Samaa itsekin ihmetellyt. Laulaa ja esiintyä kyllä osaa, mutta tosiaan muuten aneeminen tekele. Tosin tuotahan on automaattisesti hehkutettu varmana voittajana jo siitä lähtien kun ilmoitettiin että Loreen osallistuu, eikä koko biisiä oltu edes kuultu.
Sivuhuomautuksena, Käärijä on tehnyt nimellä musiikkia 2010-luvun puolen välin paikkeilta lähtien, lätkä- tms. sporttiskeneen taisi tehdä anthemeita jo 2015, musalehdet noteeranneet 2017 paikkeilla kun Monsp Records sainasi artistin ja muutamaa vuotta myöhemmin päätyi Warnerille sen ostettua koko labelin. Soundcloudista ainakin löytyy matskua noilta ajoilta. Eli ei tuo ihan "tyhjästä nopeasti rakennettu brändi" ole, bileräppiä ja bailumusaa se on tainnut tehdä alusta asti ja imago on sen mukainen.
Taisi olla yksi sodanvastaisista biiseistä ja piilomerkityksellä ilmeisesti viitattiin siihen, kun joku aika sitten Lukašenka osti traktorin synttärilahjaksi Putelle.
Käärijällä oli just ennen Liverpooliin lähtöä reilut 40 kuumetta ja muutenkin ollu kovassa pyörityksessä että rupes kroppa pistään vastaan. Toivottavasti saa pitää tässä jonkun vapaapäivän ennen finaalia.
No ei varmaankaan ihan tyhjästä. Tällä hetkellä myytävään tuotteeseen kuuluu olennaisena kuormalavakulissit ja vihreä bolero, joita ei varmaan ennen käytössä ole ollut. Samoin koko härdelli pyörii juuri tämän kyseisen Cha Cha Cha biisin ympärillä. Pottatukka ja parta on ymmärtääkseni kuulunut asiaan jo vuosia. Vihreä väri on ainakin näyttänyt olevan isossa roolissa fanien keskuudessa. Alunperinhän UMK-finaalissa sen piti käyttää jotain ihan muuta takkia, mutta vihreä bolero oli ilmeisimmin mielestään niin hyvä että jäi käyttöön. Mitään Käärijän tuotosta en ole ennen näitä kinkereitä kuullut, enkä miehestä muutenkaan mitään, joten aika marginaalista lienee ollut miehen meno verrattuna nykyiseen kaaokseen. Enkä siis tarkoita että jos minä en ole siitä aiemmin kuullut, etteikö jotkut muut olisi. Toivottavasti tokenee finaaliin ja jaksaa loppuun saakka. Melkoista pyöritystä varmaan muutenkin.
Miten on mahdollista, että olet voinut välttyä tämän Cha Cha Cha -kappaleen kuulemiselta täysin? Vähän tuntuu siltä, että jos nyt televisiosta edes jotain katsonut YLE:stä, varmaan nyt kaikki sentään ainakin välillä suoratoistopalveluiden ulkopuoleltakin katsoo televisiota, niin vähän tuntuu siltä, että tätä on tähän päivään mennessä ollut mahdotonta välttää kuulemasta. Toki omaehoisesti kuuntelemalla, se on ollut mahdollista välttää, mutta kuulematta sitä sitten passiivisesti ei ole käsittääkseni voinut välttyä. Olen nyt itsekin kuunellut omaehtoisesti pari kertaa tämän kappaleen viime päivinä. Liekö voimatoistoa harjoittava aivopesu-markkinointimenetelmä sittenkin saanut minut kuuntelemaan tätä? Vissiin musiikissa sama, mitä videoissa ja elokuvissa esim. että ali/piilotajuntaisia markkinointitarkoituksiin tarkoitettuja viestejä ei saa sisällyttää esitykseen, nk. subliminal messages, mikä se virallinen termi on. Ne on ja käsittääkseni aika tehokas tapa saada viesti perille. Tuossa tuli yksi ilta Radio Suomessa männäviikolla alkuillasta UMK-siinä työryhmässä alusta lähtien mukana ollut nainen haastateltavana oli, joka kertoi, että ennen UMK:n alkamista oli siinä ryhmässä, joka pohti tottakai hänen mukaansa artistin toiveita kuunellen sitä lavashowta ja artistin imagoa, mitä siinä viestitetään ulospäin, ja sama nainen kertoi että oliko se 3 esiintymisasua Liverpooliin YLE:n delegaatio ottaa mukaan ja sama nainen ompeli ne asut. Viisujen jälkeen kuulemma artisti saa lunastaa jotain maksua vastaan sen esiintymisasun itselleen, tai oliko se sitten jos ei artisti osta ulos asua, ne jää YLE:n johonkin vaatearkistoon. Että ei tämä nykyinen Käärijä-look/brändi nyt ihan muutamassa kuukaudessa ole luotu, mitä se on alkanut jo pitkän aikaa ennen kuin Käärijä tuli ensimmäisen kerran tämän biisiesityksen myötä se julkaistiin silloin UMK:ssa. Sehän on alkanut paljon ennen se taustaporukoiden työ siellä. Tuntuu siltä, että ainakin musiikkipuoli on näissä nykyaikaisissa Euroviisuissa playback-esitystä, sen nyt huomaa selkeämmin joka ikinen ainakin noista esityksistä, jos on artistilla edes yksi instrumentti siinä esityksessä, jota joko itse, tai joku muu "soittaa". Mitä olen muutaman viime vuoden ajan aktivoitunut sillä tavalla seuraamaan ainakin finaalia alusta loppuun sitten ilman nukahtamista välillä, kunhan olen ottamati viinaa lähetyksen kuluessa, niin olen miettinyt, onko sitten vokalistinkin raita playback-toimintaa mutta on esityksiä ollut, että saattaa olla niin, että kaikissa esityksissä se laulajan ääniraita ei ole playback-kamaa. Tosin jos on, niin nuo ääniongelmat on sitten tapahtuman, tai konsertin äänitarkkailijan ongelma mitä YLE ja IS on uutisoinut sitäkin puolta, että Käärijällä on ollut ongelmia ja vastoinkäymisiä Liverpoolissa ja yksi mitä niissä mainittiin oli lavakulissien vastuuhenkilöiden, jotka ovat paikallisia, niin ongelmia siten, että Käärijän jotkin harjoitukset jäivät sen takia väliin niin siinä määrin voisi kuvitella, että koko se konsertin henkilöstö sitten tai äänipöydän tarkkaijiakin sitten on paikallinen, niin voisi siten kuvitella, että se vika ei ole Käärijän laulu-ulosannissa niinkään. En tiedä, voi olla että olen väärässä. Voi olla, että jos Käärijällä on ollut jokin sellainen kokemus sattunut paikan päällä, että mies on mennyt lukkoon täysin, niin äänen avauksen jälkeen ääni sitten ei olekaan oikein kulkenut. Ei näistä tiedä, ja turha spekuloida, toivotaan että lauantaina esitys toimii kaikin puolin.
Viisuissa kaikki soittimet tulevat playbackina, mutta solistin pitää laulaa livenä. Taustalaulu voi ymmärtääkseni tulla playbackina.
Tuohon suuntaan olen itsekin lopulta kallistunut, mutta hienoa, että kerroit asian noin uskottavasti, että voin iskostaa itselleni, että näin todella on. Sama joka konsertissa sitten lopulta on playback tai ei osittain tai täysin, niin äänitarkkailija sen äänipyödän äänimies siellä kuitenkin on vastuussa sitten lopulta sitten kuitenkin tai hänellä on aika iso vastuu sen konserttikokemuksen osalta yleisön suuntaan, mitä kukin kuulee ja miten kuulee mitäkin, että tämän puolesta Liverpoolin poikien piikkiin semifinaali-suoritus, vaikka mahdotonta mitään varmuudella todistettavasti ei voi mistään päätellä televisiosta katsottuna missä mätti, kun missään ole mitään tiedotetuttkaan, niin se on kaikki spekulointia ja turhaa vatvomista sitten. No, tosiaan lippu korkealla Lauantaina, ja toivon mukaan äänipuoli on priimaa.
Itse kuulin sen ekan kerran vasta kolmisen päivää sitten, kun kaveri soitti kännykästä. Enkä sen jälkeen ole kuullut sitä. En kuuntele radiota ja Ylen uutiset luen netistä. Televisiota en pahemmin katsele. En edes tarkoituksella ole yrittänyt välttää kappaleen kuuntelemista, mutta olen vain kuunnellut sellaisia medioita, joissa tuota ei soiteta. Jotta että kyllä tuolta onneksi voi välttyäkin ilman se suurempaa työtä.
150 mikkiä on BBC Euroviisuissa eli on siellä Live meininkiä. https://www.tvbeurope.com/eurovision-2023/eight-miles-of-cabling-and-150-microphones-the-numbers-behind-eurovision-song-contest-2023? Suomi tulee 4-5 sijalle.
Ainakin lauluäänen puolesta pitäisi olla, koska Aija Puurtinen laulaa Käärijän kanssa. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009576343.html
Aika kaukaa haettu viittaus, Lukasenka on siis se biisin nais-oletettu joka osti traktorin siinä? OK.
Mikähän tuossa hajuttomassa ja tylsässä Ruotsissa raateja niin miellyttää? Ei sinällään, että raadeilta Suomelle mitään ihmeitä odotin.
Niin lähellä, mutta kuitenkin niin kaukana. Vihreä hienosti kakkoseksi yleisöäänillä. Tylsä ruotsalaisuikutus vei.
On tuo Suomen toinen sija mitä siihen on liitettävissä, monella tapaa jää Suomen viisuhistoriaan. Ensinnäkin Suomi sai eniten yleisoääniiä mihinkään muuhun osallistujamaahan verrattuna, uskomaton saavutus 376, kun voittajamaa Ruotsin Loreen sai yleisoltä vähemmän kannatusta, ainoastaan 243, ja kaiken lisäksi yksikään suomeksi esitetty kappale ole ylttänyt likimainkaan samaan. Lordin jälkeen Suomen toiseksi paras menestys sijoijenkin perusteella. Raatiäänissä Norja taisi olla ainoa maa, josta Suomi sai täydet pisteet, vai oliko siinä jokin muukin pohjoismaa, mutta sitten senkin havainnon varmaan kaikki teki, että yleiso siellä tapahtumassa toisti yhteen ääneen "Cha Cha Cha" -hoemantraa. Ennakkoon arvioinneissa Suomi ja Ruotsi olivatkin povattuna kärkisijoille, ja itsekin pidin potentiaalisena viisumenestyjänä tuota Loreenin kappaletta siitä lähtien, kun kuulin ja näin sen esityksen Mellujen, Melodifestivalenin semifinaaleissa, mitä katsoin ja seurasin ne kaikki suorat lähetykset YLE 1 -suomen kanavalta. Saksa taisi jäädä viimeiseksi. Tuossa muuten Face-seinälläni tuli Turmion Kätiloiden viralliselta tiedotuskanavalta, missä Turmion Kätilot tekee yhteistyotä siinä oli ruutu jaettuna videoneuvottelu-yhteyksin, kun esittivät siinäkin oli muistaakseni Cha Cha Cha -teemaan liittyvä musiikkiesitys. Onnittelut Jere Vantaalta "Käärijä"! Jäit Suomen viisuhistoriaan monessa positiivisessa mielessä historian kirjojen arkistoihin niin pitkäksi aikaa, kun Euroviisuja tullaan järjestämään!