Yllätin itseni todella nauttimassa F1-kisasta pitkään aikaan. Kovaa ajoa jopa tallien kuskien kesken. Loppukierroksilla mielenkiintoista taistelua. Okei, Max Verstappen voitti taas, mutta se lienee luonnon laki tänä vuonna. Valtteri Bottas pääsi pistesijalle. Hyvä, hyvä. Ajo oli kovaa, mutta suht siistiä. Ei onneksi tullut sellaista romurallia ja turva-autoa, jollaista näimme F2 ja -3 -luokissa viikonlopun aikana.
Ihan jees kisa. Mutta onhan se lopulta vähän tylsää, kun voitosta ei oikeasti kisata. Ferrari sössi kakkospaikan, kun eivät uskaltaneet tallimääräyksellä nostaa Leclerciä kakkoseksi. Ohituksia ja pientä kisaamista oli. Ferrari onneksi antoi kuskien kisata. Bottas hyvin pisteille. Kauheasti häntä ei telkussa näytetty. Albonia ei voi kuin kehua. Viihdyin kyllä silti paremmin pikkuformuloiden parissa. Harmi vain, että tuomaristolla oli turva-autonappi vähän liian herkässä. Muutamasta tilanteesta olisi helposti selvinnyt virtuaalisella turva-autolla. Mutta kyllä noin kisaamisen ja ohitusten määrässä formula kakkosissa oli jo ekalla viidellä kierroksella enemmän tapahtumia kuin koko f1-kisassa. Olihan tämä kuitenkin tälle kaudelle ihan hyvä ykkösten kisa. Ei ollut ihan pelkkää jonossa ajamista ja drs-siirtymiä. Mutta hyvä, että on jokaiselle jotain. Itselle nykyään nuo pikkuformulat tarjoavat parempaa viihdettä kuin ykköset. Ykköset toki se päätapahtuma, mutta pääsääntöisesti paljon tylsempää menoa.
Fernando Alonso oli huonossa valossa Singaporen GP:ssä vuonna 2008. Nyt hän tappoi liskon. Toivottavasti loput Singaporen viikonlopusta menee rauhallisimmissa merkeissä ;-)
Olipas virkistävää nähdä redbullit ulkona Q3:sta. Hieman joutui silmiä hieraisemaan, kun tällaista tapahtuu. No eiköhän ne redbullit kisassa nouse, mutta voitto näyttää erittäin hankalalta redbullien näkökulmasta. Saa nähdä tunaroiko Ferrari tunnetusti kisansa, vai voiko Russelin ajamana mersu voittaa...
Kalle Rovanperä osaa kepittää muitakin autoja kuin vain ralliautoja https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/4e164859-f30a-46aa-9d6f-8ce445f820cc Tuo englanninkielinen selostus on kyllä aika mukavaa kuunneltavaa.
Carlos Sainz juniorille vasta uran toinen voitto. Luulisi, että olisi enemmän. Russelille tämän vuoden sitruunapalkinto. Vähän vaikeaa tämä kun täytyy tuossa toisessa näytössä katsoa Ronnien tulevaa voittoa. On tuo Bottaksen auto huono. Katsoin, että vasta kierroksella 15 pääsi muiden mukaan. Sitten pannukakkustrategia renkaiden vaihdossa.
Ei sulanut Ferrari, ihme melkein. Mersu oli lähellä onnistua omalla taktiikallaan, muttei riittänyt, ja Mclaren veti kakkossijan. Saa nähdä seuraavassa kisassa, vaikuttiko uusi sääntö siipien taipumisen suhteen todellakin Redbullin autoihin, vai oliko hidas vauhti vain säätöjen syytä. Toki autoja päivitetään, eli voihan siellä olla esim. uusi Redbull-autojen pohja, joka ei vain toiminut halutulla tavalla. No saatiin sentään joku muukin voittaja tälle kaudelle kuin Verstappen tai Perez.
Mukava kisa, kun ei ollut RedBullerot kärjessä. Ihme homma, kun Ferrari aina pelaa niin konservatiivisesti nuo kisastrategiat. En ollut varmasti ainoa sohvaperuna, joka katsoi, että 1. virtuaalinen turva-auto 2. joku 20 kierrosta jäljellä kisaa 3. Leclerc saa ilmaisen stopin jos haluaa Mutta Ferrari ei pelaa tuota korttia. Tuolla olisi saatu Leclerc pallille tai ehkä jopa kaksoisvoitto. Eikös Leclerc itse halunnut tuota, mutta talli kusi kisan? Taas kerran. Hävettää Alfa Romeon hitaus.
Joo kyllä aika-ajoissa ja itse kisassakin on paljon enemmän jännitettävää kun Bullerot puuttuu kärjestä. Jopa näinkin tylsällä radalla. Veikkaan kuitenkin että Japanissa on taas eri ääni kellossa ja Max viilettää kärjessä kaukana muista omassa yksinäisyydessään.
Leclerc haluttiin pitää Sainzin ja Mersujen välissä, ei kai siinä sen kummempaa. Sitä en ymmärrä miten tuo olisi hänet välttämättä pallille nostanut ja mielestäni ilmainenkin se oli vain sillä oletuksella, että Alonso ei pysähdy. Ja toki edellytti, että myös Mersut pysähtyvät. Sanoi itsekin ettei hänen kannaltaan kisassa olisi voitu tehdä oikein mitään paremmin.
Mielestäni tuo Ferrarin kommentti korostaa hyvin vain sitä Ferrarin liiallista varovaisuutta ja konservatiivisuutta. Leclerc oli kierroksella 44/62 virtuaalisen turva-auton tullessa sijalla 5. (Järjestys 1. Sai 2. Rus 3. Nor 4. Ham 5. Lec 6. Alo). Eroa Alonsoon oli sillä hetkellä noin 25 sekuntia. Virtuaalisen turva-auton aikana pysähtyminen kestää noin 15 sekuntia. Eli Leclerc olisi tullut radalle 10 sekuntia ennen Alonsoa minkä lisäksi Alonsolla oli viiden sekunnin rangaistus kärsittävänä (vai oliko kärsinyt jo?). Ja vaikka eroa Alonsoon ei olisi ollut kuin 5-10 sekuntia niin uusilla renkailla olisi ehdottomasti ottanut Alonson kiinni ja mennyt helposti ohi. Miksi olen sitä mieltä, että Leclerc olisi voinut pallille päästä? Koska Mersu joutui tekemään tuplapysähdyksen, niin Leclerc olisi automaattisesti noussut toisen Mersun ohi. Ja Ferrari oli nopeampi auto, joten olisi oikeasti ollut mahdollista päästä ohittamalla Mersun ohi. Joten jos nyt ei ehkä pallille automaattisesti, mutta mahdollista se ja kaksoisvoitto olisi voinut olla. Sainzhan ei olisi antanut Norrisille vetoapua, jos Leclerc olisi ollut Norrisin takana. Kyllähän historia on hyvin opettanut, että yleensä näissä tilanteissa se varikolla käyvä kuljettaja on paremmassa asemassa ja tulee takaa niin nopeasti, että ohituksen estäminen radalla, jossa ohittaminen on mahdollista, on todella vaikeaa. Kuten nähtiin nyt, niin eipä Leclerc käytännössä vaikuttanut tilanteeseen ollenkaan. Yhden kierroksen verran sai pidettyä Mersuja takana. Itse asiassa Mersu teki huonon strategisen päätöksen. Vaihtovat kakkossijan kolmossijaan. Jälkikäteen huono päätös, vaikka saatiin hieno lopetus kisalle. Mutta, mikä Mersulta oli hienoa, niin he ottivat tietoisen riskin. Heillä oli oikeasti hävittävää. Ja myös voitettavaa, vaikka nyt ei tulosta tullut. Ja he ottivat vielä riskin molempien autojen kanssa. Järkevintähän olisi ollut pitää Russell radalla kakkosena ja ottaa Hamilton sisään. Silloin ei olisi hävitty sijaa Leclercille, jos hän olisi tullut sisälle. Ja olisi saatu ainakin yksi auto pallille. Lopulta millään noilla, mitä tuossa yllä kirjoitin ei sinänsä ollut mitään väliä. Vaan sillä, että Ferrarilla ei Leclercin kanssa ollut ollenkaan hävittävää, vaikka Mersut eivät olisi pysähtyneetkään. Alonso oli siis 25 sekuntia takana, joten pysähdys olisi ollut täysin ilmainen. Leclerc varmasti itsekin mieluummin olisi ajanut uusilla renkailla 2 sekuntia nopeammin kärkeä kiinni, jolloin mahdollisuuksia - teoriassa vaikka voittoon asti - olisi ollut. Ja vaikka sijoitus olisi ollut sama, niin ainakin olisi otettu se annettu mahdollisuus. Nyt Leclerc oli kärkiviisikossa yhtä huonoilla renkailla kuin muutkin eikä mitään mahdollisuuksia ollut ottaa ketään kiinni. Eli täysin konservatiivinen päätös, jossa ei ollut mitään järjen hiventäkään. Ei tuota voi positiiviseksi millään selitellä. Mutta Ferrarilta näitä paskoja päätöksiä ja hienoja selittelyjä on nähty jo pari kolme vuotta. Heidän pitäisi vaihtaa selittelijät tekijöihin. Vähän toiseen asiaan. Katselin Viasatilta kisan koosteen. Mukava välillä kuulla suomalaistenkin kommentteja kisoista. Jos joku katsoi tuon Viasatilta kokonaan, niin korjatkaan, jos olen väärässä. Mutta ainakaan tuossa koosteessa selostajat eivät ollenkaan ymmärtäneet sitä, että Sainz piti tahallaan eron Norrisiin alle sekunnissa, jotta Norris sai takasiiven auki. Sainz tiesi, että hänellä riittää suoranopeutta pitää Norris takana ja antoi hänelle sitten drs-avun Mersuja vastaan. Tuo näkyi eritoten tilanteessa, jossa Russell melkein pääsi Norrisista ohi ja taistelun aikana Sainz veti parin sekunnin eron Norrisiin. Puolessa kierroksessa Sainz oli taas hidastanut niin, että Norris oli ihan takana. F1 TV:llä selostajat olivat kyllä ihan ajan tasalla tuosta, mitä Sainz teki. Toki siihen auttoi radioviesti, missä Sainz sanoi tekevänsä niin. En tiedä kuuluiko tuota viestiä Viasatilla, kun F1 TV:llä näytetään välillä ekstravideota/radiota, joihin muilla kanavilla ei ole oikeutta.
Joo näin se meni. Välillä on tullut ihmeteltyä että montako äijää sinne selostamoon oikein tarvitaan tietääkseen mitä kisassa tapahtuu. Jättivät sen Sainzinkin viestin tajuamatta. Viimeksi samalle tasolle pääsivät pari vuotta sitten Monzassa, kun eivät millään tajunneet että Perezillä oli aikarangaistus ja Bottas sijoituisi kolmanneksi vaikka ei sitä ohittaisikaan, vaan jauhoivat samaa voivottelua loppuun saakka. Vasta maaliviivan ylityksen ja tulosten julkistamisen jälkeen heräsivät.
Mitä enemmän porukkaa on tekemässä lähetystä, sen parempi lopputulos. En halua puolustella suomalaisten virheitä, mutta noin pienellä porukalla häviää aivan varmasti jollekin Sky Sportsin F1-tiimille (vahvistamaton listaus). Kisan selostus on vaikeampi asia, jos ei ole taustatoimittamassa iso tiimi etukäteen ja livenä jollaisesta jäsen @nepa kertoi. Discovery+:lla sen selvästi näkee ja kuulee, kun on vain yksinäinen Suomi-selostaja moottoriurheilussa. Katsoin tänään jälkikäteen Viasatin FP3- ja QP-lähetykset. Täytyy kiittää Heikki Kovalaista: asiantuntemusta ja rauhallista esiintymistä on vaikka muille jakaa. On niin iso ero, kun studiossa on vaikka Mika Salo tai mitä turhanpäiväistä Mika Häkkinen kommentoi kisoista paikan päältä. Arvostan myös Toni Vilanderia suuresti. MotoGP-puolelta Matti Kiiveri ansaitsee kiitokset. Korostan, että minulle on Suomi-asiayhteys urheiluselostuksissa erittäin tärkeä asia. Sallin satunnaiset virheet, mutta en jaksa esimerkiksi kuunnella brittiselostajia Union Jack -lasiensa takaa, jos ei ole aivan pakko. Rajansa kaikella: en esimerkiksi jaksa kuunnella jalkapalloselostaja Matti Härköstä. Hän ei osaa sanoa yhtä ainoaa lausetta huutamatta. Rasittava tapaus.
Toistaiseksi aika mitään sanomaton ja tylsä Japanin viikonloppu. Harmi, että pikkkuformulat eivät matkusta tuonne asti. Mersut toistaiseksi ainoat, jotka hieman viihdettä tarjoavat. Harmi vain, että kuskit ovat valivali, kun kisaavat toistensa kanssa. Mutta sitäpä ne ykköset nykyään on. Joku yrittää ohittaa, niin toinen valittaa, että ei noin saa tehdä. Sargeant pitäisi kyllä heittää pihalle. En ymmärtänyt hänen nostoa formula kakkosista ykkösiin ylipäänsä (lienee rahaa isällä?). Ei ajanut kovin kummoisesti pikkuformuloissa. Harmi, että loistavat kuskit, kuten Felipe Drugovich, eivät pääse ykkösiin, kun tuollaiset roskakuskit, kuten Sargeant, tulevat rahalla sinne. Pelkkää kolarointia ja pihalle ajoa joka kisassa. Somessa oli lista eniten rahallista tappiota kolareiden kautta aiheuttaneista kuskeista ja ei ollut yllätys, että Sargeant oli ykkösenä. Ei ole Williamsille kovin hyvä asia, että joutuvat joka viikonloppu korjaamaan autoa. Kolaroi Japanin GP:n alussa Bottakseen. Kylkeen vain ja Bottas pihalle. Ihme pelle. Ja toinen, jonka voisi pihalle laittaa vaikka koko formuloista, on Perez. Ei sinänsä, että kukaan odottaisi hänen pärjäävän Maxille, mutta onhan tuo Perezin ajaminen jo naurettavaa. Ei pysty ehjää viikonloppua ajamaan kuin satunnaisesti. Paljon nopeammin heitettiin tallista pihalle Gasly ja Albon. Japanin GP:ssä ajelee taas kuin ei olisi hajuakaan mistään ykkösten säännöistä. Nyt jo rikkonut niin montaa sääntöä, että en edes perässä pysy. Jospa tuomarit pysyy. Ehkäpä Albon nostettaisiin taas Maxin rinnalle. Ja kolmas asia. Liam Lawson. Loistava esiintyminen. Miksi ihmeessä talli ei hänelle jatkoa anna? Tsunoda ja Ricciardo ovat molemmat näyttäneet, mihin pystyvät. Eivät oikein mihinkään. Toivottavasti Sargeant ainakin laitetaan kauden jälkeen pihalle ja hänen tilalleen joko Lawson tai Drugovich.
Juu kaukana ollaan niistä ajoista, kun aamulla heräsi ennen kukonlaulua jännittämään mestaruuden ratkeamista Japanin maaperällä. Kisa oli ennen kauden viimeinen, joten mestaruuden ratkeaminen loppumetreillä tapahtui usein Japanissa - Googlen mukaan 13 mestaruutta ratkennut Japanissa. No tämän kauden kisa ei tosiaan jää historiaan muuna kuin tylsänä husristeluna, eikä jännityksestä ollut tietoakaan ensimmäisen ajetun mutkan jälkeen. Onhan tämä F1 vain ihan ripulipaskaa tällä hetkellä, mutta ei osaa olla katsomattakaan, kun on niin kauan lajia seurannut.
Te, jotka vielä näitä kisoja jaksatte jännätä, niin mikä on analyysi Bottasista tällä hetkellä? Jotenkin Alfa Romeon suorituskyky vaikuttaa valuneen viemäriin ja Bottaskin tuntuu nykyään enemmän esiintyvän julkisuudessa naistenlehdissä kuin urheilusivuilla. Toivottavasti ei enää itsekään usko mahdollisuuteen jatkaa Audin nimissä. En mitenkään haluaisi lyödä lyötyä, mutta Bottasin ura on jollain tapaa ollut penkkiurheilijalle kädenlämpöinen pettymys, jossa eniten harmittaa se, että mahdollisuuksia oli vaikka mihin. Samalla kuitenkin vähän paradoksisesti todeten hattu päästä hienolle F1-uralle. Varmasti ainakin taloudellisesti hyvään tilanteeseen päässyt, eikä tarvitse rahasta stressata loppuelämänsä aikana, mikä on jo iso saavutus on sinänsä. Suomalaisista F1-kuskeista samaa voinee sanoa vain maailmanmestareista. Vaikea tietenkään mitään häkkismäistä huumaa on enää toisintaakaan Suomessa. Ja voi olla, että lajin osalta on pidempään hiljaista, kun VB77 lopettaa sarjassa.
Minä näin ihan mielenkiintoisen Japanin GP:n. Max Verstappen tietysti dominoi, mutta muilla oli mukavasti toimintaa. Japanin GP:n suurin ongelma on liian aikainen aika minulle. Iltapäivä Suomen aikaan on minulle sopivin. Nyt täytyy siirtyä MotoGP:n pariin. Enpäs muista aikaisempaa tuollaista viiden kierroksen köröttelyä rangaistuksen kärsimisen takia, jonka Perez pakosta ajoi. McLarenille taputukset ja kumarrukset.
Bottas ei ole vakuuttanut pitkään aikaan. Hän tuntuu olevan vähän samanlainen kuin Räkä oli Alfalla. Silloin, kun auto satunnaisesti on hyvässä kunnossa, niin yritystä ja tuloksia tulee. Mutta sitten, kun auto on huono, niin ei näytä kuskiakaan juuri nappaavan. Toki ymmärrän kyllä hyvin sen, että kun kerran on voittaja-autoa päässyt ajamaan ja niitä voittoja muutaman napsimaan, niin eipä siellä letkan hännillä juurikaan kiinnosta ajella. Somessa taitaa enemmän Bottas viettää aikaa kuin ykkösissä. Ei mitään jakoa Audille pääsemisestä, jos vain Audilla on järkeviä pomoja. Bottas on kuitenkin persoonana ja ihmisenä mukavan oloinen eikä oikein kenelläkään kuskilla tai ihmisellä ole hänestä ihmisenä negatiivista sanottavaa. Joten varmasti hänelle hommia vielä ajouran jälkeen löytyy monesta paikasta. Ja olisi kyllä ihan kiva nähdä välillä suomalaisia myös tallien johtohenkilöinä. Jospa vaikka Mersulle tai Ferrarille joksikin pikkupomoksi. Mutta kyllä kuskin hommat alkavat Bottaksella olemaan jo tässä. Omasta mielestä tällä hetkellä Suomea kuskikartalla näkyvillä pitää herra kuusysi eli Rovanperä. Tuo aiemmin laittamani driftausvideo on somessa levinnyt aika mukavasti. Jos Rovanperä ei jaksa rallia enää ajaa, niin vaihtaisiko formuloihin?