Vaikuttaa aika oikealta analyysilta. Ilmeisesti se ei ole kustannustehokasta tehdä tuolla tekniikalla UST-tykkejä. Voipi olla että niitä ei sen vuoksi tulla näkemäänkään ja markkinat ovat dlp-ja lcd tykkien hallussa, ellei löydy jotain uutta, jonka avulla saadaan parannettua mustan tasoa. Eikö oled-tekniikkakaan käy? Joku syy siinäkin on taustalla, mustahan on siinä kaikkein paras... Ei taida olla minkäänlaisia oled-tykkejä?
Lcd-tekniikkapohjaisissa projektoreissa valo tulee lcd-panelin takaa kuten televisioissakin. Oled-tekniikalla valo tulee panelin pikseleistä, eikä valovoima taida riitttää projektorikäyttöön. Erikoista että tv-pioneeri JVC (JVCKenwwood) on luopunut tv-valmistuksesta (myymällä brändin OEM-valmistajille), mutta jatkaa projektorien kehittelyä ja valmistusta.
OLED tekniikalla ongelmaksi tulisi valoteho. OLED on verrattavissa CRT ja PLASMA telkkareihin, jossa näyttöpaneeli valaisee itse pikselinsä. Sen vuoksi vanhat CRT-tykitkin olivat kookkaita kolmella 5.5"-9" kuvaputkella varustettuja projektoreita . Siitäkin huolimatta niiden valoteho ei ollut kovikaan hyvä verrattuna nykypäivän tykkeihin. Laser tekniikka olisi muuten hyvä projektoreihin, koska sillä voitaisiiin piirtää kuva suoraan kankaalle. Rajoittavana tekijänä siinä taitaa olla korkea hinta, koska joka värille (RGB) pitäisi olla oma Laser. En ole perehtynyt tarkemmin siihen, onko markkinoilla UST projektoria, jossa kuvanlähteenä olisi Laser.
JVC todennäköisesti haluaa jatkaakin edelleen ihan eri segmentissä kuin nämä kiinanihmeet. Hintaahan JVC:n perusmallillakin (NP5) on helposti tuplat tai enemmänkin verrattuna UST-tykkeihin. Nämä UST:t on suunnattu television korvaajaksi, "isoa kuvaa helposti", vielä Inno-kelpoisesti sisustaen. Kun telkut kasvattaa kokoaan tuonne 120" haminoille, hävinnee UST-tykit ensin ja perinteiset pitkäheittoisemmat tykit jatkaa vielä olemassaoloaan, koska niillä on edelleen olemassa (tosin koko ajan pienenevä) entusiastimarkkinansa. Itse ennustan, että JVC:ltä tulee vielä ainakin yksi mallistopäivitys, jonka myötä hinnoittelevat mallinsa vielä ylemmäs (koska entusiastit). Sen jälkeistä aikaa on vaikea ennustaa. JVC NP5 katukauppahinnaksi näyttää vakiintuneen 6k, kun aluksi sitä yritettiin myydä 7,5k hinnalla. Tuskin tuolla 6k hinnallakaan montaa myydään Suomessa kuukaudessa. Todennäköisesti näitä UST-tykkejäkin menee enemmän.
Uudet ust-tykit ovat aika isoja. Painoa alkaa noillakin olla jo 10 kiloa ja oma Awol on toiseksi suurin tykkini heti JVC:n jälkeen eikä kokoeroa edes kovin paljoa ole. Mutta kun mietin noita JVC:n tykkejä, niin niissä taitaa optiikka vaatia pituussuunnassa tilaa. Ust-tykeissä tuo optiikka taas on yllättävän pienessä tilassa noin pituussuunnassa. Mutta en usko, että tuo tilavaatimus ongelma olisi insinööreille, jos rahaa kehitykseen vain laitetaan. Suurin osa ust-tykeistä on nimenomaan laser-tykkejä, joissa jokaiselle päävärille on oma laserinsa. Senhän vuoksi noissa on ihan ylivoimainen väriavaruus verrattuna ei-laser-tykkeihin ja televisioihin. Eri asia sitten onko lähdemateriaalia, joka voi tuon hyödyntää. Ja tuon vuoksi myös kirkkautta löytyy ihan kivasti. 2000-2500 lumenia on noissa parhaimmissa ja muutama pääsee sinne 3000 lumeniin. Laser-tekniikka on nykyään jo halpaa ja veikkaisin, että halvimmat laser-tykit ovat siellä 1000-1500 euron hinnoissa. Toki niissä sitten muut ominaisuudet ovat huonommat kuin kalliimmissa. JVC on selkeästi vakavien harrastajien luksusbrandi. Myyntivoitto ei tule kappalemääristä, vaan kalliista hinnasta. Olen kyllä sitä mieltä, että ust-tykit eivät ihan heti katoa markkinoilta. Vaikka toki 120" televisio olisikin hieno, niin onhan nuo hinnassa ihan eri luokissa. 1500 eurolla saa tavis kotiinsa ust-tykin, johon on tyytyväinen. Ja saa sillä tuon 120" kuvan. Halvin noin 100 tuuman telkku on tarjouksessa oleva kolmen tonnin TCL, jonka senkin normaali hinta on siellä 4500 euroa. Kun mietit, että todennäköisesti ust-tykkejä menee enemmän kuin helvetin kalliita JVC:tä, niin totta helkkarissa. UST-tykit ovat tällä hetkellä yksi laiteryhmä, jonka suhteellinen myyntiosuus kasvaa ja perinteisten tykkien pienenee. Kyllähän tuon huomaa, kun seuraa, minkälaisia malleja valmistajat tuovat markkinoille. Kyllähän kattotykkeihinkin on laser-tekniikkaa ympätty, mutta hinnat ovat aika kovia. Toki kuvanlaatukin erinomainen. Olet toki siinä oikeassa, että kunhan telkut kasvattavat kokoa ja halpenevat, niin korvaavat tykit kokonaan. Väistämättä noin käy. Mutta en usko, että niin käy kuin vasta, kun saadaan paneeleista koottavat edulliset televisiot. Vielä ollaan kaukana siitä, koska noita koottavia telkkuja ei vielä ole pahemmin näkynyt. Ja yksi ongelma on televisioiden katselukulmat. Jo nyt 98" telkuissa pitää olla aikalailla keskellä, jotta kuva näkyy samanlaisena. Jopa omassa 77" oledissa valkotasapaino muuttui päätä siirtäessä. Ei niin paljoa, että se häiritsisi, mutta valkoisessa kuvassa sen näki. En tosin tiedä, paljonko tuollainen tavista haittaisi, kun ei sellaisesta ymmärrä. Mutta tykeissä ei tuollaista ongelmaa ole. Voidaan tuossa viiden vuoden päästä nostaa tätä keskustelua uudestaan. Se aika menee ainakin, että telkut halpenevat ja kehittyvät. (Toki mielelläni ottaisin heti tuollaisen paneeleista koottavan 120"-150" oled-telkun. )
Lyhyt heijastusetäisyys sattaa aiheuttaa ongelmia optiikan kanssa, kun peilaavien 4K 0.7" paneelien kuva täytyy koota prismalla yhdeksi kuvaksi ja saada seinälle hyvin lyhyeltä matkalta. DLP sirut ovat vain 0.23"-0.47" kokoisia, joten pienempi optiikka riittää niille. Läpäivälaistava LCD taas menee pienempään tilaan. Jos LCoS UST projektori olisi mahdollista tehdä, niin varmaan sellaisen olisi joku (Sony tai JVC) jo tehnyt? Halvalla kun tehdään, niin silloin jostain joudutaan tinkimään. Sitä en tiedä mitä parhaimmat laser UST-tykit mahtavat maksaa?
Näyttää siltä ettei niissä hinta korreloi laadun kanssa nepa on hankkinut parhaasta päästä UST-tykkejä, eivät ole kalleimpia suinkaan.
Kyllähän laatuakin voi saada joskus edullisemmin, jos ottaa riskin tuntemattoman valmistajan kanssa ja selvittää asioita. Mutta JVC:n mustaan taitaa olla vielä matkaa. Osa noista halvoista laser ust projektoreista taitaa olla kuitenkin dlp tykkejä, joissa laser on valonlähteenä?
Ok. Yritin etsiä Googlen avulla, mutta en löytänyt tietoa. Eipä ole tullut seurattua kovinkaan tarkasti, mutta ei varmaan ole ollut kovinkaan suuri myyntimenestys 15k€ hintalapulla.
Riskit alkavat viimeistään silloin kun ihminen syntyy. Ensimmäisenä jonkun laitteen tilannut ottaa riskin. Kuitenkin jonkun on oltava ensimmäinen. Minäkin olen ollut muutaman kerran early adapter suomessa(tiettävästi), olen yrittänyt välttää sitä, mutta aina ei onnistu.
Epson tekee LCD lasereita, mutta taitaa muuten kaikki laserit olla dlp-tykkejä. Epsonikaan ei nyt niin huono ole, mutta hinnat ovat ihan järjettömiä muihin ust-tykkeihin verrattuna. Suomessa esim. LS800-mallin hinta taitaa olla päälle 4000 euroa. Kuvanlaadullisesti ei kuitenkaan olla lähelläkään kärkeä verrattuna 2000-3000 euron dlp-tykkeihin. Minä otan mielelläni riskiä uusien ja tuntemattomien valmistajien kanssa, jos vain tuote näyttää hyvältä. Tietenkin aina pitää miettiä, että onko riski ottamisen arvoinen. Mutta, jos ajatellaan vaikka tuota uutta NexiGonin projektoria, niin riski olisi melko pieni. Tekniikka on jo muissa projektoreissa hyväksi todettua, joten riskiä tulee lähinnä softan kanssa sekä toki muiden osien, joita tuossa laser-tekniikan ja dlp:n lisäksi on. Optiikka on esimerkiksi sellainen, jolla homma voidaan pilata. Mutta noissa uusissa yrittäjissä on paljon sellaisia, jotka ovat hyvin avoimia laitteiden suhteen ja keskustelevat loppukäyttäjien kanssa nettifoorumeilla. Hyvänä esimerkkinä Awol sekä nyt näyttäisi myös NexiGo olevan. Ja noissa kickstarttereissa on monesti hyvänä puolena tuo ennakkohinta. Hyvällä tuurilla saa suhteellisesti halvalla hyvän laitteen. Toki joskus voi mennä metsään, mutta asiassa auttaa se, että tekee paljon ennakkotutkimusta ennen kuin sijoittaa. Toki tuossa vähän hyväksikäytetään loppukäyttäjiä (esimerkiksi Awolin Dolby Visionin beta-testi), mutta toisaalta saadaan arvokasta palautetta paljon enemmän kuin isot firmat omissa sisäisissä testeissään. Ja myös softan kehitys on avoimempaa ja kuunnellaan palautetta. Olen itse ollut yhteydessä Awoliin ja saanut suoraan koodaajilta kommentteja. Vaikea kuvitella isoja valmistajia yhtä läheisessä kanssakäymisessä loppukäyttäjien kanssa. Tuo NexiGonin laite näyttää aika hyvältä. Jos vielä dynaamisen kontrastin tuohon tekevät, niin FOFO-kontrasti voisi olla jotain 4000-5000:1, mikä olisi ihan jees. Tuohan ei tietenkään ANSI-kontrastia paranna (joka on noin 3000:1, FMT:ssä mitattu 3333:1 ja samaa tekniikkaa käyttävät), mutta esimerkiksi tummissa kohtauksissa toimisi varmasti oikein tehtynä hyvin. Awolin vastaava toteutus on ihan jees, joten jos samanlaisen saisi tuohon, niin voittaisi hienosti FMT:n, jossa ei dynaamista kontrastia ole. Mutta varmasti muitakin ALPD 4.0 -tykkejä on vielä tulossa tälle vuodelle ja taisi Epsoniltakin olla tulossa uusi LCD-tykki. Tosin taisi olla noiden nykyisten pikkuveli, joten tuskin kuvanlaatu on niitä parempi. Mutta ust-tykit kehittyvät ja taas ollaan siinä tilanteessä, että jos aina jää vain odottamaan parempaa ja parempaa, niin saa odottaa ikuisesti. edit: laitetaan vielä tähän lisäksi, kun ei jaksa uutta viestiä laittaa. Projectorscreenin HIsense Px1 Pro -testistä: " the ANSI measured very well at 456:1. In comparison a recent JVC, the NX5, measured only 244:1. This equates to the mids and brights having more depth of field and intra-image contrast." Hisensen natiivikontrasti noin 1000:1 ja Nx5 varmasti paljon parempi.
Hyvä ANSI-kontrasti kyllä tekee katselusta miellyttävää. Itsellä oli aikoinaan Optoman HD33, jonka ANSI-kontrastiksi oli mitattu 753:1. Tykkäsin kyllä kovasti sen kuvasta vaikka musta ei ollutkaan niin mustaa kuin JVC:llä. Itse toivoisin, että tykkeihin tulisi 2.35:1 kuvasuhde, niin ei tarvitsisi moottoroitua linssin siirtoa muistipaikkoineen cinemascope kankaan kanssa.
Lataappa tietokoneellesi tuo DisplayCAL ja tutustu siihen. Sillä luodaan 3DLut profiili tähän Blackmagicin boxiin ja se laite mikä on tämän boxin takana käyttää sitä profiilia ja kuva on sen mukainen. Pääpiirteittäin homma menee niin että PC kiinni tykkiin / töllöön, kolometri kiinni PC:hen ja sitten vaan paukauttaa displaycal :lla halutunlaisen profiilin tuohon blackmagicin boxiin. Testikuvat siis rallattaa siinä tykillä / tv :n ruudussa. (Kalibrointi / profilointi vaiheessa tarvitaan vaan PC:tä.. ja kone kun kone käy, muutoin ei.)
https://thort60lasertv.ultimea.com/ Tricolor laser engine 4K 120% BT.2020 -4000 Ansi lumen - 4000:1 Contrast ratio -0.21:1 throw ratio HCTC technology (?) Bright MX technology (?) Dolby vision -AI image enhancement - HDR10 -MEMC -3D -Google TV ^ Tuollaista pukkaa. Veikkaan ettei ihan lunasta lupauksia, mutta toivottavasti olen väärässä. Hyvä laite olisi jos pitää kutinsa.
Tuokin on varmasti dlp-tykki, vaikka sitä ei mainita. Todella hienot speksit. Jos lähelle ilmoitettuja arvoja päästään, niin hyvä kapine. Mustan taso tietystikään ei ole huippua. Tuossakin tarjotaan ilmeisesti alr-kangasta. Tuollaisen lattiasta nousevan kankaan asennus voikin olla vaikea pala, kun useimmilla on lattialla melkoiseti erilaisia kaapeleita, sullo sinne sitten tuollaisen kankaan alusta! Muuten tietysti ihan makea. Näköjään pullahtelee uusia ust-tykkejä ja hienoja sellaisia.
Tricolor -laser tekniikkaa ei käsittääkseni ole muissa kun DLP -laitteissa. Siis toi kangashan nousee alhaalta ylöspäin, eihän sitä lattialle kuitenkaan tarvitse sijoittaa vaan esim. samanlaiselle tasolle kun TV:t.
Tästä on ollut avsforumilla juttua, mutta vaikuttaa niin hämyltä, että en itse vielä tänne viitsinyt tuota kopioida. Mitään tietoa firmasta tai tykistä ei netistä löydy. Liityin facebook-ryhmään, jossa ei käytännössä ole kuin tuo sama tieto. Noista HCTC- ja Bright MX -teknologioista en onnistunut löytämään netistä yhtään mitään. Liekö firman omaa keksintöä sitten. Tuo on vain ehkäpä se oudoin juttu. Tietääkseni tällä hetkellä yleisiä laser-teknologioita on käytännössä Hisense-pohjaiset ja Appotronics ALPD -pohjaiset teknologiat. En tiedä ovatko Optoman ja Lg:n dlp-tykit omalla laser-teknologialla, ilmeisesti. Epsonilla on sitten lcd:t. Käytännössä nuo uudet lukemat tarkoittavat sitä, että käytössä jokin uusi - ehkäpä itse kehitetty - laser-teknologia. Mutta siinä tapauksessa luulisi siitä olevan enemmänkin mainoksia. Nimenomaan noista teknologioista, ei ehkä niinkään tykistä. Joten niin kauan kuin mitään tietoa ei tuosta tykistä ole, niin ei noihin lukemiin oikein voi uskoa. Hintaa laitteella on melkein 4000 dollaria, joten ei ihan halvimmasta päästä. Jotenkin vain tuntuu siltä, että ihan noihin ilmoitettuihin lukemiin ei päästä. Kontrastikin tuntuu ennemmin joltain dynaamiselta kontrastilta kuin natiivilta. Mutta ihan mielenkiinnolla kuitenkin seuraan tilannetta. Speksit ovat kuitenkin sellaiset, että jos tuo on ihan oikea laite noilla spekseillä, niin hyvin on päässyt yllättämään. Toki hinta on niin kova, että tuskin tulisi ostettua, mutta hieno juttu, että kehitystä ja kilpailua tulee.
Niinhän tuossa yhdessä kuvassa on, mutta harvalla kait on esim.130" kankaalle+jotain päälle, riittävän leveää tv-tasoa, joten tuossa tapauksessa tarvitaan uusi tv-taso. Siksi kommentoin tuolla tavalla.