Se on kyllä jännä että ketään ei kiinnosta jos nostat rahaa automaatista tai pankista. Mutta jos talletat automaattiin tai pankkiin, niin johan alkaa selvittely mistä sitä rahaa nyt muka noin paljon on että talletettavaksi asti.
”Tämä on pankkien todellisuus” – Miksi ihmiset jonottavat Nordean konttoriin? Annankadun Nordean ovelle kehkeytyy lähes päivittäin jonoa. Joskus se ulottuu konttorin ovelta kymmenien metrien päähän. HS kävi tapaamassa pankin asiakkaita.
Tämä on kyllä hyvin totta. Käteisen käsittely on kallista ja siitä on hankalaa veloittaa sitä kustannusta asiakkaalta joka vaan nostaa ja tallettaa sitä käteistä ja tilillä on vain pikkusummia. Se on vähän niin kuin kaupan asiakas joka käyttää palveluita mutta ei sitten osta mitään. Niinpä ne kulut lankeavat sitten muiden asiakkaiden maksettaviksi. Pankit tekee toki hyviä tuloksia, mutta se tulos syntyy niiden muiden asiakkaiden ansiosta.
Vähän kummallisia syitä jonottaa pankissa. Joku kävi nostamassa pankin tiskiltä rahaa reissua varten. Oletettavasti euroja, kun ei käynyt valuutanvaihtoputiikissa, jossa jono on paljon lyhyempi kuin pankissa. Miksei nostanut automaatista? Jos pelkää kortin hukkumista, niin voihan sitä säilyttää kotona.
Jokunen vuosi takaperin oli Kauppalehden ainakin printtilehdessä artikkeli, että Ruotsissa loppuu käteisen käyttö Suomea aiemmin. On se jo pidempään ollut nähtävissä trendi, että lähimaksaminen/mobiilimaksaminen yms. on vallannut kuluttjamarkkinoita ainakin. Kuulin joskus, että kun kaupassa vetää sen lähimaksulla ostokset siinä kassalla, siinä olisi mahdollista sivullisen kaapata kortin tiedot, että en sitten turvallisuudesta tiedä. Tosin itsekin jo pitkään suosinut lähimaksamista. Kortilla lähimaksu on siitä huonojakin käyttökokemuksia itselläkin. Kiikuin tossa viime vuoden lopussa viikon ajan kotikaupunkini raitilla ja kävin syömässä roskaruokaa, niin pizzeriassa oli veloitettu tuplasti pizzan hinta, ko ei niitä aina tule samantien tiliotteesta tarkastettua. On myös totta, että pankkien fyysiset toimipisteet on pelkkiä menoeriä sille rahoituslaitoskonsernille, joillain pienemmillä paikkakunnilla ne on kokonaan suljettukin, esimerkiksi Naantalissa, joka on Turun lähiympäristökunta. Ei se nyt itseäni paljoa kostuta, vaikka konttorit suljettaisiinkin, nykyisin 70-80 -ikäpolven senioreissa varmaan eniten hallaa tuottanut digitaalisaatiokehitys. Varmaan on yhä elossa Suomessakin ihmisiä, jotka eläkepäivänä nostaa "sukan varteen" koko eläkkeen ja laskujen maksun myös tiskillä suorittavat.
Joo se on helppo meidän digi-ihmisten huudella että menkää nettiin. Kerran seurasin nyt jo edesmenneen vanhuksen yritystä nettipankissa maksaa lasku. Kun ei näppäimistö ole hallussa, ja yrittää kirjain kerrallaan "aa... missä on se aa..." naputella sitä laskua niin tulee aikakatkaisu ennen kuin saa laskun naputeltua ja verkkopankki loggaa sut ulos. Vaikka homma muuten onnistuisikin jos aikaa olisi enemmän. Jos ei ole elämänsä aikana näppäimistöä tarvinnut käyttää, niin se on hankala eläkkeellä alkaa opettelemaan.
^ Touché. Vastustan kiusausta esittää käytännön esimerkkejä lähipiirini lukeutuvan seniorikansalaisen edesottamuksista tuolta osin. Sympatiat on sanoinkuvaamattomalla tasolla, kun kuulee kaikki ne kontolle kertyneet sontaryöpyt, joiden kaltaisista nuoremmillakin palaa käpy milloin minkäkin elektronisen ongelmavyyhdin purkuprosessin läpikahlaamiseksi usein umpipaskan asiakaspalvelun "avustamana". Se on useimmille senioreille suoraan saatanasta! Parempaakin ajanvietettä jäljellä olevan maallisen vaelluksen hyödyntämiseksi kun piisaisi. Henkilökohtaisesti käytän edelleen 99% ostosteni kohdalla käteistä eikä tulisi mieleenkään muut vaihtoehdot. Se, mitä ei käteisellä saa, sitä en tarvitse.
86-vuotias isänikin on alkanut käyttää lähimaksamista, vaikka käyttääkin edelleen paljon käteistä. Nettipankin käyttö ei häneltä luonnistu. Vanhuksille olisikin tärkeää, että olisi joku läheinen, joka laittaisi laskut menemään e-laskuina. Kaikille se ei tietysti ole mahdollista.
EU valmistelee käteispakkoa – Tätä se tarkoittaa Suomelle Suomessa lähes 40 prosenttia pitää käteistä edelleen tärkeänä maksuvälineenä. Myös suurin osa liikkeistä ja palveluista hyväksyy käteismaksamisen.
On se kumma, että pitää ihan pakottaa hyväksymään käteistä! Pelkän elektronisen rahan varassa oleminen on iso riski. Mitä jos vaikka Venäjä tekee cyberiskun ja mitkään appit eikä kortit toimi missään. Oraviako alamme metsästämään nahkojen takia? Antakaa ihmisten maksaa haluamallaan tavalla!
Kannatetaan. "Silloin käteishuolto pitäisi järjestää uudelleen ja se aiheuttaisi lisäkustannuksia."IltaLehti Eihän ne korttimaksutaan yrityksille ilmaisia ole. Käteisen pitäisi kelvata maksuvälineenä jokaisessa liikeessää. Tietenkin riskinä on, että liikkeet alkavat toimia samoin kuin Turun seudun joukkoliikenne. Käteisellä maksaessa hinta 4 euroa ja muuten 3 euroa.
Aivan syvältä. On liikkeiden oma asia, että haluavatko ne enemmän liikevaihtoa tarjoamalla mahdollisuuden käteismaksamiseen vai säästävätkö muissa kuluissa ja vaivassa, kun ei tarvitse käteistä pyöritellä. Kuluttaja voi mennä muualle, jos yrityksen maksutapapolitiikka ei miellytä. Haiskahtaa siltä, että tämä on joidenkin Keski- ja Etelä-Euroopan jälkeenjääneiden valtioiden masinoima juttu. Ja jos Venäjän kyberiskuilla ruvetaan pelottelemaan, niin veikkaan että ruokakaupoista käteismaksaminen häviää viimeisenä.
Kaksi vuotta mennyt. En ole muuttanut mielipidettäni. Käteistä tarvitaan vain laittomuuksiin. En ole käteistä käyttänyt kuin korkeintaan pari kertaa parissa vuodessa. En edes lompakossa kanna käteistä. Toki nyt näyttää käteinen säilyvän, jos menee tuo pakko läpi. En kyllä näe valoa tuossa pakottamisessa. Tekniikka ja tavat maksaa sen kun kehittyvät koko ajan. On kelloa ja kännykkää. Kuluja kannattaa karsia liiketoiminnassa. Tuollainen rahan edestakainen raahaaminen on kuin palattaisiin palkan maksamiseen käteisenä.
Sanasta sanaan samaa mieltä. Eipä juolahtaisi mieleenkään ryhtyä nillittämään tuosta perusoikeudesta, joka on ennen kaikkea myös huoltovarmuuskysymys!
Niin, tietysti jos kortit, äpit ja muut verkkomaksut ei toimi niin sittenhän voidaan maksut hoitaa ns luonnossa. Saattaa kyllä vähän hidastaa jonoa kaupan kassalla. Julkisen liikenteen puuroutumisesta nyt puhumattakaan...
Jaa eipä ole käteistä tullut käytettyä kuin ns. kuitittomissa maksuissa. Jospa se huoltovarmuuden nimissä riittää että ruokaa ja polttoainetta saa käteisellä. En pitäisi kovin järkevänä pakottaa jotain matin ja maijan laukkuliikettä ottamaan väkisin vastaan käteistä. Eiköhän ne osaa itse päättää haluaako ottaa käteistä vai ei. Voi menettää vähän myyntiä mutta se on heidän valinta.
Eli kuitenkin siis myönnät käyttäneesi sitä ja koska sitä tarvitaan vain laittomuuksiin, niin olet tehnyt jotain laitonta? Viesti ilmiannettu poliisille.
EU vituttaa kun jenkit osasi tämänkin jutun. Kyllä minä luotan Apple Pay tai Google Pay maksaessa. Apple Pay on kahdessa kellossa ja puhelimessa tällä hetkellä ja ei ole ongelmia. Toimivat myös ilman verkkoyhteyttä vaikka niissä sekin on. Viikon päästä olen Amsterdamissa ja syömään mennessä kassalla aina maksan jollakin noista. Teini Pay (Mobile Pay) ei toimi siellä kun se on norjalainen. https://www.nordea.fi/henkiloasiakk...=Kysymyksia-ja-vastauksia-Apple-Paysta+305836