Okei. Hyvä tietää. Kaveri oli pari vuotta sitten hankkimassa Panan soitinta ja muistelin nyt, että hän silloin jätti tuon 420:n ostamatta, koska siinä ei ollut HDR Optimizeria. Voi toki olla, että kyseessä oli jokin toinen Panan soitin ja muistan vain väärin. Mutta vahva muistikuva on, että se oli tuo. Kun hän olisi sitten 820/824:n halunnut ostaa, vaan Suomessa ei ollut sillä hetkellä saatavilla ja Saksassakin oli päälle 400 euroa hinta. Eihän tuo Optimizer ole sitten voinut softapäivityksen mukana tulla...? Pitääpä tarkistaa kaverilta tuo malli, mitä hän silloin mietti. Mutta hyvä tietää, että tuo on myös tuossa pienemmässä mallissa. Jospa se osaisi sitten myös tuon LLDV:n. edit: saattoi tosin olla, että hän jätti 420:n ostamatta, koska siinä ei ole Dolby Visionia. edit2: Jos siinä ei Dolby Visionia ole, niin ei tosiaan varmaan sitten LLDV:täkään.
Kyllä HDR optimizer on mielestäni ollut 424:ssa aina. Neljä vuotta sitten ostin sen Saksan Amazonista ja on toiminut hienosti. Mietin vielä, kytkenkö Arcanan ATV:n ja Denonin AV vahvistimen väliin vaiko Denonin ja JVC:n väliin.
Juu, taitaa tuo muisti olla jo itsellä huono. Varmastikin tuosta DV:stä oli silloin kyse. (Yhdessä toisessakin ketjussa meikäläistä eilen muistutettiin, että erästä asiaa on käsitelty aiemminkin. Vanhuus ei tule yksin. ) Itselläni Arcana oli vahvistimen ja projektorin välissä. Jolloin se hoiti kaiken LLDV-liikenteen jokaisesta lähteestä. Arcana osaa jättää signaalin rauhaan, jos se ei ole LLDV:tä. Samalla sain sen hyödyn, että Arcana näytti mukavan yksityiskohtaisia tietoja signaalista, mikä projektorille menee. Tuo helpotti tykin säätämisen kanssa, kun pystyi olemaan varma siitä, mitä signaalia tykki kulloinkin saa.
Kytkin sitten Arcanan AV vahvistimen ja projektorin väliin. Laitoin HDR->LLDV:n päälle ja säädin max luminanceksi 400nits. JVC:n Frame Adapt HDR päällä, Theater optimizer pois päältä ja HDR level auto asennossa. Kuva näyttää silmin nähden paremmalta kuin aiemmin. Pimeissä kohtauksissa on hyvin yksityiskohtia (shadow detail) eikä kirkkaissa kohtauksissa kuva pala puhki. Testailin monenlaisella DV materiaalilla eikä tykin säätöihin tarvinnut koskea missään välissä. Netfixin Fubar sarja ainakin näytti oikein hyvältä. Apple TV 4k:n Youtube ei ilmeisesti tue Dolby Visionia?
Itse tein tuon ATV:n juutuubin kanssa siten, että pakotin DV-konversion päälle ATV:stä. Toimii ainakin omasta mielestäni oikein hyvin ja sillä saa tavallisen hdr-materiaalinkin hyvin tone mäpättyä tykille. Kun osa noista eri palvelujen leffoista on "vain" tavallista hdr10:aa.
Kokeilin tuotakin, mutta en huomannut mitään selvää eroa kuvassa muutamilla videoilla, joita testasin. Täytynee vielä testailla, millä JVC:n asetuksilla sekä Dolby Vision-, että HDR10 -materiaalin saisi toimiimaan parhaiten. Frame Adapt HDR:n haluaisin jättää päälle, koska osa materiaalista on kutenkin "tavallista" HDR:ää.
Ok. Veikkaisin, että JVC tone mäppää paremmin normaalin hdr:n kuin oma Awol. Itse näin selkeitä eroja hdr10 vs. DV-konversio, kun katselin juutuubivideoita. Merkittävin oli valkoisen puhkipalaminen. Normaalilla hdr:llä se tapahtui aika helposti, kun videon nitsit kasvoivat. LLDV-konversio piti tone mäppäyksen aina hyvänä, vaikka olisi ollut todella kirkkaita kohtia kuvassa.
Sain mielestäni JVC:n ja Arcanan säädöt aika hyvin kohdalleen. Otin JVC:stä frame adapt hdr:n pois päältä ja testasin tällä videolla, millä kirkkaudella valkoisen neliön kirkkaus ei enää muutu. 300 nitsin jälkeen kirkkaus ei enää muuttunut, joten laitoin frame adapt hdr:n päälle ja asetin HDR levelin 0:ksi, joka asettaa HDR materiaalin leikkautumisarvoksi 300 nits. Kontrastin sai sen jälkeen nostaa +7 ilman, että valkoiset kohdat paloivat puhki. Saman 300nits laitoin myös HD Fury Arcanan LLDV->HDR asetuksen max luminanceksi. Min. luminaceksi laitoin 10/1000. Kun testailin useaa eri DV materiaalia Netflixistä ja Disney+:sta, niin kuva näytti ainakin silmään oikein hyvältä kaikissa kohtauksissa. Missään vaiheessa ei tullut tunnetta, että kuvaa pitäisi jotenkin säätää.
Katsoin eilen Panan 424 soittimella No Time to Die elokuvan UHD-kiekolta ja se näytti todella hienolta JVC DLA-N5:lla ilman Dolby Visioniakin. Missään vaiheessa ei tullut mieleen, että tykin säätöihin pitäisi koskea. Ainoa ongelma oli, että puolessa välissä elokuvaa kuva pikselöityi muutaman sekunnin ajaksi ja kuva oli sen jälkeen monta sekuntia ääntä perässä. Äänisynkka kuitenkin korjattui pausetamalla leffan hetkeksi. Luulen, että päivitys 820 malliin ei toisi kovinkaan dramaattista parannusta kuvanlaatuun vaikka saisi Dolby Visionin käyttöön. Täytyy vielä tutkia tuota levyä, onko siinä jotain naarmuja tai sormenjälkiä. Arcanasta on kuitenkin selvästi hyötyä striimauspalveluiden DV materiaalilla, jossa paljon hämäräkohtauksia. Esim. The Pale Blue Eye leffa oli melkoisen "harmaata" katseltavaa ilman Dolby Visionia.
Kukas tällä on paras asiantuntija tähän aiheeseen? Löytyy MadVR HTPC (Videoprosessor.org), NVIDIA 4070ti, Vertex 2 ja Sony 260es tykki anaformisella linssillä,jne! Olis kiva saada tähän kalibrointiin vähän apua ja ajatuksia! Etenkin kiinnostaa parhaat mahdolliset (oikeat) asetukset tykki-vertex-madvr-htpc, ja toisena juttuna haluaisin saada asetukset jolla saisi kaiken ruudulla näkyvän samaan kokoon (scope), mutta en tiedä saako millään toimimaan ilman kaupallista mallia? Terveisin, Leffafriikki
Mitenkähän kuvan kirkkauden saisi helpoiten mitattua Datacolor SpyderX Pro kolorimetrillä? Jos saisi mitattua mustan kuvan kirkkauden, niin sen voisi laittaa Arcanan asetuksiin. Löysin Youtubesta videon, jolla voi testata HDR materiaalin valkoisen puhki palamista. JVC Frame Adapt HDR päällä, contrast +7 ja HDR level 0 -asetuksilla vain puolet ylemmän rivin palkeista vilkkuivat. HDR level 1 ja contrast -9 -asetuksilla sain myös alemman rivin palkit vilkkumaan. Sen jälkeen kokeilin muuttaa Arcanasta LLDV->HDR max luminancea. Lopulta 1000nits näytti tuottavan parhaimman lopputuloksen DV materiaalilla. Huomasin samalla, että jos JVC:stä ottaa Frame Adapt HDR:n pois päältä, niin silloin max. luminancen joutuu tiputtamaan Arcanasta 100-200nits tasolle. Silloin tosin HDR10 materiaali näyttää aivan liian pimeältä. Frame Adapt HDR päällä DV materiaali näyttää nyt todella hienolta joka tilanteessa.
Pitääpä testata, tunnistaako HCFR SpyderX:n. Vasta äskettäin päivitin olkkarin koneeseen näytönohjaimen, joka tukee 4K tarkkuutta ja HDR:ää.
En muuta tuota ajatellutkaan, että tukeeko tuo softa mittaria, mutta voisin kuvitella, että tukee, koska tuo on sen verran yleinen mittari. Pidän peukkuja.
Hyvin lähti SpyderX pelittämään tuolla ohjeella. Mittaus paljasti, että JVC autocal softan jäljiltä punainen oli korostunut. Olinkin jo aika hyvin unohtanut, miten HCFR:ää käytetään. Aika näppärästi tuolla sai säädettyä värit kohdalleen, kun asiat palautuivat mieleen.
JVC N5 pystyy parhaimmillaan 0.0054 nitsiin mustan suhteen ( https://www.projectorcentral.com/JVC-DLA-NX5-4K-D-ILA-Projector-Review.htm ) Mutta sun SpyderX tajuaa "vaan" 0.03 nitsin lukeman alimmillaan. (vertailun vuoksi 1Display PRO Retail/OEM pääsee 0.003 nits) Hi, SpyderX is not so good at measuring low luminance patches, because of that weakness it will not able to measure the native black level of many LCD/LED's (If they will have black level lower from ~0.03 nits) and this is a major problem for proper gamma calculation for that display calibration. The performance is variable as the factory calibration is not so 'tight' and it can have bigger unit-per-unit variations compared to X-Rite colorimeters. Currently is not supported by all calibration software, like CalMAN. @ ConnecTEDDD avsforum Eli tuo kannattaa huomioida mittauksissa, koska on omiaan kusemaan gamman.
Eikös tuo 0.03 nittiä ole kuitenkin sen verran pieni lukema, että vaikuttaa vain jonnekin alle 5% kirkkauksiin? Tuskin tuo nyt koko gammaa kusee, jos tuosta ylöspäin sen saa kuitenkin mitattua oikein? Vähän offtopic, mutta tuosta testistä poimin, että JVC pystyy valkoisella kankaalla 85 nitin maksimikirkkauteen ja tuohon 0.0054 nitin mustaan. Ihan kiva. Oma NexiGo pääsee 0.6 gainin kankaalla 75 nitin kirkkauteen ja 0.02 nitin mustaan. Toki nykyisessa katseluympäristössä on niin paljon valkoista, että tuosta JVC:stä ei sinänsä etua olisi, mutta kun saan nuo uudet verhot tilattua, niin tilanne olisi sitten eri. Onneksi verhot tuovat myös nykyiseen tilanteeseen vähän parannusta. Ja näissä tilanteissa pää aina automaattisesti kääntyy ylös kattoon katselemaan ja miettimään, miten hankalaa olisikaan kiinnittää kattoon tykkiä ja vetää johtoja sille ja kuunnella tuulettimen pohinaa pään yläpuolella. Kiitos ei. (Ehkäpä, jos lotossa voittaisi, niin voisi rakennella sellaisen teatterihuoneen, jossa kattotykinkin voisi piilottaa eikä se pohisisi pään yläpuolella )