Hyvä sijoitus taitaa olla vain mustan perjantain 110€/10kpl. Heitän hatusta, että ensi mustana perjantaina se on varmaan 120€/10, kun kilpailua ei ole. Aika molli voittoista tämä harrastus on. Joko maksat 50-100€ kipale tai jäät ruikuttamaan rannalle. Taidan jäädä ruikuttamaan rannalle. Varmasti yli 10 000 levyä on tullut ostettua vuosien varrella. Ehkä tämä oli tässä. Siirryn erittäin valikoituun harrastukseen. Korkeintaan sellaisia, joita en ole nähnyt, mutta tiedän laadukkaiksi. Päivityksiä ala Deep Space Nine tulee bluraynä. Tällä hetkellä horisontissa ei oikeasti ole edes paljon mitään, mitä haluaisin ostaa. Ehkä Dyyni, mutta siitäkin tietää, että parempi on vain joulun päässä. Myös nuo uudet Disney sarjat kiinnostaa, mutta 60€/6 jaksoa on vähän hapokasta. Jo kaksi kymmentä vuotta sitten sai play.comilta 4 jaksoa Stargatea 20€ ja silti ajattelin sen olevan silloin hyvä diili. (ei siis sarjaa näkynyt Suomessa)
Tänä vuonna on myös ollut aika isolla prosentilla pieniä naarmuja ostamissani elokuvissa, kun ennen se oli hyvin harvinaista. Kohta joutuu miettimään ostaako ylipäätään mitään. Samalla kaupat ja maahantuojat ovat ottamassa sen linjan, että mitään ei korvata jos levy suurin piirtein pyörii.
Itsellä on ollut pitkälti onni myötä, mitä naarmuuntuneisiin levyihin tulee, vaikka esimerkiksi viime vuoden puolella ostettu kolmen vuoden takainen Warner Archive Collection -sarjan julkaisu auteur-ohjaajalegenda Sidney Lumet'n upeasta rikosklassikosta Vallan terällä (1981) sai aikaan sydämen tykytystä muutoinkin kuin kuvauksen kätketyn symboliikkansa osalta. Levy oli kuin Freddy Kruegerin kokoelmasta! Neljä pitkää rinnakkaisviiltoa ei (luojan kiitos) vaikuttanut toistoon, mutta muistutti konkreettisesti osaltaan, miksi mm. Shout! Factory'n tuotantoketjussa (ymmärtääkseni yhä jatkuvat) ongelmat on saaneet kerälijät kautta rantain raivon partaalle.
Ongelma on ilmeisesti Meksikon levyprässäämössä, josta merkittävä osa Pohjois-Amerikan markkina-alueella myytävistä levyistä vaikuttaa tulevan. Toki sielläkin tietyillä julkaisijoilla levyt on valmistettu Euroopassa. Näissä ei ole ollut käytännössä naarmuongelmaa. Eikä tietenkään kaikissa Meksikostakaan tulevissa ole naarmuja, mutta paljon näitä naarmuongelmia on kuitenkin raportoitu foorumeilla. Ja Amerikan levyissä tuntuu lisäongelmana olevan myös se, että levyn pinnalle on jäänyt prässäämöstä käytännössä näkymätöntä muhjua, joka heikentää erityisesti 4K-levyjen toistettavuutta merkittävästi. Se lähtee pesemällä pois.
On pieniä jälkiä ollut pilvin pimein täällä ihan pohjoisissakin julkaisuissa viimeisen puolen vuoden aikana, kun hyvässä valaistuksessa katsoo ja yrittää pyyhkiä pois. Olen laskenut noin 30 sellaista elokuvaa jo omissa ostoksissa (aikaisempina vuosina vain muutama yhteensä). Lisäksi on ollut muutama ihan suoraan rikkinäinenkin. Ketutusta lisää se, että käytännössä kaikki täytyy avata ja tarkistaa heti, tai muuten minkäänlaista takuuta ei ole. Tietysti on ihmisestä kiinni, riittääkö toimivuus. Mielestäni uusi elokuva ei saa olla käytetyssä kunnossa.
Jos otetaan vaikka pelkästään naarmuherkät 4K levyt tarkasteluun, niin itselläni ei ole ainoatakaan paketista uutena avattua eurolevyä tullut vastaan naarmuisena. Nuo mainitut tehtaalla syntyneet naarmut ovat useimmiten "luku-uran" suuntaisia ja syntyneet siten levyn tai jonkun muun pyöriessä. Siten ne ovat myös äärimmäisen hankalia verrattuna levy-uran poikki menevään naarmuun. Edelleen 4K levyistä. Levyn varsinainen toimivuus selviää vasta, kun se luetaan/ripataan levykuvaksi tietokoneen asemalla. Silloin voi tulla vastaan ongelmallisia lukuvirheitä, vaikka pöytäsoitin ohittaisi ne olkiaan kohauttamatta. Perus BD-levyistä en olisi juurikaan huolissaan tämän asian suhteen.
Sekä blu-ray että 4K levyissä ollut niin euro kuin jenkkilevyissäkin kaarensuuntaisia sekä uraan nähden poikittaisia, sellaisia kuin jokin terävä olisi levyä raapaissut. Koneella lukiessa on se etu, että asema ja softa voivat yrittää muutaman kerran uudestaan. Näin voidaan saada ehjä lopputulos. Lineaarisesti soittimella katsottaessa tällaisessa tilanteessa pätkiminen, nykiminen tai lukuvirheartefaktit tai kaikki nämä yhdessä ovat tosiasia. Ei ole tarpeeksi bufferia ja täten aikaa yrittää korjausta, jota ei katsoja huomaisi.
Criterion Announces July Releases Pat Garrett and Billy the Kid 4K Blu-ray Description: Sam Peckinpah's cycle of genre-redefining westerns came to a close with this blood- and dust-caked elegy for the American West, which marries his renegade style with a fatalistic sense of finality. As newly minted lawman Pat Garrett (James Coburn) stalks the outlaw Billy the Kid (Kris Kristofferson) across the plains, their old friendship is twisted into rivalry, and mythic ideals of freedom come up against an emerging ruling-class order—all to the strains of a haunting soundtrack by Bob Dylan (who also appears as the mercurial Alias). Pat Garrett and Billy the Kid—presented here for the first time in three separate versions—stands as perhaps the maverick auteur's richest, most mature work, a world-weary ballad that bears the solemn weight of history passing into legend. Special Features and Technical Specs: TWO 4K BLU-RAY DISCS AND TWO BLU-RAY DISCS NEW 4K RESTORATION of the 50th Anniversary Release, supervised by editors Paul Seydor and Roger Spottiswoode, with uncompressed monaural soundtrack NEW 4K RESTORATION of the Original Theatrical Release, with uncompressed monaural soundtrack NEW 2K RESTORATION of director Sam Peckinpah's Final Preview Cut, with uncompressed monaural soundtrack DOLBY VISION/HDR PRESENTATIONS Audio commentary for the 50th Anniversary Release featuring Seydor, Spottiswoode, and critic Michael Sragow Dylan in Durango, a new interview with author Clinton Heylin about the film's soundtrack Passion & Poetry: Peckinpah's Last Western, a new program about the making of the film Archival interview with actor James Coburn Trailer and TV spots English subtitles for the deaf and hard of hearing PLUS: An essay by author Steve Erickson STREET DATE: JULY 2 Risky Business 4K Blu-ray Description: A sly piece of pop subversion, this irresistible satire of Reagan-era materialism features Tom Cruise in his star-is-born breakthrough as a Chicago suburban prepster whose college-bound life spirals out of control when his parents go out of town for the week and an enterprising call girl (Rebecca De Mornay) invites him to walk on the wild side. While Cruise boogying in his briefs yielded one of the most iconic pop-cultural moments of the 1980s, it is the film's unexpected mix of tender romance (enhanced by a moody synth score by Tangerine Dream) and sharp-witted capitalist critique that remains fresh and daring. Special Features and Technical Specs: NEW 4K RESTORATION of the director's cut and the original theatrical release, supervised and approved by director Paul Brickman and producer Jon Avnet, with 5.1 surround DTS-HD Master Audio soundtracks DOLBY VISION/HDR PRESENTATION OF THE FILM Audio commentary for the original theatrical release featuring Brickman, Avnet, and actor Tom Cruise New interviews with Avnet and casting director Nancy Klopper New conversation between editor Richard Chew and film historian Bobbie O'Steen The Dream Is Always the Same: The Story of "Risky Business," a program featuring interviews with Brickman, Avnet, cast members, and others Screen tests with Cruise and actor Rebecca De Mornay Trailer English subtitles for the deaf and hard of hearing PLUS: An essay by film curator and critic Dave Kehr STREET DATE: JULY 23. Le Samouraï 4K Blu-ray Description: In a career-defining performance, Alain Delon plays Jef Costello, a contract killer with samurai instincts. After carrying out a flawlessly planned hit, Jef finds himself caught between a persistent police investigator and a ruthless employer, and not even his armor of fedora and trench coat can protect him. An elegantly stylized masterpiece of cool by maverick director Jean‑Pierre Melville, Le samouraï is a razor-sharp cocktail of 1940s American gangster cinema and 1960s French pop culture—with a liberal dose of Japanese lone-warrior mythology. Special Features and Technical Specs: NEW 4K RESTORATION, with uncompressed monaural soundtrack HDR PRESENTATION OF THE FILM Interviews with Rui Nogueira, editor of Melville on Melville, and Ginette Vincendeau, author of Jean-Pierre Melville: An American in Paris Interviews with Melville and actors Alain Delon, François Périer, Nathalie Delon, and Cathy Rosier Melville-Delon: D'honneur et de nuit (2011), a short documentary exploring the friendship between the director and the actor and their iconic collaboration on Le samouraï Trailer PLUS: An essay by film scholar David Thomson, an appreciation by filmmaker John Woo, and excerpts from Melville on Melville STREET DATE: JULY 9 Farewell My Concubine 4K Blu-ray Description: A breathtakingly intimate romance unfolds against a sweeping backdrop of social upheaval in renowned director Chen Kaige's sumptuous saga of passion, fate, and the transcendent possibilities of art. Spanning fifty years of twentieth-century Chinese history, Farewell My Concubine follows aspiring actors Dieyi (a heartbreaking Leslie Cheung) and Xiaolou (Zhang Fengyi) as they emerge from a childhood of brutal training to become Beijing-opera stars, with life mirroring art as Dieyi's unrequited love for Xiaolou and the country's changing political tides engulf them in their own personal tragedies of jealousy and betrayal. The first Chinese film to win the Palme d'Or is epic filmmaking of the highest order—visually and emotionally ravishing from frame to exquisite frame. Perfect Days 4K Blu-ray Description: A perfect song that hits at just the right moment, the play of sunlight through leaves, a fleeting moment of human connection in a vast metropolis: the wonders of everyday life come into breathtaking focus in this profoundly moving film by Wim Wenders. In a radiant, Cannes-award-winning performance of few words but extraordinary expressiveness, Koji Yakusho plays a public-toilet cleaner in Tokyo whose rich inner world is gradually revealed through his small exchanges with those around him and with the city itself. Channeling his idol Yasujiro Ozu, Wenders crafts a serenely minimalist ode to the miracle that is the here and now. Special Fetaures and Techncial Specs: 4K DIGITAL MASTER, approved by director Wim Wenders, with 5.1 surround DTS-HD Master Audio soundtrack HDR PRESENTATION OF THE FILM New interview with Wenders Interview with actor Koji Yakusho Some Body Comes into the Light (2023), a short by Wenders, featuring a new introduction by the director Interview with producer Koji Yanai, founder of the Tokyo Toilet project Trailer STREET DATE: JULY 16 Special Features and Technical Specs: NEW 4K RESTORATION of the original director's cut, with 5.1 surround DTS-HD Master Audio soundtrack New conversation between Chinese-cultural-studies scholar Michael Berry and producer Janet Yang Documentary from 2003 on the making of the film Interview from 1993 with director Chen Kaige conducted by journalist Charlie Rose Trailer New English subtitle translation PLUS: An essay by author and scholar Pauline Chen Nyt ei kyllä Criterion pelaa reilusti. Just kun tein päätöksen, etten enää sijoita levyihin kuin pakollisen minimin, niin syötetään suoraan lapaan...
Skandiversiot Abyssistä ja Aliensista tupsahti postilaatikkoon ja mitä näistä ny sanois. Pystyn kyllä katsomaan mukisematta ja nauttimaan elokuvista mutta jotenkin takaraivossa sellainen tietokonepelimäinen fiilis aika ajoin. Turhan siloiteltu filmirakeesta mutta tämähän oli tiedossa ja tuskin parempia versioita enää saadaan, ainakaan minun elinaikana.
Paramount Home Media Distribution will celebrate the 25th anniversary of Trey Parker's South Park: Bigger, Longer & Uncut (1999) with a brand new 4K Blu-ray release, which is scheduled to arrive on the market on June 25th. Description: In this feature film based on the hit animated series, the third graders of South Park sneak into an R-rated film by ultra-vulgar Canadian television personalities Terrance (Matt Stone) and Phillip (Trey Parker), and emerge with expanded vocabularies that leave their parents and teachers scandalized. When outraged Americans try to censor the film, the controversy becomes a call to war with Canada, and Terrance and Phillip end up on death row -- with only the kids left to save them.
Team America: World Police (20th Anniversary LE) (US) Julkaisupäivä 25.6. Takakannen perusteella mukana olevalla Blu-ray:lla on roisimpi unrated versio. 4K on sitten teatteriversio. https://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B0D1RL7NNM
Siellä lepää!! Helsinki, Porilaisten marssi! Dead Alive 4K UHD Release Reportedly Coming 2024 for Peter Jackson’s Horror Classic One of Peter Jackson’s earliest movies could be finally getting a physical upgrade as a Dead Alive 4K UHD release is reportedly on the way alongside Bad Taste and Meet the Feebles Physical media advocate and reliable source President of Physical Media reported that Bad Taste, Meet the Feebles, and Dead Alive 4K UHD and Blu-ray releases are tentatively set for late this year.
Hienoa ja samaan aikaan pelottavaa. Jossain jo luultavasti Park Road Postin algoritmit luovat uusia 4K-mastereita. Toivottavasti eivät unohda, että Dead Alive oli muualla maailmassa käytännössä pidempi Braindead.
^ Sama hiipi mieleeni kuin itsestään. Cameronin valitsemaa polkua tuskin kukaan tahdo seurata. Toivottavasti, sillä ikävä kyllä Dead Alive on versioista se, jota Jackson suosii: (1.) The original, uncut, international version (103 minutes). (2.) The cut, unrated US version (97 minutes). This is also Peter Jackson's preferred version. (3.) The cut, R-rated US theatrical version (85 minutes).
Monen muun tavoin taisin nuolaista ennenkuin tipahtaa. Tosin samaan sortui myös mm. Episodi, jonka uutinen perustui niin ikään comingsoon uutisointiin. Bluray.com foorumilla "uutiseen" otettiin kantaa kritiikin muodossa alkuperäistä tiedotetta levittänyttä President of Physical Mediaa kohtaan. Edit. Sikäli mikäli juttu osoittautuu kuplaksi, täytynee iskeä paskalistalle tuo 'POPM'.
^ Verinen sotilas ansaitsee kaikki mahdolliset päivitykset, mitä tekniikan puitteissa suinkin on mahdollista tuottaa, mutta mikä helvetti saa sanomaan kyllä esimerkin kaltaiselle kansikuvakonseptille, joka tuo mieleen lähinnä jonkin kutituspornoon viittaavan. Ja vaikkei kyseessä ole huonoudessaan lähimainkaan ala-arvoisimpiin lukeutuva "piirros" joita Steelbook -julkaisut tätä nykyä enenevässä määrin edustaa - olkoonkin, että lopputulema on subjektiivista - näyttäytyy kyseinen kaikkea paitsi houkuttelevalta saatikka elokuvan kokonaiskuvaa kiitettävästi referoivalta. Luojan kiitos samaa ei voi sanoa julkaisun slipcase-painoksesta, joka tässä mielessä lyö todella luun kurkkuun verrokille, vaikka häpeilemättömän provosoivalle alkuperäisjulisteelle häviääkin.
Aliens oli kyllä vähän häiritsevä katselukokemus. Se yliterävä ja yliputsattu kuva kyllä häiritsi. Leffassa on niin paljon lähikuvaa näyttelijöiden kasvoista koko ajan, että tuollaisella kuvalla näyttää joltain saippuaoopperalta. Toki mitä pienemmältä ruudulta/kankaalta sitä katsoo, niin sen vähemmän se häiritsee. Abyss näyttää paremmalta ja vähemmän häiritsevältä, mitä sitä alusta vähän matkaa katsoin. Toki siinä on vähemmän lähikuvaa ihmisten kasvoista.
Mikä sitä Cameronia vaivaa? Miksei voinut antaa niiden leffojen olla? Tai jos sitä AI:tä oli pakko käyttää, niin laittaa nupit lounaaseen.
https://www.blu-ray.com/news/?id=5007 Ukko on tekniikan myötä saanut uusia mahdollisuuksia poistaa lisää grainia ja tottahan se silloin tehdään. Aliensin vanha BD on myös siivottu rakeesta.