Moottoriurheilu kaudella 2023

Keskustelu osiossa 'Urheilu' , aloittajana TheRealThing, 03.02.2023.

  1. El Grande

    El Grande Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 825
    Saadut tykkäykset:
    346
    Nyt tarkkana sitten vaan. Ei hötkyillä.

    EDIT:
    https://www.is.fi/ralli/art-2000009949360.html

    Hyvä Kalle!
     
    KILLPATRICK tykkää tästä.
  2. ISPF3.4

    ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Omasta mielestäni Kalle Rovanperän fiksuutta osoittaa etenkin se, että nyt on "vain" kolme voittoa tänä vuonna. Viime vuonna niitä on ollut kuusi. Kalle ajaa niin käsittämättömän järkevästi ja ei yritä väkisin yhden kisan voittoa. Yle Areenan Kalle Rovanperä -dokua voi suositella kaikille:
     
    Merkitty ja nepa tykkäävät tästä.
  3. ISPF3.4

    ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Sanoivat lähetyksessä, että oli kauden kuudes sprinttikilpailu F1-sarjassa. Toivottavasti olisi viimeinen koskaan. Ei oikein mitään järkeä tässä. Tarttis tehrä jotain, sanoisi Mauno Koivisto, jos eläisi.
    Minulla ei ole ehdotuksia, mutta tämä tynkäkisa on yhtä tyhjän kanssa.
     
  4. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 288
    Saadut tykkäykset:
    1 378
    Itse tykkäsin tuosta taistelusta, mikä kympin sijan molemmin puolin oli menossa melkein koko kisan.
    Kisan voitosta nyt ei kilpailua ole pahemmin koskaan. Max ja RedBull on vain niin ylivoimainen.
    Sprintin idea on hyvä, mutta jotain muutosta se kaipaisi siihen, että kisa olisi erilainen kuin itse pääkisa. Vaikka sitten käännettyä lähtöjärjestystä tai jotain.

    Se hyvä puoli sprinteissä on, että pääsääntöisesti renkaiden kulutuksesta ei tarvitse välittää, vaan voi vetää melkein täysillä. Tietenkin eilen, kun pehmeillä lähti melkein kaikki, niin renkaiden kulumisessa näki eroja, mutta samanlaista peräkkäin köröttelyä ei kuitenkaan ole kuin yli puolet normaalista kisasta on.

    Monessa kisassa olen miettinyt tuota paalupaikan "väärää puolta". Yleisestihän paalupaikka on paremmalla puolella rataa. Eli siis sillä, missä pito on parempi. Mutta muutamia ratoja (kuten tämä, Austin, Singapore ja muitakin) on joissa kakkospaikalta lähtevällä on jopa parempi mahdollisuus kärkeen ekassa mutkassa. Riittää se, että kakkospaikalta saa sen verran paremman lähdön, että saa oman etusiiven edessä menevän takarenkaan viereen, niin ykkösenä ajava ei voi enää kääntää eteen, jolloin ajaisi kolarin, vaan joutuu antamaan ekaan mutkaan tietä takaa tulevalle. Tietenkin huonolta puolelta rataa lähtevällä pito on teoriassa huonompi, mutta joillakin radoilla, kuten Brasiliassa tuota eroa ei käytännössä ole.

    Mielestäni olisi parempi, että paalupaikkakuski saisi päättää kummalta puolelta rataa lähtee (käytännössä siis paalulta vai kakkosruudusta) ja loput sitten sijoittuisivat hänen valinnan mukaan. Tuolloin paalukuski voisi valita sen huonomman puolen radasta, mutta tietäisi, että vähän huonommallakin lähdöllä saa edun ekaan mutkaan, kun pääsee ensimmäisenä kääntämään sisään.
     
  5. Kaitzu

    Kaitzu Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 498
    Saadut tykkäykset:
    41
    Kisamäärien kasvattaminen ja näiden sprinttien lisääminen on itsellä kyllä saanut viime vuosina aikaa kiinnostuksen vähentymisen koko lajiin. Ennen sitä odotti kisaviikonloppuja erillä innostuksella ja kaikki lähetykset tuli katsottua (mukaanlukien harjoitukset). Nyt ainoastaan AA:t ja kisat jaksaa vielä katsoa (kokonaan), tällä kaudella en ole tainnut yksiäkään treenejä katsonut. Voi olla että kohta siirryn noiden F1TV:n highlight-lähetysten pariin, se verta puuduttavaa on kisat nykyään.
     
    nepa tykkää tästä.
  6. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 288
    Saadut tykkäykset:
    1 378
    Eilinen kisa oli ihan ookoo. Taas, jos jätetään kärkitaistelu huomiotta.
    Brasilia on kyllä ratana yksi suosikeistani. Kuten monet muut vanhat radat niin Brasialiakin toimii hyvin eikä tarvitse keinotekoisen pitkiä suoria ohittamiseen. Itse suosin muutenkin lyhyempiä ratoja (pois lukien Spa, Monza ja vanha Hockenheim, jonka ottaisin heti takaisin).
    Lyhyillä radoilla kierrokset ovat nopeita ja tapahtumia riittää. Monet uudet radat ovat turhan pitkiä ja joissa on pitkästi osuuksia, joissa on vaikea seurata edellä menevää. Sitä kompensoidaan ylipitkillä suorilla, jotka eivät silti riitä ohitukseen edes drs:llä. Mieluummin lyhyt rata, jossa kaveri ei pääse kauaksi karkuun.

    Alonso ja Perezin viimeisten kierrosten taistelu oli kyllä hienoa. Mahtavasti Alonso väänsi vielä palkintokorokkeelle. Astonilla ei ole kauhean hyvin mennyt viimeaikoina, joten mukavaa, että välillä pääsevät kärkitaistoon mukaan.

    Russell on kyllä ärsyttävä valittaja. Kuulemma myös siviilissä leuka pystyssä kulkeva kaveri. Loistava kuski kyllä, ei siinä mitään.
     
  7. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 288
    Saadut tykkäykset:
    1 378
    Tällaisen hauskan kuvan löysin internetistä.
    Eli vasemmalla 40 vuoden takaisen Las Vegasin kisan rata ja oikealla uusi.
    [​IMG]

    En tosin kauheasti odota Las Vegasin kisalta mitään. Vähän on sellainen fiilis, että formuloita nyt pakkosyötetään jenkkeihin. Perinteisten ja hienojen jenkkiratojen sijaan tehdään tällaisia miljonääreille suunnattuja kisoja, joita tavallinen kansa tuskin kauheilla joukoilla lähtee katsomaan.

    Austinin rata on ollut ihan hyvä ja tarjonnut hienoja kisoja. Ja taitaa olla myös isolle yleisölle mieluinen. Sitten taas Miami on ihan höpöhöpöä ja eipä tämä Vegas nyt ainakaan odotuksia nostata. Toki hienoa nähdä Vegasia ja iltakisanahan tuo olisi ihan mainio. En tiedä, josko se vaikka olisikin, en ole yhtään tutkinut asiaa. Mutta Vegas tulisi ainakin illalla hienosti esille. Päivällähän se on kuin likainen roskaläjä.
     
  8. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 786
    Saadut tykkäykset:
    1 299
    Tämä pätee maailmalla lähes joka paikkaan. Suomessa kyllä valitetaan, mutta monesti täällä oleva lenkkipolku (sekin valaistu) on siistimmässä kunnossa kuin tiet maailmalla. Saati nyt sitten kaupungit.
     
    nepa tykkää tästä.
  9. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 288
    Saadut tykkäykset:
    1 378
    Sen verran mielenkiintoa tuo Vegas toki nostattaa, että huippunopeuksien pitäisi nousta aika korkeille. Kun kerran vanhaa Hockenheimia ei enää ole, niin eipä se haittaa, vaikka nopeitakin ratoja tulee lisää. Onhan noita muitakin uusia, joissa on nopeita suoria, mutta tämä näyttää olevan melkein pelkää suoraa. :D

    Laitetaan vielä nostalgian vuoksi video vanhasta Hockenheimista. Jonnet ei muista.

    edit: sellainen hauska huomio, että katsokaapa kuskin käsiä ja sormia. Tuohon aikaan ykkösissä oli osittain automaattiset vaihteet. Ykkönen ja kakkonen ja ehkä kolmonen olivat kuskin käytettävissä, jotta auto ei luista tai vaihda väärään aikaan vaihdetta, mutta varsinkin suorille yleensä ohjelmoitiin automaattisesti vaihtava laatikko. Talla vain pohjassa ja auto vaihtaa aina oikeaan aikaan. Tuohon aikaan muutenkin käytettiin paljon tietotekniikkaa ja laatikon toimintaa voitiin säätää ihan senkin mukaan, missä osassa rataa oltiin menossa. Eli mutkaisella paljon vaihtoja vaativalla osuudella kuski voi vaihtaa vaihteita, mutta sitten suorilla oli automaatti käytössä.



    Tuohan ilmeisesti on aikalailla kokonaan purettu tuo vanha. Muistaakseni syynä sulkemiseen ja uuteen rataan oli se, että vanha rata kiertelee liikaa metsän keskellä ja vain lopun syheröalueella on yleisöä. Tuskin se nyt olisi sen kalliimpaa ollut rakentaa teitä ja katsomoja tuonne metsään kuin rakentaa uusi rata. Jota sitäkään ei enää ykkösissä käytetä, kun on niin huono. Ja onhan meillä edelleen Spa ja Monza, joissa niissäkin käydään ajelemassa metsässä, jonne yleisö ei pääse. Varsinkin Monzassa.

    Jälkikäteen ajateltuna tuo Hockenheimin vanhan radan sulkeminen oli kyllä erittäin huono asia. Oma lempirata F1GP2:ssa (jonnet ei taaskaan muista, tai olleet edes elossa vielä :D ) ja edelleen radan jokainen mutka on muistissa, vaikka yli 20 vuotta on jo aikaa.
     
    Viimeksi muokattu: 09.11.2023
    El Grande, KILLPATRICK ja Kaitzu tykkäävät tästä.
  10. El Grande

    El Grande Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 825
    Saadut tykkäykset:
    346
    Vegas on iltakisa. Viikonlopun aikataulu on aikaistettu päivällä eli lauantai-illalla paikallista aikaa ajetaan kisa.

    Tuo oikealla ylhäällä oleva pitkä kaari on varmaan haastava varsinkin, jos mutkan loppu jää alussa katveeseen kuten Saudi-Arabian radalla.
     
  11. vps358

    vps358 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    4 859
    Saadut tykkäykset:
    517
    [​IMG]
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hockenheimring
    Nykyformuloille ehkä vähän liikaa suoria tuossa vanhassa, mutta onhan tuo aikojen saatossa muuttunut paljonkin.
    E: Sitten täytyy muistaa onnettomuuden mahdollisuus tuolla mettän keskellä, ei olisi kovin kivaa jos joku kietaisisi autonsa yli 300 vauhdista paikallisen lehmuksen ympärille ja pelastushenkilökunnalla menisi liian pitkään saapua paikalle.'

    T: Vesku
     
    nepa tykkää tästä.
  12. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 288
    Saadut tykkäykset:
    1 378
    Noin itse muistelinkin, että tuo uusi käytti vanhasta juuri tuota stadionosuutta. Tuohon onnettomuusjuttuun sanoisin, että Monza ja Spa - ja varsinkin Spa. Kierros kestää tolkuttoman kauan ja rata on iso. Samat ongelmat niissäkin eivätkä ne ongelmia ole. Rataahan ei saa siten suunnitella, että auto puun ympärille menisi. Eikä Hockenheimissa muistaakseni modernien formuloiden aikakaudella mitään pahoja onnettomuuksia ole ollut.
    Ja noita suoria riittää kyllä Vegasissakin. Suhteessa varmaan jopa enemmän. Jostain luin, että siellä saatetaan päästä aika muikeisiin keskinopeuksiin sekä huippunopeuksiin.
     
  13. vps358

    vps358 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    4 859
    Saadut tykkäykset:
    517
    Ei niin, mutta Hockessa 2005 käyneenä siellä on niitä lehmuksia tms. joka paikassa...

    T: Vesku
     
  14. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 288
    Saadut tykkäykset:
    1 378
    Väännäppä vaan veistä haavassa. :D
     
  15. vps358

    vps358 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    4 859
    Saadut tykkäykset:
    517
  16. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 288
    Saadut tykkäykset:
    1 378
    https://maps.app.goo.gl/ViViBLcrq7k9NiMo6

    Onhan tuota Monzassakin. :)
    Ja katuradoilla on kerrostaloja ratojen vieressä. :)

    Mutta sen verta aiheeeseen, että ilmeisesti osa ykkösten talleista on jo Vegasissa, kun ihan hienoa iltakuvaa ovat postailleet someen. Toivottavasti kisa olisi myös illalla pimeässä. :)
     
  17. ISPF3.4

    ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Hieno kuva.
    Tuo ajatuksesi, että yksinkertaisille yhdysvaltalaisille pakkosyötettäisiin jotakin, muistuttaa minua nuoruudestani. Markkinointi on aivan eri asia kuin joku pakkosyöttö.

    Millä tavalla Las Vegas on likainen roskaläjä?
    Miami on ihan höpöhöpö? Millä tavalla?

    Austinin rata on tehty jollekin savimaalle. Radan perustukset on tehty väärin ja joka ainoa kerta siellä ajavat (F1 & MotoGP) valittavat pomppuisesta radasta.
    "The Circuit of the Americas in Austin has started efforts to address serious problems with the track surface ahead of the 2022 season. Extreme bumps due to a sinking sub-surface have been a problem for Formula 1 at COTA for some years, but it’s the complaints from MotoGP that motivated the track to act." (AW).

    Sportti.com 23.10.2023:
     
    Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: 14.11.2023
  18. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 288
    Saadut tykkäykset:
    1 378
    Austinin radan ongelma ovat hyvin tiedossa. Joka vuosihan noista valitetaan. Mutta kun katsotaan kilpailullisesta näkökulmasta, niin Austinin rata on onnistunut. Miamin ei niinkään. Vegasista ei vielä tiedetä.

    Kyllä FIA:n ongelmat ja päätökset mennä sinne, mistä heille eniten maksetaan, ovat nekin hyvin tiedossa. FIA ei juuri tunnu ajattelevan kilpailullisia näkökulmia tai sitä, missä eniten voisi saada oikeita faneja seuraamaan. Keskustelussa on jatkuvasti legendaaristen ratojen sopimuksien lopettaminen ja korvaaminen uusilla mitäänsanomattomilla radoilla pahimmillaan keskellä ei mitään. Kunhan vain järjestävä taho lyö tarpeeksi rahaa tiskiin, niin mitä tahansa tapahtuu. FIAn toiminta on erittäin ristiriitaista sen suhteen, miten he haluavat tarjota viihdettä faneille. Toki telkkarista kukin voi seurata suht halvalla, mutta joissakin paikoissa saa latoa rahaa tiskiin aika paljon halvimmastakin pääsylipusta.

    Täältäpä voi tarkistaa sen, että minkä verran liput kisoissa keskimäärin maksavat. https://f1destinations.com/ranked-how-much-do-f1-tickets-cost-in-2023/
    Eipä yllätä yhtään, että jenkeissä kaksi aiemmin mainitsemaani rataa ei välttämättä houkuttele tavallisia kansalaisia.
    Eipä kyllä Austininkaan liput halvimmasta päästä ole, mutta onhan nuo Miami ja Vegas ihan omassa luokassaan.
    Markkinatalous. Sitäpä se...

    Paitsi, että kun vertaa taas Indyjen ja Nascarin hintoihin, niin siellä jostain syystä ei samanlaista rahanhimoa järjestäjillä ole.
     
    Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: 14.11.2023
  19. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 288
    Saadut tykkäykset:
    1 378
    Vegasin kisa on iltakisa. Hieno juttu. Mielenkiintoisesti se ajetaan paikallista aikaa lauantai-iltana. Euroopassa se on sunnuntaiaamu, joten täällä se ei tunnu kuitenkaan poikkeukselliselta. Iltasanomissa oli juttua, että iltaisin aavikolla voipi olla sen verran kylmää, että tuo omat haasteensa renkaiden lämmittämiselle.
     
  20. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 288
    Saadut tykkäykset:
    1 378
    Olipahan säälittävä aloitus Vegasin viikonlopulle.
    9 minuuttia ja punaiset liput ja homma seis.
    Sinä aikana ehti kaksi autoa hajota viemärinkansien lentelystä. Varsinkin Sainzin autoon näytti tulevan aika iso isku. Toivottavasti ei auto mennyt liiaksi rikki.
    On se vaan kumma, että noita kansia ei koskaan saada uusilla radoilla kuntoon. Ennenkin noiden kanssa on tapeltu. Ilmeisesti järjestäjät ovat katsoneet sen Myytinmurtajien jakson, jossa todetaan, että kilpa-auto ei voi saada viemärinkantta irtoamaan...

    Säälittävää räpellystä.

    Tuossa yhdenksän minuutin aikana hieman ehti raataa näkemään. Reunamuureineen ja -verkkoineen tuli vähän Singapore mieleen.
    Radassa on pitkiä suoria, joten ohittamisen pitäisi teoriassa olla mahdollista, mutta jää vielä nähtäväksi. Vähän hankalilta näyttivät suorien jälkeiset mutkat, mutta eipä noista nopealla katselulla osaa sanoa ovatko ohittamista vastaan vai helpottavatko.

    Jospa viikonloppu tästä eteenpäin menisi hyvin.

    edit: toisten harjoitusten aloitusta on siirretty siten, että se alkaa paikallista aikaa kahdelta yöllä. Varmaan kiva kurvailla puoliväsyneenä rataa ympäri. Harjoitukset kestävä 90 minuuttia, koska ekoista treeneistä jäi paljon ajamatta.
    Korjataan sen verran, että harjoitukset kestävät enintään 90 minuuttia. Eli siihen saakka, kunnes ensimmäinen kaivonkansi taas lentää. Veikkaan, että viisi minuuttia päästään tällä kertaa.

    Aika paljon on saanut järjestäjät ja FIA kuraa niskaan tuosta. Toivottavasti viikonloppu on kuitenkin onnistunut eikä käy samoin kuin vanhalle Vegasin GP:lle: sopimusta oli vielä monta vuotta jäljellä, mutta kisa päätettiin lakkauttaa yhteistuumin, kun se ei kiinnostanut ketään.

    edit2: Toto Wolff oli aika raivona ihmisille siitä, että kysellään vaan yhdestä kaivonkannesta eikä muisteta, miten hienoa työtä muuten on tehty gp:n eteen. Ja että kukaan ei enää huomenna muista koko asiaa. Toivottavasti noin. :) Paskintahan olisi, jos tosiaan nyt alkavissa toisissa harjoituksissa lentelisi uusia kaivonkansia. Viisi minuuttia on siis meikän arvio. Katsotaan, miten käy. :)
     
    Viimeksi muokattu: 17.11.2023