Aliens Blu-ray (upscaled to 4K) vs. 4K UHD striimi. Huikeaa AI-detailia [yleisö hurraa...]. Ja joo, kuvien nimet on ihan oikein. Hiukset erityisesti ansaitsee erityismaininnan. Toivotaan kuitenkin edelleen, että striimiversiot ovat käsittämättömän surkean näköisiä ja levyversioiden korkeampi bittivirta elvyttää kuvan aivan uudelle tasolle. Todella pitkään on ollut projektina katsoa Aliens ja Alien 3 pitkät versiot uudelleen Blu-ray boksilta, mutten ole saanut aikaan. Olisikohan nyt sopiva sauma. Blu-ray upscale 4K UHD striimi Täällä paljon vertailukuvia. https://slow.pics/c/VKqamF7X
AI-parannusta pitää osata käyttää oikein. Sen vahvuudet ja heikkoudet pitää tuntea ja toimia niin, että niistä saadaan irti paras lopputulos. Filmirakeen poisto tekee kuvasta epäluonnollisen, koska kuva on tallentunut filmille epälineraarisesti rakeen kanssa ja rakeen poistossa joudutaan "arvailemaan" matemaattisesti, miltä kuvan pitäisi näyttää ilman raetta. AI-käsittely myös "putsaa" kuvaa ja tekee siitä tarkemman näköistä erityisesti rajapintojen kohdalla. AI-paranneltu kuva näyttääkin luonnottomalta myös siitä syystä, että parantelualgoritmi on muokannut kuvaa eri tavalla eri kohdissa. Kuva ei ole johdonmukaisen, esim. samalla tavalla suttuinen, kohinainen tai rakeinen joka paikassa. Yhdistämällä alkuperäinen ja AI-paranneltu kuva voidaan lopputulos optimoida ja ottaa parhaat puolet molemmista maailmoista. Miksasin nämä kaksi esimerkkikuvaa suhteessa 75 % alkuperäinen ja 25 % AI-paranneltu. Lopputulos näyttää tältä. Filmirakeesta on 75 % jäljellä ja se tekee kuvasta johdonmukaisen. Naaman vahamaisuus ei pääse esiin, mutta kuva on aavistuksen skarpimman ja siistitymmän oloinen kuin alkuperäinen kuva.
Ei siitä filmirakeesta periaatteessa mitään "iloa" olekaan, mutta sen poistaminen ei ole triviaali tehtävä ja johtaa melkein pakosti epäluonnolliseen kuvaan. Siten filmirakeen jättämisestä kuvaan on tavallaan iloa. Menneisyyden jäänteiden kanssa pitää olla tarkkana. Pitää miettiä tarkasti, mitä niille kannattaa tehdä, jos mitään. Makuasioitahan nämä toki ovat, mutta itse katselen kyllä filmiraetta tuhat kertaa mielummin kun vahanaamoja. Filmiraehan on sitäpaitsi liikkuvassa kuvassa ihmissilmälle 10 kertaa vähäisempää kuin still kuvassa, koska se kohinana keskiarvoistuu melkein kokonaan pois kun taas naamojen vahamaisuus on liikkuvassa kuvassa melkein yhtä pahan näköistä. Totta, mutta digikamerakuva onkin luonnollista sellaisenaan. Filmille kuvattu materiaali AI:n paranneltua siitä rakeet pois ei ole järin luonnollisen oloista, kuten tämäkin ketju on vahakabinettina osoittanut. Filmirakeeseen on totuttu, ellei sitten edusta jotain Gen-Z tai alpha-sukupolvea. Jos sen poistaminen johtaa vahanaamoihin, niin mennään pahasti ojasta allikkoon ojan ollessa ihan ok paikka monille.
Kyllä siitä rakeisuudesta on monesti iloakin. On paljon sellaisia vanhempia leffoja, joista en todellakaan haluaisi nähdä jotain siloilteltua versiota. Sitten on tietysti leffoja, joitten visuaalinen ilme ei kärsi, vaikka niistä tehtäisiin hieman modernimman näköisiä poistamalla rakeisuutta. Eihän sitä DNR-nappulaa tarvitse aina kaakkoon vääntää.
Tuo Aliens kuvapari ei nyt näytä aivan järkyttävältä, kun vertaa esim. niihin True Lies kuviin. Voi hyvinkin korjautua 4k-levyn isommalla bitratella. AI:han korjailee rakeisuutta ja muita virheitä värittämällä pikseleitä samalla värillä viereisten pikseleiden kanssa ja toki samaa tekee myös kuvan/videon pakkaus.
Kovasti tuntuvat foorumiasiantuntijat löylyttävän Park Road Postin ammattiporukkaa siitä, kuinka surkeaa ja ammattitaidotonta AI-skaalauksen käyttö on ollut. Samoin vaikuttaa siltä, ettei Aliensia (eikä True Lies'a) varten ole tehty mitään uutta vuoden 2023 4K-siirtoa, vaan on työskennelty 5-10 vuotta vanhan (kenties Lowry Digital) masterin pohjalta. Ja Aliensin tapauksessa on vissiin aika hyvin tiedossa, että Lowryn restaurointityöputki oli aikoinaan 2K tasoa (filmimateriaalin skannaus 4K:na ja siitä eteenpäin kaikki tehtiin 2K tasolla). Tässä amatööri upscale Blu-ray lähteestä Topaz-AI:lla. Näyttää ainakin paljon luonnollisemmalta, eikä hiuksetkaan näytä siltä, että olisivat Unreal Enginen renderöimät. Topaz-AI upscale Blu-ray:ltä: ja 4K UHD striimi ammattimaisella AI-ehostuksella: https://slow.pics/c/qACilwJf
Vahanaamoista kammottava esimerkki oli aikoinaan BD:n alkuhämärissä Spartacus 1960, joka lienee "pelastettu" nykyversioihinsa. T: Vesku
BD:llä ehdittiin ennen 4K formaatin tuloa julkaista Mastered in 4K versio, joka muistaakseni näytti jo sekin huikealta.
Kyllä minä nuo kaikki ostan. (Titanic, Aliens, Abyss ja True Lies) Mutta ei tässä mikään kiire ole. Odotan varmasti 10 x UHD 110€ tarjousta, vaikka marraskuun loppuun asti. Hiukan varovaiseksi ostamisen suhteen tekee myös tämä Avatar soppa. 6 kk ja molemmista tulee SE-versiot paremmalla kuvalla ja toisesta vielä kolme eri versiota. Kun ne Avatarit on alunperinkin lähinnä teknisiä saavutuksia ja kauniita kuvia. Vaikka kuinka katsoisi SciFi-harrastajan lasien läpi, niin elokuviana ovat Avatarit korkeintaan vähän Episode 1-3 ja 7-9 yläpuolella. Jotenkin on sellainen kutina, että näistä Cameronin leffoista pärähtää sellainen kolmen levyn erikoissetti ennen joulua 2024. Ikävästi näissä nykyisissä on jo BD-100 levy käytössä ja Dolby Vision, joten niistäkään ei olisi mitään apua kuvanlaadun parantamisen suhteen. Pelottaa, että jäävätkö nämä nyt sitten niiksi virallisiksi versioiksi ala Lucas Episode 4-6, että tämä on minun visio, tyytykää siihen tai pitäkää tunkkinne? Toinen mikä heti haiskahtaa Hiiritalon julkaisuista on tuo The Creator. Nopeasti lykkäsivät sen joulumarkkinoille. Vain BD-66 ja ei Dolby Visoinia yli kahden tunnin elokuvalle, joka on suurimmat laakerit niittänyt visuaalisuudestaan?
TODELLAKIN! Samalla mm. saatiin puristettua lisää kuva-alaa esitykseen, parannettua marginaalisesti geometriaa, tuotettua uusi värimäärittely filmille ja rajoitettua reilusti DNR'n ylikäyttöä suhteessa elokuvan aiempaan Blu-ray julkaisuun, vaikka bittivirrassa pihisteltiin toki tuolloinkin.
Abyssin UHD UK julkaisu ilmeisesti peruttu rottakohtauksen takia: Finally, we’ve learned from industry sources that the 4K Ultra HD release of James Cameron’s The Abyss (1989) in the UK has been cancelled, and for exactly the reason you think—the scene in which the rat is made to breath underwater. UK censors asked for the scene to be cut, Disney apparently wanted to comply, but Lightstorm vetoed it. So if you want this title in 4K and you live in the UK, you’ll have to import it from elsewhere. https://thedigitalbits.com/columns/my-two-cents/122623-1600
Miksi yhtään? Britit ovat aina olleet oma juttunsa. Ja onhan näitä vaikka kuinka monta. Vaikka se Arnoldin kamelin tyrmäys. Löytyy levyltä, jos et vaan englantia valitse ensimmäisestä valikosta.
Rampage (Murhaaja)/Kino Lorber/early 2024 Tätä olen odottanut. Elokuvissa tuli nähtyä 80-luvulla. ”Kino clarified that Rampage doesn’t have a second cut per se but an alternate ending which they are including” William Friedkinin Bug on myös tulossa Kino Lorberilta. Aikaisemmin Lorber perui tämän. Friedkinin kuolemalla taitaa olla osuutta näiden julkaisuun? Jadekin on ilmeisesti tulossa, mutta Kino Lorber ei ole julkaisija.
DVD-aikakaudella moni Euroopan maa mukaan lukien Pohjola ja Australia kärsivät juuri Abyssin UK-version sensuroinnista, koska sama levy löytyi hyvin monen maan versiosta. En muista tarkemmin, mutta olikohan niin, että koko läntinen Eurooppa ainakin. Tosin nyt voisi olla ihan eri tilanne. Oma versio UK:hon ja homma selvä. Näinhän on tehty aikaisempina vuosina esim. Spiderman 2 tai sitten erikoinen ratkaisu mainitsemasi Conan Barbaari (tämä tekninen ratkaisu ei luultavasti olisi sallittu BBFC:n mukaan, jos olisivat perillä asioista). Jossain Lee Van Cleefin spagussa (Arrow Video) oli samantyyppinen hevosenkaatosensurointi ja toteutus.