Silloin ei vaihtunut kumpikaan vaan olohuoneesta tehtiin kotiteatterihuone, vaimon ehdotuksesta siis. Joku 20v sitten mutta sama huone yhä käytössä.
Asia vilpitön. Tämä on tietysti huomion arvoinen asia. Siksi tietysti kannattaa ostaa eurooppalaisesta firmasta, jo pelkästään tullien yms. vuoksi. Jos ostaa Amazon.de'stä niin voi oman kokemukseni mukaan olla varma että tuote täyttää eurooppalaiset normit joka suhteessa. Otin tuon UST-tykin vain esimerkkinä monipuolisuudesta, en niinkään saatavuuden osalta. Tämä vain sattui olemaan Jenkkien markkinoille ilmeisesti tarkoitettu, muitakin on TV-virittimellä varustettuja. Tuon kankaanhan voi ostaa erkseen ja aika edullisesti vieläpä.
Asia selvä. Otin vain tuon laitteen esimerkiksi TV-virittimellä varsustetusta laitteesta. Onhan niitä muitakin. Uskon että Amazonin myymässä Bomaker Polaris-laitteessa on eurooppalaiset normit mukana. Bomaker on saanut paljon ylistystä ja se on natiivi 4K tykki? kaikesta päätellen ja ilman väripyörääkin mitkä ovat monen odottamia ominaisuuksia. Ja kuulemma hyvin hiljainenkin kaiken lisäksi. Se ei kylläkään sisällä TV-viritintä, mutta kompromisseja on aina, ainakin edullisemmassa päässä. e: mustan tasosta en tiedä varmasti, mutta tuossa valmistajan tiedotteessa muistaakseni kehutaan sitä ja asiakkaat eivät ainakaan moiti mustan tasoa. Ehkä tuo dlp tykkien musta on sitten parantunut entisistä ajoista. e2: HDR 10: Enjoy brighter whites, deeper blacks, and true-to-life colors. Näin todetaan mustan tasosta. Toki se on valmistajan näkemys. Ostajat eivät ole moittineet mustan tasoa, joten se on ilmeisesti OK. Monelta osin tuo Bomaker on edistyksellinen tuote. Törmäsin siihen vasta tätä topikkia aloittaessani. Alalla on tapahtunut niin paljon, että ei ole kaikkeen ehtinyt perehtyä.
Tätä tarkoitin, että siinä on TV-viritin(Anroid): https://www.projectorcentral.com/Hisense-L9G-TriChroma-UST-Laser-TV-Review.htm e: hitto näissä taitaa olla useita erilaisia versioita, mutta tässä mallissa ainakin on TV-viritin linkin tietojen mukaan. e2: saa Amazonilta suomeen: https://www.amazon.de/s?k=Hisense+L9G+TriChroma&crid=3I96RX5LGRHPK&sprefix=hisense+l9g+trichroma,aps,90&ref=nb_sb_noss hinta on edullinen näköjään, mutta onko sidottu tuohon 100" skriiniin, vai saako myös 120" skriinillä?
No tuossa ei ole tv-viritintä, vaan Android TV käyttis, jonka avulla voi ladata appeja ja katsoa netistä ohjelmia. Kun vertaa noiden speksejä TM testissä olleeseen Epsoniin, huomaa mistä hintaerot tulevat.
Tässä suora lainaus: Full triple tuner: the laser TV has DVB-T2, DVB - T, DVB - C, DVB - S2, DVB - S Minusta tuo on ihan selvää:Tv-viritin on.
Aivan, siihen viittasin, kun sanoin että on useita versioita ja linkkejä tämän myötä. Se sotkee ja siksi korjasin linkin.
Tässä on nyt edelleen tykittömänä kyhjöttäessä synkin miettein. Puolisentoista vuotta sitten plazaveli vielä kehotti tarttumaan silloiseen JVC N5-tarjoukseen, mutta hetken hannailu kostautui ja meni sekin ohi. Raju itseruoskinta jatkunut siitä asti. Eniten kiinnostava malli, JVC NP5 onkin sitten ollut aika karvaissa hinnoissa tähän päivään asti. Tänä vuonna tosin vakiintunut katukauppaan kuuden tonnin "tarjous"hintataso. Sonyn XW5000 Suomessa edelleen tuon ylikin. Mietiskelen, että heijastuukohan tuo Saksassa nähty hintojen aleneminen koskaan tänne peräpohjolaan. Saksassa NP5 nyt 5300 hinnoissa ja Sony tippunut alle 5000 hintaluokkaan. ALV-erot, kalliit rahtikustannukset, pienet myyntimäärät, nämä kai niitä hintoja täällä ylhäällä pitää, ainakin niillä voi perustella. Tuo (NP5:n) noin 500 euron säästö ei ehkä kuitenkaan saa vielä ottamaan riskiä Saksasta tilaamisella. Näinpä viime yönä jo untakin, että minua vedettiin Suomessa alan liikkeessä täysin alta lipan, kun menin hattu kourassa kyselemään tykkiä. Niin pahaksi on oma tilanne mennyt. Sitä alkaa jo miettimään, että pitäisikö kylmästi hankkia joku halvempi vehje (ehkä riskillä UST?!) odotellessa seuraavaa JVC-sukupolvea, jossa ehkä sitten olisi laser jo ns. hinnat alkaen -mallissakin. Uusi mallisto saattaa tulla ensi vuonna, tai sitä seuraavana, mistä noista tietää. Tai vain odotella pimeässä (kotiteatteritilaa valmistellen), siihenhän on tottunut muutenkin.
En usko, että JVC:ltä tulee enää edullisempaa laser tykkiä markkinoille. Yksi vaihtoehto tietysti olisi halvempi Epson. Mareksoundissa näkyy olevan nyt EH-LS11000W alessa. Epsonin EH-TW9400 lampputykkiä en enää ostaisi vaikka siinä hyvä kuva onkin.
Sitä on henkisesti alkanut varautumaan tuohon NP5-hintaluokkaan, koska se olisi se tykki mikä vastaa toiveita. (Tavoitteena 2.39:1 CIH, motorisoitu linssin siirto siis kova juttu. Lisäksi ympäristönä pimennettävissä oleva tila.) Tuo Sony pyörii ajatuksissa mustana hevosena, mutta sen panelien kestävyys on vielä arvoitus ja jotta sitä arvoitusta haluaisi lähteä selvittämään, pitäisi hinnan olla reilusti alle (ainakin yli tonnin vähemmän kuin) NP5:n. Ja siltikin jäisi kaihertamaan miksi ei olisi ostanut samalla JVC:tä. Sonyn selkeä (omiin tarpeisiin ainoa) etu olisikin laser-valonlähde. Epsoneissa on taas omat ongelmansa, mikä saa karsastamaan niitä. Niistä melkein lampullinen budjettivaihtoehto voisi olla se mikä tulisi kyseeseen. Mutta silloinkin taas miettisi, että miksi laittoi siihen monta tonnia, kun JVC:n olisi saanut taas muutaman enemmän laittamalla. JVC:n hankkimalla siis saisi mielenrauhan muutamaksi vuodeksi. Ison veden takana kohistaan JVC:n hinnanalennuksista, NZ7 nyt vain 9 tonnia. No, sekin Suomessa edelleen 11k. Välirahalla (suhteessa NP5, vaikka NZ7 olisi "vain" sen 9k) ostaa jo aika hiton monta lamppua, eli NZ7 ei ole omissa suunnitelmissani toistaiseksi. Kangas suunnitelmissa lycrasta DIY-meiningillä, sille en hintaa laske, puhtaasti harrastamisesta nauttimista se. UST voisi periaatteessa toimia tilassani ihan hyvin, jos sen asentaisi kattoon. Mutta en haluaisi laittaa siihen taas sitä kolmea touhutonnia ja vielä kankaaseen vähintään tonni päälle. Eikä se ehkä myöskään leffafiilistasolla ole sama kuin pitkäheittotykki takaa heitettynä. Pidän niitä (UST) enemmän telkun korvikkeina ja vähän tingityn gadgetmaisina. Jossain fantasiamaailmassani JVC NP5 olisi uutena lähempänä 5k kuin 6k, tietenkin sitä parempi mitä halvempi. Puhutaan tuossa hintaluokassa itselläni (varmaan monella muullakin) kuitenkin jo sen kokoluokan investoinnista, että joutuu vähän suunnittelemaan milloin mitäkin ostaa (siis elämän muihin menoihin jaksotettuna). Joku puolet halvempi malli olisi sikäli paljon helpompi hankinta. Nyt Saksassa NP5 tippunut 5149 euron tasolle, tekisi ilmeisesti noin 5,5k Suomeen meidän alvilla. Todennäköisesti odottava palkitaan, mutta sitten taas alkaa hiipiä se ajatus, että pitäisikö odottaa seuraavaa mallisarjaa, eikä sen osalta ole tietenkään mitään takuita mistään (etteikö hinnoittelu olisi vielä karvaampi ja että tulisi NP5 tilalle laser-malli). Ja tietenkin aika monta katseluhetkeäkin menettää mahdolliset pari vuotta odottelemalla. Vähän sellainen kyllä fiilis, että olisi kiva ennen joulua saada projektori tulille.
Itsekin menin lycralla 4v, mutta nyt kun ostin oikean kudotun ääntä läpäisevän kankaan, niin sen myötä JVC DLA-N5:n kuvanlaatu hyppäsi ihan uudelle levelille. Kirkkautta ja kontrastia löytyy nyt ihan eri tavalla kuin ennen Jos ostaa kalliin projektorin, niin mun mielestäni silloin valkokangas on väärä paikka säästää. Itseäkin harmittaa, että en hommannut parempaa valkokangasta jo vuosia sitten.
Tarviipa kysyä tuolta omalta sorsalta (sourcelta) missä hinnoissa liikkuisi nuo tykit. Oot kyllä viskipullon pystyssä jos saan hyvän diilin aikaan Kirkkautta varmasti löytyy sinun tapauksessa enemmän, koska sulla oli käsittääkseni 1 pinta valkoista lycraa (white over black) eikä esim. 2 (white over white) niinkuin allekirjoittaneella, jolloin kirkkautta on enempi kuin omassa AcousticPro UHD kankaassa. (Kyllä, molemmat löytyy). Ja ihan kolometrillä mitattu. Lisäksi Lycra pitää pestä ennen käyttöä jotta siitä saa sen hennon, kuvaa pehmentävän nukka pinnoitteen pois. Nämä ovat AIKA olennaisia asioita mainita kun moisia vertailuja tekee. Ostin testimielessä kiiltävää valkoista lycraa ja pitää sekin mitata ja tsekata mielenkiinnosta. Lähinnä että paljonko tuo lumeneita lisää ja esiintyykö hotspottailua.
Lycrassa oli nähtävissä ajoittain sopivissa kohtauksissa vaaleita vinoraitoja. Itseä ne eivät tosin häirinneet juuri ollenkaan. Lycra päästää valoa läpi paljon enemmän kuin tuollainen kudottu kangas, joten sen kirkkaus on luonnollisesti heikompi. Akustisesti läpinäkyvä kangas on aina jonkinlainen kompromissi valon ja äänen läpäisyn välillä. Uusi Xyscreensin SoundMax4K kangas vaimentaa korkeita taajuuksia pari dB:tä enemmän kuin vanha kangas. Kahdella lycralla saa varmasti parannettua kirkkautta, mutta mustan lycran kanssa hintaakin kertyy enemmän. Ero kirkkaudessa on aika iso verrattuna vanhaan kankaaseen. Vielä kun kankaan tekstuuri näy missään tilanteessa kuvassa, niin ei voi olla kuin tyytyväinen hintalaatusuhteeseen
Aika monella muullakin taitaa olla käytössä samanlainen valkoinen ja musta lycra (white over black) DIY-ratkaisu, joten en ajatellut mainita siitä erikseen. Itse olen harjannut ja pyyhkinyt lycraa kostutetulla puhtaalla rätillä ajoittain, joten nukka on varmaan lähtenyt hyvinkin pinnasta pois. Valkoinen lycra kangas on myös saattanut hieman kellastua ja sitä kautta gain on saattanut hieman laskea. Uudella XY Screeen Sound Max 4K kankaalla valovoimaa alkaa olla pimeään tilaan jo hieman liikaakin, koska nopeasti pimeästä kohtauksesta kirkkaaseen kohtaukseen siirryttäessä valo sattuu jo silmiin. Täytynee varmaan jossain vaiheessa säätää linssin aukkoa vielä pienemmälle ja kalibroida tykki uudelleen. Minusta ainakin N5 ja kangas toimivat hienosti yhdessä. Todennäköisesti tämä on itselle ns. viimeinen tykki+kangas combo ellei sitten jossain vaiheessa tule suurempia muutoksia elämäntilanteeseen.
Olenko lukemani perusteella ymmärtänyt oikein, että tuossa kankaassa gain olisi kuitenkin vain 0,7 paikkeilla? DIY lycra-kankailla ilmeisesti jotain samaa luokkaa (0,6-0,7)? Sinänsä en pelkää kirkkauden puutetta, sillä en itsekään sitä pidä ohjaavana kriteerinä. Tuo (XY) kangas onkin kieltämättä mielenkiintoinen vaihtoehto. Näin itsekin ajattelee jo etukäteen. Saattaa olla siis ensimmäinen ja samalla viimeinen tykki hakusessa itselläni. Siksi hakeekin riittävää laatua, kun samalla sitä ajattelee vähän kuin mahdollisena lopullisena ratkaisuna. Sitähän ei sitten taas tosin tiedä mikä päivitysvimma vielä iskee, mikä tietenkin kuuluu harrastuksen luonteeseenkin. Kun jotenkin tuntuu vielä vieraalta ajatus siirtyä telkkupintoihinkaan, vaikka ne kokoa kasvavatkin. Ne on kuitenkin vain telkkuja ja äänentoisto on niiden kanssa aina ongelma (ei, se Sonyn konsti ei ole ratkaisu). Sellainen periaatepäätös lisäksi mielen päällä, että kotiteatteritilasta ei sitten hevillä enää luopuisi. Eli jos ja kun elämä kuljettaa, niin se pitää jatkossakin löytyä pohjaratkaisusta. Pitkä tie ollut jo siihenkin, että on pisteessä, missä sellaista voi joistain asioista (mm. äänentoiston referenssitaso ) tinkien lähteä ylipäänsä toteuttamaan.
Kaikissa taitaa tuo gain olla "reilusti" alle yhden paitsi mikroperforoiduissa kankaissa. Eli niissä missä on pienen pieniä reikiä. Itsellä on tuollaista harknessin rättiä pari metriä kun teki sitäkin mieli testata. Ja reikiä en huomannut still -kuvalla enkä liikkuvalla materiaalilla omassa katseluympäristössä, jossa katseluetäisyys on 2,5m kankaaseen (joka on ~130" cinemascope). Enkä ole myöskään omalla näöllä huomannut yhtään mitään viivoja tai juovia lycrassa, vaikkakin näkötestissä näen heittämällä myös sen alimman rivin.. Pingotus toki vaikuttaa myös. Isot pojat puhuvat että se abouttiarallaa 100nits ois hyvä saada tykistä irti, jotta HDR on bueno.. saa sille sopivasti headroomia. No näissä toki tarvitsee muistaa että monethan meistä kuulee myös onko kaiutinkaapeli monisäikeistä vai ei Muutenkin monet tekevät aivan päin persettä noi kangasvertailut... Lähinnä siis siten että tykki on säädetty vanhaa kangasta vasten ja uusi heitetään vaan siihen päälle / viereen ilman uusia kirkkaustasapainosäätöjä ja ilman pingotusta. Eihän tuo kerro lähellekkään koko totuutta. Tuolla menetelmällä jos katsotaan uudella kankaalla jotain kirkasta elokuvasta napattua kohtausta niin siinä onkin sitten valkoiset palaneet jo puhki. Sama täällä. Tälläkin hetkellä kun tuossa uutta tönöä katsellaan niin leffahuone pitää löytyä ja mielellään reilusti isompi mitä nyt. Tahtotila olisi joku 4 metriä leveä kangas.
Jotain tuota luokkaahan se on. XY Screens Sound Max 4K kankaasta on mitattu gainiksi 0.79. Lycralle (Spandex) white over black gainiksi on saatu samalla mittaustavalla 0.64, mikä kuulostaa ihan uskottavalta. Myös XY Screensin mitattu kontrasti on hieman parempi. Itsekin olin lycraan tyytyväinen, kun ei ollu paremmasta tietoa Vanhalla JVC DLA-X35 tykillä kuitenkin tuntui välillä siltä, että sen kuvanaladusta ei saanut kaikkea irti 110" cinemascope lycra-kankaalla ja kirkkautta saisi olla enemmänkin. N5:n myötä kirkkautta tuli toki lisää mutta kontrasti ei ollut ihan sitä mitä odotin. Elokuvien katseluun kirkkautta ei tarvitse olla ihan älyttömästi. Elokuvainsinöörien suositusten mukaan sopiva kirkkaus elokuvien katseluun on 16-26 ftL pimeässä huoneessa, mikä vastaa 50-89nits kirkkautta. Pitäisi varmaan joskus mitata, paljonko nitsejä tulee uudella kankaalla kalibroinnin jälkeen. Ensin täytyy kuitenkin tutkia, miten ne sais helpoiten mitattua SpyderX Pro:n avulla. Saman periaatepäätöksen olen tehnyt itsekin, että nykyisestä en luovu kovin helpolla. Mikäli muutto tulee joskus ajankohtaiseksi, niin uudesta kämpästä olisi hyvä löytyä sopiva tila videotykille ja cinescope kankaalle. Siinä vaiheessa tykki ja kangas saattavat toki vaihtua.