Levyä ei ole nähnyt kukaan, kun se/ne ilmestyy vasta kolmen kuukauden kuluttua. Nämä on kaikki Digital Review. Ehkä tarkoituksena on juuri saada meidät kaikki ostamaan fyysinen levy, kun näin vahaista kuvaa on tarjolla lankoja pitkin
Abyssista oli se lyhyt uusintakierros teattereissa viikko sitten jossa tuo uus masteri näytettiin. Arvostelujen perusteella mixed bag eli jotkut kohdat näyttää hyvältä ja jotkut ei. Mutta jonkin sortin kuvanparannusta/kohinanpoistoa siinäkin oli tehty. Ja Titanicin levyhän on jo ulkona ja ei siitäkään kaikki pidä. Itse en ole sitä nähnyt. Eli vähän vaikuttaa siltä että Cameroniin ei ole luottamista mitä tulee hyviin julkaisuihin
Titanic on näistä vähiten kiinnostava. Ehkä jossain 10 kpl 110€, jos ei muuten saa settiä kasaan. (True Lies on seuraavaksi heikoin. Se oli korni jo 90-luvulla, mutta voisihan tuon 20 vuoden tauon jälkeen katsastaa, onko aika kohdellut sitä paremmaksi) Kaikki kolme muuta Aliens, Abyss ja True Lies ilmestyvät UHD-levynä vasta maaliskuun puolivälissä. Paljon ehtii tapahtua ennen sitä (toivottavasti), vaikka varmaan olet oikeassa Cameroniin luottamisen suhteen.
Tämä julkaisu ei sisällä Gwyneth PaltrowIin päätä tai jotain laatikossa? Kuten kalliimpi boxi https://www.amazon.co.uk/Se7en-What...r,aps,129&sr=8-4#immersive-view_1702579469266
Ehkä Cameronilla on ajattelukykyä rappeuttava Lucas-oireyhtymä ja kokee sen vuoksi pakottavaa tarvetta ns. parannella vanhojakin tuotoksiaan. Ehkä ei pidä filmirakeesta tai ajattelee että nykyään sitä katsojat ei haluaisi nähdä, pitäisi vanhanaikaisena. Ehkä on ehdollistanut itsensä niin animaatiokuvalle, että preferoi sen keinotekoista sileyttä. Todennäköisesti on niin joojoo-miesten ympäröimä ja studiokin joutuu edelleen miellyttämään (kaiken avatar-ripulin julkaisemiseen asti), ettei kukaan uskalla sanoa mikä oikeasti olisi kuvanlaadullisesti parasta ja oikein. Todella vaikea ymmärtää, mikä saa miehen tekemään omalle hienolle back catalogilleen näin.
T2:n jalanjäljissä kuljetaan, valitettavasti. Saapa nähdä paljonko AI muutoksia on tehty kasvoihin, sillä ainakin siinä alun pakokohtauksessa näkyy kohtuu selvästi stuntin kasvot useampaan kertaan - ainakin siis Disney+:n HD versiossa. DVD taitaa olla niin suttuinen että stunttia ei erota niin selvästi. Ja onpa tuossa leffassa useampiakin kohtia jossa kameran fokus ei ole ihan terävimmillään. Toiveet on korkealla, mutta tyytyminen lienee aavistuksen DVD:tä parempaan laatuun. Onhan tuokin toki parannus.
Holy Moly! Park Road Post on pistänyt kyllä parhaimmat algoritminsa töihin. Pelottaa minkälaista ehostettua roskaa Peter Jacksonin alkupään tuotanto tulee ehkä olemaan (jos ne joskus julkaistaan HD/4K-formaatissa).
Jösses mitä kuraa. Pitää ehkä odotella keväällä Abyssin ja Aliensin arviot ennenkuin tilaa. Periaatteessa tommosta paskaa ei pitäis tukea millä muotoa.
Mitä nyt kommentteja lukenut, niin True Lies 4K on kärsinyt eniten. The Abyss on kuulemma ihan katsottava, eikä siitä tosin muutakaan versiota ole kuin vanha dvd, joten UHD tulee varmaan ostettua. Ehkä näitä voi harkita kun ovat alennuksessa. True Liesista en erityisemmin välitä, joten sitä en tarvitse. Aliensista on onneksi laadukas bluray, mikäli 4K ei miellytä.
^^ Resenin kolmen vuoden takainen bootleg saattaa hyvinkin nousta arvoon arvaamattomaan, ellei ole sitä jo nyt useimpien kirjoissa, kun huomioi maanrakoon ymmärrettävistä syistä poljetut ennakkoasetelmat. Sama saattaa hyvinkin koitua lopulta myös Aliens'n kohtaloksi kuten on spekuloitu. Tämä ei tietenkään ikävä kyllä jätä ennestään massiivisille odotuksille suuremmin sijaa, mitä Syvyys -julkaisun mahdolliseen kuvamanipulointiin tulee, vaikka hutera optimismi huojuukin yhä mielessä. DVD:hen on mahdoton palata, eikä vähiten, kun huomioi faktan R6 Kiina julkaisusta, mikä ainoana (esim. viimeaikaisten kotimaan lineaarisen tv-lähetysten ohella elokuvasta) tarjoaa kuvasuhteen sen anamorfisessa muodossa. Tokkopa näitä mikään muu taho tule ihan hetkeen julkaisemaan, joten ainakin henkilökohtaisesti todennäköisemmin nielen ylpeyteni dissaamisen sijaan, vaikka kuvakaappausten valossa olisi varsin vaivatonta yhtyä kuoroon ja jättää tukematta toimintaa, joka jälleen kerran vaikuttaa alleviivaavan tekijöiden täydellistä erkaantumista tietyistä realiteeteista.
Saas nährä minkälainen siitä Sevenistä tulee ku siihenkin on "jouduttu" tekemään joitain muutoksia: “We’re doing Se7en right now. And we’re going back and doing it in 4K from the original negative — and we overscan it, oversample it, doing all of the due diligence, and there’s a lot of shit that needs to be fixed,” Fincher said. “Because there’s a lot of stuff that we now can add because of high dynamic range. You know, streaming media is a very different thing than 35mm motion picture negative in terms of what it can actually retain. So there are, you know, a lot of blown-out windows that we have to kind of go back and ghost in a little bit of cityscape out there.” https://www.hollywoodreporter.com/movies/movie-news/david-fincher-seven-4k-remastering-1235517180/
Ikävämpi juttu tosiaan tuo kuvan sotkeminen, mutta muistaakseni Abuse-nimitystä on käytetty aiemmin jo, kun on puhuttu näyttelijöiden kokemuksista kuvauksissa. Tuohan oli melkoisen raskas projekti aikoinaan.
DISC ONE - 4K BLU-RAY BRAND NEW 4K RESTORATION FROM AN INTERPOSITIVE DOLBY VISION/HDR PRESENTATION OF THE FILM NEW Audio Commentary by Film Historians Steve Mitchell and Nathaniel Thompson 5.1 Surround and Lossless 2.0 Audio Optional English Subtitles DISC TWO - BLU-RAY BRAND NEW 4K RESTORATION FROM AN INTERPOSITIVE NEW Audio Commentary by Film Historians Steve Mitchell and Nathaniel Thompson LEVIATHAN: MONSTER MELTING POT - Featurette (40:26) DISSECTING COBB: Interview with Actor Hector Elizondo (12:35) SURVIVING LEVIATHAN: Interview with Actor Ernie Hudson (15:01) Theatrical Trailer 5.1 Surround and Lossless 2.0 Audio Optional English Subtitles
^ Se siitä elokuvan alkuperäisten kameranegatiivien hyödyntämisestä. Ihmeitä pitää tapahtua, jos KL yltää teknisten kikkailujensa puitteissa (1080p levyn osalta) SF-julkaisun tasolle. Tahti lafkan julkaisukatalogissa on lähes yhtä älytön kuin ennenkin, ja lopputulos mm. em. vuoksi luvattoman usein lähempänä keskinkertaista kuin mitään poikkeuksellisen onnistuneeksi restauroinniksi luonnehdittavaa, vaikka viimeisen 4-5 vuoden aika esim. jälkituotannon tärkeimpään (kuvanpakkaukseen) ovat useimpien onneksi panostaneet ponnekaammin. Näin sanottua; toivottavasti lopputulos olisi häikäisevä lähdemateriaalin puitteissa, joskin julkaisijan historian tuntien, saattaa todellisuus olla myös tyystin toinen.
Vähän vastaavasti myös Shoutin tuore Point Break (1991) olikin interpositiivista eikä kameranegatiiveista. Ilmeisesti negatiivit eivät ole tunnetussa paikassa tai muuten käytettävissä. *** Muutama arvion pahainen The Abyss ja Aliens leffoista. Nostin tähän muutamia kuvailevia lauseita. Linkkien takana koko arviot nyt saatavilla olevista nettistriimiversioista. The Abyss https://thedigitalbits.com/item/abyss-2023-digital-uhd Aliens https://thedigitalbits.com/item/aliens-2023-digital-uhd True Lies https://thedigitalbits.com/item/true-lies-2023-digital-uhd
Ikävä kyllä ja vastaavia esimerkkejähän toki piisaa tahoon tuijottamatta, vaikka kuvakemiallisesti hyvin säilyneinä, mutta ennen kaikkea tekniikan suomissa puitteissa tinkimättömästi tuotettuna, ensimmäisten sukupolvien positiivit on (sanomattakin selvää) usein valovuoden päässä "grindhouse" -printeistä. Muiden muassa suuresti arvostamani Vinegar Syndrome hyödyntää yllättävän usein kyseistä lähdemateriaalia julkaisuissaan - yksittäis esimerkkinä tästä ensimmäisenä mieleen nousee viimeisen päälle upealta näyttävä The Beastmaster (1982).
Katselin Aliensin joku aika sitten kommenttiraidan kera ja Cameron toteaa, että tuon aikaisissa filmeissä oli hänelle liikaa rakeisuutta, myös Aliensissa. Joten ainakin sitä kautta ymmärrän tuon, että ohjaaja haluaa sitä vähemmän.