Tuossa reilu viikko sitten tilasin neljä tuotetta tuolta amazon.de:stä ja kaikkien piti olla amazonin varastossa. Ja varmaan olikin. Ilmaiset toimituskulutkin sain. Mutta kaikki tuli eri paketeissa ja eri päivinä. Kaksi tuli Espanjan amazonista (vaikka olivat saksa-BD:tä) ja kaksi Saksasta. Outoa, mahtoi nuo toimituskulukin olla jotain muuta kuin ilmaiset, siis amazonille.
Oudoltahan tuo Amazonin toiminta kuluttajasta näyttää kun tuollainen postittelu tuntuu niin tehottomalta, mutta joku järki tuossa on takana. Kyllähän tuollainen jättitoimija osaa optimoida toimintaansa. Ilmeisesti varastotoiminta on optimoitu ja siitä saatavat säästöt kuittaavat lisääntyneet postikulut yli 100 %? Todennäköisesti on myös niin, että meille suomalaisille homma menee käytännön syistä näin, mutta keskieurooppalaisten asiakkaiden kohdalla tavaran toimitus on tehokkaampaa ihan maantieteellisistä syistä. Toimitusnopeus on yksi kriteeri. Amazon ei tunnu haluavan, että asiakas odottaa kaikkia tuotteitaan hitaimmin toimitettavan tuotteen mukaan. Tästä syystä tavaraa tulee eri päivinä... ...logistiikassa optimaalisin ratkaisu voi olla intuitiota vastaan...
Amazonin logistiikkaa on monesti tullut ihmeteltyä, mutta osaa ne muutkin: tilasin Rarewavesista 6 lättyä, lähtivät kuutena eri lähetyksenä. Toivottavasti IOSS toimii jokaisen kohdalla sillä tilannehan on täysin mahdoton jos näitä pitäisi tullille selvitellä. Kuusi ulkoisesti identtistä pakettia joiden sisältöä ei tulli kerro, pyytää vaan tullaamaan.
Ei toiminut keväällä, mutta nyt ongelma on kaiketi ratkennut. Ainakin silloin jokaisen paketin sisältö arvoineen oli sähköisissä tiedoissa sama.
Rarewaves lähettää ne kirjeinä ilman seurantatunnusta. Postimaksut ovat sitä kautta halvat, mutta toki siitä on omat ongelmansa esim. tullaus (jos ei IOSS toimi) ja mahdollisesti kadonneiden lähetysten selvittely.
Missä vaiheessa näistä Rarewavesin seuraamattomista lähetyksistä tulee ilmoitus Postin appiin? Tuleeko se vasta, kun lähetystä ensimmäisen kerran käsitellään Suomen maaperällä? Seurantatunnuksella varustetuista lähetyksistä (esim. 88films, Arrow ja muut vastaavat UK-julkaisijoiden omat kaupat) ennakkoilmoitus tulee yleensä aika nopeasti lähetyksen jälkeen.
Useimmista tulee jo, kun tehdään lähetysilmoitus Royal Mailille UK:ssa. Mutta ei kaikista, ja kun lähetykselle ei ole mitään seurantatunnusta, niin ei sitä saa itse lisättyä seurantaan. Välillä on tullut postilaatikkoon tai noutopisteeseen paketti ilman mitään ilmoitusta missään vaiheessa. Noutopaketista lappu postilaatikkoon, kun on noudettavissa, mutta ei mitään ennen sitä. Itsellä 3 Rarewavesin pakettia kadonnut, kaikista saanut rahat takaisin tai uuden tilalle aspan kautta.
Lisättäköön parit omat viimeaikaiset kokemukset. Kesäkuun 19. lähetetty ilmestyi Postin appiin 23.07. eli reilu kuukausi meni tuossa, tuosta meni vielä viikko että päätyi Suomeen ja siitä toinen viikko että jaettiin perille. Postin appin seuranta on tosin edelleen jumissa Suomeen saapumisessa, liekö merkinnät sitten loppuvat siihen. nyt taas 01.08. lähetetyt kuusi lähetystä ilmestyivät kaikki parin päivän sisään aikavälillä 07.08. - 09.08. Postin appiin.
Juuri sain viestin, että tuote lähetetty ja kuriirina BARTOLINI. Hetki piti hieraista silmiä, mutta on tällainen firma näemmä olemassa. Saa nähdä, kuinka vaikeasti tulee perille vai jääkö Italiaan.
Tokkopa mitään kummallisempaa. Vain logistiikan ihmeellisiä kiemuroita. Lähettäähän CDonkin pienemmät pakettinsa Asendian kautta ja paketissa komeilee Ranskan maatunnukset.
Itsellä on kanssa yksi Amazon.de ja yllättäen myös yksi UK:n Amazonin paketti näyttää olevan Bartollinin kuljettamana. Molemmissa lukee arriving today by 8 PM, mutta hieman epäilen kun edellinen logimerkintä on viime viikon keskiviikolta Roomassa. UK:n Amazon onneksi maksaa postimaksun palautuksia myöhästymisistä.
Miten kävi? Itselle pitäisi tulla perjantaina paketti mutta bartolinin seuranta näyttää, ettei sellaista pakettia olekaan, minkä seurantanumeron Amazon minulle lähetti.
Eipä ole näitä kuulunut. Edelleen viimeinen logimerkintä viime viikolta Roomassa. UK on muuttunut 6.9. mennessä ja Saksa 10.9. mennessä ja voi pyytää refundia noiden päivien jälkeen, jos eivät ole tulleet.
Toisessa ketjussa Postnord oli tuonut baritonin paketin. Niille ja TNT/Fedex on oikein el classico, että paketti yritetään tuoda eikä edes soiteta etukäteen, joten se jää toimittamatta "esteen" vuoksi ja sitten prosessi etenee joskus.
Kannattaa kokeilla Amazon.de:n omaa seurantaa, joka antaa joskus parempia tuloksia: ”Lieferung verfolgen” → ”Alle Aktualisierungen anzeigen” Oman pakettini kohdalla näkyy varsinaisena kuljetusfirmana ”DPD NORDICS”.
Bartollinin kuskaama Amazon UK paketti yllättäen tupsahti ovelle tänään. Kuski soitti 5min ennen. DPD Nordics tuolla logissa lukee kuriirina.
Onko kukaan onnistunut löytämään minkäänlaista seurantaa noille BARTOLINI / DPD Nordics paketeille? Brt.it on täysin hyödytön, mikään seurantapalveluita tarjoava sivusto auta yhtään sen enempää. DPD:n sivut eivät auta pätkääkään. Post Nord ei myöskään tunnista seurantanumeroa. Onko Amazon/Bartolini seurantanumerolla ja saapuneella Post Nord numerolla mitään yhteistä?
En ole löytänyt mitään muuta seurantaa kuin Amazonin ja sekin on hiljentynyt muutama päivä sitten. Jokin Bartolinin seuranta halusi vielä minun vahvistavan tietoni. Se oli vähän vaikeaa, kun ainoa maavaihtoehto oli Italia...