Itseäni ärsytti eniten se Petsku(vanhempi tyyppi?) ja se puhetyyli. Jos ei osaa puhua, niin ei sitten myöskään voi ohjelmaa mennä juontamaan...
Niinpä, kummatkin juontajat oli aivan kauheita. Toinen hokee petskua ja toinen ei sovi televisioon ollenkaan. Näyttäisivät vaan niitä Top Gearin jaksoja kokonaisina..
Aivan liikaa juttua yhdessä jaksossa. Aiheissa ei päästä edes alkuun kun se jo loppuu. Mielummin käsittelisivät yhtä tai kahta aihetta/autoa per jakso niin olisi jo jotain järkeä. Puoleen tuntiin yritetään väkisin änkätä parin tunnin edestä materiaalia, josta syntyy lopulta yhtä sillisalaattia. Lisäksi se nuori juontaja on täysin karismaton ainakin tällaiseen ohjelmaan. Parasta eilisessä jaksossa oli kyllä se Bentley. Auton ulkonäkö pettää kyllä pahasti ja peittää alleen varsinaisen vauhtihirmun.:thumbsup:
Pakko osallistua haukkumatalkoisiin, kun satuin eilen vahingossa vähäksi aikaa samalle kanavalle Startin kanssa. Itseäkin nyppi todella pahasti se, että ohjelma, näin mm. sen C3:n testin, oli jaettu todella lyhyisiin jaksoihin. Miksei koko arvostelua voi näyttää kerralla. Juontajat eivät todellakaan vakuuttaneet ja kyllä minusta tunauksesta puhuttaessa olisi myös hauska kuulla, mitä maksaa. Nyt vain näytettiin viriteltyä Opelia, mutta ei sanaakaan siitä, paljonko virittelyyn oli uponnut tuohta. Kun näin Start-threadin täällä, oli pakko tulla katsomaan, mitä muut ovat ohjelmasta pitäneet, mutta onneksi kaikki näyttävät olevan samoilla linjoilla.
Tämä tyylihän taitaa nykyisin olla pop, kun samanlainen silppuaminen näkyy esimerkiksi Elixirissä. En tiedä, onko tarkoituksena saada ohjelmaan vauhdin tuntua vai ajatellaanko, ettei nykyihmisen keskittymiskyky ja kiinnostus kuitenkaan säily paria minuuttia pidempään samassa aiheessa. Ja katsojaa vituttaa!
Suomessa ei vaan osata tehdä kunnon auto-ohjelmaa. :weep: Sen on todistaneet Puskuri, Koeajo.tv ja Start. Noista kolmesta Koeajo.tv oli paras, mutta eipä sitäkään voi verrata brittien ohjelmiin. Onneksi löytyy jemmasta kaikki Fifth Gearin ja Top Gearin jaksot, joita voi fiilistellä. Ei tätä suomi-skeidaa jaksa enää... :OI
Minä taas tykkään Puskurista. Siinä on osattu kuitenkin juontaa asiat sopivalla huumorilla höystettynä ja jutuissa on sisältöäkin, vaikka ne joskus hiukan kuivahtavia ovatkin. Mitä vaatii, että saisin kaikki nuo FG:t ja TG:t itselleni?
Minä taasen ajattelin, että motiivina olisi lähinnä sitoa katsoja koko ohjelman ajaksi ruudun ääreen, esim. jos joku on oikeasti kiinnostunut C3:n testistä, hän joutuu katsomaan liki koko ohjelman. Minusta vaikutus on kuitenkin lähinnä päinvastainen eli katsoja pikemminkin vaihtaa kanavaa kun kyllästyy poukkoiluun.
Tuli eilen vahingossa kesken kanavasurffailun katsottua muutama minuutti taas tuota starttia. Eikö niillä edelleenkään ole mahdollisuutta saada sen amatöörikääntäjän tilalle jotakin osaavampaa henkilöä? Liekö tekstitykset tehty "tuotantotiimin" voimin kahvipöydän ääressä vai mitä, mutta TG-klipin suomennokset olivat kyllä melko, noh, typeriäkin paikkapaikoin. Tietäisivät edes autoista jotain, mutta ei. Sagariksen pedaalit -- "perfect for heel-and-toe" -- mitäpä muutakaan kuin "täydelliset jaloille ja varpaille" Toivotonta menoa edelleen.
Startin uudet jaksot sitten alkoivat. Parannus on huima. Vanha juontajakaksikko on päästetty tuskistaan ja tilalle on tullut Antti Liinpää joka on siis tuttu siitä koeajo.tv:stä joka aikaisemmin tuli. Juontaja on parempi ja tyyliä on muutettu yhtenäisemmäksi ja rauhallisemmaksi. Tuloksena oli sitten aika pitkälle koeajo.tv:n tyyppinen pätkä Top Gear twistillä.
En koko jaksoa tullut katsoneeksi, mutta tuon lopuksi näytetyn autopalloilun näin. Jopas oli asiallista menoa :thumbsup: Ensi viikolla sitten analysoimaan uutta kautta.
Joo, tämä entinen koeajotv:n kaveri on oikein hyvä. Mutta puolustaisin kuitenkin vanhoista Petskun omintakeista esiintymistyyliä. Meinaan kun tarkemmin kuunteli hänen juttujaan, huomasi että ne oli tehty pilke silmäkulmassa ja sisälsivät aika paljon huumoriakin. Ja mieshän on käsitykseni mukaan autoilualalla nimimiehiä jonka arviot autoista kannatta ottaa tosissaan.
Ai kuten valitus uuden Audi RS4:n tehottomuudesta, kun ei lähtenyt Petskun käsissä kunnolla luisuun... Onhan se jonkun lehden (VM) päätoimittaja, mutta mitä se kertoo kyvyistä arvioida autoja? Sama kuin laitettaisiin Haikonen arvostelemaan hifilaitteita. En katsonut uusinta jaksoa, mutta Liinpään juontamaa Koeajo.TV:tä tuli aikoinaan vilkuiltua, huomattavasti parempaa mihin Petsku ja se toinen koskaan ylsivät.
JIPII! Pellolle on myös potkittu näkökyvyltään rajoittuneeksi luokitellut entiset kuvanpilaajat ja/tai NannyCamit, eli siis luokattoman surkeaa kuvaa suoltavat kamerat ja ihmiset. Nyt kamerakalusto on laadukasta, kuva on miksauspöydässä pilaamatonta, suorastaan kaunista katsottavaa. Pidetty "puhtaana". No kyllä kuvasta edelleen näkee, että se on massiivisesti prosessoitu (pakkoresamplattu) (panoroinnit paljastavat), mutta tahallisen pilaamisen potikat on nyt osattu pitää miltei nolla-asennoissa. Eläköön! Olen melko varma, että koska minä olen tämän maan ainoa laadukkaasta kuvasta nauttiva, niin positiivisen palautteen puutteessa seuraavissa jaksoissa palataan vanhaan aiempien lähetysten nettikameraresoluutioon eli leegotaiteeseen. Jota Kakkosen Puskuri parhaimmillaan eli pahimmillaan tässä maassa edustaa. Auto-ohjelmien tuottajat kai kuvittelevat, että autoista kiinnostuneet ovat kaikki näkövammaisia. Väärin. Muistaakseni tässä maassa oli yksi autohullu tyyppi, jota kuvanlaatu myös kiinnostaa. Minua eivät autot kiinnosta pätkääkään, kuvanlaatu vain kiinnostaa, siksi nytkin ulvon tästä kuvanlaadun merkillisestä IHMEparanemisesta. Eli minä ja se yksi autohullu olemme nyt iloissamme parantuneesta kuvanlaadusta. Huomion arvoista on se maailmankirjoja mullistava ihme, että ensimmäistä kertaa ihmiskunnan historiassa Suomalainen Tuotanto lyö laadullaan Ulkomaisen Tuotannon. Nimittäin jakson lopun TopGear-osuudessa oli surkeahko kuvanlaatu, joskaan ei yhtä surkea mitä Puskurin ohjelmissa, mutta puolisurkea kuitenkin. Ainoa muisto entisestä kuvottavasta kuvanlaadusta on itse ohjelmantunnari ja välianimaatiot, ne ovat laadultaan kännykkä"video"kameralla tai taskulaskimen grafiikalla generoidun oloista. Ilmeisesti lisenssimääräykset tai muut tekijänoikeus-lakipykälät kieltävät rendaamasta tunnarianimaatioita kokonaan uudelleen, uudella modernilla resoluutiolla, joka muuten on ollut käytössä 50-luvulta asti, sen nimi on PAL ja se käsittää täydet 720x576 pikseliä. Tätä uutuus-ihme-resoluutiota, nimeltään PAL, se entinen kännykkäkamera-animaattori ei ole osannut hyödyntää. Eikä osanneet muutkaan aiemmat ohjelmatiimiläiset. Onneksi sentään tämän yhden jakson ajaksi on päästetty puikkoihin tyyppejä, jotka ymmärtävät kuvanlaadusta jotain. Muutakin, kuin että "kuvanlaatu" ei ole hollantilainen juusto tai nahkakengän ompelumenetelmä, vaan vakavasti otettava ja vaikeasti toteutettava ketju oikeita päätöksiä. Yksikin huono päätös seassa pilaa koko ketjun (juu, resamplaanpas kuvan 100*100 kokoiseksi ja takaisin, se luo "taiteellista fiilistä"). Huh. Lyijyä "taiteilijoille", menköön sotkemaan lyijyvalkoisella vaikka nupukivien pintaa, jos jotain tekee mieli sotkea. Pidetään tv-tuotanto teknokraattien hallussa ja videokuvat puhtaina. Alla simuloitu esimerkki siitä, millainen kuvanlaatu ennen uudistusta olisi samasta ohjelmasta näytetty, ja mitä kuvanlaatua Puskuri nytkin edustaa, sieltä kun uupuu se henkilöstöremontti, eikä uudistuksesta ole toivoa:
Ai miten niin entinen? Koeajotv ei ole lopettanut mihinkään vaan on jatkanut nelosen jälkeen samaantahtiin mutta sillä erolla että jaksot katsotaan heidän kotisivujen kautta. Uusimmassa jaksossa on mukana esim Dodge Caliber...
Juu, ja poikamainen innostus yrittää ajaa luisussa. Luulisi rallikuskin tietävän että luisu ei ole voimaa vaan pidon puutetta. Ja tavallaan vielä aiheeseen, Audilla on tähän asti ollut etupainoinen keskitasauspyörästö kun taas uusimmassa RS4:ssa veto on 40/60 takapyörien eduksi. Audin torsenlukko ei ole yhtä hyvin kuskin kontrolloitavissa kuin esim. Subarun ja Mitsubishin ralliautojen siviiliversioissa. EDIT: Myös epäedullinen painojakauma (58/42% eteen/taakse) hankaloittaa kontrollia.