Tuo oli kyllä todella ikävä uutinen. Mutta ralliautot ovat kuitenkin aika avoimia vehkeitä, vaikka suljettuja autoja noin periaattessa ovatkin. Sisään pääsee helposti kaikkea kamaa osumaan. Luulisin, että tämäkin osaltaan parantaa autojen turvallisuutta. Varmasti jotain keksivät vielä tuohonkin. Satavarmaksi ei mitään ajovälinettä saa, mutta parantaa aina voi. Breen ei mikään maailman nopein kuski ollut ja lähetyksissä useasti selostajat miettivät, että miten kauan mies saa olla mukana. Mutta oli hidas tai nopea, niin elämä on ihan yhtä arvokasta. Ja kyllä itse nostan hattua jokaiselle noista hurjapäistä, jotka vetävät kahtasataa pikkuteitä pitkin. RIP, Craig
Ikävä yllättänyt uutinen ja varmaan pienissä rallipiireissä laittaa mietityttämään monia. Monen epäonnisen sattuman summa, että noin pääsi käymään. Mitenköhän se hybridiakku, mikä sen potentiaalinen vaara on pahimmassa skenaariossa? Jos sen läpi menisi jotain, niin onko tulipaloriskiä? Jos rallia noin ylipäänsä ajatellaan, niin eihän laji voi koskaan olla ihan vaaraton, kun painetaan kahtasataa puiden yms. välissä. Ja nämä nykyiset autot on toisaalta turvallisempia kuin koskaan aiemmin. Varmaan jatkossa kiinnitetään enemmän huomiota tienvarsiin, jottei tällaisia riskipaikkoja olisi. Mutta vaikeahan kaikkea on varmistaa pois. Yksi vaihtoehto olisi radikaalisti laskea nopeuksia (käytännössä sama kuin B-ryhmän lakkauttaminen aikoinaan), mutta lajista lähtisi hohto samalla.
En usko, että akku on kovin iso riskitekijä. Veikkaan, että se on suojattu aika hyvin. Sama kuin formuloissa. Isompi vaara lienee koko sähköjärjestelmän oikosulku yms. Formuloissa taisi viime kaudella olla yksi kisa, jossa melkein koko harjoitus meni siihen, kun yksi auto pysähtyi radan varteen ja autossa oleva varoitusvalo sähköhäiriöstä oli päällä, jolloin ratatyöntekijät eivät saaneet koskea autoon. Mutta ei tuo akku varmaan sen isompi vaara ole kuin polttoainetankki. Tai ainakaan toistaiseksi ei mitään isoja onnettomuuksia akun vuoksi ole ollut missään lajissa. Ja toivottavasti ei tulekaan.
Dani Sordon auto paloi poroksi viime vuonna Japanissa. En muista, että siitä olisi muuta uutisoitu kuin se, että miljoona euroa häipyi savuna ilmaan.
RX autoissa ym. rata-autoissa on tuollainen verkko sivuikkunassa mutta tuohan ei taida olla rriittävä suoja kapeille esineille, riittävän pieni menee tuosta silmäkoosta läpi joten sivulasin pitäisi olla jotain tosi paksua panssarilasia ja paperiluukku-reikä pois ja jatkossa pitää vain avata ovi niitä varten. Jos peittää sivuikkunaa enemmän tuollaisella verkolla ja tiheäsilmäisemmällä kuin tuossa niin vähän voi haitata ralliauton ajoa kun joskus pitää kuskin nähdä ulos ovilasin läpikin mutkan apexiin ym (ja tieten tieosuuksilla myös normiliikenteen seassa).
Onko tuosta Breenin onnettomuudesta joku varma tieto? Ovathan WRC-autot niin hyvin suojattuja, että jotain outoa tuossa on tapahtunut. Esimerkiksi Tänak ajaa tuolla tavalla ulos: ja molemmat kuljettajat säilyvät hengissä.
^Eikös siinä tullut aitapölkky sivulasista läpi joka osui Breeniin? Videolla näkyy pyöreä reikä kuskin sivuikkunassa. https://www.iltalehti.fi/ralli/a/be62c6f2-0714-4342-bbf3-c7fc7eb8f94c
Tuossa iltalehden klipissä se reikä näyttää ihan siltä lappuluukulta mikä niissä sivu"laseissa"(4mm pleksiä) on jo entuudestaan(+sulkuluukku). Siinä kun se tyyppi ottaa sen pleksin pois niin käsi on siinä rei'ässä. Tieten puuaidan vaakaosa on voinut osua oven lasipleksiin ja se on vain irronnut(ei hajonnut) ja tunkeutunut syvälle ohjaamoon. On myös voinut mennä tuulilasista läpi jostain A-pilarin vierestä ja ralliautojen tuulilasi on samaa tavaraa kuin siiviautoissa. Pieni mahdollisuus on siihenkin että puuaidan vaakaosa on voinut mennä vasemman eturenkaan takaa pyöränkotelon läpi ohjaamoon (en tiedä kuinka kestäviä ne on) kun aluksi sanottiin että etukulmasta tullut läpi ja itse en oikein miellä mitään osaa ovesta enää etukulmaksi.
Yritin etsiä "varmaa" vastausta. En löytänyt. Tässä video turmapaikasta: Pölkky ilmeisesti tullut tuulilasista tai sivusta sisään. Turha kuolema joka tapauksessa. Niin kuin Esapekka Lappi sanoi: Craig olisi halunnut, että jatketaan ajoja.
Niin voihan se reikä olla lappuluukkukin, aika ehjältä näyttää kylki sen mitä videolla näkee. Aiheuttaisko aitapölli kuoleman jos se olisi osunut alemmas esim. jalkoihin? Sillä aattelin että yläkroppaan osunut.
Esuppi sanoi näin ja mainitsi tuulilasin: "Olemme varmasti samojen tarinoiden varassa... mutta tuulilasista pitää kuitenkin nähdä läpi, ja jos siitä tulee autoon jotain sisään, niin vaikea aspekti on kyseessä. Jos osuisi muualle, niin ei kävisi mitään. En tiedä, mitä voisi tehdä tällaisilta asioilta välttyäkseen."
Niin, jos se pölli tuli tuulilasista tai sivulasista läpi, niin se todennäköisesti osui päähän, koska on tiedotettu että laakista vainaa. Totaalinen ns. freak accident, vähän kuin Tom Prycen kuolema F1-kisassa aikoinaan tai Maria de Villotan onnettomuus testatessa Marussiaa. Valtava määrä epäonnea mukana.
Olen unohtanut opponoida tätä väitettä. Pikkuluokat ovat pikkuluokkia, koska ne ovat vaan niitä pikkuluokkia. Kova on yritys, mutta nuoriso-osasto on hölmöä ja liikaa keltaisia lippuja. Minulla on ihan hyvä äänentoisto kotona. En ole huomannut mitään ratkaisevaa eroa äänissä. Ehkä siellä paikan päällä on. Toisaalta ääni on ehkä viimeinen asia, jota seuraan moottoriurheilussa. Rasittavaa tämä ylimääräinen tauko F1-sarjassa. Onneksi on snookerin MM ja juuri nyt MotoGP-sarja eli katsottavaa riittää.
Ja hämmennys oli ihan mahooton, kun huomasin että MotoGPn Viaplay selostaja (oliko Markkanen nimeltään) on luopunut Banjainasta, Espargaroosta ja Sarkoosta. Nyt sieltä tulee Bagnaia, Espargaaro ja Zarko. Ilmeisesti joitain muitakin häirinnyt tuo.
Niin, pikkuluokat ovat pikkuluokkia. Kyllä itsellekin formulaviikonloppuina ykköset ovat se pääasia. Mutta silti monena viikonloppuna pikkuluokkien viihdearvo on paljon suurempi kuin ykkösten. Ja juuri tuo kuskien nuoruus ja kova yritys tekee siitä niin viihteellistä. Ei meikäläistä haittaa se, että jossain luokassa kuskit ovat nuorempia ja kokemattomampia kuin toisissa. Samoinhan sm-liigaa voisi sanoa huonoksi, koska se ei ole laadultaan nhl-tasoa. Ja, jos ei pikkuformuloita halua seurata, niin sitten ei seuraa. Mutta, kun itse olen kuskien naamat, nimet ja autot oppinut ihan kuten ykköskuskienkin, niin noita on mukava seurata. Ja tietyllä tavalla tulee jatkumoa ja mielenkiintoa myös siinä tapauksessa, kun/jos kakkoskuski nousee ykkösiin. On jo tullut pari kolme vuotta seurattua kuskia, joten tietää taustat ja sen, miten hyvä/huono kuski voi olla. Mukavasti Viasat näytti viime kisaviikonloppuna kakkosten ja kolmosten kisat. Saapa nähdä, miten jatkossa. Äänet olivat itselle isompi asia silloin, kun ykkösissä oli vapaasti hengittävät korkeille kierroksille ulvovat moottorit. Edelleenkin menee iho kananlihalle tästä Nykyään ykkösten ääni on mitä on. Eli ei juuri mitään. Eikä parempaa ole tiedossa. Kakkosten tuplasti suuremmasta v6-turbosta, jossa ei ole mitään energiakeräyksiä ääntä vaimentamassa, lähtee livenä paljon kovempi ääni kuin ykkösten koneista. Ja vaihteiden vaihdot paukkuvat kivasti. Toki, eihän nuo kakkosten koneet taida kiertää kuin johonkin noin puoleen siitä, mitä ykkösten koneet, mutta äänet ovat silti paljon kovemmat. Tv-lähetyksissä tuo ei oikein kuulu läpi, kun ääni kompressoidaan yms. Mutta ilmeisesti katsojat joutuvat ainakin lähtösuoralla pitämään kuulosuojaimia kakkosten kisoissa, mutta ykkösissä ei. Välillä telkkarissakin onboardissa äänet ovat oikein kivat. Tämä video kuvaa hyvin sitä, miten iso muutos äänissä tuli, kun vapaasti hengittävistä vaihdettiin hybrideihin. Nykyään äänet ovat vähän kovemmat pienten muutosten vuoksi, mutta silti kisoissa pärjää ilman kuulosuojaimia. edit: en ole ihan yksin tuon äänimielipiteen kanssa. Noin 50 sekunnin kohdalta eteenpäin jos katsoo.
Latvala kertoo Graig Breenin onnettomuudesta, ”33 kilometriä tunnissa on ollut vauhti siinä tilanteessa”. ”Osa puisesta aidasta tunkeutui autoon ikkunasta. Hitaasta vauhdista huolimatta onnettomuudella oli järkyttävät seuraukset.” https://yle.fi/a/74-20027946