Avataan ketju kauden 2023 moottoriurheilulle ja siihen liittyvälle uutisoinnille, ehkäpä vähän aiheen vierestäkin sallitaan eli moottoriurheilu-uutisia ja liippaavia mielenkiintoisia juttuja noin muutenkin. FIA World Rally Championship (WRC) -kausi on startannut jo Monte Carlon kisalla ja hallitseva maailmanmestari Kalle Rovanperä on hyvissä asetelmissa pisteissä toisena, kun otetaan huomioon että ensimmäisen kisan voittanut Ogier ajaa vain vajaan kauden ohjelman. Jyväskylässä ajetaan taas elokuun alussa, jos ajatuksia mennä katsomaan paikan päälle. Mielestäni nämä hybriaikakauden autotkin on yhtä näyttäviä kuin edellisen sukupolven ja laji on tietenkin nauttimassa uutta kohonnutta kiinnostuneisuutta näin suomalaisesta näkökulmasta, kun pitkästä aikaa mukana on mestarikuljettaja Suomesta. Laji on kyllä jatkuvasti uhanalainen tehdastallien vähyyden vuoksi ja saa nähdä mihin suuntaan sääntömuutokset ovat viemässä lajia tulevina kausina. Toisaalta tehdastallien vähyys on ollut vallitseva tilanne jo pitkään muutenkin. Hyvä, että on kuitenkin kaksikin varsinaista tehdastallia ja kolmas hyvin kilpailukykyinen talli lisäksi. Huippukuskithan on kuitenkin näihin mielenkiintoisesti jakautuneet. Itse uskon Rovanperän voittoputken jatkuvan. Itseluottamus on varmasti kunnossa mestaruuden jäljiltä ja autokin on paras. https://en.wikipedia.org/wiki/2023_World_Rally_Championship FIA World Endurance Championship (WEC) -kausi alkaa 17. maaliskuuta Sebringin kisalla. Rata-autopuolella sarja on ehkäpä tämän kauden kiinnostavin, koska mukaan on tulossa monta uutta Hypercar-luokan autoa ja tähän huippuluokkaan osallistuvien tehdastallien saldo onkin jo todella kova: Cadillac V-LMDh (uusi), Ferrari 499P (uusi), Peugeot 9X8, Porsche 963 (uusi) ja Toyota GR010 Hybrid. Sääntöjen osalta on tehty hienoa yhteistyötä rapakon yli ja tämä on ensimmäinen kausi, kun LMDh (Le Mans Daytona h) -autot kisaa pisteistä lähtökohtaisesti tasaveroisesti LMH (Le Mans Hypercar) -autojen kanssa. Hypercar-luokan autot on näyttäviä ja kuulostaakin nykymittapuulla hyville (kuuntele itse, jos et usko). Kestävyyskisat voi siis erittäin hyvin ja sarja on kilpailullisesti mielenkiintoisempi kuin pitkään aikaan. Kauden kruununjalokivi on tietenkin Le Mansin 24 tunnin kisa 10.-11. kesäkuuta. Kautta voi seurata livenä C Moren palveluissa (paitsi Le Mans) ja ilmeisesti sarjan oman palvelun (FIA WEC App ja sarjan saitti) kautta tilauksen ostamalla. Perinteisesti Le Mansin kisa on näkynyt Eurosportilla, jollei mitään ole muuttunut, niin todennäköisesti tänäkin vuonna. Le Mans on kyllä tapahtumana sellainen, että se olisi mielenkiintoista kokea ihan paikan päälläkin. Tänä vuonna on Le Mansin 100-vuotiskisa ja erityisenä herkkuna on osallistujien joukossa Nascar-auto, jonka yhtenä kuskina on muuan Jenson Button. Edellisen kerran Nascar-autoja oli mukana vuonna 1976. https://en.wikipedia.org/wiki/2023_FIA_World_Endurance_Championship FIA Formula One World Championship (F1) -kausi alkaa 5. maaliskuuta ja päättyy 26. marraskuuta kattaen kaikkiaan 23 kisaa. Melkoinen paketti lajia seuraaville. Jatkuuko Verstappenin voittokulku vai onko jostain muusta haastamaan, jää nähtäväksi. Pystyykö Hamilton vielä kerran nousemaan voittokamppailuun. Suomalaisittain tietenkin saadaan jännätä Valtteri Bottasia, jolla nyt toinen vuosi (kolmesta?) Alfan puikoissa. Kautta edeltävät kaikille yhteiset testit ajetaan 23.-25. helmikuuta. F1:n näkee Suomessa Viaplayltä ja F1TV:n kautta. https://en.wikipedia.org/wiki/2023_Formula_One_World_Championship Nascar-kausi alkaa jo nyt helmikuussa. Varsinainen ensimmäinen kisa, Daytona 500, ajetaan kuuluisalla tri-ovaalilla 19. helmikuuta, ja jo sitä edeltää pari kauden pistelaskuun kuulumatonta kisaa. Ensimmäinen näistä näytöskisoista, Busch Light Clash at The Coliseum, ajetaan Los Angelesin olympiastadionilla 5. helmikuuta. Kyllä, luit oikein, Nascarin perinteisiin kuuluu tällaisetkin erikoisuudet. Nascarin oikeudetkin on Viaplayllä, näkyy sen palveluista. Nascarilla ei ilmeisesti ole omaa striimipalvelua, vaan kisat näkyy paikallisten operaattoreiden kautta. https://en.wikipedia.org/wiki/2023_NASCAR_Cup_Series IndyCar-kausi alkaa 5. maaliskuuta. Oikeudet myös IndyCariin on Viaplayllä, näkynee siis sen palveluista. https://en.wikipedia.org/wiki/2023_IndyCar_Series FIM MotoGP World Championship -kausi alkaa 26. maaliskuuta ja päättyy F1-kauden kanssa samana päivänä 26. marraskuuta. Näkynee C Moren (ja Discovery Plussan?) palveluissa. Monta vuotta tuli odotettua Kymi Ringin kisan toteutumista ja lopputulos oli nolo pannukakku. Ei ole itse enää useampaan kauteen tullut seurattua (kun oikeuksien haltijat ja siten näkyvyys on ollut heiluvaista) ja lajin todellisista supertähdistä Rossikin lopettanut, niin jäänee tälläkin kaudella seuraamatta. Laji itsessäänhän on erittäin hieno, jos haluaa nähdä nimenomaan kilvanajoa. Koko setti alaluokkineen on hieno seurattava kisapäivinä, jos oma ajankäyttö tällaisen sallii. https://en.wikipedia.org/wiki/2023_MotoGP_World_Championship
Aletaanpa perkaamaan vähän kuluvan kauden tuloksia. Näin alkuvuodesta, kun moni varsinainen pääsarja vielä tauolla, on toki muualla jo tapahtunut mielenkiintoista. Nostan esiin Suomen tämän hetken kovimman lupauksen rata-autopuolella, Tuukka Taposen, joka pääsi Ferrarin akatemiaan ja siirtyi täksi kaudeksi F4-formula-autoihin kartingista. Taponen on ajamassa parhaillaan 2023 F4 United Arab Emirates Championship -talvisarjaa ja on siellä 9 lähdön jälkeen pisteissä neljäntenä. Vielä on 6 lähtöä jäljellä sarjaa. Peli on raakaa ja helposti vain voittajat lasketaan näissä alaluokissa, kun ajatellaan jatkoja, mutta erittäin hyvää suorittamista yli 40 kuskin sarjassa. Nämä on kuitenkin olleet Taposen ensimmäisiä formulakisoja ja yhden lähdön voittokin jo saavutettuna. Johtaa samalla sarjan tulokkaiden pistetaulukkoa. Koko sarjaa johtaa jenkki Ugo Ugochukwu, josta saatetaan vielä kuulla, on vielä Tapostakin puolisen vuotta nuorempi, vasta 15-vuotias. Välissä pari välimallin kaveria, iältään samoissa kuin nämä kaksi muutakin, 15-16-kesäisiä. Mutta Taponen siis nelikosta ainoa, jolla ei vielä ollut F4-kokemusta ennen tätä, muilla viime vuonna ajettuja kokonaisia sarjoja takana jo. Kyllä se nuorena nykyään alkaa, aika rajua touhua. Mutta olihan se kiva katsella ja kuunnella sarjan YouTube-lähetystä (sarjan lähetykset löytyy täältä), missä Taposta hehkutettiin seuraavana lentävänä suomalaisena, kun ajoi kisan voittoon. Vuoden 2023 päätavoitteeksi Taposelle on asetettu Italian F4-sarja, jota pidetään maailman kovatasoisimpana.
Ei ole osunut ihme kyllä silmiin iltapäivälehdissäkään, mutta tuli itsekin vasta sarjan tilannetta katseltua ja Taponen otti viime viikonlopun kolmesta lähdöstä kolme voittoa! Vielä kolme lähtöä ensi viikonloppuna jäljellä. Taponen on jo varmistanut talvisarjan rookie-mestaruuden ja on nyt kokonaistilanteessakin kakkosena, vain kuusi pistettä johtavaa kuskia perässä. Näyttää hyvältä!
Taponen UAE F4-talvisarjan kakkoseksi. https://www.iltalehti.fi/formulat/a/8e3a0e2d-33e4-4058-aa97-470ceca5ae49 Sarjan voitti ennen viimeistä lähtöä sarjaa johtanut tallikaveri Wharton, joka veti schumit tai prostit/sennat Taposelle eli törmäsi sillä seurauksella että molemmat keskeyttivät. Kaiken rehellisyyden nimissä tilanne oli vähän sekava, kamppailua radalla ja sen ulkopuolella (nuo pirun asvaltoidut turva-alueet, jotka muuttaneet rata-autoilun luonnetta), vaikea sanoa oliko törmäyksessä tarkoituksellisuutta vai ei. Kuvamateriaalikaan kun ei ole kuin F1-tasolla, vaikkakin F4-tasolla varmaan ennen näkemätöntä. Joka tapauksessa hieno tulos Taposelta: sarjan kakkonen, tulokaskuskien ykkönen ja neljä voittoa lähdöistä. Tuosta on hyvä jatkaa Italian F4-sarjaan.
Musta väri on ollut pop monessa autossa. Ilmeisesti yritetään nyt vähän säästää painossa. F1 Tv:ssä oli uusille tilaajille tarjous. Joku 87€ koko vuosi normaalin reilun satkun sijaan. Toki vain uusille tilaajille, mutta helpostihan tuonne uuden tunnuksen luo.
Mä luovuin F1 TV:stä. Viime vuonna oli vuositilaus, mutta katsoin vain pari kisaa. Asiaan on vaikuttanut ajankäytön priorisointi ja se, ettei Samsungille ole appia.
Tarjous tuli meikälle vastaan instagramissa eilen. Ja tein tuon oston instagramin omalla "selaimella".
Harmi juttu. Kun tuon näin instassa ja menin selaimella f1 tv:n sivuille, niin siellä en silloinkaan tarjousta nähnyt. Sen vuoksi ostinkin tuon suoraan instagramissa.
Harmi. Vähän oudosti ajoitettu tarjous joka loppui näinkin paljon aikaisemmin kuin kausi alkaa. Tällä viikolla just ennen kauden alkua olisi varmaan moni muukin tarttunut tarjoukseen.
Näkyykö kenelläkään muulla F1 TV:ssä formuloiden lähetysaikoja? Aiemmin lähetysajat ja tulevat striimit ovat olleet näkyvissä, mutta nyt ei ole yhtään mitään. Aivan kuin ykköset eivät edes olisi alkamassa? edit: lähetysajat näkyvät mobiilissa, mutta eivät Apple TV:n sovelluksessa. Mutta striimejä ei vielä.
Ehkä testien ja ensimmäisen kisan aika-ajojen jälkeen tylsin odotus F1-kaudelta edessä. RedBull tuntuu vievän muita Verstappenin turvin, eikä oikeaa kisaa voitosta tulla näkemään. Toki kausi on 23 kisan mittainen, mutta eiköhän kauden päätteeksi ole sama(t) voittaja(t) kuin viime kaudella. No katsellaan nyt alkukautta johonkin asti ja mietitään tarvitseeko tätä urheilumuotoa enää livenä nähdä...
Ei tosiaan hyvältä näytä. RedBull vie ja Ferrarit hajoaa, Valtteri kahdeksas ja ainoa valopilkku oli että Aston Martinin lupaavat näkymät jatkuivat myös itse kisaan saakka. Harmi vaan että tallin kuskit ovat itseään täynnä oleva mlkku ja gridin ehkä paskin, nyt kun Latifi ei enää ole jaloissa pyörimässä. Piastri on kyllä saanut sitä mitä on pyytänytkin. Huonoimman McLarenin vuosiin.
Eipä ollut kovin yllättävä eka kisa. Harjoitukset antoivat odottaa jotain uutta, mutta Red Bull vain piti vauhtia piilossa. Max on selkeä mestari. Mitään taistelua siitä ei edes tule. Perez ei pärjää, mutta ottaa yhtä selkeän kakkospaikan tällä kaudella. Nyt voisi sitten vanhaa kettua, Alonsoa, fanittaa. En ole koskaan mikään iso Alonso-fani ollut, vaikka mies kyllä on yksi parhammista kuskeista ikinä. Muut puolet henkilössä eivät vain nappaa. Mutta nyt voisi ihan vain kilpailun vuoksi fanittaa häntä. Onneksi meillä on F2 ja F3. Pelastivat taas kerran viikonlopun. Viime vuotta, kun mietin, niin varmaan puolet viikonlopuista (ainakin) oli hyviä vain pikkuformuloiden vuoksi. Itsellä ne alkavat pikkuhiljaa nousta viikonlopun kohokohdaksi. Ykkösten kisa on aina sellainen, josta ei voi koskaan tietää etukäteen, miten menee. Joskus kisa on hyvä, mutta yleensä ei. Pikkuformuloissa tuollaista pelkoa ei ole. Joskus toki sielläkin kisaaminen menee perässä ajeluksi, mutta jos niin käy, niin se johtuu vain huonosta radasta ei yrityksen puutteesta. Suosittelen pikkuformuloita muillekin. Jos kilvanajoa ja hurjia ohituksia haluaa nähdä, niin ne ovat oikeat formulat, eivät ykköset.
^ Joo, meni vielä viimevuotisilla maksuilla tuo F1com, mutta en taida enää sitä satastakaan laittaa siihen. T: Vesku
Sanoivat äsken telkkarissa, että Angela Cullen on jättänyt Lewis Hamiltonin tai toisin päin. Cullen on siis fysioterapeutti ja Hamiltonin pitkäaikainen apulainen.
Lappi keskeytti Meksikon rallissa johtopaikalta ja Bottas hävisi F1-aika-ajoissa tallikaverilleen. Ei ehkä paras päivä suomalaisittain. Tosin Kovalaista on mukava kuunnella Viaplaylla.