No tositv on nykyajan suuri vitsaus eikä kyseisiin ohjelmiin kannata käyttää sekuntiankaan. Big Brotheriä olen katsonut ehkä yhteensä 20 minuuttia ja senkin ajan sen takia että minulla olisi edes jokin idea siitä mitä haukun. Idols-ohjelmaa en ole kyennyt katsomaan sitäkään. Käsittämättömän puistattavaa. Mutta laadukkaat sarjat ovat nykyään laadukkaita. Eipä noita Columboja ja Love Boateja ole paljon tullut nähtyä mutta jokin mielikuva niistä sentään on. Columbon pilotinhan on ohjannut peräti Spielberg joten se nyt ainakin olisi mielenkiintoista nähdä. 24-sarjassa on kammottava kameratyöskentely! Laajakulmalinssejä ei käytetä lainkaan. Olen asiaa itsekin täällä vouhkannut mutta olen minäkin sarjaan hurahtanut kun olen oppinut "unohtamaan" sen kameran heilumisen ja fiilistelemään Jack Bauerin sankaruutta. Pirun koukuttava 24 on, kamerahäslingistä huolimatta. Ei vanhoissakaan sarjoissa ole aina kehumista. Aika hassun kankeaa voi homma usein olla.
Vaikka en kyseistä sarjaa seuraakaan, niin uskallan silti väittää, että puhut roskaa. Vaikuttaisi siltä, että sinulla ei ole oikein käsitystä siitä mihin laajakulmaa ylipäätään käytetään ja miltä laajakulmaobjektiivin tuottama kuva suurimmassa osassa tapauksia näyttää. Laajakulmaisia linssejä käytetään tasan tarkkaan kaikissa elokuvissa ja yhtä varmasti myös kaikissa nykyisissä sarjoissa ainakin jossain määrin. Vai väitätkö, että pelkkiä teleobjektiiveja siellä kuvauspaikoilla pyöritellään? Syvätarkat otoksetkin taitavat mielestäsi nykysarjoista puuttua kokonaan. Melko kummallista olisi jälki, jos ei laajakulmaobjektiiveja käytettäisi teleobjektiivien rinnalla. Taidat sekoittaa keskenään "laajan kuva-alan" käytön ja laajakulmaisen objektiivin käytön. Se, että kuvassa ei tarjoilla laajoja panorointeja tai muuta vastaavaa ei tarkoita sitä, etteikö laajakulmaa olisi käytetty ihan normaaliin tapaan. Laajakulmaobjektiiveista, polttoväleistä, niiden käyttöperiaatteista ja vaikutuksesta nähtävään kuvaan löytyy netistä runsaasti tietoa, joten kannattanee opiskella.
No tämä nyt on sinun suunnaltasi aivan käsittämätön hyökkäys minua vastaan. Luuletko että olen joku idiootti joka paasaa asioista joista ei ymmärrä mitään? Et edes sanojesi mukaan seuraa kyseistä sarjaa! Tiedän varsin hyvin miten erilaiset linssit vaikuttavat kuvaan. Tarkkailen kyseistä asiaa aina katsoessani elokuvia ja TV-sarjoja. Edistyneimpiä sarjoja tässä suhteessa oli esim. The X-Files, jossa ohjaajat miettivät kohtauksissa tarvitsemansa linssit tarkkaan ennen kuvausviikkoa (taiteellinen kunnianhimo) ja tämä näkyy suurena lissin vaihtuvuutena. 24 taas on toista maata, laajakulmalinssiä ei ruuvata kameraan kiinni kuin pakon edessä. 90% ajasta näkymä on kuin kiikareilla katsoisi ja "ovisilmä"-näkymät puuttuvat. Elokuvissa laajakulmalinssien käyttö on arkipäivää koska siellä sitä aikaa niiden lissien kanssa pelaamiseen on aivan toisella tavalla kuin tiukassa TV-maailmassa jossa pitää saada n. tunti (josta sitten editoidaan se 42 minuuttinen jakso) matskua purkkiin 8 päivässä.
OT onko parempaa tapaa sytyttää flamewar? aihe oli TV-sarjat HD:nä eikä jonkun osaaminen tai osaamattomuus. ------------ näitä tulee kyllä. vanhat filmillä, uudet HD-videona. valitettavasti osa jää väliin, koska on ollut ennen HD-videokautta
Ei tässä mitään hyökätty, relax. Ja toiseksi, kyllä kuvausryhmä objektiivivalintoja miettii jokaisessa projektissa aivan yhtä ammattimaiseen tapaan - X-Files tuskin oli normaaleihin työskentelytapoihin nähden mikään erityistapaus. Normi nykytason tv-sarjassakin optiikkaa vaihdetaan jo yhden kohtauksen aikana mahdollisesti useampaankin otteeseen, joten harhaluulo siitä, että optiikan vaihteluita tapahtuisi mainitsemassasi 24:ssa jotenkin erityisen vähän vrt. X-Files, ei vaan pidä paikkaansa. Jos kuvittelet, että useastikin on tapana kuvata vähänkin pidempiä kohtauksia yhdellä vakioidulla polttovälillä, niin et ainakaan mitenkään erityisen tarkkaan ole niitä kuvia seuraillut. Oletko koskaan itse kuvannut mitään? Merkillinen harhaluulo on myös se, että laajakulmalinssin käyttö merkitsee yhtä kuin "kalansilmä"/"ovisilmä"-näkymiä. Laajakulma mahdollistaa hyvin lähellä olevien kohteiden kuvaamisen ohella myös suuremman syvätarkkuuden, syvyysetäisyyksien suhteilla kikkailun, yms. Kuperia vääristymiä ja "ovisilmä"-näkymiä näkee äärimmäisen harvoin tavallisissa tuotannoissa, ja niitä haluttaessa pitäisi jo lähestyä todella pieniä polttovälilukemia, käytännössä luokkaa 10-20mm. Lyhyinä tehokeinoina tms. tällaisia erikoislaajoja kulmia voidaan hyödyntää, mutta en ole koskaan kuullut, että koko tuotos tai edes merkittävä osa siitä olisi kuvattu yksinomaan laajakulmaa käyttäen. Onko kenties esimerkkejä? Suurin osa kaikesta kuvaamisesta tapahtuu kuitenkin ihan vakioilla polttoväleillä 35-60mm. Kevin Willeyn sivuilta löytyy muuten varsin havainnollistava kuvasarja erilaisten objektiivien vaikutuksesta nähtävään kuvaan, joka kannattaa käydä katsastamassa vähän jäsennellymmän kuvan saamiseksi.
Mitään sotia ei myöskään olla sytyttelemässä. 71 dB:llä tuntui vain keittävän yli jostain ihmeen syystä.
No yleensä vastapuoli saattaa ottaa kommentin hyökkäyksenä jos sanomiset tuomitaan roskaksi. En edes sanonut mitään erityisen spesifiä joten outoa on asennoutumisesi sanomisiini. Ikäänkuin puhuisin täyttä palturia. Minkä takia Kim Manners sitten selittää kommenttiraidalla että X-Filessin ohjaaminen on ollut hänen tv-ohjaajauransa kohokohta taiteellisen vapauden ja luovuuden osalta? Minkä takia silmäni lepäävät filujen otoksissa verrattuna vaikka 24-sarjan näkymiin? En tiedä mitä olet opiskellut ja missä mutta realiteetti Amerikkalaisessa tv-sarjatuotannossa on että kovin paljon ei linsseillä kikkailla. Toki linssiä vaihdetaan, se on jopa pakollista että hommasta tulisi mitään mutta esim. 24 sarjassa perin harvoin näkee alle 50 mm polttoväliä käytettävän. Jollekin 10 mm ovisilmälle toki on hyvin vähän käyttöä mutta saisi 20-50 mm polttovälejä enemmän esiintyä. Koska 24-sarjassa kamera heiluu ja liikkuu paljon saataisiin laajakulmaisilla linsseillä kolmiulotteista tuntua, katsoja ikäänkuin tuntisi itsensä osaksi tapahtumia. Polttovälin kasvaessa kuva latistuu, syvyys katoaa. Harhaluulo? Mikä hemmetin harhaluulo? Sehän on silkkaa matematiikkaa miten eri linssit tuottavat erilaisia näkymiä. Syvätarkkuus liittyy sitten aukon kokoon. Suuri aukko mahdollistaa kuvaamisen vähemmällä valolla (tai lyhyemmällä valotusajalla) mutta hintana on syväterävyyden heikkeneminen. Tämän sinä toki tiedätkin. Toki lyhyen polttovälin linsseillä on parempi syväterävyys. Puheeni ovisilmästä oli havainnollista liioittelua. Moinen on X-Filesissäkin tuiki harvinaista mutta silloin tällöin paikallaan. 20-35 mm kuitenkin sarjassa käytetään aika paljon. Koko tuotosta ei juuri kannata "ovisilmillä" kuvata, pitkän polttovälin linsseillä saadaan jo visuaalista vaihtelua aikaan. Kiitos linkistä, erittäin havainnollista. Ei tuossa tosin minulle ole mitään uutta mutta voinpahan näyttää muille miten linssit vaikuttavat näkymään. Minulla on sellainen tunne että sinun kannattaa jäsentää omaa kuvaasi asiasta tällä esityksellä: http://www.kevinwilley.com/images/educational/wide_angle/pine_tree_diagram.pdf
Alussa naureskelin kun kuulin että ollaan tekemässä lämmittelyä Galacticasta, jossa cylonit on korvattu niukasti pukeutuvilla tiukkabodeilla. Nyt voin sanoa että enpä ole tainnut koskaan nähdä yhtä rautaista sarjaa. Tuossa käsivarakuvauksessa olen havainnut sen että itse hahmotan tilan kolmiulotteisuuden paremmin kun kamera liikkuu. Kun point-of-view vaihtuu,niin kappaleiden syvyyserot tulevat ilmi, Children of Men oli tuosta hyvä esimerkki. Ymmärrän kyllä etteivät kaikki siitä pidä, mutta omalla kohdallani sitä paikalla olemisen tuntua ei tee haparoiva kuvaus, vaan juuri tuo kuvauspaikan vaihtelu , joka paljastaa myös silmälle kameran paikan syvyyssuunnassa, ollaan siis toiminnan keskellä.
Täsmälleen! Laajakulmalinssillä ei tarvitse kuin hieman "käydä kääntymässä" jossain huoneessa niin tuon huoneen dimensiot ja huonekalujen paikat iskeytyvät katsojan aivoihin (paljolti katsojen tietämättä) ja katsojalla on heti suurempi mukana olon tunne ja parempi käsitys mikä merkitys näyttelijöiden liikkeillä tuossa tilassa on. 24-sarjassa kuvataan todella paljon suht. pitkän polttovälin lisseillä sisätiloissa, pienissä huoneissa. Huoneen toisella puolella seisovien näyttelijöiden päät täyttävät ruudun ja kameraa käännettäessä kuva ravaa nopeasti edes takaisin. Kameramies heilattaa kameraa pari astetta ja näyttelijä on ulkona kuvasta. Alle 50 mm linssillä näin ei olisi. Kuinka hyvä mielikuva katsojilla on esim. CTU-toimitilojen geometriasta ja mittasuhteista? Aika hämärä sanoisin. Ihan toista on esim. Mulderin työhuoneen kanssa X-Filesissä.
Lost olisi kuulemma Region A only -julkaisu. Eli Disney siis laittaa Region Lockin päälle. Voe, että nyt kismittää, kovin paljoa ei viitsisi täällä euroopassa kaudesta maksaa.
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta ovatko kaikki hd ja br levyille laitetut sarjat tallennettu teräväpiirtona? Ettei vaan joukossa ole sellaisia, että on yksi tuotantokausi lyöty yhdelle levylle "dvd-versiona"? :hitme:
Nämä ainakin on tullut/tulossa: Lost: Season 3 (Blu-ray) Smallville: The Complete Fifth Season (HD-DVD) Smallville: The Complete Sixth Season (Blu-ray, HD-DVD) Battlestar Galactica: Season 1 (HD-DVD) Star Trek: TOS Season One (HD-DVD) Weeds: Season One (Blu-ray) Weeds: Season Two (Blu-ray) Prison Break: Season 1 (Blu-ray) Heroes: Season 1 (HD-DVD) The Sopranos: Season 6 Part One (Blu-ray, HD-DVD) The Sopranos: Season 6 Part Two (Blu-ray, HD-DVD) Rescue Me: The Complete Third Season (Blu-ray) Nip/Tuck: The Complete Fourth Season (Blu-ray, HD-DVD)
Näin taitaa olla itse asiassa suomessakin monelta osin, esim. YLEllä. SD prokuvauskalustoa ei ole kaiketi ollut kovinkaan hyvin saatavilla uutena enää aikoihin.
Mennyt kyllä aika mielipidekeskusteluksi tämä ketju. Ilman kiihkeän keskustelun häiritsemistä, oisko jollakin antaa konkreettisia linkkejä nettikauppoihin joista saa HD-sarjoja, kotimaasta tai ulkomailta. Jos kokemuksia löytyy maksuvaihtoehdoista ja postimaksuista niin niistä olisin kiitollinen myös.