Tuo on kyllä jotenkin vielä järkyttävämpää kuin vetää satasta tai kahta sataa ulos. Käytännössä autoon on siis tullut sisälle osa aidasta ja hitaasta vauhdista huolimatta auton massa luo niin paljon liike-energiaa, että ikävästi kävi. Sitä voidaan sitten ihmetellä, että miten noin hitaasta vauhdista voi ajaa ulos tieltä? On kyllä todella ikävä onnettomuus.
Ajatteleppa nyt vähän, vauhti hidastuu kyllä, mutta se alkuvauhti ehkä kymmenien metrien päässä ulosajon alussa lienee ollut huomattava. Tila vaan loppui kesken ja aidantolpat ja liikemäärä hoiti loput. T: Vesku
No joo, en ehkä ajatellut loppuun asti. Yleensä uutisoidaan, että vauhti on x törmäyshetkellä. Nyt uutisoitiin, että vauhtia oli 33 km/h tuossa tilanteessa. Joten ajattelin tilanteen ajovauhtina tiellä enkä törmäyshetkenä. No eiköhän tuosta jossain vaiheessa julkaista sitten ihan kaikki yksityiskohdat, niin ei tarvitse liiaksi pohtia. Ei varmaan montaa metriä ralliauto tarvitsisi pysähtyäkseen tuosta nopeudesta, vaikka tiellä enemmän nopeutta olisikin ollut, joten on kyllä huonoa tuuria ollut.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...ta-sellainen-on-mahdollista/8680106#gs.vb63h0 Kyllä vauhtia on ulosajon hetkellä ollut vain tuo reilut kolmekymppiä. Mutta ilmeisesti olosuhteet ovat olleet todella vaikeat.
Sprinttikisan formaattiin muutoksia https://www.is.fi/formula1/art-2000009543553.html Ihan hyvä juttu noin.
No ei ollutkaan. Oli kyllä helveltin tylsää. Kaksi aika-ajoa. Ensimmäinen oli jännittävä, toinen ei. Toinen oli käytännössä ensimmäisen kopio. Ja sitten sprinttikisa. Tylsä kuin mikä. Ja ennusti täysin sen, mitä pääkisassa tulee käymään. Pääkisan ensimmäiset parikymmentä kierrosta olisi voinut skipata, kun olivat juuri sitä, mitä sprintissäkin. Mestari-Alonso teki yhden hienon ohituksen. Muuten oli vain muutama siirtymä pääsuoralla. Helvettiin pitäisi laittaa tuo DRS. Paalupaikasta ei ole mitään hyötyä, kun siirrytään suoralla ohi käyttäen DRS:ää. Pikkuformuloiden sprintti oli hyvä. Pääkisa siinäkin vähän tylsä, mutta huomattavasti viihdyttävämpi kuin ykkösten. Alfa ja Bottas oli taas, mitä oli. Voisi takatukan laittaa pois ja ottaa jonkun nuoren tilalle. Vaikka välillä "onnistuukin", niin onko esim. joku sija 13 millään tavalla hyvä. Kympin sakkiin ei ole pääsyä elleivät jotain ihmettä tee autolle tai tuuri käy.
DRS on yksi tekninen osa jonka toteutuksessa näköjään on eroa. Ferrarin vauhti ei juuri kasva siipi auki, mutta Red Bull lähtee kuin tykin suusta kun siiven saa auki. DRS mahdollistaa sen ettei selvästi nopeampi auto jää roikkumaan hitaimpien taakse. Jos autot olisi tasavertaiset, niin ohitettu auto kuittaisi sen seuraavalla kierroksella takaisin. Näin ei käy kun se toinen on Ferrari. Sprintistä taas... Jos kerrat sprintti on nyt oma kisa jolle on omat aika-ajot, niin miksi sitä ei suoriteta jo perjantaina. On jotenkin outoa että perjantain aika-ajot vaikuttaa sunnuntain kisaan, mutta siinä välissä ajetaan toiset aika-ajot ja toinen kisa joka ei vaikuta. Olisi loogisempaa jos pääkisan aika-ajot olisi lauantaina, perjantaina voi sitten leikkiä sprinttiä. Lisäksi nyt sprintissä jo tiedetään sunnuntain lähtöjärjestys, eikä sitä voi sprintissä parantaa, ainoastaan mokata. Sprintistä tulee siis tylsä. Jos Sprintti olisi jo perjantaina, niin sunnuntain lähtöjärjestys olisi vielä ratkaisematta ja se voisi parantaa kisaamista. Sprintin aika-ajot oli täysi pannukakku. Koska rengassetit oli pakotettu, kaksi ekaa mediumilla ja viimeinen softilla, pakko olla uusi setti, ja vaihtaa ei saa kesken osion. Tästä johtuen ilmeisesti talleilla oli käytössä viikonloppuna kaksi ylimääräistä settiä mediumia ja yksi ylimääräinen softi setti. Ja joku talli keksi taktikoida, ja käyttää kaikki softit perjantain aika-ajossa. Joka tarkoitti sitä että jos sprintin aika-ajossa pääsisi viimeiseen osioon eli 10 joukkoon, ei pääse tässä osiossa ajamaan koska ei ole niitä uusia softeja enää. Mutta sunnuntai on se ratkaiseva kisa, niin kaikki paukut sinne. Sprintin aika-ajon viimeinen osio se vasta tylsä olikin. Kaikilla uudet softit alla, joten alussa ajetaan hyvät kierrokset. Mutta koska renkaita ei saa enää vaihtaa uusiin, ei ajan parantaminen käytetyllä setillä enää onnistu. Eli alussa naulataan ajat, loppu sitten ajellaan muodon vuoksi koska parannuksen mahdollisuutta ei ole kun renkaat lipsuu, eikä niitä saa vaihtaa uusiin. Ja lisätään vielä että kun sprintissä voittajan ja kolmossijan ero on vaan 2 pistettä, niin se ei kannusta kamppailemaan voitosta. Ajelee kolmantena kiltisti maaliin ja säästää yrityksen sunnutaille, jolloin ero ykkösellä ja kolmosella onkin jo 10 pistettä. Ei kannata riskeerata sunnuntain pisteitä yrittämällä ottaa lisäpisteitä sprintissä. Ja tässäkin vaikuttaa se kun tietää jo tässä vaiheessa sununtain lähtöruudun, ja jos se on hyvä ruutu niin ei kannata pilata sitä. Ja jos se on huono ruutu niin siihen ei voi enää vaikuttaa. Voi siis vain hävitä. Ja mun mielestä iso osa näistä ongelmista ratkeaa sillä että ajetaan sprintti ensin perjantaina, ja pääkisan aika-ajot normaalisti lauantaina.
Niin, en tiedä kumpi on parempi asia; se, että on vähemmän ohituksia vai se, että saadaan "ohitus", jota vastaan toinen ei voi taistella ollenkaan? Ovatko ohitukset formuloissa itseisarvo? Sekö määrittää kilpailun hyvyyden? Ajatellaan, vaikkapa nyt viime kisaa. Leclerc oli keulassa. Hänen takanaan kaksi Red Bulleroa. Oliko kisan jännittävyys siinä, että Red Bullerot painoivat ohitusnapin päälle ja siirtyivät Leclercin edelle? Oliko se millään tavalla jännittävää? Ja mitä hyötyä Leclercille edes oli paalupaikasta, kun drs on niin tehokas, että sen avulla voi siirtyä toisen edelle ilman ongelmia. Vai olisiko oikeasti ollut jännittävämpää se, että Red Bullerot olisivat joutuneet oikeasti näkemään vaivaa ohitukseen? Olen sataprosenttisen varma siitä, että nykyään kisoissa ei nähdä määrällisesti lähellekään yhtä paljon samanlaisia riskinotto-ohituksia (kuten vaikka, minkä Alonso teki), kuten ennen, koska kuskit vain odottavat pääsuoraa ja drs:ää. Eihän se ennen aina kivaa ollut, jos nopeampi kuski roikkui 30 kierrosta takana eikä päässyt ohi. Nykyään menee pari kolme kierrosta ja päästään drs:llä oli. Mutta se, mikä ero noissa on on se, että se 30 kierrosta oli helvetin jännittävää koko ajan, kun selkeästi hitaampi esti ohituksia ja välillä mentiin rengas rengasta vasten. Nyt drs-siirtymässä ei ole mitään jännittävää. Mielestäni taistelu ja ohituspaikan etsiminen on sata kertaa jännittävämpää, vaikka ohitusta ei tulisikaan, kuin odottaa, että pääsuora tulee ja toinen siirtyy edelle. Eihän ohituksen pidä ilmaista olla, vaan toisen pitää oikeasti osata ohittaa ja etsiä paikkoja ja huijata edellä menevää yms.
Bottashan jo jutteli siihen malliin, että on valmis jatkamaan Audin tiimissä eli pitkä tulevaisuus vielä edessä formula ykkösissä. Ehtiiköhän takapiiska kasvaa puoleen väliin selkää siihen mennessä. Useinhan hiusten kasvattamisvaihe on kyllä kertonut kuskin suoritustason alamäestä, tai sitten se on jotain kapinaa sitä kohtaan, kun selkeästi tietyissä tiimeissä on edellytetty siistiä kampausta. The Original Keke Rosberg F1 Haircut on ok ja olisi itse asiassa tyylikäs pastissi, mutta tuollainen jääkiekkokampaus tai oikeastaan mullet vain tyylitajuton. Sama kuin ne kalapuikkoviikset. Nekin sallittu oikeastaan vain Mansellille tai ehkä saksalaisille kuskeille. Ehkäpä Bottas toivoo saavansa noilla ulkoisilla avuilla sopimuksen Nascarista, tiedä häntä. Siitä olen nepa pysyväisluonteisesti eri mieltä kanssasi, että F1 ei ole mikään junnusarja, vaan siellä pikemminkin pitäisi ajaa nykyistä meritoituneemmat kuskit. Nuo kuskien broileriakatemiatkin on itse asiassa aika vastenmielinen nykyilmiö. Palkkaa kaksi junnua tiimiin - vaikkapa LeClerc ja Sainz ja ihmettele muutaman vuoden päästä, miten tiimi kyntää pohjamudissa. Aika huono resepti menestykseen ollut. Tai kaksi maksukuskia talliin, joka on ollut takuuvarma tiimin viemäristä alas vetäminen. Lajilla on mielenkiintoinen historia ja osin tämä nykymuotokin tarjoaa sinänsä viihdettä, jos ottaa huomioon miten epätasainen sarja oli aikoinaan. Hyvin erilainen laji eri aikoina. Itselleni tämä nykymalli ei tarjoa mitään, mutta ymmärrän kyllä miksi laji voi muita kiinnostaa.
Toki jos se näin menisi, mutta aika lienee kullanneet muistot. Jos muistelet niin DRS tuli ihan tarpeeseen, koska kisat alkoi olla tylsiä jonoajeluita eikä ohi päässyt missään. Jatkuvalla yrittämisellä tuhosi vaan omat renkaat, eli se ei kannustanut todellakaan mihinkään jatkuviin ohitusyrityksiin. Ohitukset tapahtui lähinnä varikkokäyntien aikana. Nykyformulat on leveitä ja pituuttakin 5,5m eli ihan hetkessä ei ohi pääse ellei autojen tasoero ole todella suuri. En minä ainakaan halua sitä samaa jonoajelua takaisin.
Kekelle ne tietysti sallitaan. Varmasti kokee olevansakin enemmän saksalainen kuin iisalmelainen. Maailmankansalainen joka tapauksessa. Maailmanmestaruustason kuskeille ylipäänsä sallitaan näitä erivapauksia, mutta ei pahanakaan (to whom it may concern) ollessaan jonossa ajelijoille.
Bottas varmasti olisi valmis jatkamaan, mutta lyödäänkö tukan leikkuusta vetoa, että Audi ei halua Bottasta. No en kyllä laskisi Leclerciä ja Sainzia kovin junnuiksi enää. Molemmilla yli 100 gp:tä takana ja Sainz taitaa olla kisamäärissä jotakuinkin tasoissa Verstappenin kanssa. Leclerc on Verstappenin kanssa saman ikäinen. Toki Max aloitteli jo vaipoissa tuon Red Bullin ajamisen, niin on siksi kerännyt enemmän kisoja alleen. Ei Ferrarin vauhti ole kuskeista kiinni. Itse jopa pidän Charlesia nopeampana yhden kierroksen kuskina kuin Maxia. En kyllä kärkitalleihin liian nuoria ja kokemattomia haluaisi, mutta Alfa on jotain muuta. Alfa saisi maksukuskeista rahaa sen sijaan, että pitää takatukan geeleistä maksaa. Ja jos sijoitus on silti siellä 15:n takana, niin onko väliä kuka autoa ajaa. En itsekään nyky ykkösistä niin kauheasti välitä. Kakkoset ja kolmoset ovat paljon viihteellisempää. Olihan se jonossa ajelu tylsää. Eipä siitä mihinkään pääse. Mutta eipä tuo drs:lläkään ohi siirtyminen ole kovin jännää. Ongelmaksi on tullut se, että vuosi vuodelta drs-alueita pidennetään ja niiden lukumäärää lisätään. Pahimmillaan yhdellä radalla on neljä drs-aluetta. Mikä järki? Varsinkin, kun drs-alueen tarkoitus olisi olla ohitusalue, niin miksi monille radoille niitä lisätään ihan lyhyillekin suorille, joissa ei edes ohi pääse? Tuntuu siltä, että kovan suoranopeuden autoja suositaan tuolla siten, että jos ne jäävät mutkaosuuksilla jälkeen, niin saavat sitten lyhyillä suorillakin drs:llä sen pari kymppää kiinni, jotta voivat sitten pääsuoralla varmasti siirtyä drs:llä ohi. Jos drs:llä halutaan jatkaa, niin kaikki turhat drs-alueet pois. Yksi drs-suora, mutta sekin vain sen mittainen, että se antaa mahdollisuuden ohitukseen suoran päässä, ei automaattiseen siirtymään keskellä suoraa. Jos ohitusten määrä on FIA:n päätarkoitus, niin helpointa olisi tehdä se siten, että edessä ajavan auton nopeus rajoitetaan aina 10% pienemmäksi kuin takana tulevan. Saadaan sata ohitusta per kisa sitten.
No se on totta että joissain radoissa DRS alueita on liikaa, ja osa niistä on niin lyhitä ettei mitään kerkeä tehdä kuitenkaan. Ja sitten on nämä jossa on kaksi aluetta mutta yksi mittauspiste, eli ekalla siipi auki ja ohi, ja toisella alueella myös siipi auki sitten karkuun. Mutta nyt pitää huomata että tämä DRS tylsyys on nyt lähinnä tätä Red Bullin DRS:n ylivertaisuutta. Jos Red Bullit jätetään pois laskuista, niin samanlaista DRS ylivoimaa ei muilla ole. Eli se kyllä toimisi, mutta Red Bull on nyt löytänyt jonkun jutun joka tekee DRS ohituksesta huomattavan helpompaa mitä se normaalisti olisi.
Järkevinta olisi jos DRS:ää saisi käyttää kokoajan ilman rajoituksia, missä kohtaa rataa tahansa minkä kuljettaja taktiikkaansa sopivaksi katsoo.
Tuosta sprint-formaatista. Mielummin katson sprint-kisan ja ylimääräiset aika-ajot kuin harjoituksia, joissa ei ole mitään panosta. Sinänsä on hyvä, ettei sprintti on oma kokonaisuutensa eikä vaikuta pääkisaan.
19 kisaa F1 kautta jäljellä ja mestaruus varmistunut Verstappenille ja kakkossija Perezille. Kolmossija onkin vielä auki ja siihen voisi yltää yllättäjä Alonso, mutta toki Ferrari/Mersu-kuski pitkässä juoksussa menee ohi. No pitää kait sitä silmäillä kautta vielä F1TV:n kautta, kun hienoja ratoja vielä jäljellä.
Seuraavaksi Miamin kisa. Eikös tämä ollut se, missä oli maalattua vettä ja veneet siinä? Kisa ei tainnut viime vuonna olla mitenkään erikoinen. Harmi, että pikkuformulat eivät jenkkeihin nyt matkusta. Vähän liian kallista lystiä heille. No ainakin vähän eri aikaan lähetykset kuin normisti. Voi mennä vaikka baariin katsomaan, jos viinahammasta kolottaa.
No eipä ollut Miaminkaan kisa kummoinen. En sentään nukahtanut niin kuin viime kisassa. Kärkitaistelu oli viiden sekunnin mittainen drs-siirtymä. Hienoa, sitä kannatti odottaa... Alfa Romeo pärjäsi ihan ookoosti. Ja ei Bottaskaan huonosti ajanut. Pisteet takatukalle. Toivottavasti jatkoa seuraa. Mutta on pakko taas kritisoida Alfan liian konservatiivista kisataktiikkaa. Käytännössä aina on parempi, että loppukisasta saa alleen uudet renkaat kuin että joutuu ajelemaan vanhoilla. Kun ympärillä muut lähtevät kovilla, niin ei kyllä ole jakoja, jos ei heti pääse monta sijaa korkeammalle. Bottas otti hyvän lähdön, mutta ei tarpeeksi hyvää. Ja siinäpä se sitten oli. Heti kisan alusta lähtien oli selvää, että pisteille ei tulla pääsemään. Kovan renkaan kuskit pysyivät vauhdissa helposti mukana ja aika pian alkoivat mennä pehmeämpiä nopeampaa. Hyvä Alonso!