Kulttuuri jumittaa. Nykyään noin 75 % katsotuimmista uusista elokuvista ovat jatko-osia, spin-offeja tai olemassa oleviin elokuviin muuten perustuvia tekeleitä. Käsi pystyyn, kuinka moni plazalaisista täällä toivoi Cliffhanger kakkosta?
Itse odotan Insidious vitosta, vaikka The Red Door -traileri ei erityisesti säväyttänyt ja Patrick Wilsonin ohjaajantaidot ovat kysymysmerkki...
https://www.darkhorizons.com/writers-strike-looms-as-no-deal-reached/ Eilen sitten alkoi. Nämä on v:mäisiä juttuja. Vaikea tietää kuinka monta elokuvaa kärsii tästä, mutta TV puolella tämä on todellinen haudankaivaja. Monta hyvää sarjaa on saanut paskoja kausia ja lopulta kirveestä, kun taso on laskenut kuin lehmän häntä. Toivotaan pikaista sopua. Ihan aiheesta näin vain uutisista lukeneen tiedoilla taistelevat. Kyllä ne sarja kirjoittajat ansaitsevat palkkionsa ihan kuin kuka tahansa muukin taitelija saa, joka kerta kun teosta käytetään/näytetään/toistetaan. Onkohan tuossa se koukku? Varmasti kaikki muutkin ovat seuraavaksi pyytämässä samaa? Ja nyt määritellään, miten tulevaisuudessa korvataan tekijöille, kun teosta katsellaan loputtomiin suoratoistopalveluissa?
Toki työstä pitää saada käypä palkka, mutta en tiedä onko yllä maintulla varsinaisesti asian kanssa tekemistä? Näppituntuma on, että lypsävää lehmää ei tapeta. Sarjaa jatketaan niin kauan kuin on katsojia, vaikka alkuperäinen idea on kadonnut käsikirjoittajilta aikaa sitten. Aina puhutaan, että käsikirjoittajilla on suurempi draaman kaari valmiiksi mietittynä, mutta usein tuntuu että paukut on (parissa) ekassa kaudessa ja sen jälkeen mennään soveltaen yrittäen välttää pahimpia loogisia kömmähdyksiä. Tykkäänkin nykyään enemmän minisarjoista, niissä on sentään koko homma mietittynä alusta loppuun.
Fyysistä formaattia sekä sen nykytilaa käsittelevä pitkähkö artikkeli asiansa tuntevalta harrastajalta: Hoarders Without Borders: how home video is entering its next golden age "It’s a banner year for physical media, and there has arguably never been a better time for film lovers to build their collections. Home video champion *Justin LaLiberty welcomes the new golden age (while frantically finding extra shelf space)." * "Justin LaLiberty is the Director of Operations of OCN Distribution, sister company of boutique home label Vinegar Syndrome—as such, neither Vinegar Syndrome nor its affiliated labels are discussed in this piece, but you can follow Vinegar Syndrome on Letterboxd."
Nicolas Cage ja Bill Skarsgård tähdittävät Lord of Warin jatko-osaa Lords of War kuvataan syksyllä. Andrew Niccol ohjaa myös jatko-osan.
Ozu Yasujiro Selections in Cannes Classics Launch Major Celebration of Japan Film Icon (EXCLUSIVE) "In the U.K., the BFI will celebrate Ozu with: a 16-film retrospective at BFI Southbank from Sept 1 through Oct 3; a U.K.-wide theatrical re-release of “Tokyo Story”’; a box set of newly-remastered titles on BFI Blu-ray; and a collection of films on its BFI Player streaming platform. “Tokyo Story” is also being adapted as a stage play with Simon Friend (“The Father”) developing for London’s West End."
World premiere of 4K restoration of the fully uncut version of THE LAST HORROR FILM (1982) by Severin Films "Presented fully uncut with all the gore for the first time since 1982 from a newly discovered film element in France." Virallista julkistusta optisesta mediasta odotellessa...
Aki Kaurismäki voitti Cannesin elokuvajuhlien tuomaristopalkinnon! "Aki Kaurismäki voitti elokuvallaan Kuolleet lehdet."
Hieno juttu, mutta vähän pettymys, koska ainakin Suomen median mukaan leffa oli ennakkosuosikki pääpalkinnon voittajaksi.
https://www.blu-ray.com/news/?id=32675 Ei tälle kehtaa omaa ketjua tehdä, kun tuskin on sellaisen arvoinen, mutta on Franzenin poika päässyt taas maailmalla uuteen elokuvaan. Katsoin trailerin ihan mielenkiinnosta ja näyttää rooli olevan ihan kohtuu kokoinen. Kyllä sitä toivoo, että Suomi poika menestyy maailmalla.
No Euroviisut eivät ole kiinnostaneet enää sen jälkeen, kun viisuja sai alkaa esittämään jo ennen itse kilpailua. Joten rääkyjän tappio ei haitannut. Akin tappio tuntuu ikävämmältä. Toki onhan tuokin hieno palkinto ja parempi kuin moni muu. Mutta, mutta. Vähän jäi huono maku suuhun.
https://www.darkhorizons.com/rebecca-ferguson-joins-best-served-cold/ Erittäin mielenkiintoinen uutinen. Abercrombien romaanit ovat todella hyviä. Vähän kuin Martin, mutta steroideilla. Tätä kyseistä kirjaa ei valitettavasti ole suomennettu, mutta Abercrombieltä on kaksi trilogiaa suomeksi. Ase itse näistä parempi, mutta molemmat ovat taattua laatua. Suosittelen.
Juttua on 15:03 mennessä oikaistu kolme kertaa ja päivitetty kerran. Näissä IMAX-touhuissa on juurikin tämä ongelma, että niitä "aitoja" saleja on muutama kourallinen koko maailmassa, joten harvojen herkuksi jää tällaiset kokemukset. Olisiko siis järkevämpi keskittyä tekemään leffoja, jotka tarjoavat mahtavan leffakokemuksen ihan normisaleissa? Onko tuossa Oppenheimer-leffassa mitään muuta mielenkiintoista tuon järjettömän upean kuvanlaadun lisäksi?
Noi korjaukset jutun lopussa oli itseasiassa ihan parasta. Paljonkohan niitä vielä tulee, kun tuntuu koko juttu kirjoitetun ajatuksella, hakataan mehiläispesää kepillä?