Pitkästä aikaa ainakin itseäni kiinnostava Vaarallinen tehtävä. Arvostelut ovat olleet positiivisia. https://www.imdb.com/title/tt9603212/ Esimerkki siitä, miten junan katolla tappelu tehdään oikein eikä kuminaamaisina cgi-ukkeleina. Pitää yrittää tällä viikolla päästä katsomaan. Voin sitten arvostella CGI:tä ;D
Olen pitänyt kovin kahdesta edellisestäkin ja tässä bonarina Hayley Atwell joten on ihme jos ei 4/5 kamaa.
Olipas rymistely. Kauas on tultu ykkösosan tunnelmasta, ns. realistisesta agenttihipasta. Nyt vitsaillaan, oijotaan mutkia elokuvallisesti lähes joka hetki, selvitään naarmuitta mahdottomista tilanteista ja…no viihdyttihän tuo pitkän kestonsa. En tiennyt ennen leffaa, että tämä on Osa 1, joten siitä miinusta. 3/5 elokuvallisilla ansioilla ja 4/5 Tompan rohkeuden ansiosta.
Mission Impossible -elokuvasarjaan on aina olennaisesti kuulunut vauhdikas toiminta, joka on jännittävää ja rahtusen verran surreaalista. Esimerkiksi voi mainita ensimmäisen elokuvan loppujakson, jossa helikopteri ajautuu junan perässä Kanaalitunneliin. Koko jakso tasapainottelee niin houkuttelevasti ja taitavasti uskottavuuden rajalla, ettei katsomista voi jättää kesken. Sarjan uusin elokuva Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One luottaa tuttuihin aineksiin (Tom Cruiseen ja näyttäviin toimintakohtauksiin), mutta juoneen on kudottu myös arkkityyppisiä aihelmia, jotka tukevat kokonaisuutta. Jos ensimmäisessä elokuvassa 27 vuotta sitten koukkuna oli Cruisen poikamainen innostus, niin tätä elokuvaa vahvistaa tietty symboliikka. Heti alussa paljastuu, mistä juonessa on kysymys. Spoiler Venäläisen sukellusveneen ohjauksessa käytetty tekoälyjärjestelmä kääntyy miehistöä vastaan ja upottaa aluksen. Miehistö kuolee ja tekoälylaitteisto (”Entiteetti”) jää meren pohjaan. Itsenäinen tekoäly ihmisen auttajana tai vastustajana on jo tuttu aihe populaarikulttuurissa (2001: Avaruusseikkailu, Eagle Eye, Person of Interest jne. jne.), mutta tässä elokuvassa Entiteetti on poikkeuksellisen häijy: se näkee kaikkialle, tunkeutuu kaikkiin tietojärjestelmiin, luo internetiin valesisältöjä ja vedättää koko ihmiskuntaa, koska suuri osa viestinnästä on digitaalista, ja aikoo kuulemma lietsoa sotaa. Moinen verkkomölliäinen pitäisi periaatteessa saada resetoitua, mutta kaikki maailman hallitukset haluavat saada sen omaan käyttöönsä ja kilpajuoksu on meneillään. Elokuvassa metsästetään kaksiosaista venäläistä metalliavainta, jolla laitteiston ohjaimiin päästään käsiksi. Ethan Huntia ja hänen apureitaan viedään muun muassa Abu Dhabista pitkin Keski-Eurooppaa autoilla, moottoripyörillä, junalla ja gondolilla. (Kuvauksia on tehty mm. Italiassa ja Norjassa.) Elokuvassa on runsaasti toimintajaksoja, jotka on kaikki toteutettu vauhdilla ja myös huumorilla — varsinkin kun ajokiksi osuu pikku-Fiat ja perässä on Pom Klementieffin esittämä maaninen palkkatappaja Paris (siis maaninen à la Harley Quinn) rynnäkköajoneuvon ratissa. (Jason Bourne ja Mini Cooper Pariisissa...) Vauhdin höysteenä elokuvassa on myös ajatusta. Jos tuntee jungilaisia arkkityyppejä ja niiden symboliikkaa, niitä tuntuu sirotellun elokuvaan — ehkä on haluttu tehdä salaälykäs toimintaelokuva. Seuraava sepustus vaikuttanee hämärältä, ja pahoittelen myyttisiä tasoja. Heti alussa nähdään avain, joka on ristin muotoinen, ja tekoälylaitteisto ja sen kuvasto puolestaan ovat pyöreitä. Risti — nelijako — symboloi vastakohtien yhtymistä ja tuo järjestystä kaaokseen. Ympyrä puolestaan symboloi itseyttä, eheyttä ja jumaluutta. On siis osuvaa, että ristinmuotoisella avaimella voidaan pysäyttää ympyriäinen sekasorron aiheuttaja. Elokuvassa tekoäly näyttäytyy eräänlaisena ”mustana aurinkona” (sol niger), ja se piilottelee hyisen meren hämärissä syvyyksissä. Tällaisia symboleja ja asetelmia tavataan useissa maailmanuskonnoissa, koska ne perustuvat ihmisen vaistomaisiin ajattelutaipumuksiin (arkkityyppeihin). Jungilainen psykologi voisi tulkita juonta seuraavasti: vajavainen ihminen luo homunculuksen mutta siitä alkaa kehittyä hallitsemattomalla tavalla voimakas ja paha. Tuo pahuus on kuitenkin ihmisen oman ”varjon” (arkkityypin) tiedostumatonta projektiota. Entiteetistä tulee jumaluus (”kaikkinäkevä, kaikkitietävä ja kaukaa viisas”), länsimaisesta näkökulmasta antikristus, ja palkkatappaja Gabriel (Esai Morales) on sen (hänen?) profeetta. Tämä profeetta osaa ennustaa, koska Entiteetti pystyy laskemaan tehokkaasti todennäköisyyksiä.Myyttinen eskatologia on puettu nykyaikaiseen asuun. Nelijakoisuus (muodossa 3 + 1) ilmenee myös Ethan Huntin ryhmässä, jonka ytimenä on enimmäkseen 3 miestä ja 1 nainen. Tässä siis toimintaelokuva, jossa ainesta myös teologeille ja syvyyspsykologeille pähkäiltäväksi. Kiinnostavaa nähdä, saadaanko mytologinen taso säilytettyä myös jatko-osassa. Tosimaailman tekoälyjärjestelmiä koulutetaan ilmeisestikin internetin tekstimassoilla, ja sieltä järjestelmät ovat oppineet myös rumia sanoja ja rumia ajatuksia. Tiettyä huolta on ilmassa. Tuleeko ihan oikea Frankensteinin hirviö? Lopputekstien jälkeen ei seuraa mitään ylimääräistä, mutta niiden loppupuolella mainitaan erikseen, ettei elokuvaa tehtäessä vahingoitettu Rooman Espanjalaisia portaita vaan käytettiin lavastetta, joka oli rakennettu studion alueelle... Päärooleissa nähdään hyviä suorituksia. Tom Cruise saa kipittää ja kiitää palkkansa edestä, eikä Simon Peggin hahmo ole yksinomaisen koominen. ATK-tekniikka on paitsi tehokasta myös haavoittuvaista. ”Bond-tyttöinä” nähdään mainiot Rebecca Ferguson ja Hayley Atwell ja ”Valkoisena leskenä” Vanessa Kirby. Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One on vahdikas ja sujuva toimintaseikkailu. Erikoistehosteet olivat saumattoman näköisiä (ainakin Tennispalatsi 2:n etuosassa). 164 minuutin elokuva tuntui 120 minuutin mittaiselta. Arvosanaksi 4½/5 HS: 3/5 HBL: 4/5 Jatko-osa täytyy nähdä.
Kyllä nämä pitää vaan otteessaan paremmin kuin uudet Bondit (pois lukien Casino Royale). Cruisen kykyä pitää tasoa täytyy kunnioittaa. Etenkin tämä uusin ja kaksi edellistä on nostanut tasoa leffasarjassa mikä on todella harvinaista jatko-osien osalta. 4/5.
Eka osa floppasi senverta lippuluukuilla, että kakkos osan nimi muuttunee… episodi.fi/uutiset/mission-impossible-dead-reckoning-elokuvan-jatko-osaan-tullut-iso-muutos
Jotenkin järkevää. Vaikka traileri oli kyllä mielenkiintoinen ja olisin halunnut leffan käydä katsomassa (valitettavasti muista syistä jäi väliin), niin nimen perusteella en osannut odottaa leffalta mitään muuta kuin yhtä leffaa vain lisää tusinaan muita vaarallisia tehtäviä. Eli, vaikka ei ihan samasta asiasta ole kyse, niin mielestäni tuo oli huono nimivalinta leffalle. Vaikea sanoa, mikä sen olisi pitänyt olla, kun en ole leffaa vielä nähnyt, mutta tuo oli kyllä huono nimi.
Oisko voinut olla vain pelkkä Dead Reckoning? Part One siinä lopussa yleensä vain karkottaa katsojia, kun he haluavat nähdä koko tarinan kerralla. Elokuva kyllä taputtelee tarinansa tyydyttävään välietappiin eikä sinänsä jää hermostuttavaan cliffhangeriin tms. (toisin kuin Fast X, joka meni jo silkan vittuilun puolelle) joten ei tuolle Part Onelle varsinaisesti edes ollut suuria perusteita. Ainahan näissä on jatkumoa ollut kuitenkin.
Olipas huumoria ja kommelluksia. Välillä tuli pariisissa mieleen vaalean punainen pantteri ja ei hyvässä mielessä. Parhaita kohtauksia oli valitettavasti sellaiset missä tomppa ei ollut mukana. Alkaa ikä jo painaa.
Laadukas leffasarja sai arvoistansa jatkoa. Ei oikein mitään valitettavaa, noh, ehkä Rebecca Ferguson olisi saanut olla enemmän esillä. **** Jatko-osa mennään katsomaan ehdottomasti leffateatteriin.
Katsottu sieltä, ei muuta huomauttamista kuin että Dolby Vision puuttuu tuolta vaikkei siitä tässä elokuvassa ehkä niin paljon hyötyä olisikaan. Edelliset kertoivat jo oleelliset leffasta ja sen juonesta joihin mulla ei ole olennaista lisättävää tai muutettavaa. 4/5 T: Vesku
Joo eihän tuolla ole edes UHD:tä tarjolla. Vanhoja sarjoja kyllä kiva katella, kun niitä melko hyvin tarjolla.