Seuraavaa suomalaista ykkösten mestaria puskee https://www.ferrari.com/en-FI/fda/articles/italian-f4-a-first-win-for-taponen Tuohan on jo muutaman päivän takaa, mutta mukava linkittää Ferrarin sivuilta juttua suomalaisesta. Tuukka on kyllä muutenkin erittäin edustava suomalainen. Nykyään hieman eri puusta nämä kaverit kuin vielä Räkän aikoina. Tuukka ja Kalle R. (vaikka Kalle on hienosti oppinut rallienglannin ) todella ulospäin suuntautuneita persoonia.
Joo Taponen on kyllä edustava ja englannin lausuminenkin sujuu ihan eri tahtiin kuin vastaavilla suomalaisilla yleensä. Hyvin on nyttemmin vakiinnuttanut paikkansa kärkiviisikkoon ja tosiaan otti ensimmäisen voittonsakin. Ensimmäinen osakilpailu ei sujunut yhtä mallikkaasti. Vakuuttavin kuski tällä hetkellä on brittien Arvid Lindblad, joka johtaa sarjaa ylivoimaisesti. Muita huomionarvoisia kuskeja ovat esim. talvisarjan voittanut James Wharton, Ugo Ugochukwu ja Kacper Sztuka. Nämäkin kisat näkyvät livenä Viaplayn kautta englanninkielisellä selostuksella.
Täytyy sanoa, että tämä on kyllä ollut suurin ja ikävin yllätys tällä kaudella: https://www.iltalehti.fi/formulat/a/248aaac2-24e4-4b32-8be0-77b9864e577b Eli Nick de Vriesin suoritustaso. Mies ajoi viime vuonna sen yhden kisan todella hienosti, mutta tämä kausi on ollut ihan kaamea.
Olen myös seurannut hämmentyneenä. Liikaa paineita viime kauden huippuomnistumisen jälkeen? Sehän oli täysin paineeton suoritus, kun kukaan ei odottanut mitään sarjan huonoimmalla autolla, ja tuskin koki itsekään pystyvänsä antamaan ratkaisevia näyttöjä sillä autolla. Mutta ei tuo Helmutin mallikaan toimi. Ihminen ei ole kuin timantti.
De Vriesin suoritustasosta en ole itse kamalan yllättynyt vaikka onhan tuo harmillista, miehen ympärille rakennettiin kohtuuttomasti hypeä yhden hyvän kisan perusteella. Ja vaikka itseänikin miellytti aikoinaan hänen onnistumisensa, niin näin jälkikäteen tulee mieleen, että tekikö hän sittenkään mitään sen "kummempaa" kuin ajoi debyyttikisansa virheittä ja otti sen mikä oli otettavissa. Toki parempi kuin tallikaverinsa, mutta tässä on kuitenkin vertailukohtana Latifi. Näitä on jälkikäteen aina helpompi arvioida, mutta eihän tuo etukäteen mitenkään selvää ollut. Medium oli toki konservatiivinen valinta, mutta myös ihan luonnollinen hyvän aika-ajon jälkeen. Jakohan oli ihan selvästi se, että aika-ajossa epäonnistuneet lähtivät hardilla ja onnistuneet mediumilla. Ennen kisaa oli paljon puhetta radan odotetusta liukkaudesta ja jos alkukisasta muutama hardiskuski olisi liukastellut isommin, niin tätä keskustelua käytäisiin ihan eri sävyssä.
F1-viikonloppu hyvin epävarma tulvien vuoksi https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...in-vaki-pakeni-hotellistaan/8700170#gs.yduhkw No nyt olisi hyvä mahdollisuus testata uusia sadekelin renkaita. Pirelli on tuonut tähän kisaan uudet renkaat ensi kautta ajatellen. Eli sadekelin renkaat, jotka eivät tarvitse renkaanlämmittimiä ja ovat ilmeisesti muutenkin paremmat kuin vanhat. Hieno juttu. Vanhat olivat kyllä todella huonot. Ja aika-ajoihin olisi ilmeisesti nyt tullut myös muutoksia siten, että ekassa osiossa saa käyttää vain kovia, tokassa keskikovia ja vikassa pehmeitä renkaita. Tuolla haetaan säästöä ja yli 3000 rengasta vähemmän kuluisi vuodessa. Mutta voipi siis olla, että jää koko homma ajamatta.
F1 peruttu mutta nyt on menossa 24h kisa Nürburgringillä ja sitä voi katsoa livenä vaikkapa kisan viralliselta tubekanavalta:
Tuossa Nürburgringillä kävikin muuten niin että ties kuinka monen vuoden jälkeen kisa voitettiin muulla kuin saksalaisella autolla, Ferrarilla. Saksalaismerkit vei kyllä sitten seuraavat sijat. Aika mielenkiintoista kisailua oli muutenkin, vaikka tiimit ja ajajat ei olleet tuttuja. Mitään kilpailun keskeyttämisiä tai turva-auton perässä mateluahan tuolla ei tehty lainkaan, vaan jos radalla oli romua tai vaikka aidankorjausporukka niin sen tilanteen kohdalla hidastettiin ja sitten taas urku auki. Kaikkien suosikki Dacia Logan pukattiin valitettavasti yöllä ulos radalta, ilman omaa syytä jonkun tumpelon toimesta josta se tumpelo ilmeisesti sai sitten ihan rahallisen sakonkin. Dacia-tiimi oli sitä mieltä että autoa ei saa enää korjattua mutta seuraavaksi rakennetaan sitten Dacia Jogger kisakäyttöön... Kestävyyskisan luonteesta kertoo muuten jotain sekin että lopputuloksissa vanhalla Opel Mantalla tultiin maaliin sijalla 74, kun maaliin asti ajoi 88 autokuntaa 131 matkaan lähteneestä!
Legendaarinen Indy 500 ajetaan ensi viikonloppuna ja tänä viikonloppuna aika-ajot. Esim. Viaplay näyttää suorana ja Last Chance juuri menossa. Fast 6 tulee sen jälkeen samassa lähetyksessä joka tietojen mukaan päättyy täällä klo 01.30. https://www.indycar.com/Schedule/2023/IndyCar-Series/Indianapolis-500 Aika-ajojen systeemi on "hieman" erilainen kuin Formuloissa. Jokainen ajaa yksinään radalla neljä kierrosta ja keskinopeus ratkaisee sijoituksen. Tänään nopeimmalla noin 380 km/h. Lauantaina ajettiin ensimmäiset aika-ajot, joiden perusteella 12 nopeinta ja 4 hitainta pääsi sunnuntain ajelulle. Ensimmäisessä sunnuntain aika-ajossa 6 nopeinta menee jatkoon ratkaisevaan viimeiseen osioon. Ennen sitä kuitenkin neljä hitainta ajelee kolmesta jaossa olevasta paikasta ja hitain putoaa. Nämä taas saa ajella niitä neljän kierroksen vetoja niin kauan kuin tunnissa ehtii (mikäli nyt noista säännöistä mitään ymmärsin). On näillä systeemit. https://us.motorsport.com/indycar/news/how-indy-500-qualifying-works-two-day-system-in-full/10471491
Monacon kisa seuraavaksi vuorossa. Vähän harmittaa, että Imola jäi välistä, koska jos ei mitään ihmeellistä tapahdu, kuten vaikkapa sada vettä, niin kisa on sitä samaa, mitä aina: ajellaan jonossa pari tuntia. Eihän Monaco ole nykyään muuta miljonäärien bissenjuontikisat. Aika-ajot ovat viikonlopun jännittävin asia. No toivottavasti olen väärässä ja saadaan hyvä kisa tai vaikka vähän sitä vettä. Mielellään kesken kisan. No onneksi voin jo tutuksi tullutta mantraa toistaa: onneksi on pikkuformulat. Olipa taas hyvät aika-ajot molemmissa pikkuluokissa. Katselin noita Formula kakkosten kierrosaikoja ja ovat suunnilleen samaa tasoa kuin ysärin Formula ykköset. Muutenkin kooltaan ja tehoiltaan suunnilleen samaa luokkaa. Vasta 2000-luvulla ovat ykkösten kierrosajat menneet alaspäin Monacossa noin 1:20 kierroksista sinne 1:10 luokkaan. Onhan nuo tietenkin moottoreilta nykyaikaisempia ja ei ole keppivaihteita, mutta eipä toisaalta ole pikkuformuloissakaan esimerkiksi ohjaustehostinta, mikä voi Monacossa olla pitkässä kisassa vähän raskasta käsille.
Olipas kyllä melkoinen moottoriurheilusunnuntai. Ensin F2, sitten F1, F4 ja lopuksi IndyCar Indianapolis 500. Viaplayltä olisi tullut päivällä vielä DTM-kisakin, mutta jossain kai se raja menee. F2:sissa Vetsi ykkönen, Pourchaire kakkonen ja Maloney kolmas. Sade piristi Monacon F1-kisaa ja Alonso oli melko lähellä jopa voittaa koko hoidon. Talli kuitenkin töpeksi rengastaktiikan ja Verstappeni vei. Lisäpiristykseksi Ocon oli kolmas. Taposella ei oikein meinaa kulkea ja sijat 7, 18 ja 7. Kärki karkaa. Kisat ajettiin Spassa ja toisessa kilpailussa oli samantyyppinen rascasse-mutkan jälkeinen onnettmuus kuin muutama vuosi sitten F2:sissa. Tällä kertaa selvittiin ilman ruumiita. Ja päivän päätti Indy 500, jossa entinen F1-kompuroija Marcus Ericsson oli vähällä ottaa toisen perättäisen Indy 500-voiton, mutta lopussa romuralliksi menneessä kisassa Team Pensken amerikkalainen Josef Newgarden ohitti viimeisellä kierroksella. Näyttää muuten aika paljon olevan vanhoja talleja vielä mukana. Penske, Ganassi, Andretti, Rahal, A.J Foyt jne. McLarenkin pyörii mukana paremmalla menestyksellä kuin F1:ssä.
Onneksi tuli kisan aikana vähän vettä. Hyvin kertoo Monacossa ohittamisen vaikeudesta se, että vaikka Alfa reagoi todella hyvin ja otti Bottaksen sisään kierrosta kahta ennen muita ja vaikka Bottas ajoi monta autoa nopeasti kiinni, niin ohi ei silti ollut helppo päästä. Jollakin toisella radalla Bottas olisi helposti noussut kympin sakkiin. Alonson taktiikkaa vaihtaa kuivan kelin renkaat sateen alkaessa en oikein ymmärrä. En usko, että hän sadekelin renkaillakaan olisi voittoon asti yltänyt, mutta ei nyt ihan noin järjettömiä riskejä kannata kokeilla. Perez perzeili kyllä koko viikonlopun ihan itse. Aika-ajoissa moka ja kisassa useampi. Nyt karkasi Max jo selkeään johtoon pisteissä. Taposella ei ihan vauhti riitä jatkuvasti kärkeen, mutta annetaan vuosi vielä aikaa. Valitettavasti nuorten luokissa aika menee nopeasti. Jos vuodessa ei vauhtia löydy, niin se on morot.
Tänään oli siis Barcelonan F1 ja pikkuluokat ja IndyCar Detroitin katuradalla. Formuloista ei juurikaan mitään kerrottavaa, muuta kuin että Verstappen voitti yllättäen ja Bottas oli toiseksi viimeinen häviten kymmenen sijaa tallikaverille. Ei kuulemma tiedä miksi auto on niin hidas. Juu. F2:setkin vaisua. IndyCar sen sijaan on viihdyttävyydessään eri maailmasta. Espanjan Alex Palou vei voiton ennen Will Poweria ja lopussa loistavasti ajanutta ruotsalaista Rosenqvistiä. Siinä ei paljon tallimääräyksiä nähty kun McLarenin miehet otattivat turva-auton jälkeisillä viimeisillä kierroksilla ja muutenkin tohinaa riitti. Tällaista taistelua katuradalla tai edes jollain radalla kun näkisi joskus F1:sissä. Ainoa verrattava tapaus oli kun Verstappen tunki väkisin Hamiltonin ohi muutama vuosi sitten mestaruustaistossa. Tuolla se näyttää olevan arkipäivää. Vai ei katuradalla pysty ohittamaan. Olisiko formuloiden suunnittelussa jotain vikaa? Tuulahdus F1:sistäkin saatiin, kun Grosjean veti lopussa yllättäen seinään. Selostaja taisi todeta miehen olevan rahassa mitaten kauden kallein mies sarjassa. Eikä nyt puhuta palkasta.
Rovanperä kääräisi Sardiniassa järkyttävissä olosuhteissa hyvät pisteet kolmannella sijalla ja SS voitolla. Johtaa nyt sarjaa 25 pisteellä. Lappi hienosti hopealla ja olisi mahdollisesti pystynyt tappalemaan voitostakin ilman tallimääräystä. Sääli että rallikin mennyt rengaspeliksi, puolet kisasta säästellään renkaita ja ajellaan hissukseen, toivottavasti saadaan tähän muutos lähitulevaisuudessa.
Rallissa on kyllä ihan liian vähän kilpailijoita. Miten voi olla, että kolmanneksi tullut voi hävitä voittajalle yli kaksi minuuttia...? Formulat olivat sitä tuttua juttua. Mitä nyt Alonso ei tällä kertaa päässyt palkintopalllle. Barcelonan radan päivitykset yhdessä uusien autojen kanssa aiheuttivat mukavan yllätyksen. Sen, että ohituksiakin nähtiin. Barcelonassa ei ihan kauheasti ole ohituksia yleensä nähty. Nyt niitä oli enemmän. Pikkuformuloissa toki vielä enemmän ja mikä siellä oli hienoa, niin ohituksia nähtiin ympäri rataa. Ei vain drs-siirtymiä pääsuoralla. Laitetaan nyt viikon kevennys tähän. Syy, miksi Adrian Neweylle maksetaan niin paljon: Yllä Red Bull. Alla Williams.
Rovanperä mm-pistejohtajana aurasi perjantaina tietä ensimmäisenä ja häviää siinä aikaa kun on noita soraralleja missä paljon jotain irtosoraa tiellä (jos on sadetta/märkä tie niin ekana ei ole ihan niin paha) ja perjantain 2. ajokerta samoilla pätkillä niin joutuu ajamaan pienempien luokkien ajo-urissa jotka ei ole ihan samaa kokoa kuin Rally1 autoissa joten auto ei sovi kunnolla niihin uriin ja siinäkin häviää (auto autolta ne urat menee sopivammaksi Rally1 autoille joten myöhemmin tulevat hyötyy edelleen paljon). Lähti koko ralliinkin "ei välitä yhtään" tyyliin kun tiesi että ei juuri mahkuja voittoon ja ero kasvoi aika suureksi koska takana tulevat eivät jossain vaiheessa olleet uhka (vältti vain ottamasta turhia rengasrikkoja) ja sunnuntaina säästi renkaita viimeiselle ek:lle josta voi helposti ottaa sen 5 lisäpojoa.