THX 1138 No tulipa tämäkin katsottua noin puolen vuoden jälkeen, kun ostin kyseisen DVD painoksen. George Lucasin ensimmäinen koko illan leffa. Eli kirjoittama sekä ohjaama. Tarina oli ihan keskinkertainen ja muutenkin elokuva on ihan mielenkiintoisen jees kamaa. Voihan elokuvan näinkin tehdä. En yhtään ihmettele, kun elokuvastudio ei pistänyt tätä kunnolla levitykseen elokuvan erilaisuuden takia. Mielenkiintoinen ja keskinkertainen moraalinen tarina ihmisen tulevaisuudesta valtion ja yhtiön alaisuudessa. Lievä kapitalistinen-kommunistisuus näkyi elokuvassa.
Niin. kapitalistinen-kommunistinen maailma. Siis elokuvassa ihmiset tekee massana töitä jollekin yhtiölle. Siis tässä tapauksessa se oli valtio. Elikkä ehkä perun edellisen väittämän ja tyydyn kommunistiseen väitteseen . Katso niin tiedät
Naked Killer (1992) Kovat oli odotukset, mutta leffa oli aivan täyttä kuraa. muutama kohtalaisen hyvä toimintakohtaus tästä löytyy, mikä ei kuitenkaan pelasta leffaa. Aika helposti tälle oli isketty pahamaineinen cat. III ikäraja. Ebola syndrome ja muut ovat kyllä aivan toista luokkaa rankkuudessaan kuin tämä onneton tekele. The Isle (2000) Kolmas ki-duk kim leffa, jonka olen nähnyt.Täytyy myöntää, etten ole mikään fani sillä tämäkin leffa osottautui pettymykseksi. Liian taiteellinen omaan makuun. The Isle muistuttaa jotenkin etäisesti suomalaisia leffoja varsinkin vähäisellä dialogillaan. Ehkä siksi en pitänyt tästä. Viisi vuodenaikaa oli varsin toimiva pätkä, tämä taas oli hieman pitkästytttävä, mutta aika omaperäinen teos. Kyllä tän kerran katsoo. ½ Mona Lisa (1986) Eli kyseessä on Neil Jordanin (Crying game) läpimurtoteos. Bob Hoskins tekee mahtavan roolin pääosassa. Katsoin tämän aika vähin odotuksin, mutta leffa osottauikin mielenkiintoiseksi. Pidin tästä ehkä jopa enemmän kuin crying gamesta, joka jotenkin lysähti hyvän alun jälkeen. Mona lisa onnistuu taas pitämään otteessaan loppuun saakka. ½ Deep Red (1975) Dario Argenton mestariteos. Olinhan tästä jo kehuja kuullut ennenkuin katsoin, mutta en olisi ikinä uskonut, että leffa tosiaan on kaiken sen hehkutuksen arvoinen. Aivan loistavaa kauhua! Musiikki, kuvaus, juoni, etc. kaikki aivan kohdallaan. Plus kaikki ne legendaariset kuolemat, jotka jäävät todellakin mieleen. Ehdottomasti paras näkemäni Argenton leffa ja kenties paras genressään eli gialloleffojen kuningas. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Bullitt (1969) Tämä Steve Mcqueenin kyttäleffa tuotti kyllä hienoisen pettymyksen. Aika tasapaksua menoa alusta loppuun asti, sitä legendaarista takaa-ajoa lukuunottamatta. En siltikään luokittelisi leffaa klassikoksi ainoastaan yhden hyvän kohtauksen perusteella. Talladega nights (2006) Anchormanin tekijöiden uusin. Will Ferrell tällä kertaa Nascar kuskina. Ei yllä loppujen lopuksi edes Anchormanin tasolle. Jotenkin iso budjetti ja näyttävät ajokohtaukset jättävät varjoonsa Will Ferrellin koomikon lahjat. Leffa sisältää omat koomiset hetkensä, joita on valitettavasti hieman liian vähän. Ancorman oli hauskempi. Bad boys (1983) Hyviä vankilaleffoja ei voi olla ikinä liikaa. Tässä nähdään pääosassa nuori Sean Penn, joka onnistuu vakuuttamaan myös nuorisorikollisen roolissa. Rosoinen kuvanlaatu sopii kerrankin hyvin yhteen karun vankilameiningin kanssa. Uskaltaisin ehkä suositella tätä kylmän ringin faneille, koska kyseessä on sen verran tehokas vankilapätkä. :king: :king: :king: :king: Gia (1998) Amerikan ensimmäisen huippumallin nousu ja tuho. Tämähän on TV-elokuva, mutta tuotantoyhtiönä toimi HBO, joten Gia on laadukasta draamaa alusta loppuun. Angelina Jolie tekee yllättävän rohkean roolin Gia Carangina. Vaikka juoni on aika moneen kertaan nähty (esim. Scarface) ja erinäiset kertojat rikkovat hieman leffan rakennetta, ei tämä silti mikään huono pätkä ole... pikemminkin päinvastoin. ½ Clerks 2 (2006) yli 10 vuoden odotus palkittiin. Kevin Smith onnistuu jälleen. Jatko-osa on mielestäni lähes parempi kuin clerksi, ainakin viihdyttävämpi. En muista milloin viimeksi olisin nähnyt näin hauskan leffan. Läpän taso on aika törkeää, mutta vetos ainakin minuun. Jay & Silent Bobkin esiintyy sopivan hillitysti, joten leffa ei ole piloilla, kuten Mallrats. Five thumbs up! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Midnight Express (1978) Jo toinen hyvä vanha "prisonflick" kuukauden sisällä. Midnight Express perustuu jopa tositapahtumiin, mikä tekee tästä hyvinkin jännän ja mielenkiintoisen. Taas leffa, joka jää mieleen. :king: :king: :king: :king: ½
Requiem for a Dream Tässäkin alkaa jo käymään niin, että täytyisi pitää ainakin parin vuoden tauko katsomisessa, kun on jo liian monta kertaa tullut katsottua. Audiovisuaaliseltapuoleltaan silkkaa jatkuvaa orgasmia, näyttelijät ovat vakuuttavia ja tarina riipaisee syvältä. Kuitenkin pieneen alleviivailuun sorrutaan, mutta loppujen lopuksi se ei pisteitä veroita. Edelleen 5/5 Rear Window Tomii mainiosti vielä uusintakerroillakin, vaikka yllättävyys onkin tietenkin poissa. Stewart on loistava ja Kelly varmaan kauneinta, mitä valkokankaalla on nähty. Tunnelma on tiivis ja kuvaus on hienosti toteutettua. 5/5 Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan Vielä uusintakatsomisellakin tajuttoman hauska, johon ei tietenkään ole alkoholilla mitään vaikutusta. Ruotii jenkkien suvaitsemattomuutta ja mustavalkoisuutta kovalla kädellä. Käsikirjoitetut kohtaukset kuitenkin vievät hieman tehoja. 4+/5 Broken Flowers Tyyliltään tuttua Jarmuschia, mutta tarinansa puolesta jotain aivan muuta. Murray on loistava ja musiikit ovat valittu aivan nappiin. Vaihtelua hollykylän lässytys-romanttisista-komedioista, jollaiseksi tämä olisi vähääkään osaamattomalla ohjaajalla muuttunut. 4½/5 Krótki film o miłości Nyt kun on molemmat versiot jo entuudestaan kertaallen nähty, uusintakatsomisella alkaa valkenemaan niitä pikkuasioita, jotka vain lisääväät kiinnostusta. Ainutlaatuinen kuvaus nuorenmiehen yksinäisyyden ahdingosta, jossa katsoja itsekin alkaa ahdistumaan. 5/5 Rashômon Nerokkaasti rakennettu ja toteutettu mestariteos. Mifune ja Shimura ovat tapansa mukaan loistavia, vaikka ensimmäinen totutusti vetääkin välillä hieman yli. Uusintakatseluilla todennäköisesti vain paranee. Pakkokatselu ainakin niille, jotka uskovat Usual Suspectsin olevan omaperäinen (Singer kyllä itsekin avoimesti myönsi Rashomonin vaikutuksen elokuvaansa). 5/5
The Black Dahlia (2006) Katselin leffan "mökkiolosuhteissa" kannettavalla varaprojektorillani ja vähän juhannusjuomia nauttineena sekä kehnolla kaksikanavaäänentoistolla, mutta luultavasti myös normiolosuhteissa olisi arvioni elokuvasta sama: Pitkäveteinen ja sekava. En keksi mitään osa-aluetta elokuvassa jota voisin kehua. Ilmeisesti se kuitenkin "aukeaa" jollekulle elokuvataiteen harrastajalle muita paremmin. IMDB:n arvosanan perusteella tosin epäilen sitäkin. Varmasti huonompiakin elokuvia on tehty sekä teknisten seikkojen että tarinankerronnan osalta, mutta se ei ole mikään syy tuhlata tämän rainan katsomiseen kahta tuntia. 1,5/5.
Parin juhannuskepposen saattelemana, The Marine, äijä elokuva näyttävillä räjähdyksillä ja muutamalla upealla stuntilla. Räjähdykset ampuu niin rankasti yli että menee jo huumorin puolelle :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Smokin Aces, Tarina jees, mutta lähes samaan äijä kategoriaan kuin edellinenkin. Hyviä huumorikohtauksia, mm. uusnatsiveljekset ja ADHD Karatekid :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Kestää uudelleenkatsomisen, kunhan seura on oikeanlaista. Blade säilyttää vieläkin darrapätkien kuninkuuden.
Poliisiopisto 6 (MTV3) No tulipa tämäkin kerrankin katsottua. No eipä voi muuta sanoa, että elokuvassa on noita vanhoja ja loppuunkulutettuja poliisiopisto vitsejä, mutta vanhana fanina ne edelleenkin nauratti. Ihan mukavaa viihdettä ja kerran tuon katsoo alusta loppuun. Niin ja pääpahiksen tiesi jo ekan 40 minsan kohdalla, että kuka se niistä on. Elikkäs eipä käsikirjoitus nyt niin kovinkaan kummallinen ollut. Käsikirjoitus on varmaan sutaistu kuntoon sinä sateisena kesäpäivänä paremman tekemisen puutteena. -
Sophie Scholl - Die letzten Tage (2005) Untergangin peesissä hienosti seilaava laatudraama joka on paikoitellen jännittävä ja koskettava. Mielenkiintoinen kuvaus saksalaisesta järjestelmällisyydestä. Nimiosan näyttelijätär tekee hienoa työtä ja oikeastaan kovinkaan paljoa valitettavaa ei löydy, muuta kuin se että olisi jotenkin kaivannut vielä enemmän punaista lankaa mukaan tai jotain lisäulottuvuutta/syvyyttä. Hyvä näinkin, sopivan tiivis ja kompakti elokuva. * * * * + The Night of the Iguana (1964) No ei oo Richard Burtonin esittämällä juoppo-pastorilla helppoa kun on joutunut paimentamaan rasittavaa akkalaumaa hikisessä bussissa pitkin Meksikoa ja ahdistelemassa on vielä seurueen mukana matkustava Lolitakin. Hienoa laajakuvaista mustavalkokuvausta, Hustonin jäntevää modernistista meininkiä ja kaoottista Tennessee Williams-tunnelmaa. Loppupuolella ote pikkuisen herpaantuu, siitä miinusta. * * * * ½ Brick (2005) Omaperäinen teini-noir, joka lainailee paloja Raymond Chandlerilta ja David Lynchiltä onnistumatta kuitenkaan pysymään kasassa. Pieniä kivoja oivalluksia tässä oli, mutta ne eivät yksistään saa kokonaisuutta rullaamaan. Voi olla että osa rokottamistani pisteistä johtuu siitä että näyttelijöiden mutinatason artikulaatio ja halpistason äänitys teki puheen ymmärtämisestä kovin hankalaa. * * * - City Lights (1931) Ehkäpä sittenkin Chaplinin paras elokuva tarjoaa komiikkaa, rujoa rakkautta ja lämpöä enemmänkin kuin tarpeeksi. * * * * *
Zulu Dawn Jatko-osa/esiosa tunnetummalle Michael Caine-leffalle. Enemmän suoraviivaisten joukkokohtausten voimaan kuin dramaturgisiin kikkailuihin luottava brittispektaakkeli onnistuu kuvaamaan kohtalaisen hyvin yhtä länsimaisen armeijan tunnetuimmista tappioista alkuperäiskansoille. Pääosat patsastelevat rutiinilla läpi itse Arabian Lawrence ja Burt Lancaster. Ei elokuvahistorian merkkiteoksia, mutta suositeltavaa katsottavaa Zulusta pitäneille tai muuten Isandlwanan taistelusta kiinnostuneille 3/5 Hud Hunningolla oleva karjatilallisen poika on yksi Paul Newmanin uran hienoimpia rooleja. Myös muu casting onnistuu työssään mainiosti, edes hiukan partiopoikamainen perheen nuorin vesakaan ei onnistunut häiritsemään tarpeeksi. Americanaa parhaaseen Larry McMurtry -tyyliin. 4+/5 Jeremiah Johnson Sydney Pollackin hieno ulkoilma-western jää usein yllättävän vähälle huomiolle genren merkkiteoksia listattaessa. Komeissa Kalliovuorten maisemissa ja 70-lukulaiseen tapaan aikaisempaa moniulotteisemmassa intiaanien kuvauksessa ei ainakaan pitäisi olla mitään sellaista, mikä ei modernin lännenelokuvan ystävää miellyttäisi. Nimiroolissa Robert Redford humaanina erakoituneena metsästäjänä on varmasti kovin tutunoloinen kaikille Ken Parker -sarjakuvaa lukeneille. 4½/5
Kiinalaisen kiristäjän murhat (The Killing of a Chinese Bookie, alkuperäinen pidempi versio) Strippiklubin omistaja joutuu velkaantuessaan ongelmiin gangsterien kanssa. Elokuva etenee miellyttävästi omalla painollaan kameran kuin vain todetessa sivusta tapahtumia. Hienoja kohtauksia ja vahva tunnelma, Ben Gazzara on oiva pääroolin nilkkinä. + Faces Viikon toisessa Cassavetesin ohjauksessa keskiluokkaisten ja -ikäisten kriisit purkautuvat parin alkoholintäyttämän illan aikana. Dokumentaarintuntu on edellistä elokuvaakin vahvempi kokonaisuuden koostuessa lähinnä parissa eri tilassa tapahtuvista keskusteluista. Hyvin imi myös tämä mukaansa, ns. "puhe-elokuvien" ystäville ehdottomasti suosittelemisen arvoinen teos. +
Iain Softley: The Skeleton Key * Taattua Canal+-laatua. Nuori hoitaja saapuu iäkkään etelävaltiolaisen pariskunnan avuksi eikä aikaakaan, kun kaikkea tosi pelottavaa alkaa tapahtua. Len Wiseman: Underworld *½ Ihmissusia ja vampyyreita, rokkia ja goottimenoa. Tylsähän tämä oli ja näin jälkikäteen voi vain miettiä, miksi tulikaan tuhlattua aikaa moiseen. Teuvo Tulio: Unelma karjamajalla ***½ Kotimaista melodraamaa Tulion tapaan. Piikatyttö tulee raskaaksi maatilan hulttiopojalle, joka jättää neitokaisen oman onnensa nojaan paetakseen maailmalle velkojiaan. Ihan näppärä ja näyttävä elokuva, mutta loppuhuipennukseen olisi voinut panostaa enemmän. Myöskään naisnäyttelijät eivät olleet parhaimmillaan. Erich von Stroheim: Greed ***** Pitkä versio. Toimii yhtä hyvin kuin aina. John S. Robertson: Tess of the Storm Country ***½ Perus-Pickfordia. Kylmäkiskoinen miljonääri haluaa pyyhkäistä köyhän kalastajayhteisön tontiltaan, mutta urhea Tess (Pickford) käy vastarintaan. Kaikenlaista sattuu ja tapahtuu ennen kuin sopu saadaan sovittua. Hieman liian rönsyilevä tarina, mutta ennalta-arvattavuudestaankin huolimatta sangen viihdyttävä pätkä.
Ocean's 13 ½ :naminami: (Näyttelijäsuoritukset nostivat rimaa. Mikäli vanha lössi ei olisi ollut koossa olisin antanut 2,5/5. Ocean's 11 edelleen ylitse muiden osien.)
Wilder: Sabrina *** "Ihan kiva." Maaperä olisi ollut otollinen pienelle kapitalismikritiikille. Wilder: The Seven Year Itch **** Hupaisia juttuja, hyvä rooli Tom Ewellilta ja Marilyn Monroe namikkaimmillaan. Tucker: Transamerica *** Aika laimeaksi jäi. Hahmojen motiiveja ja reaktioita vaivaa monessa kohtaa epäuskottavuus. Hallström: The Shipping News **** Hyvä pienimuotoinen draama. Hallström saa parhaimmillaan uskomattoman tunnelman aikaan. Välillä on hienoja vesielementtiä hyödyntäviä osuuksia, mutta kaikki nuo osiot tuntuvat loppuvan ikään kuin kesken. Maisemista olisi voinut ottaa enemmänkin hyötyä irti. Hyvät roolit Moorelta ja Spaceyltä. McTiernan: Die Hard ***½ Hyvää viihdettä. Stevie Wonder -kyttä on mainio vastapaino Brucelle. Alusta olisi vähän voinut trimmata ja pari sivuhahmoa joutaisi kokonaan pois. Scorsese: Raging Bull **½ OK, visuaalinen ilme on hiottu ja roolisuoritukset ovat intensiivisiä. Hahmoissa vain ei ole ensimmäistäkään miellyttävää tai kiinnostavaa luonteenpiirrettä ja dialogi on pelkkää jauhantaa, vittuilua ja kiroilua. Onneksi Ordinary People pisti Oscareissa neniin. Raimi: The Evil Dead *½ Olipas paska. Ei tule edes sitä kuuluisaa nostalgiabonusta, kun ei tullut pentuna katsottua. Kaikilta osin liian kotikutoinen ollakseen pelottava, eikä riittävän huumoripitoinen toimiakseen komediana. Ajoittaisesta visuaalisesta kikkailusta vähän plussaa. Zinnemann: Five Days One Summer ***½ Tyylikäs, runollinen ja viihdyttävä. Näyttelijäsuoritukset ehkä vähän epätasaisia. Pidän Zinnemannin tavasta käyttää taustamusiikkia, mutta huippukohtien perushollywoodilainen Bernstein-kura on ärsyttävää ja häiritsevää. Boorman: The Emerald Forest **½ Aika perinteinen villit vs. valkoiset -asetelma. Taustalla on ideaa ja mukaan on saatu ihan toimivaakin draamaa, mutta välillä menee tasapaksuuden ja jopa (tahattoman) seksploitaation puolelle. Ohjaajan perheenjäsenten käyttämisen päärooleissa voisi kieltää.
Apocalypto :naminami: :naminami: :naminami: :naminami: :naminami: - Pitkästä aikaa 5 staran leffa, jossa tapahtui koko ajan. Todella mielekästä leffatunnelmaa!
The Illusionist (2006) Ihan kiva ja jotenkin erilainen elokuva eikä ainakaan liian pitkä kestoltaan. Joitakin tuoreen tuntuisia elementtejä. Edward Norton pääosassa oli suht vakuuttava "silmänkääntäjä". Takaumien vilkkuva kuva sai hetkeksi peljästymään. Tuumin että onkohan projektorin lamppu tullut tiensä päähän...eipä sentään ollut. 3,5/5
Beverly Hills Cop **** Toimintakomedioiden aatelia. Beverly Hills Cop II ***½ Melkein yhtä hyvä kuin eka. Beverly Hills Cop III **½ Ei niin huono kuin muistin.