HS:n Sakri Pölönen on outo. Hän kirjoittaa: "Nolan on jopa kertonut, missä Imax-salissa kannattaa istua elokuvan aikana." Luulisi, että kannattaa olla edes jossakin salissa, kun elokuvaa esitetään. Alkuperäisessä artikkelissa puhutaan istumapaikasta salissa. Pari päivää sitten Pölönen ennusti: "Christopher Nolan puolestaan on uhanalainen eläin: hän on Hollywoodin viimeisiä Ohjaajia isolla O:lla." Hän tarkoittaa auteur-teorian mukaista ohjaajaa kun aloittaa ohjaaja-sanan versaalilla. Toivottavasti Pölönen on väärässä. Maailma tarvitsee lisää "Ohjaajia". p.s. minulle ei avaudu tuo @71 dB :n kuvaliite. Onko tämä henkilökohtainen ongelma?
Vasta tovi sitten havahtuneena pitkän linjan sisällöntuottaja Olive Films:n lopettamispäätökseen, pistää lapun luukulle jälleen yksi fyysisen formaatin jakeluun keskittynyt taho. Vuorossa Capstone Films, joka jättää pitkät jäähyväiset 25.7.
Vihdoin myös jotain positiivista viimeaikaisten lafkojen lopettamispäätösten lomassa. Tämä uutinen tosin on kaikunut asialle vihkiytyneitten spekuloinneissa jo pitkään. Tätä myöten virallista. Vinegar Syndrome Announces New Partnership with Distribpix Inc.
Ärsyttävää. Luin Ylen pohjustusta Navaronen tykeistä ja siellä muutama arvostelijan heittämä leffa tarttui silmiin ja haluaisin ne nähdä. Young Winston sentään löytyi Britti bluraynä, mutta The Victors (1963) en löytänyt edes DVD:nä.
Alkaa massimiehet huolestumaan Walt Disney Companyn politiikasta. Wall Street Journal kirjoitti aiheesta artikkelin: Wokeness Hobbles Disney as It Faces the Streaming Challenge. When revenue is declining anyway, it doesn’t help to alienate half your audience with political posturing. Artikkeli on maksumuurin takana: https://www.wsj.com/articles/wokene...eaming-challenge-bob-iger-snow-white-7e1ac436 Tällä videolla se perkataan läpi:
https://www.imdb.com/chart/boxoffice/?ref_=hm_cht_sm Taas osoitus, että minä en ymmärrä mistään mitään. Ei käynyt pienessäkään mielessä, että Barbie takoisi 351 miljoonaa kahdessa viikossa Jenkeissä ja Oppenheimer samassa ajassa 174 miljoonaa. Sound of Freedom taistelee tasaväkisesti Indiana Jones ja Mission Impossible leffojen kanssa lippuluukulla ja nämä kaksi jälkimmäistä jäävät kauaksi Barbenheimereista.
Toinen asia mikä varmasti vaikuttaa on elokuvan kesto, Oppenheimer kestää kolme tuntia, siihen pitää varata ylimääräistä aikaa. Siksi se on minultakin vielä näkemättä. Ja toisaalta, Barbie on hyvä leffa. Ei sen suosion pitäisi olla mikään ylläri. Eikä se kerro pelkästään Barbiesta, onhan siinä mukana myös Ken.
Barbieta en ole vielä nähnyt, mutta tarkoitus olisi käydä katsomassa. Oppien olen nähnyt ja eihän se nyt samalla tavalla suuren yleisön leffa ole kuin Barbie. Eihän Oppie nuorille ihmisille aukea ollenkaan eivätkä he siitä varmasti ole samalla tavalla kiinnostuneita kuin Barbiesta. Ja luulen, että monet Oppenheimerista kiinnostuneet käyvät myös Barbien katsomassa, mutta toisinpäin tuskin niin paljoa. Pari tuttua kävi Barbien katsomassa sen lasten kanssa ja totesivat, että ei se ehkä niin lastenleffa oikein ollutkaan. Näin olen myös itse ymmärtänyt. Ja mielenkiintoisesti kukaan Barbien nähnyt tuttuni ei ole kehunut sitä mitenkään loistavaksi. Ihan hyvä ja ookoo ovat kommentteja olleet. Mutta markkinointi on siis ainakin toiminut hyvin.
Japanilaiset pahoittivat mielensä Barbenheimeristä, ehkeivät ihan perusteettomasti: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009754956.html
Siis en tarkoittanut noiden Barbenheimer elokuvien tuottojen suhdetta vaan ylipäätänsä sitä, että tuottavat paljon. Ja että Mission ja Indy tuottavat vähemmän? Esim Oppenheimer enemmän kuin vaikka Tenet, joka minusta paperilla kuulostaisi mielenkiintoisemmalta suurelle yleisölle. Siis olen nähnyt tuon Oppenheimer TV-sarjan aikoinaan ja halusin sen jälkeen ydinfyysikoksi (tästä ei tullut mitään) Olen käynyt leffassa katsomassa The Fat Man and Little Boy elokuvan ja nähnyt Manhattan TV-sarjan, mutta en ajatellut suuren yleisön kiinnostuvan Nolanin leffasta ennemmän kuin esim. 1917 leffasta. Ja Barbie leffa ylipäätänsä, sillä itse en parin pätkän jälkeen voisi ikinä kuvitella sitä katsovani tai kenenkään haluavan katsoa? Ja nyt siitä on tullut jotenkin must ihmisille? Vaikka eikö iso tissinen hoikka blondi ole kaikkea sitä mitä woke yrittää taistella vastaan? Kiinnostunut muodista ja kaikesta tyhjänpäiväisyydestä tänä valveutuneisuuden aikana ja ilmastonmuutoksen torjunnan aikana? Eikö nykyisessä ilmapiirissä pitäisi polttaa niitä nukkeja jossain roviolla? Nuo asiat minua ihmetyttävät ja kertovat minulle, että en ymmärrä elokuvien katsojista mitään. Selittäkää minulle nuo asiat
Tenet kärsi vielä covid-kadosta lippuluukuilla, joten se selittää osaksi elokuvan floppaamisen. Nythän tätä koko Barbenheimer-ilmiötä on hypetetty ja pistetty meemiksi niin paljon, että jomman kumman elokuvan fanit haluavat nähdä sen toisenkin ja tokihan kun lehdet ja eri tahot tätä mainostavat, niin isolle yleisölle iskee päälle ns. fomo-ilmiö eli "fear of missing out." Ei vain haluta missata mitään mistä kaikki puhuu ja pakko käydä katsomassa, kun muutkin käy ja lehdet kirjoittaa. Niin se hivemind toimii.
Ehkä Mission ja Indy on huonompia elokuvia? Tuoreinta Mission Impossibleä en ole nähnyt (eikä kiinnosta) niin en sitä voi kommentoida mutta Barbie on kyllä parempi kuin tuorein Indy. Ja Barbien halusin nähdä jo heti ekan trailerin jälkeen, ihan trailerin perusteella, ennen mitään isompaa hypeä. Indyn taas halusin nähdä koska Indy. Tenet ei oikeasti ole kovin hyvä leffa kuitenkaan, ja se varmaan tappoi sen leffateattereissa. Viidakkorumpu kertoi ettei kannata mennä katsomaan olkoon miten mielenkiintoiselta vaikuttava tahansa. Eihän Barbie ole erityisen isotissinen, eikä muuten ole Margot Robbiekaan. Et ehkä ole ymmärtänyt ihan oikein tuota leffaa, ja miten voisitkaan kun et ole sitä katsonut. Mutta siinä ei ole kyse kaiken tyhjänpäiväisen hypettämisestä tms vaan Barbie (ja Ken) kokevat jonkinlaisen heräämisen elämän tosiasioihin, siihen mikä on oikeasti tärkeää. Ja leffan tekijät ovat muuten hyvinkin tiedostaneet ihmettelemäsi asian ja sitä kommentoidaan suoraan yhdessä kohtauksessa. Enempää en spoilaa. Eeiii, muovisten nukkien polttaminen roviolla ei olisi kovin fiksu ympäristöteko.
Barbie-leffa on suunnattu täysi-ikäisille naisille, jotka leikkivät Barbie-nukeilla omassa lapsuudessaan. Heille leffa on lapsuuden nostalgiaa aikuismaiseen kaapuun puettuna. Ei nykyajan kakarat Barbie-nukeilla leiki, eikä tämä leffa ole heille suunnattu. PG-13 leffa. Ihmiset ovat erilaisia ja leffamaut menevät sen mukaan. On turha olettaa, että muut haluavat nähdä samoja leffoja kuin itse. Kannattaa keskittyä katsomaan leffoja, joista itse tykkää ja antaa muiden katsoa mitä ikinä katsovatkin...