Ihminen ei tule koskaan käymään Marsissa. Voisin melkein lyödä vetoa. Mutta en viitsi, koska aina on mahdollista että keksitään joku ihmekone.
Kui? Häh? Eihän tuohon edes mitään ihmekonetta tarvita. Periaatteessa homma olisi hoitunut jo 60-luvun teknologialla. Ainoa este hommassa on se, että sille tulee ihan mielipuolisesti hintaa, mikä olisi poliittisesti vaikea perustella. Samaten hommassa väkisinkin jossain vaiheessa ihmisiä kuolee/jää kadoksiin avaruuteen, mikä ei ainakaan lisää yleistä tukea hommalle. Mutta silti, jotkut ovat sitä mieltä, että jos Neuvostoliitto olisi ehtinyt ensin Kuuhun, olisi USA mennyt Marsiin, koska olisi ollut pakko jotenkin voittaa neukut. Nyt kun mitään pakkoa ei ole, niin puhdas tieteellinen kiinnostus ei ole (ainakaan toistaiseksi) ollut riittävää hintalapun/uhrausten oikeuttamiseksi. Silti väittäisin, että kyllä sinne joku ainakin yrittää päästä lähimmän 50 vuoden sisään...
Vai ihmekone. Euroopan avaruusjärjestöllä on mm. suunnitelma miehitetystä Mars-lennosta vuonna 2030 ja NASAllakin vastaavansuuntaisia ajatuksia on. Toteutuminen on sitten eri asia, mutta tahtoa tuntuisi taas pitkästä aikaa löytyvän miehitettyihin lentoihin, kuuhun toki ensin.
Launch: NET Dec. 14, 2006 Orbiter: Discovery Mission Number: STS-116 (117th shuttle flight) Launch Window: TBD Launch Pad: TBD Mission Duration: TBD Landing Site: KSC Inclination/Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles Primary Payload: Twentieth station flight (12A.1), P5 Truss, SPACEHAB
Heja Sverige... Taisi svenssonit voittaa suomipojan jälleen yhdessä asiassa. No, onhan meillä vielä Lordi, Keskisalo ja aito mämmi.
Venailkaas vaa ruotsalaiset, kyl suomipoika tulee perässä hitaasti mutta varmasti (jos mä joskus viel tonne pääsen)
Hmm, onkohan tuolla lennolla sitten tarkoitus siirtää koko toinen iso aurinkopaneeli keskeltä ylhäältä reunalle? Koska tämänhetkistä asemaa esittävässä kuvassa paneelit ovat epäsymmetrisesti mutta tuossa lennon tunnuksessa molemmissa päissä... -- Lisäystä: -- Katselin tuossa Nasan animaation asennuksesta ja sen mukaan olisikin niin, että toiseen päähän viedään (ensi lennolla?) uusi paneeli ja keskipaneeli siirretään jossain vaiheessa päätyyn viime viikolla viedyn viereen...
Nyt sukkulan lähellä leijailevan vieraan esineen pelätään vavingoittaneen sukkulaa ja vaarantavan turvallisen paluun ilmakehään.
Nasan edustajien mukaan sukkulan vieressä samalla vauhdilla lentävä esine oli todennäköisesti jotain harmitonta kuten jäätä. Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan määräämät Atlantis-sukkulan tarkastukset eivät ole osoittaneet mitään hälyttävää. Atlantiksen on määrä palata Maahan huomenna. Huolenaiheena oli sukkulan vieressä havaittu tunnistamaton esine, jonka on pelätty joko irronneen Atlantiksesta tai vahingoittaneen alusta. Tarkastuksissa ei kuitenkaan havaittu merkkejä kummastakaan mahdollisuudesta. -MTV3
"Space shuttle processing crews this week discovered a hole in Atlantis' right-hand payload bay door radiator. The impact occurred sometime during the STS-115 mission last month. The nature of the object that hit the shuttle radiator isn't known. The hit, which left a hole about one-tenth of an inch in diameter, didn't endanger the spacecraft or the crew, nor did it affect mission operations." Kyl siihe näköjää joku sitte kolahti
Launch: NET Feb. 22, 2007 Orbiter: Atlantis Mission Number: STS-117 (118th shuttle flight) Launch Window: 10 minutes Launch Pad: 39A Mission Duration: 11 days Landing Site: KSC Inclination/Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles Primary Payload: 21st station flight (13A), S3/S4 Truss jee lisää lentoja :thumbsup:
Ellei seuraava lento pääse lähtemään ajallaan, niin se joudutaan siirtämään ohjelmistovirheen vuoksi ensi vuodelle. Sukkulan tietokone ei ymmärrä vuoden vaihtumista, joten sillä ei voi lentää silloin. Taitavaa suunnittelua ollut taas tässäkin asiassa. Reuters
Ohjelmistosta kymmenen vuoden takaa: The right stuff is the software. The software gives the orders to gimbal the main engines, executing the dramatic belly roll the shuttle does soon after it clears the tower. The software throttles the engines to make sure the craft doesn't accelerate too fast. It keeps track of where the shuttle is, orders the solid rocket boosters to fall away, makes minor course corrections, and after about 10 minutes, directs the shuttle into orbit more than 100 miles up. When the software is satisfied with the shuttle's position in space, it orders the main engines to shut down -- weightlessness begins and everything starts to float. But how much work the software does is not what makes it remarkable. What makes it remarkable is how well the software works. This software never crashes. It never needs to be re-booted. This software is bug-free. It is perfect, as perfect as human beings have achieved. Consider these stats : the last three versions of the program -- each 420,000 lines long-had just one error each. The last 11 versions of this software had a total of 17 errors. Commercial programs of equivalent complexity would have 5,000 errors.
STS-116 Discoveryn laukaisu on tänä yönä 4.35 suomen aikaa, jolloin sukkula ampaisee suunnitellusta Floridan iltataivaalle määränpäänään kansainvälinen avaruusasema ISS vieden mukanaan ensikertaa astronautin pohjoismaista, Ruotsista. Milloinkohan on Suomalaisten vuoro?
Eikös tuosta ollut kirjoittelua jokin aika sitten jossakin lehdessä, ja silloin taidettiin todeta, että suomalaiset käyttävät vähiä varojaan ennemmin tieteelliseen tutkimukseen, kuin lähettääkseen yhden henkilön muutamaksi viikoksi kiertoradalle. Ainakin mielestäni tuo on viisaampaa rahan käyttöä.
Hyvin meni laukaisu ja mukavasti pääsi sukkula taivaalle. Aikataulu PDF ja XLS-muodossa täältä: http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/mission_schedule.html edit: Jahas, puolen tunnin päästä sukkulan miehistöllä herätys...
Mielenkiintoista tekstiä. Itse ohjelmistoalalla työskennellessä on kyllä tullut hyvin tutuksi, kuinka paljon virheitä mahtuu esim. tyypillisen kokoiseen sulautetun järjestelmän itsenäiseen ohjelmistokomponenttiin (sanotaan vaikkapa 50 000 rivin mittaiseen), joten tuo 420 000 virheetöntä riviä on aika saavutus. Mutta samaan hengenvetoon voikin sitten todeta, että virheettömän ohjelmiston kehitys (kun rivejä on enemmän kuin esim. 100) on aivan naurettavan kallista. Ja tietäen, että tällaiseen ohjelmistokehitykseen ei kaupallisissa projekteissa ole varaa, on mielenkiintoista pohtia, kuinka paljon loppujen lopuksi on löydettyjä/piileviä virheitä vaikkapa PC-käyttöjärjestelmissä, joista esim. Vistassa on rivejä luokkaa 50 000 000. -- Ja sitten toiseen aiheeseen: www.mtv3.fi/uutiset jo tuossa kertoi, miten lämpökilpi oli vahingoittunut, jotain repeämää. Toivottavasti saavat paikattua: "Sukkulan uskotaan saaneen joitakin vaurioita, kun se laukaistiin avaruuteen Floridasta. Esimerkiksi lämpöeristekerroksessa on havaittu repeämä." Lieneekö kyse samasta asiasta kuin tämä Nasan sivuilta lainattu: "Last night during the robot arm checkout, the robotic arm cameras were used to take a closer look at an area of insulation blanket on the port orbital maneuvering system pod that pulled away from adjacent thermal tiles. Engineers are analyzing the imagery." Mitäköhän tuo tarkasti ottaen tarkoittaa, joku rakettimoottoria suojaava lämpöhuopa on repäissyt irti lämpötiiliä?
Ei kun sitä huopaa on hitusen kääntynyt mutkalle tiilien vierestä. Huovan alueellahan ei laskeutuessa lämpötila niin kauheasti nouse. Huovan tarkoitus on enemmän eristää sukkulaa avaruudessa ollessa.