Tykki tuli vaihdosta ja oon kyllä enemmän kuin tyytyväinen nyt tähän Nexigoon. Ihan out of the box kuvanlaatu oli sitä luokkaa etten samaksi tykiksi uskonut, osoittaa miten perseellään asiat ekassa tykissä vaan olivat. Nyt kuva tarkka koko alueella ja pääsee viimein 4k leffat kaivamaan naftaliinista ja nauttimaan. Ohessa nopea räpsy nykykuvastahttps://www.dropbox.com/scl/fi/fq6r...4058.jpg?rlkey=4gkflfxf2ua0xo8b2fwjw7638&dl=0
Kyllä olen itsekin tykkiin ollut tyytyväinen. Ainoa, mikä välillä häiritsee, on hieman kova tuulettimen ääni, mutta niin se on ollut joka tykin kanssa. Jopa hiirenhiljaiseksi mainostettu JVC oli omaan korvaan äänekäs. Olet kankaaseenkin tyytyväinen ollut?
Kangas on ollut kyllä hyvä, melkoinen säätäminen että sai kaikki rypyt piiloon johtuen siitä että mukana tuli ainoastaan saksankieliset ohjeet . Lopulta asennus seinälle oli helppo ja kontrasti parani kyllä huomattavasti. Mukavaa kun pystyy myös kaikki valot päällä turhempaa hömppää katsoa. Tykin tuuletinääni ei itseä ole häirinnyt, varmaan iso seikka siihen on että vanhan tykin tuuletin huusi suoraan korvan vieressä ja mitatut desibelit oli 54. Ei paljon tuon puhina kuuden metrin päässä häiritse.
Auttakaas päättämään valinnassa: Eli tavalliselle kankaalle heijastettaessa arvostaen mustaa/konstrastia mutta myös valotehon riittävyys ei täysin pimennettävään tilaan, niin mikä olisi valinta hintaluokassa 2000-3000e. Eli mulla kävi jo kokeilussa Xgimi Aura jossa oli mun mielestä todella häiritsevä korkeataajuinen ininä, en tiedä oliko yksilökohtaista, mutta meni palautukseen sekä siinä ehkä absoluuttinen tarkkuus kulmissa jäi mietityttämään myös. Viime viikonloppuna oli taas ostoskorissa Powerista Samsung LSP9T, jonka olisi sillä 20% alennuksella saanut 2700e hintaan, mutta jäin miettimään että suht vanha tykki ja uudet mallit kait tulossa (https://www.projectorreviews.com/samsung-introduces-new-premiere-projectors-at-ces-2024/). Eli mihin tässä suuntaisi katseet? Mistä te olette noita kiinatykkejä tilanneet siis? Onko se vividstorm.eu luotettava takuiden suhteen jne? Sieltähän saisi ainakin nyt 2899e Formovie Theater:n, olisko tuo paras ratkaisu, jos vaan raaskin moiseen budjetin ylärajaan venyä? Jotenkin kotimaasta hankkiminen takuiden näkökulmasta ja palautuksen mahdollistamana houkuttaa. Epsonin EH-LS650 olisi budjetin puolesta jees ja valotehoa hyvin, mutta siinä sitten kontrastia ja absoluuttista tarkkuutta vähän moitittu ja kun mistään en malttaisi tinkiä. Mielipiteitä?
On tuo varmasti ihan hyvä kauppa. Formovie on hyvä vaihtoehto. Tai sitten Nexigo. Tosin sen hinnasta en osaa nyt sanoa. Samalla tekniikalla toimivat, mutta pieniä eroja on. Formoviessa on ilmeisesti hitusen parempi kontrasti. Mutta erottaako sitä sitten kuin hiilikellarissa. Ja Nexigossa on 3d, mitä formoviessa ei ole. Molempien kanssa suosittelen kyllä ehdottomasti clr/alr -kangasta. Nuo ovat ALPD 4.0 -tykkejä. 5.0 -tekniikka on myös tullut, mutta ilmeisesti se ei paranna mustaa eikä kontrastia. Sen vuoksi parempaa kuvaa ei ihan heti ole odotettavissa ellei sitten LG tai joku muu valmistaja kehitä omia teknologioitaan. Noiden tykkien hinnat vain ovat siellä 4-6 kiloeuroa, joten ei ihan joka jampan ostettavissa. Epsonin jättäisin ostamatta huonon mustan vuoksi. Tokihan nuo Samsungin ja muiden uudet tykit voivat olla hyviä. Mutta vähän epäilen, että kovin paljoa parantavat. Ja jos aina odottaa uusia tykkejä, niin koskaan ei saa mitään ostettua. Toki olisi kiva olla väärässä.
Ja jotenkin epäilen että uudet samsungit ei asetu välttämättä mun hintaluokkaan ainakaan uusi 9. Vaikeaa on joo, tosiaan rauhassa yrittänyt seurailla josko lähemmäs 2000e olisi jotain tullut joka olisi riittävän hyvä. Saako tuota Nexigo:a jostain euroopasta vai mistä kannattaa tilata, kun ainakin tuolla vividstormissa se oli loppu?
Itse tilasin omani suoraan NexiGolta. Heillä oli ainakin silloin varasto euroopassa. Kannattanee laittaa heille meiliä. Osaavat varmasti kertoa jälleenmyyjistä ja saatavuudesta.
Ehkä vähän myöhään, kun Aurora Pro on jo mallina ollut jonkin aikaa markkinoilla, mutta ihan hyvä testi https://www.projectorjunkies.com/nexigo-aurora-pro-full-review/
En niin tarkasti lukenut testiä aiemmin ja nyt kun aloin ajatuksella lukemaan, niin huomasin pieniä outouksia. Esim. I took all my measurements in ECO laser mode because this mode is used 99% of the cases. The standard and brightest modes are far of in terms of white balance and if you try to calibrate them, they comes close to ECO mode in terms of brightness. So it makes no sense to use them at all. Tuollaista käyttäytymistä ei ole aiemmin mainittu missään testissä. Mondoprojektorin testissä eco-tilan ja normaalitilan ero on 400 lumenia ja tykkiä on yleisesti kehuttu siitä, että on helppo säätää värit ja valkotasapaino kohdalleen. Myös omissa mittauksissa ja kalibroinnissa (toki laserille epätarkalla mittarilla, mutta ei silti kauheasti eri säädöt kuin mitä netissä on ilmoitettu tarkoilla mittareilla) ero normaalitilan ja ecotilan välillä on selkeä kirkkauden suhteen. Sen lisäksi Nexigo on kovasti yrittänyt saada säädöt kohdalleen jo oletuksena. Tietenkin se on mahdotonta saavuttaa, koska kankaat ja katseluympäristöt ovat niin erilaisia, mutta käytännössä Nexigo on ollut kuitenkin markkinoiden parhaiten säädetty ust-tykki laatikosta otettuna. Testin maininta siitä, että valkotasapaino ei ole kohdallaan, on outo. Sen lisäksi kuitenkin he eco-tilassa saavat laitteesta ulos lumeneja enemmän tai saman verran kuin muissa testeissä normaalitilassa. Sinänsä kirkkauden suhteen ei tuossa testissä siis ongelmaa ole, mutta muuten kuulostaa hieman oudolta tuo, että kalibroidun normaalitilan lumenit tippuvat ecotilan vastaaviksi. Tai ehkä toisinpäin siten, että ecotila on ilmeisesti heillä ollut todella kirkas. Lisäksi noissa kuvaajissa kalibroitu kontrasti on jotain 1300:1, mutta myöhemmin kuitenkin puhutaan yli 3000:1 -kontrastista, mikä on se todellisempi. Että jotta mikä tuo 1300:1 oikein on? Sen lisäksi noiden asetuksissa Red Gain on 54, mikä omasta mielestäni ei edes omassa tykissä ole mahdollista, vaan muistelen, että sen maksimi on jossain 51-52:n kohdalla. Mainitsevat arvostelussa, että heillä on demokone, joten liekö tuossa sitten jotain erilaista verrattuna kaupasta ostettuun... Nuo jutut eivät nyt sinänsä muuten hyvää arvostelua pilaa, mutta vähän laittavat mietityttämään, että mistä johtuvat.
Tällainen tiedote tuli NexiGolta: We’re excited to share updates on our upcoming UST projector, the Aurora Pro MKII! This model represents a significant leap forward, taking the incredible Aurora Pro to the next level. Key Features: 1. 0.21:1 Throw Ratio 2. No more Soft Corners 3. Scene Adapt Engine (SAE) with Dynamic Iris and Laser Dimming These enhancements elevate low-APL scenes to a whole new level without sacrificing the quality of mid/high APL scenes. The SAE enables a usable dynamic contrast ratio >30,000:1, delivering a breathtaking difference, especially considering the already exceptional performance of the Aurora Pro in the dark room. We will post a side-by-side comparison video. While the improvements may be challenging to capture on camera due to its limited dynamic range, the difference in shadow detail and black levels is striking in person. The Aurora Pro already offers excellent contrast, making these advancements even more impressive. Pricing: the introductory price for the Aurora Pro MKII will be more competitive than ever, as we remain committed to driving competition and delivering exceptional value. Mielenkiintoiselta vaikuttaa.
Dodih. Nyt NexiGo paukautti markkinoille Valerionin tappajan. Ainakin ennakkoon speksien mukaan. Toki odotellaan nyt oikeat testit ennen kuin ilakoidaan. Ja tämänkin kohdalla vähän epäilen noita mahdollisia värilämpötilojen muutoksia EBL:n kanssa. Mutta odotellaan tästäkin testit ennen kuin liikaa kehutaan tai haukutaan. https://www.nexigo.com/blogs/news/nexigo-aurora-pro-mkii Sequential Contrast: We have done two tests, the results will be depended on how your room is treated. Sequential Contrast Test 1: 44,077:1 Sequential Contrast Test 2: 299,563:1, with black floor <0.001 nit. APL Sequential Contrast (using TheHookUp's test pattern): 37,777:1
Tuo ei kyllä todellaakaan ole mikään Valerion MAX :n tappaja. (vai onko tuossa linssinsiirto, anamorfisen tuki, 3000 lumenin valoteho?) Muiden Valerionin versioiden suhteen varmasti vertailukelpoinen. Valotehossa taitanee jäädä esim. PRO2 (?), mutta kontrastissa voi päihittää. Toki tervetullut laite UST -rintamalle.
Noh, kunhan nyt kirjoittelin, että tappaja. Sanotaanko näin, että muiden ust-tykkien tappaja. Ja toki vähän riippuu siitä, että mitä ominaisuuksia arvostaa. linssinsiirtoa ei varmasti ole, mutta en tiedä, miten sen oikein ust-tykeissä helposti toteuttaisikaan ilman optisia virheitä, anamorfisuuden tuesta en tiedä. Valotehot pitää sitten katsoa, kun on kalibroidut tykit testeissä. En halua tänne samaa paskaa toimintaa kuin avsforumilla, missä tykkien ketjuissa haukutaan vain muita tykkejä ja kehutaan omaa ihan faktoille sokeana. Vaikkakin nyt vähän itse sohaisin tikulla muurahaispesää sen osalta tuolla tappajakommentilla, mutta pitäähän sitä jollain provolla aloittaa, kun Valerionia niin kehutaan. Tämän tykin julkaiseminen ei nyt mitenkään vähennä Valerionin erinomaisuutta. Senpä vuoksi myös totesin, että pitää odotella niitä mittauksia ja testejä. Sekä tämän tykin, että myös Valerionin. Mutta eihän näitä oikein voi samalle viivalle laittaa senkään vuoksi, että ovat kuitenkin niin erilaisia asennustavaltaan, että mieluummin näkisin molemmat loistavina kehitysaskelina omissa kategorioissaan. Ja tästäkin tykistä haluan muiden suht puolueettomat mittaukset ensin ennen kuin mihinkään lukemaan uskon. Tuo 4000:1 -natiivikontrastikin jo sellainen, mikä laittaa epäilemään, koska alpd 5.0:n ei pitäisi tuon osalta olla parempi kuin 4.0:n, jossa kontrasti on 3000:1. Voisin veikata, että kalibroiduissa mittauksissa tuo natiivikontrasti menee sinne 3000:1 tienoille. Tokihan tässäkin tapauksessa ehkä tuota kiinnostavampaa on EBL:n ja jonkinlaisen iiriksen toiminta. En tiedä, mitä dynaamisella iiriksellä tarkoittavat, että onko siis ihan mekaaninen iiris vai jotain muuta... edit: ihan mielenkiintoisia nuo videot tuolla. Tokihan videon osalta on selkeästi käytetty vähän isompaa valotusaikaa yms. koska ei nyky Aurora Prossa noin harmaa musta ole. Sen verran hyvä musta siinäkin on, että jos lyhyellä valotusajalla kuvaa, niin se näkyy vain mustana. Mutta sikäli mikäli videoissa on sama valotusaika, niin aika hyvä on tuo mustin musta uudessa mallissa. Ja mekaanisen (jos se nyt sitä on) iiriksen avulla saatu mustin musta 0.001 nittiä on helvetin kova lukema. Toki taas vähän mietin, että miten tuo iiris sitten oikeasti toimii. En ole vielä yhtään tykkiä omistanut, missä olisin ollut tyytyväinen niiden toimintaan. Tahtovat olla vähän hitaita ja yleensä myös äänekkäitä. Samoin tuota APL-kontrastia ei ole ehkä oikea tapa mitata noin, jos on käytössä mekaaninen iiris. Mieluummin näkisin kaikki lukemat vain EBL:n avulla ja/tai natiivina ja sitten erikseen iiriksen avulla. Kun veikkaan, että osa ainakin pettyy mekaaniseen iirikseen. Jos tuo siis sellainen on tuo dynaaminen iiris. edit2: Ilmeisesti tämä tulee jo kohta joulukuussa ennakkotilaukseen halvemmalla hinnalla kuin aiempi malli. Erittäin todennäköisesti lähtee tilaukseen tänne päin.
^ Tuokin on erittäin kiva juttu toteutuessaan. Voihan sitä itekin tuosta innostua. Itseäni tällähetkellä ylivoimaisesti eniten vituttaa JVC:ssä tuo himmeys koska sitä ei voi melun vuoksi pitää täydellä lampun teholla.
^ Mikä ihmeen kuvakaappaus toi on? toi on hauska,to show some love Mä löysin tällasen. Hey @NexiGo are you planning to release bigger fresnel screens? Like 135-150"? Yes, likely Q3/Q4 2025. We also plan to have a cinemascope version if there is enough interest.
Aurora Pro kakkosesta on nyt avattu ennakkotilaussivu https://www.nexigo.com/products/early-bird-discount Tämän kuun ajan voi ennakkotilata halvempaan hintaan. Omani laitoin jo tilaukseen. Speksejähän tuolla on jonkin verran esillä uudesta mallista. Kirkkaus on sama, mikä on itselleni riittävä. Mustan tason pitäisi olla selkeästi parempi, mikä on hieno juttu. Eipä, että se nykymallissakaan huono olisi, mutta kyllähän sen huomaa tumman harmaaksi tietyissä tilanteissa. Uuden mallin toimitukset ovat vasta joskus keväällä, joten vielä saa odottaa. Melkein voisi fresnel screeniä alkaa miettimään myös tuon kaveriksi. Vaikka onhan tuo alr-kangaskin hyvä ollut.
Meille ei kerrota mitään,ainoastaan markkinointi kuva jossa on jotain arvoja,kyselin heiltä että mikä on natiivi kontrasti,vastasivat että CES tapahtuman jälkeen kerrotaan tietoja.Taitaa sun huone rajoittaa mustantasoa enemmän kuin AP. Jos nykyinen valovoima riittää niin ei kannata maksaa melkein kahta tonnia fresnel kankaasta ja musta taso on varmasti parempi 0,6 gainin kankaalla.
Kyllähän tuosta on speksejä ja mittaustuloksia on kerrottu tuolla sivuilla. Ja myös tässä ketjussa aiemmin. Sekä on noita vertailuvideoita nykyisen mallin ja uuden mallin välillä. Oletko varma, että olet kysynyt oikeasta tykistä? Tuostahan on ilmoitettu, että natiivikontrasti on 4000:1 sekä myös noita muita mittaustuloksia, kuten mainitsinkin jo. Tokihan todelliset lukemat tiedetään vasta, kun muutkin pääsevät mittailemaan, mutta Nexigo on kyllä siinä mielessä mukavan avoin ollut aina, että julkaisee suoraan noita mittauslukemia ja on myös avoin ollut esimerkiksi kirkkaudesta verrattuna kilpailijoihin. Huone ei rajoita mustaa niin paljoa, että eroa ei huomaisi. Totta kai osittain, mutta ei täysin tummissa kohtauksissa. Tuon selkeästi huomaa siinä, että kun nyt on ollut pari viikkoa tykki vähän vinossa (ne lapset) ja screenin oikeassa laidassa on pari kolme senttiä leveä kaista, mihin ei tykin kuva mene, niin se on pimeissä kohtauksissa selkeästi tummempi kuin kuvan musta. Eli siltä osin on varaa vielä mennä paremman mustan tykkiin. Ja tarkoitus toki on tuota huonettakin vielä parannella, kun ehtii.
Oks @nepa tuossa sun nykyisessä tykissä android -käyttiksen ansiosta rajoitettu LAN -nopeus 100mbit/s ? Valerionissahan GoogleTV:n perkele rajoittaa tuon portin 100mbit/s vaikka ite rautatasolla se onkin giganen.