Tarkoitin kuriirifirmoja. Esim DHL toimii normaalisti tullauksen osalta eikä mitään ongelmia MRN numeroiden kanssa tullauksessa.
Ok. Omalla kohdalla kokemukset erinäisistä kuriireista ovat niukkia ja satunnaisia enkä usein edes tiedä, mikä firma pakettini on lopulta tullannut, kunhan se paketti vaan tulee hyvin perille. En tilaile ulkomailta juuri muuta kuin CD/SACD/Blu-ray-levyjä, koska niiden saatavuus on Suomessa mitä on ja Postihan se tuntuu noita lähinnä tullailevan, jopa silloin kuin se kuriiri on vaikka DHL, niin tuntuu, että Posti ottaa paketin Suomen päässä haltuunsa toimittaakseen sen minulle. Sitäpaitsi vältän kuin ruttoa tilaamasta sellaista tavaraa ja sellaisista paikoista, jotka joutuisi tullaamaan. Tullihan on protektionistinen työkalu "väärästä" paikasta ostamista vastaan ja minun kohdalla tuo toimii. Ostan sitten niiltä, jotka eivät minua tullauksilla rankaise. Ennen Brexitiä tilasin etupäässä UK:sta. Brexitin jälkeen siirsin melkein kokonaan nettitilaamiseen manner-Euroopan maihin, lähinnä Saksaan. Tämän tullien "väistelyn" takia kokemukseni eri kuriirien tullaustaidoista on olematon. Mielenkiintoista tietää, että tullausongelmat koskevät lähinnä Postia.
Eu ottanut kuulemma jotain uutta käyttöön (en muista enää mitä) ja Postin it-järjestelmä ei tähän tällä hetkellä oikein automaattisesti taivu joten tästä johtuu ne ongelmat. Näin sanoi aspan täti. Sitä en tiennyt että niitä joutuvat käsipelein korjaamaan, saattaa tulla aika työlääksi jos ei pian saada kuntoon
Jaa? Mitenköhän ex tempore tämä uusi käytäntö on oikein otettu käyttöön? Meinaan, että jos tämä on ollut kauemmin aikaa tiedossa, niin luulisi Postin olleen varautunut siihen niin, että käyttöönotto sujuu paremmin kuin joku toivoton käsipelein säätäminen...
https://www.posti.fi/fi/asiakastuki...ssa-paketeissa-mahdollisia-viiveita-2-10-2023 Jotenkin ei ole yllätys että posti ei ole varautunut..
Olisi kiva tietää, mitä uusia tietoja tarvitaan. Se ei yllätä, että määräaika umpeutuu ja tietojärjestelmät eivät ole valmiita siihen mennessä, ihan perus meininki. Uskaltaako tässä Amazon UK:stakaan tilata, tiedä vaikka palautuisi takaisin.
Ainaki aspa sanoi ettei tuon takia takaisin palaudu vaan antavat tarvittaessa lisäaikaa. Käskivät vain odottaa kunnes asia korjaantuu (eli saivat käsipelillä sen numeron siihen kuntoon että tullauksen pystyi tekemään).
Eilen sain illalla tuon oman paketin lopulta tullattua, kun kokeilin vielä kerran. Ehdin ennen sitä rutista chat aspaan, mutta eivät he mitään sille sanoneet tekevänsä. Valittelivat samaa EU:n laajuista ongelmaa. Amazon UK:sta tuli viime viikolla paketit ilman tulliin jumitusta suoraan ovelle, mutta ne tulivat PostNordilla Suomen pään.
Nykyaika on pelkkää TURHIEN ongelmien generointia! Minkä helvetin takia EU luo näitä uusia käytäntöjä ja systeemejä sekoittamaan triviaaleja asioita? Hommahan on toiminut aikaisemmin, eikö? Maailmassa on suurempiakin ongelmia ratkottavaksi kuin tämä nettitilaajien elämän jatkuva vaikeuttaminen.
Muilla kuljetusfirmoilla tuo toimii ongelmitta (FedEx, DHL, PostNord ja UPS on kokemusta lähiaikoina), Posti on tietääkseni ainoa Suomessa joilla ongelmia.
Kuinka paljon kuluttajalla on mahdollisuus valita noista kuriireista? Kauppiailla on sopparit tiettyjen toimijoiden kanssa ja niihin on tyytyminen. Parhaimmassa tapauksessa voi valita "halvan" (lue: vähemmän kalliin) ja kalliin väliltä, mutta se kallis on sitten niin tyyris, että koko tilaamisen taloudellinen järjellisyys kyseenalaistuu. Mitä ihme taukkeja tuolla Postissa on näitä asioita hoitamassa, jos kerran kaikki muut ovat saaneet homman hoidettua kunnialla?
Uusi kokemus Arrow-tilauksen kanssa. Aina ennen toimitus on tapahtunut Postin kautta, mutta nyt näyttäisi tulevan kuriirilla. Sain TNT:ltä ennakkoilmoituksen lähtevästä paketista ennen virallista Arrow'n "tilaus lähetetty"-viestiä. Seuraavana päivänä Suomen Fedex otti sähköpostitse yhteyttä: "Teille on saapumassa liitteen mukainen tullattava lähetys. Tämä lähetys on lähetetty teille käyttäen DDP-toimitusehtoa, jossa lähettäjä maksaa puolestanne kaikki tullauksesta aiheutuvat kulut. Tämän vuoksi teemme tullauksen puolestanne, mutta emme voi tehdä sitä ilman kirjallista valtuutusta." Viestissä on ohjeet valtuutuksen tekemiseen (ilmeisesti vapaamuotoinen vastaus viestissä annettuun sähköpostiosoitteeseen riittää). Tarvitsevat myös HETUn tullauksen suorittamiseksi.
Uudet kokemukset ja tiedot ovat tervetulleita täällä. Kerro sitten kun olet leffat saanut, että kuinka homma sujui. Tarkkana muuten sitten noiden tullauspyyntöjen sun muiden kanssa. Noillahan huijataan ihmisiä nykyään, mutta Plazalla on sen verran diginatiivia porukkaa, ettei huijauksiin niin vain langeta...
Vieläkin jää Postin kautta tulevat tulliin. Välissä tuli yksi paketti TNT:llä suoraan kotiovelle seuraavana päivänä lähetyksestä ilman mitään säätöä . Sekin oli tilattu ihan standard delivery, en tiedä miksi lähettivät expressinä.
Pitää varmaan vaan hyväksyä se paskamainen tosiasia, että tulliin jää tavaraa vähän väliä. Kultaiset muistot jäävät mieleen kultaisista, ihanista ajoista kun harrastajia ei näin vainottu ja kiusattu. Omapostin kautta tullaaminen ei taida onnistua vieläkään. Hyvin on asiat, ei voi muuta sanoa...
Oli sen verran kehitystä, että nyt saivat sen mrn-numeron korjattua muutamassa tunnissa. Ekoilla kerroilla siihen meni pari päivää.
Mites tuo toimenpide nyt sitten menee? Meneekö se jotenkin automaattisesti tullauksen yhteydessä, kun sitä suorittaa tullin sivuilla vai pitääkö "keskustella" jonkun henkilön kanssa.
Kun ensimmäinen ilmoitus tullauksen tarpeesta tulee, niin silloin heti jos menee yrittämään tullausta, se päättyy virheeseen MRN-numerosta. Se korjaantuu automaattisesti. Eilen toimi kun yritin muutamaa tuntia myöhemmin uudestaan. Ensimmäisellä kerralla kolmisen viikkoa sitten meni 2 päivää ennen kuin korjaantui.
Minulla tullaus on onnistunut tullin sivuilla vasta sitten kun paketti on saapunut Suomeen, ennen jos yrittää niin tulee se MRN-virhe. UPS toi pari pakettia viimeksi eilen Amazonilta eikä IOSS-tullauksessa ollut heillä mitään ongelmia.