut kuitenkin sillä tavalla seurattua kuitenkin sen verran, että vähän on perillä minkälaisia kappaleita siellä on ollut kisoissa tai Suomen karsinnoissa. En kuitenkaan lukeudu sillä tavalla minään edes vähäpätöisemmin sinänsä Euroviisu-fanaatikko tai sillä tavalla "Have to, must" -juttuna kokevana ihmisenä ja musiikinkuluttajana. Mitä tulkitsin todennäköisemmin aika häränsilmaan osuen lopulta, että on taustoja varmaan joissain määrin kaiveltu, niin mitä olen joissain määrin profiloitunut asiaviihde-tuotannon osalta, niin tämä UMK-osallistuja Jere Pöyhönen, jonka ehdokaskappale tämä "Cha Cha Cha", niin siinähän on ja liittyen elämäni tuottajan roolissa tämän, mikä se perintöni lopulta sitten on kuitenkin aikalaiskuvan osata varmaan nyt ainakin hyvin pienissä määrin ko kaikkihan julkaisut lopulta, mitä teen tai ylipäätän, niin tuottajahan mä lopulta sitten voin pitää olevani, kaikki mitä teen niin itsehän alusta lähtien tietoisesti täytynyt tyhjästä lopputuotteeseen saakka, eli tuottaa mitä mikään synny tyhjästä. Sitten asiaan. Tämä "Cha Cha Cha", jos nyt sellaisen merkityksen haluaa mieltää suljettuna tuosta mitä varmaan tuossa Pöyhösen esittämässä kappaleessa se viittaa lähinnä tanssilajiin, tai rytmimusiikissa tosiaan musiikki-tyyliljiin "Cha Cha Cha", mutta tässä sitten: Musitan joskus 1990-luvun vielä loppupuolella maikkari esitti sitä Jukka Puotilan ja Aake Kallialan viihdeohjelmaa ja senkin nimi oli "Cha Cha Cha". Muistan lukeneeni, että loppuaikoina se kuvattiin saman päivän aamupäivän aikana, mitä se illalla esitettiin televisiosta, ja muistaakseni luin jostain, että se virallinen syy oli sitten lopulta miksi maikkari lopetti ja hyllytti koko ohjelman esityksen, oli se, että lopulta ohjelmaa ei katsonut enää ketään, että katsojabarometreissä oli pyöreää nollaa. Pöyhösen esityksessä lainaus lyriikoista: "Niinku cha cha cha, mä oon tulossa" jos tämän cha cha cha sitten käsittää ylipäätään television viihdeohjelmana, ja "mä", mitä laulaja on Jere etunimeltään, "Niinku Cha Cha Cha, Jere on tulossa". Mitä jos tuo pitää paikkansa, että ohjelma aikanaan lopetettiin, mitä sitä enää katsonut ketään, niin jos olen tosiaan tekemässä debyyttiä televisioon viihdeohjelman toimesta, niin mikään kanava tosiaankaan ei ota ohjelmaa esitettäväksi lopulta, mitä "niinku Cha Cha Cha", niin se sopii itselleni hyvin että vaikka video-ohjelmaa saatankin esittää, että televisiossa ei koskaan esitetä mitään tuotettani, melkein tavoitteeni onkin se. No tuo nyt sellainen, mutta oma nyt suosikkini tämän vuoden UMK-ehdokkaista niistä mitä on julkaistuna ällä hetkellä on tuo "No Business on Dance Floor" lähinnä ainoastaan siitä syystä, että en muista koskaan aiemmin kuulleeni yhdessäkään euroviisukappaleessa arabialaiselta asteikolta tai vastaavan harvinaiselta muutoinkin länsimaalaisessa musiikissa esiintyvältä soitettavan sitä välisooloa, joka kuitenkin on valtaosassa noista Euroviisu-kappaleen standardien mukaan niissä on tietyt yhtäläisyydet, mitä niissä kaikissa on, niin kuitenkaan kuullut. Se on se ainoa syy, miksi se on noussut suosikikseni. Vuonna 2021 oma suosikkini se tanskalaisveljesten esitys, joka oli ehdoton suosikkini, jäi semi-finaaliin. Siinä oli sillä tavalla 1950-vuoden Lollipops -tyylisen Lundgren -veljesten tyylinen 2020-luvun painos Tanskalaisesta teinipop-esityksestä. Varmaan siinä oli siinä esityksessä haettu jotain vastaavaa, mitä molemmat nuo veljesduot on Tanskasta.
Jälleen kerran Suomen viisukarsinnoissa tavara on sitä tasoa, ettei juurikaan jää jälkipolville kerrottavaa. Joko parhaat karsii etukäteen ns. "asiantuntijoiden" seula, tai sitten tässä maassa ei vaan osata (pidän tätä todennäköisempänä). Mutta roskaa on UMK23 täynnä, ei jatkoon, enkä edes aio katsoa.
No kyllä se melkein totta on ihan totta puhuen, että sinänsä ole nyt ainakaan miesmuistiini ollut ainakaan Suomen edustajien kappaleet sillä tavalla sitä tasoa, että ne jäisi puhtaasti sen musiikin takia sillä tavalla kansan soittolistoille, vaikka nyt Tommi Putaansuu nyt henkilöitymänä toikin Suomelle Suomen historian ensimmäisen Euroviisuvoition. Se muuten vähän huvittavalta jälkeenpäin mietiettynä, mitä tuo on Euroviisutapahtuma siinä määrin, ketä sinne nyt artisteina esim. päätyy edustamaan maataan, on helvetinmoinen media-pätsi lopulta, ja mitä joskus luin, että Lordin tuo esiintymisasun valmistelut kestää muutaman tunnin, ja mitä siellä Kreikassa silloin oli muistaakseni sellainen tilanne, että ne oli sillä tavalla sen artisti-imagon osalta ei juorujen mukaan paljastunut sitten oikeat kasvot. Mutta sitten heti sen Ateenan finaalin jälkeisenä seuraavan päivän Iltasanomien etusivulööpissä oli tuo Putaansuu isokokoinen valokuva aivan omana itsenään siinä kannessa. No, ymmärrän kuitenkin sen, että se julkinen artisti-imagoon liittyvä kaikki, mikä liittyy siihen, miten yleisö muodostaa mitäkin mielipidettä siitä, on sitten täysin eri, mitä se artisti sitten siviilissä on omana itsenään sitten ulkona siitä, no en tiedä voiko puhua "roolista". Sitten mitä itse olen päätynyt, että paras on esittää omana itsenään kasvoilla ylipäätään mitä sillä tavalla täytyy olla esillä, no ei tässä nyt sillä tavalla mitään tarvitse itseni ollakkaan, koska sitten mitä tulee siihen, että liittyen yrityskuvan tai vastaavasti artisti/esiintyjäkuvan siiten imagoon, mikä on rinnestattvissa samat periaatteet yrityskuva, mikä se liiketoiminnassa virallisesti on, niin sitten mitä jatkuvuuden periaate on yksi, mikä siihen liittyy, niin se omana itsenä alunperin esiintyminen kuitenkin on lopulta sitten voittavin, koska se käy psyykkeen päälle, jos esittää jotain aivan muuta aivan ensiesiintymisestä saakka julkisuudessa, koska sitä pitää sitten sitä aina kun on jokin median edustus paikalla, pitää muistaa ja kuitenkin olla ehyt se kaikki esitys ja ulostulo joka kerta ja samalla on kannettava se historia siinä sillä tavalla mukana, koska lopulta sitten sen julkisen imagokuvan perusteella ainakin siinä on parhaat edellytykset mahdollisesti sen julkisen uran pituus on sillä tavalla oletusarvoisesti mahdollisesti pidempi. Mutta siihen liittyy paljon muitakin asioita, että erittäin paljon todennäköisempää vaikka olisikin sillä tavalla tuon imagon osalta edellytykset sitten odotusarvoisesti sillä tavalla hyvät, niin lähestulkoon 99% kuitenkaan ei päädy sillä tavalla millään muotoa merkittävän pitkää uraa kuitenkaan luomaan. Nykyisin esim. musiikkiartistien se elinkaari on noin 4-5 vuotta tavallisesti, vaikka sitten päätyisikin jonkin Idols/Voice Of Finland/ yms. musiikkikilpailun voiton kautta järkevällä tavalla saa sen mitä niissä on monikansallinen suuri levy-yhtiö mukana kiinteästi siinä formaateissa, niin siten "turvallisesti", ja kaikin puolin järkevästi kuitenkin ainakin saa mahdollisuuden ja hyvät puitteet artistina toimimiseen. Antti Tuisku kuului tuohon 1% -vähemmistöön. Se nyt lienee kaikkein pisimmän uran noista nykyisten laulukilapialuiden menestyjistä ehnyt, vaikkakin jäi toiseksi muistan, mitä Hanna Pakarinen, trukkikuski voitti sen saman kauden osalta sen kisan, mitä Tuisku muistaakseni tuli toiseksi. Lisään vielä tuohon, että tuossa No Business Dancefloor, niin arabialainen asteikko nyt on ja äärimmäisen harvinainen, mutta intialaiselta asteikolta nuo tuon kappaleen se soolo-osa on ne sävelet siinä. Ne on äärimmäisen harvinaisia kauttaaltaan länsimaalaisessa musiikissa, mitä niitä käytetään. EDIT, Lisäys Tuo 4-5 vuotta lähinnä tarkennus siihen, mitä katsoen siitä hetkestä lähtien, kun jokseenkin sillä tavalla voi sanoa "julkinen" ura alkaa. Mitä pidemmälle historiassa menee, niin niihin on sitä vähemmän vertailukelpoista mitään verrata, koska se artisin se aloitusvaihe on aina sidoksissa siihen aikaan toimintaympäristöineen mitä se on, mitä siihen liittyy ylipäätän monta muuttujaa, mitkä vaikuttaa. Mitä oman teinivuosieni 1990-lopun yhtyeistä siellä nyt toikein muita sitten ole, mitä Ville Valo, Rasmus, Apulanta ja sitten Suomiräpin perustaja-pioneeri kummisetä Fintelligensistä aloittanut Elastinen nyt melkein ainoat, ketä silloin uransa jokseenkin alussa ollut tai alkuvaiheessa ja ne nyt on melkein vajaat 1% sen ajan niistä nyt jos kotimaiisia artisteja siellä muistan, mitä soitettiin paljonkin YLEn Radiomafiaa nyt kuuntelin paljonkin silloin, mitä se oli sen oman akani nuorisokanava mitä nykynuorisolla se on YleX, ja mitä oli se Suomen TOP40-listaohjelma televisiossa, ja Jyrkiä katsoin joka päivä suoran lähetyksen alusta loppuun koulupäivän jälkeen ja seurasin hyvinkin tiiviisti yms. En sitten tiedä kun ei ole tietämystä sillä tavalla, mikä se trendi on, onko se yhä yhä lyhyemmän uran suuntaan enkä ota kantaa siihen.
Niin jäätävät tekstiseinät bluesmoodilta, ettei saa selvyyttä mitä yrität sanoa. Brenkkua taas mennyt?! Mutta varsinaisesta asiasta sen verran, että Käärijän Cha Cha Cha on kyllä todella kova ja toivon sen menevän Suomen ehdokkaana viisuihin. Ei parane manata etukäteen, mutta ehkä jopa voittajapotentiaalia. Biisin alkupuolisko on niin rajun vetävä, että tanssilattia täyttyy sekunnissa, mikä on ehdottoman hyvä asia ajatellen pärjäämistä viisuissa.
Pahoitteluni, mutta puheripuli aina päällä kun on puheenvuoro, mitä täällä kämpällä tämä netti tässä nyt oikeastaan ainut sillä tavalla järkeenkäypä ajanviete ja kanava ulkomaailmaan, missä aika kuluu parhaiten lopulta sitten kuitenkin erityisesti iltaa kohden mentäessä. Nyt olen ollut selvin päin viime lauantai-iltapäivästä lähtien. On se totta, tuo Käärijän Cha Cha Cha siinä määrin kuitenkin ihan tämän ajan mukaisen massojen musiikkitrendin mukainen kokonaistuotannoltaan ja tyylilajiltaan, siinä määrin se on tasavertaisena muiden osallistujen suhteen. Kokemus vain osoittaa vähän, vaikka Euroviisu se konsepti on muuttunut täysin niistä ajoista, mitä Suomellakin oli niitä suomen kielellä laulettuja kappaleita siellä, niin mitä tämä kuitenkin on hyvinkin marginaali-kielialue, niin se voi olla aika haastaavaa pärjätä suomen kielisellä kappaleella sitten lopulta. Mitä pari päivää sitten oli Ylen verkkouutisissa juttu, etä oliko se peräti noussut yleisön mielestä jättihitin asemaan, niin siinä määrin sillä on menestyksen mahdollisuus, koska ne eri maiden pisteet mitä ne menee 12-0 sillä asteikolla, niin kuitenkin se Euroviisu-tapahtuman yleisö antaa kussakin maassa ne äänet poislukien, että missään niissä osallistujamaissa ei voi äänestää oman maan edustajaa, niin jos ajattelee, että Suomessa se Euroviisu-seuraajaporukka on sillä tavalla verrattavissa jokseenkin identtisesti kuitenkin mihin muuhun tahansa viisuosallistuja-seuraajakansan joukkoon jos puhtaasti ajattelee lukuja yms. Euroviisuissa, mitä joka maassa on omanlaisensa kulttuuri yms. niin sitten siinäkin tulee sitten niiden äänien meneminen millekin maalle vaikuttaa myös se, miten eri kulttuureissa on sillä tavalla mielletään, tai sillä tavalla kiinnostus kohdistuu ehkä jollain eri tavalla johonkin esitykseen, mitä nyt suomalaiset pitää jättihitin asmeassa tuota suomenkielistä esitystä. Mutta sitten toisaalta, Euroviisuissa on sellaisia maita tai maaryhmiä, joissa äänet menee aika vuodesta toiseen suosien sillä tavalla tiettyjä maita käsittääkseni, tai ainakin perinteisesti on olleet äänestäjäseuraajien suosikkimaita samoja vuodesta toiseen. No ei siitä nyt kannata mitään enempää vielä mihinkään suuntaan mitään arvella, mitä noita kaikkia UMK23-kappale-esityksiä ole vielä edes julkaistu käsittääkseni.
Kyllähän Suomesta löytyy paljonkin hyviä ja osaavia artisteja, mutta heitä ei kai päästetä UMK-finaaliin. Koska tarkoitus ei kai olekaan voittaa euroviisuja - voittohan tarkoittaisi että meidän pitäsi järjestää seuraavat viisut, ja sehän tulisi kalliiksi. Mutta miksei sitten vaan jätetä osallistumatta kokonaan, olisihan se ainakin kustannustehokasta? Ja ei, en ole kuullut yhtään näistä tämän vuoden UMK-kilpailukappaleista. Näin artistit listattuna jossain lehdessä, se riitti sen toteamiseen että selvästi ei ole mitään toivoa euroviisuvoitosta.
No Youtubessa on kokonaan virallinen tuo UMK23 -kanava, josta itsekin kuuntelin läpi ne kappaleet, mitä tähän mennessä on julkaistuna. Palaan vielä sen verran tuohon jokunen kommenttipostaus taaksepäin, että puhtaasti musiikin meriitein ei välttämättä ole juuri sellaisia kappaleita, että pelkästään sen vuoksi nousisi siten mitenkään jäisi elämään kansan soittolistoille. Jos oletetaan tällainen tilanne, että olisi pelkästään se musiikkiesitys ja vaikka siinä olisikin jonkinlainen markkinointikoneisto sen kappaleen takana investoinutkin resurssitehokkaasti ammattitaitoinen porukka rahaa, niin tuskin mitään erityisen pitkäkestoista suosikkikappaletta tulisi, jos poissulkee kokonaan tuon Euroviisujen -mitä se on järkyttävän suuren yleisön omaava Euroopan laajuinen eri maiden yleisradioyhtiöiden massiivinen mediatapahtuma. Varmaan ne soittolistat, mitä ne nyt on nykyisin jossain Spotifyssa, Youtubessa tai vastaavissa, niin valta-osa lopulta varmaan soittolistoista kuitenkin sitten on noita kappaleita sellaisen joukon profiileissa, jotka ovat nk. "viisufaneja", niitä on tolkuttoman paljon Suomessakin, ja sitten jos koko tuo Euroviisu-tapahtuman kokonaisyleisöstä, niitä on aivan tolkuton määrä. Käsittääkseni se yleisöryhmä kerää kaiken mahdollisen yksittäisenkin pienen tiedonhippusen tapahtumaan, tai niihin artisteihin liittyen, ja mitä sitten niillä on niitä kokoontumisia ja fanikatsomoita ympäri Eurooppaa, niin sitten jakavat ja tietovisailevat sillä nippelitiedolla. Mitä tulee tuohon, että oikeastaan kaikki nuo UMK-esiintyjät on olleet lähes tulkoon siitä ensimmäisen UMK-järjestämisestä saakka, mitä se nyt ei ole aivan järin montaa vuotta vielä ollut tuo nykyinen valintatilaisuus voimassa, niin sellaisia artisteja, jotka sillä tavalla ollut jo ainakin jonkun aikaa sillä tavalla mediassa sen verran esillä, mitä koko kansa ne tunnistaa, on niitä joitain poikkeuksia, mutta pääsääntöisesti näin. Voi olla, että siinä on taustalla lopulta sekin, mitä totesin aiemmin, että koko se Euroviisutapahtuma mitä yhden viikon se kestää, ja se koko se aika, mitä se kestää, se on helvetinmoinen media-pätsi, ja sitten tuollaiset sillä tavalla "pinnalla" jonkun aikaa ainakin jo olleet, niin niillä on sillä tavalla valmiina sellainen valmius, että ne selviää tuosta viikon infernosta siellä viisutapahtumasta. Se ei ole lainkaan yhdentekevää ollenkaan, miten käsittää sen vastavuoroisuuden ja julkiset tiedotteet/tiedotusilaisuuksien ja haastattelujen yms. mitä niihin musiikkialalla tavallisesti on ehdoton, että täytyy ymmärtää, mitä tuo julki, ja mitä sitten jättää tuomati julki medialle, tajuten hyvän maun suhteen olla sillä tavalla ajan tasalla mitä sitten jättää julki tuomatta tilanteesta riippumatta. Juuri jokin Euroviisut -viikon media-pätsissä kokematon infernoon päätynyt viisuedustaja jos on jollain tavalla holtiton, että ei nyt luonnolisestikaan ymmärrä sitä puolta tuosta musiikki-alaan liittyen samalla tavalla, mitä jo siihen sillä tavalla jo tottuneet, ja on sinut sen kanssa arjessa, koska jos nyt yhdelle tai vaikka kahdelle jollekin merkittävämmänkään median edustajalle antaa jokseenkin täysin holtittoman lausunnon, mitä nuo eri medioiden toimijat sillä tavalla jakavat tietoja keskenään, ja sillä tavalla ei se nyt ainoastaan Euroviisujen osalta tuon tapahtumaviikon aikana ole, mutta erityisesti siellä, mitä kaikissa noissa urheilukisoissa, euroviisuissa, yms. arvokisoissa on ne omat faciliteetit median edustajien päivätöiden hoitamista varten, en tiedä onko se virallinen nimi Press Center, en tiedä onko se se, niin ne kaikkien medioiden edustajat ovat sillä tavalla aika liki vielä jopa toisiaan varmaan, niin kyllä se ei kestä kovinkaan pitkään, kun kaikissa niissä viisu-edustaja maissa sitten on isot otsikot jostain asiasta, mitä varmaan jokaisella ainakin merkittävämmällä julkaisulla on kokonaan viisujen ajan jonkinlainen oma viisu-special -kategoria, ja tässä verkkojulkaisujen aikakaudella tämä tiedon välitys tapahtuu ilman viiveitä koko maailmalle lopulta sitten, kun julkaisu-painiketta painaa. No, käytännössä toimittajien artikkelit varmaan menee vielä nykyäänkin jokaisessa julkaisussa jonkun samassa firmassa työskentelevän onko se editori, tai joku kuitenkin, ketä katsoo sen asiasisällön, että se on kaikin puolin julkaisukuntoinen.
Kääriä oli Urheilucastin tuoreimmalla jaksolla vieraana. Oli varsin silmät avaava jutustelua. Mitä oikeasti sen julkisuuskuvan ja viihteen takana on. Siellä oli aika symppis kaveri, jolla oli aika tärkeetäkin asiaa. Ilo kyllä kuunnella noita Seppäsen haastatteluja. Saa aina hienosti vieraat puhumaan. https://open.spotify.com/episode/0TJfJbOz2ddcRNRIciSoJv?si=hT_e2pSrTmW7LmSp7dxSBQ Saa mun puolesta lähteä edustamaan Suomea.
Viime lauantaina muuten Yle ykköseltä televiosta #Hengaillaan -tietovisa-shown jälkeen YLE lähetti Ruotsin Melodifestivalen 2023 onko noi semifinaaleja tms. SVT:n tuuotantoa, niin ruotsalaisilla on tuo show/viisupuoli mielestäni suomalaisia kovemmalla tasolla kauttaaltaan, toki pidemmät perinteethän Ruotsilla on musiikkiteollisuuden osalta muun maailman suhteen, mitä Suomella. Oma suosikkini ehdokas-insertin ja shown puolesta oli tuo Elov & Beny -artistin esitys Raggen går. Amerikan autoja yms. Menevä diskokappale, ja show taattua ruotsalaiset tajuaa glamourin viisushowssa.
En jaksanut lukea ketjun kaikkia viestejä, koska olivat liian pitkiä. Käärijästä kuitenkin sellainen kommentti, että euroviisuvoittajajedonlyönnissä Suomi on noussut kolmannelle sijalle Käärijän ansiosta, vaikka UMK-voittajaa ei ole vielä edes valittu. Itse uskon kyllä, että Käärijän avulla Suomella on erinomaiset mahdollisuudet sijoittua top 10:een viisuissa olettaen, että live-esityksestä saadaan hyvä. https://eurovisionworld.com/odds/eurovision
Mitä itse olen ollut vajaat 10 vuotta Bet365 -bookien tavallinen palaava rahaa sisänätuova asiakas, mitä live-vedonlyönti oli ainakin siihen aikaan maailman ykkösluokkaa ja selviän myös englannin kielisestä asiakaspalvelusta sen lisäksi, etä rahat tulevat yhtä nopeaan kotiutuksen osalta Dansken tilille, eli pari pankkipäivää kotiutuksen käsittelyn jälkeen, nykyisin minimi-widthdraw laskenut kymppiin ja mitä en ole minkään nettikasinon affi tai partner, niin en kyllä Suomen viisuvoiton puolesta välttämättä 11 -keroimella löisi vetoa sisään. Voisi kyllä 10 euron betsin asettaa oman suosikkiedustajan puolesta kyseisellä bookiella. Kannattaa lukea argumentteja tämä ketju kokonaisuudessaan, mitä vähän vastauksissani ainakin myös asiaa mietteitä, miksi voi olla haastaavaa kuitekin pärjätä mitä suomi on verrattain pieni marginaali-kielialue, vaikka suomalaiset pitävät tuota jättisuosikkina tuota Käärijän kappaletta, ja kulttuurierot yms mitä niihin liittyy. Voi olla, että Ukraina saa tämän vuoden viisuissa tuon humanitaarisen kriisin alettua ja yhä jatkuen loppua vieläkään näkyvissä niin pisteitä eurokansalta, sympatiat Zeleskyn ja Ukrainan tavallisen kansan puolella. Itse toki mielenkiinnolla myös odotan, saa nähdä nyt mitä tämän helmikuun lopussa valitaan tuo Suomen viisuedustaja toukokuulle, niin mielenkiinnolla odotan mikä kappale sinne valitaan ja tietysti toivoo, että Suomen esitys olisi kaikin puolin Suomea muiden euromaiden suuntaan hyvällä tavalla myyvä esitys mitä tulee Suomi-kuvaan maailmalla, Euroopassa tai ns. Suomi-brändiin. Eikö tuossa UMK:ssa ole puolet katsojien äänistä ja sitten raati valitsee omansa, niin voi olla, että mitä tuon Käärijän kappale nostanut Suomen noinkin korkealle down in predictions, niin mitä viisukansan ja -seurajien vahva suosikki ja -tuki, niin melkein sitten silläkin on painoarvoa varmaan aika paljon lopulta siihen raadin ääniin, niin voi olla hyvinkin, että tuo Cha Cha Cha -viisu-edustaja ehdokkaamme tosiaan edustaakin maatamme ensi toukokuussa? Seurataan tapahtumia!
Toivottavasti ei. Voihan se biisi jossain homodiskossa toimia mutta tuskin euroviisuissa. Voittajia vuosien varrelta jos katsellaan niin aika konservatiivinen tapahtuma oikeastaan. Jos noista UMK-kilpailijoista joku on pakko valita niin sitten Kuumaa. IMHO.
Euroviisut lienee luokiteltavissa kategoriaan "homodisko", millään muotoa syrjivää painoarvoa tuolle ihmisryhmävähemmistöä kohtaan kuvaavalle joukolle ihmisiä. Euroviisut on parhaimmiillaan sateenkaari-ihmisten glamouria tihkuvaa showta,eikö? Pitääkin olla ihmisten tasa-arvon kannattajana olen sitä mieltä, Siinä määrin sinunkin mielestäsi tuo Käärijään kappale voisi toimia Euroviisuissa toukokuussa? En tiedä muuten, onko asiasta mitään tutkimuksia tehty, vähän tuntuu siltä oman empiirisen kokemuksen mukaan, mitä itse en ole homoseksuaali, mutta jotenkin se käsitys, että monella homolla/lesbolla tai muun sukupuolisella ihmisellä on jokseenkin hyvä maku ja tyylitaju, ja on tullut vastaan seksuaalivähemmisöihin kuuluvia ihan korkean moraalin ja päivänvalon kestävää bisnestä tekeviä yrittäjiäkin, jotka jollain tapaa tajuaa avoimuuden periaatteella hyvällä tavalla "Bisneksessä pitää olla runkkua", jos ei siteerata en tiedä jokin yrityksen perustamiseen liittyvä ihan domainin osalta .net -päätteinen verkkojulkaisu, en tiedä ylläpitäjää varmaan jokin reffi/affimiljonääri/bitcoin -sijoitajamiljonääri "Osakeyhtiö on pelkkää seksiä". En tiedä, onko saitti enää netissä muualla kuin Internet Arkistossa, voi olla että löytyykin. Joskus katsoin ja luin kyseisestä verkkojulkaisusta niitä blogiartikkeleita. Pääsääntöisesti noi yritysten perustamiseen liittyvät yksityishenkilöiden sivut ovat aika kömpelöitä asiasisällöltään. Tuo siteeraus tuntemattomasta verkkojulkaisu -lähteestä "Osakeyhtiö on pelkkää seksiä" käsitän sen millään muotoa liittyvän toimialakuvaukseen kaupparekisterissä, mitä monella ainakin meedio-naisella on reikiterapiaa yms. hyvinvointikonsultointi/hierontaa "Kaikki laillinen toiminta" siellä rekisterissä, vaan käsitän "Osakeyhtiö on pelkkää seksiä" onhan se sitäkin sen puolesta, mitä Osakeyhtiö on juridisesti itsenäinen oikeustoimija ja millään muotoa vaikkakin olisi yhden miehen Oy, niin henkilökohtaiseen varallisuuteen siten liittyvä, että siinä riskinä teoriassa on ainoastaan se pääoma, joka siinä on aloitusvaiheessa sidottuna siihen toimintaan kiinni. No, se yrityskonsultoinnista näin ilmaisella puolella. On se vähän muillakin elämän ja toimialoilla, että jotenkin se vaikutelma jäänyt, että "homot osaa pistää haisemaan", ja monella homolla taipumus ainakin joskus 1980/1990 -luvulla oli päätyä hakemaan televisiosta töitä. No, ei se siinä mielessä tainnut mihinkään muuttua se toiminta, juontaja Cristal Snow -taitaa jatkaa sen joukon perinnettä nykypäivän televisioruudussa jotakuinkin tajunnut oikein oman alansa. Cristal Snow, mitä tuli mainittua noista seksuaalivähemmistöistä, niin liittyy Euroviisuihin sillä tavalla, että Tapsa Huuska osallistui UMK-ehdokkaana 2016 kappaleella "Love is blind" hakien valtuutusta päästä edustamaan Suomea kisoihin. Tapio Huuska on muuten täältä Varsinais-Suomesta Naantalista kotoisin, vaikka aika nuorella iällä mies lähti Yhdysvaltoihin teatteriopintoja suorittamaan, ja voiti sitten 2006 vuonna muistaakseni miss Drag Queen -kisan, artisti-imago on sitten Kymppitonnin jälkeen ja noista laulaja-ajoista lähtien muuttunut muutamaan otteeseen, vaikka miestä en ihmeemmin seuraakkaan, mitä nyt välillä televisiossa näkyy esiintyvän kun sitä tässä nyt tulee katsottua aika paljon kuitenkin.
Tuo UMK 2016 oli muuten formaattina eniten itseäni miellyttänyt näistä karsintatavoista. Siis Ruotsin tyylinen, jossa oli useampi semifinaali ja sitten kisan huipentava finaali. Mittakaava oli isompi, toki joukossa oli sitten enemmän myös vaihtelevuutta biisien tasossa, samalla tietenkin myös monipuolisuutta. Mutta joka tapauksessa vähän isomman ja pidemmän mittakaavan tekemistä, joka miellytti katsojana ja lisäsi karnevaalin tuntua. Harmi vaan, kun Mikael Saari ei voittanut todella upealla kappaleellaan silloin. Käärijän biisillä on nyt 1,2 miljoonaa katselukertaa, joka on tuplasti enemmän kuin seuraavaksi eniten katsotulla ehdokkaalla. Kyllähän tämä vahvasti Käärijän suuntaan on kallellaan tähän mennessä. Ja olisi taas järkyttävä virhe lähettää joku muu kisaan. Biisin vahvuus on nimenomaan imaista tanssilattia täyteen heti alusta alkaen. Raivoisa alkuosa jää mieleen myös heti ensi kuulemalta, mikä on euroviisuissa tärkeää. Biisin aihehan on mielestäni nimenomaan suomalaista perusmiestä puhutteleva jähmeys ja siitä vapautuminen kännin avulla. Aika hieno kuvaus biisin muodossa illanvietosta siis. Sanoma voi olla kyllä vaikeasti käännettävissä sekä itse sanoituksen osalta, että myös samaistuttavana asiana ei-kännikulttuurimaissa, joita toki suurin osa kisan muista maista on. UMK:n lyriikkavideon käännökset ei mielestäni ainakaan tee täyttä oikeutta biisille. En itse ole oikein ymmärtänyt nettikohkaajia, joiden mukaan Käärijä plagioisi Saksan viime vuonna kansallisiin lähtötelineisiin jäänyttä Electric Callboyta. Mielestäni nämä on kaksi aivan eri biisiä ja tyylilajikin aivan eri. Jollekin muulle ne toki voi muistuttaa toisiaan. Ja minusta Käärijä on näistä kahdesta joka tapauksessa parempi. UMK-menestymisen osalta lavashow ratkaisee paljon. Käärijä vaikuttaa energiselle esiintyjälle livetallenteiden perusteella, joten siltä osinkin kyllä ihan lupaavat merkit ilmassa. Tuo videon kehäteema oli kyllä erittäin toimiva, saa nähdä mitä lavalle on keksitty. Ja aina sekin ratkaisee, miten lauluosuudet osuu nuottiin. Mutta ehkä eniten tämän biisin osalta ratkaisee, millaiset juhlat saa aikaan.
Muistaakseni UMK:n ensimmäisellä kaudella kuka tahansa sai lähettää oman kappaleen raadin arvioitavaksi, ja sitten niistä karsittiin ne kappaleet siihen viralliseen karsintaan päätyvät, mistä sitten valittiin Suomen edustaja. Mitä tulee omiin elämäni soittolistoihin, mitä olen jonkinlaisia kasannut eri itselleni tärkeillä teemojen alle Spotifyssäkin, olette varmaan katsoneet ja haxanneet nekin kaikki moneen kertaan mitä Facetunnuksilla minulla on se ilmaistili, niin profiilini on koko nimelläni ja se profiilikuva on sama Facebookissa oleva GIMpillä editoimani Disney Classic -väripaletin 8-bittinen käsitelty kuva sama valokuva, mitä tässä palstalla tämä avatar. Niin, itselleni mieleenpainuvin Suomen Viisukandidaatti on suosikkisäveltäjäni Kerkko Koskisen säveltämä Annika Eklundin esittämä "Shangain valot", joka on tuossa Finlandia -soittolistallani päätynyt sinne Spotifyssä, johon kerään jokseenkin kotimaisia omia itselleni joko tärkeitä kappaleita tai jos tulee hyviä muutoin vastaan, vaikka lista nyt ei kata koko suosikki/mielimusiikkikirjastoani niiden oslta mitä Spotifyssä on, siellä nyt ei ole edes kaikkia niitä artisteja, mitä tykkään kuunella fyysisilä äänitteiltä edes. Tuo Koskisen säveltämä kappale muuten selvisi aika loppumetreille, ja vuosi oli nimenomaan Suomen viisuhistoriakirjoitukseen jäänyt 2006 Ateenan finaaliin valittava semifinaali. Se on totta, mitä itse käsitän parhaimmillaan Euroviisu-kappalen pitäisi toimia parhaiten yokerhoissa, tai disco/bile-musiikkina siihen aikaan kun ilta ei ole alussa, vaan ihmiset ovat jo vähän avoimempia siinä pe-la tai la-su välisenä yonä, kun ihmiset ovat iltaelämässä hyvällä tapaa siinä illan fiiliksessä kiinni tanssilatilla "peak of success" ikäänkuin, vaikka slowareitakin on Suomenkin viisuedustajina ollut, mitkä sitten taas siinä aamuyon tunteina hitaiden aikaan levyseppo tai DJ:hän se taitaa olla levynsoittjat tiskijukat vielä nykyisinkin virallinen termi ravintoloissa,jotka ovat profiloituneet nuoremman sukupolven "menomestoina", tyyliin Lyni Turussa ja sitten Soittoruokala Armas Humalistonkadulla siellä on se diskopuoli erikseen, mitä kävn sellä viimeksi korona-lockdownin juuri enne alkua. Itse ja tein noista UMK-käännoksistä havainnon, että aika amatoorimäistä toimintaa, mitä ihmettelen kun itsekin olen hakenut televisiosarjojen kääntäjän englanti->suomi ja ruotsi->suomi ja suomi->selkosuomi käännoksiä tekevästä firmasta tyopaikkaa, niin muutoin olisivat palkanneet minut, mutta esteeksi nousi, että minulla ei ole viralista noiden kielien yliopistotutkintoa suoritettuna. Ensimmäinen mielestäni kardinaalimunaus oli tuo "sisu" sanan kääntäminen, mitä se on aika vaarallista lopulta lähteä kääntämään missään laululyriikassa etenkään. Sisu on jotain suomalaiseen periksiantamattomuuden, against the odds, vastoin kaikkia todennäkoisyyksiä tapahtuvaa meidän kansamme josta isiemme pojat ovat pohjan poikia juuriltaan, "Sisulla loppuun saakka" kansakuntamme luontainen ominaisuus, jolla me pieni Suomi ja suomen kansa selviämme, esimerkkinä nyt Suomen historiaan nojaten esim. Talvisota on Suomen historiankirjoituksessa kansa episodi ja luku, jossa Sisu -kansallisvoimavarastamme varmasti oli ehdottomasti apua, mitä voin kuvitella isoisäni noin -30 asteen pakkasessa siellä rintamalla nälissään ja varusteet kastuneina yms. Sisu oli käännetty tuossa "Give in", mitä "Give up" on "Luovuta", niin siinä määrin tuo in -vittaisi vastakohtaa, että ei luovuteta, mutta se nyt ei ole mikään vakiintunut ilmaisu. Give in on lähinnä viittaa miellän sen itse jotenkin periksi antamiseen paineen alla tms, joten siinä mielessä tuossa on yhteys Sisu -merkitykseen, mutta mitä virallisissa englannin kielisissä teksteissä on Sisu yleensä aika usein myos professoritason miehet ja naiset käyttävät ilmisua "Sisu" englannin kieli alkuperäiskielisiissä teksteissä. EDIT 8:51 10.02.2023 Lisään vielä, että tuo Sisu -sana lyriikoissa esiintyy UMK-osallistuja portion boysin "Samaa taivasta katsotaan" -viisukandiesityksessä.
Jälkimmäisestä lauseesta puuttuu varmaan joku sana... mutta ei, en luokittelisi tapahtumaa homodiskoksi. Koska vaikka ns sateenkaariväki onkin ottanut euroviisut ns omakseen, on siellä paljon muitakin ihmisiä ja musiikin lajeja myös laidasta laitaan. Ne on vaan sellaiset bileet että niihin on kaikki kutsuttu (paitsi venäläiset tällä kertaa) ja pukukoodi vapaa. En usko että Käärijän kappale toimisi siellä. Jotenkin tuntuu että ihmisillä on Euroviisujen suhteen kovin valikoiva tai lyhyt muisti. Voittajakappaleet on olleet yleensä jotain ihan muuta kuin moni tuntuu kuvittelevan. Alla olevasta linkistä voi katsella/kuunnella menneiden vuosien voittajabiisit, kannattaa (omalla vastuulla, ja Israelin edustaja vuodelta 2018 kannattaa jättää väliin, voi tulla henkisiä traumoja) tsekata vaikka viimeiset 20 voittajaa... itse kävin ne äsken läpi, siellä on aika monta hidastakin kappaletta, ja tyylilaji on pääsääntöisesti jotain ihan muuta kuin Käärijällä. Kannattaa myös kiinnittää huomiota Ukrainan kolmeen voittobiisiin kyseisellä ajanjaksolla. https://eurovisionworld.com/eurovision Niin, homoudessa on kyse seksuaalisesta suuntautumisesta, ei taipumuksesta hyvän maun vastaiseen perseilyyn, jota Käärijän kappale, tai kappaleen sisältö, edustaa.
Tässä on nyt kaksi eri asiaa: Viisuvoitto ja pärjääminen hyvin viisuissa. Viisuvoittoon vaaditaan se, että kappale tai show osuu jotenkin sopivasti hermoon. Hyviä sijoituksia tulee monenlaisilla kappaleilla.
Mitä en pääse eroon ruotsi-rakkaudestani myös veren perimän kautta, ja koen sen myös osaksi kulttuuriperimäni kotimaata, niin palatakseni mitä Rock'n roll all over the globe hela i natten runt i världen, Raggen Går oli ensimäisen suoran semarin Melodifestivalen suosikki -esityksen puolesta. Viiime viikonlopun yöt roikuin netissä, en katsonut lähetyst livenä, katsoin eilen illalla ne viime lauantain esitykset tuolta SVT:n ruotsin kanava viralliselta ylläpitämältä Melodifestivalen 2023 YT-kanavalta, niin musiikin puolesta ennen mitä tutustuin kommenteihin, mitä ruotsalaiset nyt lähinnä suitsuttaa, että "Pitäisi olla ehdottomasti jo voittanut Ruotsin karsinnat", päädyin kuultuani kun Casanovas -länsinaaprumme lavatanssiorkesteri, mitä kappale vaikuttaa Vikingarna -paremmalta aktilta, vaikka kaikki ne kuulostaa samaa kaavaa toteuttaa, niin tuo "Casanovas yhtyeen" Kun tulnteet palaavat, tai tulevat takaisin, jonkinlainen "Vanha suola janottaa" -tuohon iskelmäperinteen ja tradion jatkumiseen positiivisessa mielessä lienee meillä suomalaisillakin nillä lavatansseissa, jos niitä enää edes tuskin järjestetään, illasta toiseen leipänsä muusikko-koulutuksella hankkivien soittajien niissä sovituksissa ja tulkinnoissa, mitä kansa siellä lavatanssipaikoilla sitten tanssii, niin ehdottamsti voittaja-ainesta ainakin Ruotsin mantereella tähän astisista. Huomenna lauantai-iltana tulee uudet esitykset. Nyt tämä viime lauantain Melodifestivalen esityksistä oma suosikkini. Oliko se tuossa Nordmanin esityksessä tai jossain vilahti tuttu tekijä-subjekti siellä tekijätiedoissa ABBA:n Benny Andersson, mutta Nordmanilla on se yksi ihan menevä hitti sieltä 1990-luvun lopulta, mutta tuo oli aika lattea ja tylsä kappale ja esitys tuo Nordmanin uusi viisuehdokas-kandiesitys ja kappale. Esityksen puolesta, mikä liittyy myös viisumenestykseen oleellisesti, mitä ne on tarkoitn mietitty, pidän esitys se Raggen Går oli esitys show-puoli oli paremmin hallussa, mutta musiikin puolesta pelkästään arvioiden tämä Casanovas -En Svensk Dansband Så känslorna Kommer Tillbacka on ehdottomasti priimaa taattua ruotsitavaraa, ja voittaja-ainesta. Se on tosiaan eri, miten sitten siellä päätapahtumassa pärjäävät, mutta tällä hetkellä oan arvioni mukaan näistä tähän asti esityksistä, joita on yleisölle julkaistu, joiden varassa ainoastaan itse olen, lähellä ainakin ensi toukokuun länsinaapurimme edustajaviisukappale siellä? Ruotsilla tuon kappaleen suhteen vähän sama, mitä Suomessa meillä on siinä UMK:ssa tuo "Cha Cha Cha" vissiin se ykkösvoittaja-aktiehdokas kuitenkin lopulta, mitä tuo Casanovas -perinteiseen lavatanssi-traditioon nojaava esitys mitä sekin on natiivikielellä ruotsiksi, mitä sekin on rinnastettavissa kuitenkin globaalin ihmisyhteisön osalta englannin kielen jostain syystä vakiintuneena kansainväliseksi yleiskieleski niin suomi cha cha cha kielenä sama ongelma, että ruotsi on kanssa ja marginaalikieliallue joka tapauksessa, siitä ei pääse mihinkään.
Kommentti nyt, mitä eilen oli tuo UMK2023 -suomen viisuedustaja valittiin. En itse katsonut sitä lähetystä, suljin telkun 20:30 uutisten jälkeen, mitä aamuyöstä katsoin iltasanomien yön aikana uutiset, katsoin sen esityksen siitä ainoastaan päällisin puolin kerran, ja on käsitys muutamista asioista tuli kommentin arvoisesti siten, miten voin tuoda ne ilman mitään kytköksiä mihinkään suuntaan julkisesti esille: Mitä liittyy tuohon kansainvälisten yleisradioyhtiöiden raatiin, joissa Suomen raati on osa sitä, niin lienee samaa sisäpiiri-palkintojakoa ja valintoja, mitä Suomessakin kaikki nuo vuosittain järjestettävät gaalatilaisuudet, ja maailmalla nyt erityisesti pääosin ne keskeisimmät toimijat, jotka ohjaavat sitä massojen kulutuskäyttäytymistä, niin ne samat tahot päättävät pääosin noista vuosittain jaettavista pysteistä, ja mitä valintoja ylipäätään ainakin sen osalta myös katsojaäänestyksissä, mitkä ne valitsevat sinne, mistä yleisö voi valita. Se on ollut hama historia kaupallistumisen yhä voimistuneena nouseva trendi yhä voimakkaammin menee siihehn suuntaan. En tiedä onko Oscar-gaalan takana se Oscar Movie Academykään täysin vapaa tai ilman sidoksia noihin isoihin mediamoniala-konserneihin, mitä Yhdysvaltojen hallintokin on siten niillä on sinnekin taloudellisia/yms. intressejä ja vaikutusvaltaa Hollywoodin noilla isoilla studioilla, niin voisi sen pohjalta arvella, että Oscar-instituuttikaan täysin sidosvapaa ole noista isoista media alan isoista globaaleista monialakonserneista? Se nyt melkein selvää, että ainakaan musiikkialalla ei aika melko varmasti tule tekemään mitekään pitkää uraa tuo Suomen viisuedustaja, mitä esimerkiksi niitä on tapauksia Suomenkin edustajahistoriassa, esim muista nyt sen sällin nimeä, ketä sen mies/kitara -kappaleella edusti lopulta Suomea, ja se tuli ja tyhjästä oliko se silloin ensimmäisen UMK-kisavalinnan kautta, niin siitäkään kuulunut mitään, eikä se kappale soi missään ole kuullut enää sen viisufinaalin jälkeen päätapahtuman siis. Se on sitten ja, mitä tuossa on Euroopan laajuisesti ja Suomesta tuo viisudelegaatio ja yleisradioyhtiöt suojaa artistia, mitä Liverpoolissa on keskeinen vaikuttaja Beatlesin ollen erittäin merkittävä tulonlähde matkailun osalta kyseieslle kaupungille, niin jos tuolla esityksellä, mitä tuo Suomen viisuesitys on, artisti lähtisi markkinoille Britaniasta käsin luomaan uraa ilman tuota suojamekanismia, niin ei varmasti yltäisi mihinkään, ei selviäisi siitä paikallisesta musiikkipiireistä, saati siihen kadun tason käytäntöön, tai mitä tulee järjestäytyneeseen alamaailmaan, mikä lopulta oli Beatlesinkin takana ehdoton, mitkä oli vaikuttamassa ainakin joissain sidosryhmä-positioissa siellä. On totta, että onhan sielläkin tuon tyypisen musiikkigenren mitä tuo Suomen edustaja edustaa tyylilajiltaan, niin sielläkin on samat house/rap/yms. konemusiikki -discoskene olemassa, mutta sitten jos puhutaan oikein musiikkipuolesta, ja vielä jos aikomus kestävän kehityksen perusteella olisi luoda uraa, niin se on selvää, että ei menestyisi lainkaan. Niin paljon nähnyt kaikenlaista elämäni aikana, ja musiikkipuolella harrastuspohjalta 13/14 -vuotiaasta 1997/1998 ja nyt näihin päiviin asti, vaikka 8 vuotta olin kokonaan ilman, että koskin mihinkään instrumenttiin, ja loppuun asti nyt 40-ikäkriisin kieppeillä taas korona-lockdownin aikana elämäni mielekkyyden säilymisen osalta tärkeimmäksi asiaksi noussut ja mielenkiinto palannut, että vähän jonkinlainen käsitys asiasta, niin näin todella on kylmä totuus, miten esitin tässä nyt sen, mitä voin kertoa julkisesti. Voi olla, että tälläkin palstalla olen täysin uniikki tapaus, viakka kaikki ihmisethän omaavat erilaisen taustan, mistä käsin tarkastelee asioita, mutta "totuus esiin maksoi mitä maksoi", kuitenkin lopulta vielä Suomessa voi selvitä hengissä jonkinlainen sanavapaus vielä olemassa kuitenkaan aliarvostamatta viisufaneja, ketkä seuraavvat tuota fanittamisen näkökulmasta, mutta sitäkään nyt sitten tiedä, mitä siellä tapahtuu Nato-jäsenliittymisen jälkeen, kun Ukrainan, Viron seuraavaksi ja sitten siellä on kolmantena lun jostain listalla Suomi?
Joopa joo, media hehkuttaa taas Suomen euroviisuvoiton olevan melkein varmaa... Esim YLEn otsikko: "Analyysi: Suomi on lähimpänä Euroviisujen voittoa sitten Lordin" Itse tuli tuo UMK-kisa katsottua livenä, ja mitä siitä nyt sanoisi... Haber juontajana saattoi olla hyvä idea mutta lopputulos oli kyllä aika kömpelöä katsottavaa. Ja oma suosikkini Kuumaa esiintyi jotenkin aneemisesti vaikka biisi on kyllä hyvä.