Kaksi uutta mallia tulossa JVC:ltä: https://www.projectorscreen.com/blog/JVC-NZ900-and-JVC-NZ800-New-JVC-8K-Projectors-2024
Euroopan hintoja ei ole julkistettu mutta kun verottamat USA hinnat on 25k ja 15k niin todella ei ole halpoja… https://www.whathifi.com/news/jvc-u...to-brightness-contrast-and-gaming-performance
Naurettavia kyllä noi uudistukset esim. NZ8 vs NZ800. Ei paljon kiinnosta moista hankkia ellei hinta ole tyyliin 5k€
https://www.mareks.fi/kategoria/4k-projektorit On hinnoiteltu. NZ800 17k€ ja NZ8 on alennuksessa 13k€ kun tuli uusi malli.
Lisää uusia laser tykkejä JVC:ltä: https://simplehomecinema.com/2024/09/04/jvc-announces-nz700-and-nz500-native-4k-dila-projectors/
NZ500 taitaa kilpailla suoraan uuden Epsonin kanssa, mukava että tykki on pienempi, tosin 3d tiputettu pois. Linssi taitaa vaihtua nyt. Tippuisiko nyt NZ7 ja NZ8 hinnat näiden myötä. Tosin en tiedä kannattaako vieläkään N5 päivittää näihin, pelkän valon lähteen takia?
Noissa pitäisi olla suurempi 80mm linssi ja parempi upscaler, joten kuvan tarkkuuden pitäisi olla parempi kuin esim. NZ8:ssa, jossa 65mm linssi. N5:sta päivittäminen ei varmaan toisi käytännössä mitään mullistavaa parannusta. Välirahan hinnalla ostaisi monta uutta lamppua N5:seen. Laserin etu olisi siinä, ettei tykkiä tarvitse kalibroida niin usein, kun valoteho muuttuu paljon hitaammin. 3D:n jääminen pois on harmi juttu. Vasta vähän aikaa sitten sain hommattua N5:een 3D lähettimen ja hyllyssä on jonkin verran 3D elokuvia. Itse pistäisin NZ500:n uuden Epsonin edelle JVC:n Frame Adapt HDR:n ansiota. Ainakin N5:ssa se toimii erinomaisen hyvin HDR materiaalilla. Koskaan elokuvan aikana ei ole tarvinnut koskea tykin säätöihin.
Sama kokemus täälläkin frame Adapt HDR toiminut hyvin, ei ole tarvinnut säädellä. Aikamoinen ero aiempaan Sonyyn, josta tuo frame Adapt puuttui. Noissa uusissa tykeissä näyttää olevan tv:eistä tuttu "FILMMAKER MODE™. Hyvä, että hinnat tippuu, ehkä näissä puoltaa enemmän tuo uusi linssi vaikka 3d puuttuukin. Mielestänin 3d on kuitenkin oleellinen osa tykillä katsomiseen, tuo uutta ulottuvuutta ja syvyyttä. Hyvä jos tuo uusi huonomman materiaalin skaalain on toimiva näissä. N5 ok, mutta ei mitenkään erinomainen. 120 hz:lle eikä 8k:lle ole itsellä käyttöä. Hinnat NZ500 (5990.-) ja NZ700(8990.-) Saksasta tilattuna, julkaisu 23 marraskuuta.
Itsellä ei ole kuin yksi 1080p lähde (Toshiban HD DVD soitin), joten en kauheasti hyötyisi paremmasta upscalerista. Tänä vuonna olen tainnut katsoa vain yhden HD DVD elokuvan. Uusien mallin jäähdytystä on myös muutettu siten, että ne imevät jäähdytysilman edestä ja puhaltavat kuuman ilman takaa ulos. Tuolla voi olla isokin vaikutus melutasoon asennuksesta riippuen. Ainakin N5 on äänekkäin edestäpäin kuunneltuna. Siinä saattaisi olla toinen syy päivittää N5:n NZ500:een.
Ihan hyvää pohdinta tulevista malleista. Tuossa linkissä. Linssi ei välttämättä ole lasi, vaan jonkinlainen sekoitus. Vähän karsituthan nämä mallit ovat, mutta hinta/laatu todennäköisesti kohtaa. Tuo NZ500 on luultavasti ns. BestBuy. Tässä voisi harkita että tilaa NZ500 ja jättää N5 myös taloon tuolla NZ500->NZ700 erolla. Kuitenkin NZ500 ja NZ700 ei välttämättä ole kannattava maksaa eroa. Täytyy odotella arvosteluja. Onkohan näillä lopulta saatavuudessa ongelmia... http://cine4home.de/grosses-duell-jvc-dla-nz500-vs-nz700-wer-macht-das-rennen/
Itse ajattelin ajaa ensin N5:n alkuperäisen lampun loppuun ja ostaa sitten uuden lampun. Katsoo sitten, mihin NZ500 hinta asettuu ja mikä on rahatilanne. Toisaalta NZ500 hinnalla voisi hyvällä tuurilla löytyä vähän käytetty NZ7, mikä ei varmaankaan olisi huono vaihtoehto.
Omaan torppaan varmaan päätyy tuo Epson QB1000. Filtterin kanssa sen kontrasti on luokkaa 7000:1 eli häviää toki JVC :lle reilusti mutta kalibroitu valoteho on sitten 2600 lumenia ja voittaa oman JVC:n noin about 1000 :lla lumenilla joka on aivan helvetisti. Voin vallan mainiosti elää tuon kontrastin kanssa jos saan tuon verran enempi valotehoa. Tuossahan pitäisi olla jonkinlainen dynaaminen tonemäppäys myös mutta sen tasosta ei ole tietoa. Toki itse en tuolla tonemapping -toiminnolla tee hevon persettä kun lähteenä on HTPC + MadVR joka sen kuitenkin hoitaa paremmin mitä esim. JVC pystyy tarjoamaan. + Helppoa olisi myös hyödyntää tuota Dolby Vision (LLDV) kikkaa. Välittömästi siirryn takaisin JVC:hen kun kalibroidut lumenit ovat järkevän hintaluokan vehkeessä 2500 tai yli. Näihin himmeisiin vehkeisiin en enää koske.
Ainakin N5 kirkkaus on riittänyt hyvin, kunhan huoneen pimentää. Siitä irtosi kalibroituna vajaa 1000h katsotulla lampulla low modessa 55 nittiä 110" cinemascope kankaalle, mikä riittää jo hyvin elokuvien katseluun. En haluaisi enempää lisää kirkkautta, koska mustan taso sitten kärsii ja nykyiselläänkin kirkkaus häikäisee, jos leffassa siirrytään nopeasti yökohtauksesta kirkkaaseen päivänvalokohtaukseen. Jos NZ500 pystyy vähintään samaan, niin se on todennäköisesti seuraava tykki mikäli budjetti sallii. Epsonista on huonoja kokemuksia ja niissä ollut niin paljon ongelmia, että en enää toista kertaa niihin koske. JVC Frame Adapt HDR toimii sen verran hyvin pienen säätämisen jälkeen, että siitäkään ei halua luopua. Vanhalla X35:lla tuli usein lampun vanhetessa tunne, että valotehoa saisi olla enemmän. N5:lla samaa tunnetta ei ole vielä tullut.
Itsellä oli lainassa alkuviikosta XW7000 ja todellakin tuli tunne että lisää valotehoa kiitos. Kukin toki tyylillään. Hyvä että on vaihtoehtoja.
JVC N5 valoteho kyllä riittää itsellekin hyvin pimennetyssä huoneessa. Siinäkin tummasta valkoiseen kuvaa käy itsellä silmiin. 590 tuntia katsottu lamppu. Eilen katselin iltahämärässä Natural Born Killersin 4k version ja hyvin toimi siinäkin tuo tykin mäppäys. Sitä ei ole tarvinnut itse säätää mitenkään. Ja alkuviikosta katsoin x30 Tanssii Susien Kanssa Blurayta, kuva x30:ssa edelleen oikein hyvä, tumma parempi kuin N5:lla. Oikeastaan vähän pelottaa mitä kirkkaammaksi tykit tulevat niin sitä enemmän tuota mustan tasoa nousee sitten niissä, vai onko niissä sitten enemmän sitä säätövaraa? Enemmän noissa uusissa tykeissä pelottaa muut ongelmat kuten hdmi kättely joka noissa jvc eshifteissä oli aika hirveä, kokemusta x5000:sta en tiedä miten nuo epsonin uspcalet nuo hoitaa. Sonyn 270:lla mustan taso taas tuntui huonolta jvc:hin verrattuna, muuten tykki sony toimi kuin iso tv. Yhtään lasertykkiä en kyllä ole nähnyt.
Täytyy vielä mainita että itse käytän N5:sta lampun low modella. Nyt lampun laskuri näyttää yli 1700h. Lampun high modella tuulettimet pitää liian kovaa meteliä.
Saako kysyä mistä sulla oli tuo lainassa? Olit siis sitä mieltä, että tuossa ei ollut tarpeeksi valotehoa? Onko huoneesi valoisa vai pimeä? Itsellä tuo tykki juuri harkinnassa myös..