Monolith ja XLS ensimmäiset vaikutelmat

Keskustelu osiossa 'Kaiuttimet ja subwooferit' , aloittajana caveman, 08.07.2005.

  1. Maverick

    Maverick Lähes henkilökuntaa Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    No ainakin yksi parempi kilpailija löytyy.Katso vaikka Hifi-lehden 6-7/2003 subbaritestin tulokset ja vakuutu.

    Se ei ole eksoottinen eikä jännittävä ja sitä saa ostaa jopa hifikaupan irvikuva Gigantista, mutta subbarin hommat hoitaa keskimäärin paremmin kuin kumpikaan näistä Megahype-Electronicseista.
     
  2. Koljatti

    Koljatti Guest Guest

    Liittynyt:
    16.10.2001
    Viestejä:
    761
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ja mikähän subu mahtaa olla kyseessä?
     
  3. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
    Tuon testin kaksi parasta oli Audio Pro Sub Focus - liki 4 tähteä (599€) ja Chorus Vertigo XLS - neljä tähteä (555€).
     
  4. kaarlos

    kaarlos Guest Guest

    Liittynyt:
    17.06.2005
    Viestejä:
    816
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pikainen vilkaisu Zipmanin suorittamiin mittauksiin antaa kyllä paremman kuvan Monolithista mitä Choruksesta, etenkin särön ja äänenpaineen puitteissa..
     
  5. Maverick

    Maverick Lähes henkilökuntaa Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vinkki: se on valmistettu Suomessa.Se on niin pieni ja paikallinen merkki että Ameriikan Liittoyhdysvaltioitten ja Sumujen-Saarten foorumeilla porukan SPL-GPS:n viisarit pyörivät ympyrää osoittaen lopuksi Kanadaan.
     
  6. Sergei

    Sergei Guest Guest

    Liittynyt:
    14.09.2001
    Viestejä:
    431
    Saadut tykkäykset:
    2
    Chorustahan Maverick varmaan koittaa tässä nostaa esiin. Kun laskee kaikki viestit joissa ko. henkilö dissaa BK:n tuotteita niin olisi kiva tietää mikä miehen moiseen ajaa. Onko Maverick kenties omistanut monolithin ja pettynyt siihen tai onko edes päässyt kuuntelemaan monoa?
     
  7. Koljatti

    Koljatti Guest Guest

    Liittynyt:
    16.10.2001
    Viestejä:
    761
    Saadut tykkäykset:
    0
  8. Maverick

    Maverick Lähes henkilökuntaa Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Särön osalta Monolight häviää Hifimaailman mittauksissa (oletan,että asteikot ovat samat kuin vanhassa Hifi-lehdessä) Vertigo XLS:lle ns. ihmisten volumeilla l. max 90 dB tasoilla kuunneltaessa tärkeimmällä käyttöalueella l. >30 Hz:n taajuuksilla.Tätä tukee myös Sauraman (=maailman ainoa hifitoimittaja johon luotan) maininta pehmoilusta keski- ja yläbassoilla.Zipmanin mittauksissa tämä ei näy niin selkeästi, kiitos osaltaan liian suureksi zoomatun asteikon.

    Lisäksi Zipmanin mittausten särökäyrät näyttävät Monolightille vielä 100 dB:n tasollakin huippuja säröarvoja koko kaistalla, kun Lehden mittauksessa särö lävähtää lapasesta pahasti 30 Hz:n ympäristössä kyseisellä tasolla.

    Sergei:
    Olen kuullut Monolithia sekä XLS200:a tutun luona, ja molemmista jäi päällimmäiseksi mieleen (muuntajan?) hurina, mikä kuului pahemmin pinnistelemättä parin metrin päähän kuuntelupaikalle.Itse soundista en vieraan paikan takia mene sanomaan kuin että kyllähän tuo kuulosti ainakin kohtuullisesti toimivan.

    Olen allerginen jenkkityyliselle UltimateSuperMega- hypetykselle.Siinä syy kommentteihini.
     
  9. Zipman

    Zipman Genelec Tukijoukot

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    7 040
    Saadut tykkäykset:
    166
    Omien mittausteni mukaan kyseiset subbarit ovat särön määrässä melko tasoissa 25-50 Hz kaistalla kun pysytään 95 dB tai alle tasoilla. 20-25 Hz kaistalla Monolith voittaa muutamalla prosentilla, mutta tuo ero on tuskin kuultavissa. 50 Hz-100 Hz taajuuksilla Vertigo pitää särön hivenen matalampana ja tasaisempana 0,5-1,2% tasolla, Monon aaltoillessa 0,5-3,4% välillä. Keskimäärin Monon särö kutenkin pysyy 1-2% tuntumassa. Erittäin hyvä tulos siis kummallakin.

    95 dB tason ylälpuolella eroja ei kuitenkaan tarvitse hakea suurennuslasilla; Monolith pitää särön selvästi matalampana Choruksen vahvistimen leikatessa erittäin ikävästi ja äänekkäästi.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Jos Saurama tai sinä kuulet ~1-1,5% keskimääräisen THD eron (absoluuttinen THD 1-2 %) yläbassoilla pehmoutena, niin onnittelut. Epäilen kutenkin, että ihan muut asiat vaikuttivat tuohon havaintoon.

    Ei se zoomauksesta ole kiinni, vaan siitä että minä käytän lineaarista y-akselin asteikkoa, kun taas Hifimaailma käyttää logaritmista. Molemmille löytyvät omat kannattajansa. Suurempi ero löytyy mittapisteiden määrässä; Hifimaailma mittaa särön vain viidellä pistetaajuudella 20-50 Hz välillä, kun minun mittausten taajuusresoluutio on noin 1,4 Hz, ja mittaan särön lisäksi 100 Hz asti. Mittapisteitä kertyy tällöin noin 58 kpl.

    Tuo mittaus kiinnitti minunkin huomioni. 31,5 Hz taajuudella THD näyttää menevät reilusti yli 30%, karkean arvion mukaan jopa yli 100%. Tämä poikkeaa kaikista Monolithille aikaisemmin tehdyistä mittauksista. Itse olen mitannut kaksi eri yksilöä, ja brittiläinen AV Talk -sivusto mittasi Monolithin viime syksynä. Kaikki mittaukset näyttävät särön määräksi 100 dB tasolla ja tuolla taajuudella noin 5-6% (maksimissaankin vain noin 10%). Epäilen siis, että joko Hifimaailman mittaama yksilö oli viallinen tai sitten mittaustilanteessa on tapahtunut jokin virhe.

    Tässä AV Talkin särömittaus Monolithista.
     
  10. Zipman

    Zipman Genelec Tukijoukot

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    7 040
    Saadut tykkäykset:
    166
  11. Zipman

    Zipman Genelec Tukijoukot

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    7 040
    Saadut tykkäykset:
    166
    Monolith voittaa myös taajuusvasteen ulottuvuudessa, ryhmäviiveen mataluudessa/tasaisuudessa, jälkivärähtelyjen määrässä/vaimenemisnopeudessa, sekä pitää häiriöäänet/kaikki säröt matalampana spectral contamination testissä. Chorus Vertigo XLS voittaa siis ainoastaan THD:n määrässä 50-100 Hz kaistalla alle 95 dB voimakkuuksilla, ja senkin noin 1-1,5% keskimääräisellä erolla.
     
  12. Maverick

    Maverick Lähes henkilökuntaa Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onko noin?Jos on, huonompi juttu.

    No tämän "laatuvalmistajan" kyseessä ollen se ei olisi edes mikään yllätys. :D

    Kuten siis sanottu, Vertigo on parempi subbari kuin kumpikaan noista BK:sta tyypillisellä 80 Hz:n jaolla ja av-vahvistimen suodatuksella, jos eli kun paineet ei nouse 100+ dB -lukemiin tai etsitä olohuoneen ikkunan lineaarisen liikepoikkeaman maksimia 10-25 Hz:n pistetaajuuksilla.

    Erittäin tärkeää 50-100 Hz aluetta pyöristelevä bassopönttö sotkee toistoa ehkä aavistuksen enemmän kuin pieni kontrollin menetys 20 Hz:llä, yrjösaavia tarvittavalla äänenpaineella.Varsinkin kun room gain ojentaa avustavan käpälänsä jo noilla taajuuksilla monessa huoneessa.
     
  13. Sengir

    Sengir Tunnettu käyttäjä

    Liittynyt:
    13.05.2004
    Viestejä:
    320
    Saadut tykkäykset:
    6
    Vertigo XLS 07 on melkoinen möhkäle XLS200:n verrattuna

    441x441x441 vs. 340x355x290

    Ainakin minulla vaikuttaa myös tällaiset seikat ostopäätökseen hyvin paljon, jos todella radikaaleja eroja ei äänestä löydy.

    Pieni on aina kaunista hifilaitteissa.
     
  14. Groke

    Groke D'oh! Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    18.08.2005
    Viestejä:
    2 651
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tulokset olivat suurin piirtein sitä mitä odotinkin ja DVD Plazan kommenttien kanssa suht'mukavasti linjassa, yleisesti ottaen: "Absoluuttisella asteikolla subwooferit eivät yllä terävimpään kärkeen, mutta hintaisekseen molemmat ovat oivia tuomaan täytettä puuttuville matalille taajuuksille."
    Tähän on syytä mainita, että Audio Prohon yms. selvästi kevyemmän luokan subbareihin vertaamisen lisäksi tulisi huomioida sekin, että muualla samaisessa Hifimaailma-lehdessä on juttua Velodynen jääkaapin kokoisesta huippumallista 1812 (18" + 12" elementit, pintakäsittelystä riippuen suomessa n. 14 500 - 16 000 EUR) avittamassa parihinnaltaan yli 98 000 euroa maksavia kaiuttimia, sekä Matti Hermusen juttu REL Studio III:sta (93 kg, 110 litraa, 7 740 EUR). Olisihan se melkoinen paukku, jos esim. BK XLS200:n hintaisesta subbarista ei testaajien mielestä muka löytyisi mainittavaa eroa em. superlaadukkaisiin ja hirvittävän kalliisiin järkäleisiin, jotka siis osaltaan edustavat sitä mainittua terävintä kärkeä :)


    Testaajia oli muuten kolme: Samu Saurama, Jaakko Eräpuu ja nuoremman polven edustaja Mikko Järvikivi. Vanha konkari JE keskittyy lähinnä -erittäin kriittisesti ja kritiikkiä säästämättä- stereomusiikin kuunteluun ja MJ enemmänkin AV-vaffarin kanssa leffojen monikanavaiseen, LFE-kanavan sisältävään DD/DTS-ääneen. Liekö Saurama jostain tuolta väliltä(?), edesmenneessä HIFI-lehdessäkin hän oli kuitenkin subbaritesteissä jo kauan sitten mukana. Itseäni kiinnostaa yleensä eniten JE:n teksti (laatu on aina ehdottomasti paljon tärkeämpi kuin määrä jne.). Eli JE lienee "amispassottelijan" täydellinen vastakohta.

    Hifimaailman uusi kuunteluhuone on kenties hieman suurempi kuin useimmilla täällä(?). Saman lehden lattiakaiutintestin yhteydessä sanotaan "pituus 5.8 metriä, leveys 4.5 m ja korkeus 2.7 m. Talo on betonirakenteinen, mutta huoneen seinät ovat kipsilevyä... ...tavoitteena on ollut olohuonemainen, mutta keskimääräistä tasapainoisempi akustiikka...". Eli tuosta saa kertolaskulla pinta-alaksi n. 26m2 ja tilavuudeksi n. 70m3.
    Hurjimmillaan plazalla raportoidaan hädin tuskin puhelinkoppia suuremmista kuunteluhuoneista, ja melko monikin on kirjoittanut jostain ~10 m2 "kuuntelukomerosta". Ei siinä mitään, mutta pikkuruisen huoneen akustiikan ero suureen huoneeseen on usein tähtitieteellisen suuri. Sitä ei usko ennen kuin itse kokeilee. Eli kerrostaloyksiössä XLS200:kin voi ihan oikeasti olla suhteellisen jämeräkin peli, mutta Hifimaailman huone taas on sille liian suuri, ainakin LFE-kanavan suhteen vaativille. Ja pikkuyksiössä Monolith taas voisi olla -ainakin ilman BFD:ää- häiritsevänkin paljon matalimpia taajuuksia korostava. Ja ainakin kerrostaloon Monolith on empatiakyvyltään hiemankin rajoittuneelle ihmiselle todella absoluuttisen totaalisen väärä laite...


    BK Monolith-DF
    • SS: 8½, "Tarkkuus keski- ja yläbassoilla jättää hieman parantamisen varaa.", "Erinomaisen toimiva leffamateriaalilla, mutta ei aivan riittävän nopea ja napakka varsinkaan akustiselle musiikille."
    • JE: 8-, "Bassoinstrumenttien sävyt hoituvat hieman pehmoillen, ja atakki jää hiukan epäselväksi. Pientä laiskuutta on siis havaittavissa. Toisaalta kompression tuntu loistaa poissaolollaan. Ilma liikkuu ja tanner tömisee..."
    • MJ: 9-, "Kokonaisuutena varsinkin hintaluokkaan nähden poikkeuksellinen subbari, jota voi suositella niin elokuville kuin musiikille."
    BK XLS200-DF
    • SS: 8, "Tiukka ja napakka, mutta ei aivan niin vaivaton kuin isoveljensä tai nopea ja sävykäs kuin markkinoiden parhaat."
    • JE: 8, "Ihan oikea subi, ei lisäbasso, vaikka alimmat jäävätkin haaveeksi. Toistossa on ytimekkyyttä isoveljeä enemmän, vaikka hienoinen iskuäänten pyöristely ja dynamiikan rajoittelu vaivaavatkin... ...bassorummun jytke hoituu melko hyvin. 5-kielisen sähköbasson murinassa on asiallinen ote, eikä illuusiota jätättämisestä synny kiperimmissäkään rytmimusiikin käänteissä.... Kiva kuutio...".
    • MJ: 8, "Ymmärrettävistä syistä matalimpien taajuuksien toisto jää vaatimattomaksi, varsinkin silloin kun tarvittaisiin voimaa... ...Parhaimmillaan se on todennäköisesti hieman pienemmissä huoneissa jatkamassa jalustakaiuttimien bassotoistoa."

    Yhdenlainen kompromissi olisi kenties vielä joskus tulevaisuudessa ihan oikeastikin ilmestyvä BK Megalith, eli "suurennettu XLS200" (edelleen suljettu kotelo, mutta suurempi tilavuus, 12" elementti ja järeämpi vahvistin). Taikka nykylaitteista Amphion Impact (12" suljettu, 500W), joka on tosin molempia BK:ia paljon kalliimpi, hintaa lukuunottamatta oikeinkin kiinnostava laite. SVS:nkin uusi suljettu 12" malli on muutaman satasen Monolithia kalliimpi, mutta HIFI-lehden testinkin aikoinaan voittanutta Amphionia monta satasta halvempi.
    Choruksen XLS:n uudistettu 07-versio lienee ainakin täällä olevan hypetyksen perusteella (tosin pienen joukon toimesta...) harkitsemisen arvoinen vaihtoehto jos BK Monolith on mitoiltaan liian suuri ja haluaa säästää hankintahinnassa (mutta ilmeisesti edelleenkin myös äänenlaadussakin?). Ainakin vanhaa XLS:ää on kyllä musiikilla useampienkin hifistien toimesta moitittu turhan "hitaaksi" vaativaan musiikkikäyttöön, vaikka sekin kyllä AP:n subbarit kevyesti päihittää, jotka nekin ovat kyllä hintaisekseen siedettävän hyviä (leffa)suppareita, kaikki on aina niin suhteellista, rahalla saa jne.


    Varmastikin kelpo subbari tuo uudistettukin Chorus, hintaluokassaan ainakin. Tuosta mainitsemastasi "erittäin tärkeästä alueesta" tuli sellainen mieleen, että ko. kolmikosta ainoastaan BK XLS200:ssa on suljettu kotelo (vieläpä pieni, vain 18 l) ja sen viiveetkin ovat ylivoimaisesti kolmikon pienimmät. Täten voisi ainakin teoriassa olettaa mainitsemasi "erittäin tärkeän alueen" (50-100 Hz) toistuvan ennemminkin juuri tuossa pikku-BK:ssa tuosta kolmikosta kaikkein tarkimmin, noin korkeilla taajuuksilla painekaan ei enää olisi niin rajoittunut, kuin oktaavia alempana. En kylläkään itse kuulematta tiedä yhtään mitään varmaksi sanoa, mutta jos veikata pitäisi, niin veikkaisin näin olevan käytännössäkin.

    Jos teit tuon johtopäätöksen paremmuudesta pelkästään em. mittauksista, niin sitten olet kyllä pahasti metsikössä, etenkin kun jätät monet BK:ille paremmat mittaustulokset kommentoimatta (ryhmäviive, spectral contamination...).
    Mutta jos olet ihan omin korvin kuullut kaikkia noita kolmea, niin se on sitten aivan toinen juttu. Sehän se ratkaisee, että miltä kuulostaa, olivat mittaukset mitä hyvänsä. Olisi mukava kuulla sinulta(kin) edes lyhyitä perusteluja em. subbareiden eroavaisuuksista sekä pari mainintaa käyttämistäsi äänitteistä/elokuvista, kenties myös tilasi koosta/akustiikasta. Yleensä kun on vain juupas/eipäs -kommentteja puolesta ja vastaan, ilman perusteluja. Itse en ole ko. kolmikkoa koskaan päässyt vertailemaan, siksenpä täällä mitään varmaa sanokaan, kerron vain kuulemiani juttuja ja refereroin lukemiani testejä.

    Joka tapauksessa, subbareitahan nuo vain ovat, mitä väliä sillä on minkä merkkisiä ovat, kunhan vain toimivat. Itselläni on esim. Onkyon AV-vahvistin, mutten silti koe mitään syytä aina hehkuttaa Onkyota ja fanaattisesti vastustaa Yamahaa tai muitakaan merkkejä ja väittää Onkyoata aina paremmaksi kuin kalliimmatkin kilpailijat, edes näkemättä useimpia niistä. Eli en pidä yhteen merkkiin takertumista järkevänä, kenenkään kannalta. Olipa kyseessä auto, subbari tai ihan mikä vain vekotin.
     
  15. Maverick

    Maverick Lähes henkilökuntaa Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0

    Suorituskyvyltään XLS200 häviää Vertigolle tässätapauksessa säröissä ja vasteen ulottuvuudessa jako maksimiin käännettynä av-vatkaimen suodattaessa.50-100 Hz:n alueen tärkeys ei tarkoita, että sitä matalammat pitäisi jättää toistamatta.

    Lisäviiveen käytännön vaikutus subbarissa lienee tässä yhtälössä tekijöistä pienimpiä.Hyvin matalalla olevia viiveitä on ihmisen korva todella huono havainnoimaan.

    Spectral contaminationin arvioinnin jätän karvaisen gain -säätimen kanssa samaan sarjaan l. avoimeksi, kun en tiedä miten sen pitäisi käytännön toistossa kuulua.Teorian puolelle siis menee.

    Ja olen siis tässä kokoajan kirjoittanut vanhasta Vertigo XLS:stä, uudesta 07 -mallista minulla ei ole havaintoja.
    Subbarin tekeminen on kompromissi, ja Vertigo XLS on näistä kolmesta mielestäni paras sellainen keskivertokäyttäjälle.
     
  16. Luoti

    Luoti Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    31.01.2006
    Viestejä:
    128
    Saadut tykkäykset:
    0
    Keskivertoihminen tuskin suhtautuu hifiin kovinkaan intohimoisesti ja varmaan ammentaa tietonsa Tekniikan maailmasta. Ajaa Toyota Corollaa tai diesel Skodaa, koska ne sopii paremmin keskivertoihmiselle ja hyvin niitä menee kaupaksikin luulen mä...

    Itsellä on keskiverto 1.6l Honda, "hifiä" mulla on 2xBK XLS200mk2 olen myös kuullut Monolithiä ja Geminiä kotonani, ihan hyviä molemmat. Marekilla kuullut myös proto BK 12" suljettua. Silti haaveilen myös muista merkeistä ja mielelläni antaisin niille edes mahdollisuuden (esim. SVS 12" suljettu olis kiva varmasti, tietokoneen kaveriksi kiinnostaisi Anthony Gallo TR1 tai 2. Tannoyn subit olis kiva kuulla myös. Sit 15" Koorus kiinostais myös LFE kanavaan, voisi kyllä olla jo hieman overkill betonikuutiossa(tuskin kuitenkaan) Genejä unohtamatta). Paljon on myös muitakin vehkeitä jotka on ihan paskoja tai ihan parhaita, keskivertoihmiselle sopivin ei voi olla kumpaakaan, liianpaska on liianpaska ja ihanparas on jo liianparas vähempikin riittää jo! :grr:

    Ai niin napakka on passoääni ja ei kuulu hurinaa:thumbsup:
    En kyllä suosittele kenellekään keskivertoihmiselle mitään noista, enkä itsekään omistaisi noita jos olisi edes keskinkertainen harkintakyky.

    Luoti
     
  17. Wile E Coyote

    Wile E Coyote Suurmufti Tukijoukot

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    2 346
    Saadut tykkäykset:
    8

    Huomattavinta tuossa testissä oli J.Eräpuun hieman negatiivinen arvio Monolithista. Makuja on toki monia, mutta silti olisi hauska kuulla Eräpuulta pidempikin selitys siitä että mikä oli pielessä. Ero Sauraman ja Nederströmin arvioihin oli huomattava. (Eräpuu 8- Saurama 81/2 Järvikivi 9- )
     
  18. Maverick

    Maverick Lähes henkilökuntaa Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    [OT]
    Noh, totuuden nimissä on tunnustettava että ei BK ole yksin laatuongelmineen.Erilaiset vahvistimesta peräisin olevat, viimeistään ajan myötä ilmaantuvat surinat ja pörinät tuntuvat vaivaavan jossakin määrin kaikkia halpoja subbarivahvistinmoduleita käyttäviä subbareita mitä olen testannut, myös Chorusta.
    Halvalla ei vain saa hyvää.
    [/OT]
     
  19. Brennick

    Brennick Tunnettu käyttäjä

    Liittynyt:
    21.08.2006
    Viestejä:
    319
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mitä minä olen J Eräpuun arvosteluja lukenut kaikkina näinä vuosina niin yksi asia on tullut harvinaisen selväksi. Vannoutuneena hifistinä Eräpuu arvioi kaiuttimia ainoastaan musiikinkuuntelun ehdoilla. Mitä enemmän bassoa kaiuttimesta lähtee niin pisteet laskee, ellei kyseessä ole joku aito highend-merkki esim. Krellin subi olisi varmasti saanut Eräpuun "epäkaiutinmaiset" fiilistelysanat valloilleen. Mutta kun kyseessä oli Monolith, joka on huippusubeihin nähden halpa ja sopii myös leffakäyttöön (Eräpuulle punainen vaate) niin tulos oli tämä.
    En missään nimessä väitä etteikö Eräpuu olisi alansa johtavia arvostelijoita, mutta kyllä tässä olisi pitänyt Eräpuun arvioida Monolithia myös kotiteatterin lisäbassona ja antaa näistä yhteenlaskettu arvosana, niinkuin teki 2 muuta arvioijaa. Lisäksi korvaani särähti Eräpuun arvion ensimmäinen lause: "kyllä tällä häädön saa", koska se oli lausuttu ikäänkuin se olisi jotenkin huono asia.
    Aika moni kotiteatterin omistaja on tyytyväinen kyseisestä ominaisuudesta tähän hintaan, varsinkin jos kotiteatteri on rakennettu omakotitaloon.
     
  20. memahyv

    memahyv Guest Guest

    Liittynyt:
    14.11.2001
    Viestejä:
    271
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuoreena Monolith-omistajana pakko epäillä, että arvostelijoilla on ollut jo etukäteen "valmis" mielipide näistä subeista. Halpa ei voi olla hyvä. Oman uskottavuuden ylläpitämiseksi on lähes "pakko" keksiä jotain negatiivista, koska subit ovat saaneet (kohtuutonta?) hypetystä netissä. No itse luotan vain omiin korviin. Olisihan se ollut mukava saada Monolith samaan seuraan Strata 5:n, Reference II:n, Impactin ym. kanssa ja katsoa mikä on lopputulos.

    Omat kokemukset tulee jahka on saatu säädöt kohdalleen.