Kyllä nyt YLe valeen pukkasi. Yhdessäkin kohdassa näkyi selvästi kuinka alkuperäisessä 4:3 materiaalissa oikein näkynyt haastateltavan titteli oli leikkaantunut puoliksi. Sama leikkaus oli muuten tehty arkistomateriaalille ja vahvasti epäilen, että 1910-luvulla kuvattu materiaali olisi ollut 16:9-suhteella.
Myös ärsyttää YLEn Musiikki-TV:n kuvanraiskaajat. Miksi oi miksi ketään asioista päättävä ei tajua, että otsattomat/silmättömät ihmiset amatöörivideomaisella rajauksella eivät näytä ammattimaiselta musiikkivideolta.
Ja sama kuvan pilaaminen jatkuu. Maikkarin The day after tomorrow tuli sivut kropattuna 2.35:1 -> 16:9.
Kuinkahan usein esim. leffat on ihan hankittu 16:9 kuvasuhteen materiaalina? Jotenkin oudolta tuntuu että sitä niin usein alettaisiin lähetystä varten itse croppaamaan.
Eiköhän tuo hankintahomma ole useimmiten croppauksen takana (arkistomatskua ja täälläkin mainittuja musiikkivideosekoiluja sun muita lukuunottamatta). Jos Maikkari leikkelisi itse elokuvansa, niin eiköhän Kill Billitkin olisi olleet cropattuja. Mutta olisihan se kiva, jos edes hieman panostaisivat ohjelmien hankintaan ja hyväksyisivät vain alkuperäisellä kuvasuhteella olevat versiot. Ja olisihan se kiva, jos maailmassa olisi rauha, ihmisillä hyvä tahto ja nälänhädätkin loppuisivat...
Joo...kun kyseessä oli Super35 menetelmällä kuvattu leffa, olisin odottanut jotain alla olevan kuvan tapaista: eli että oltaisiin nähty tuo punaisen ruudun alue. Sen sijaan tuo keltaisen ruudun alue pan & scannattiin... Aina välillä yrittää maikkarilta leffoja katsella, mutta useimmiten kesken jää, kun tulee jotenkin ahdistavan klaustrofobinen olo...
Käsittämätöntä. Miksei se arkistomateriaali edes ole pystysuunnassa täysikorkuista vaan kuin postikortti? Mulla on Panan Aquity hoitanut kuvasuhteet pumppaamatta loistavasti (16:9 tai "just"), siis nyt saan kärsiä siksi että Daewoo ja kumppanit pumppaavat? Kyllä nuo valinnat pitää jättää katsojalle eikä lähettää mustia reunoja vittuilun vuoksi.
Miten niin ei ole? Jos se pillarbox nyt jostain syystä vielä oli epäselvä Niin ja muuten tänään urheiluruudussa tuli MM-rallin matsku venytettynä. YLE yhtäkkiä vaihtanut linjaansa?
Ylellä(kään) ei näköjään ole tarvittavaa osaamista/systeemiä siihen että tällaiset koosteohjelmat tehtäisiin oikein. Kuvasuhdevirheitä vilisee päivittäin. Ei voi kuin ihmetellä kädettömyyttä. :hitme:
Oli käytetty molempia tapoja. Väillä oli reunoista leikattu ja välillä ylhäällä ja alhaalla "xtraa". Saisi maikkarikin näyttää leffat Alkuperäisessä Kuvasuhteessa, eikä minään palkkivammaisten tv-versioina.
Mistä johtuu se, tai pikemminkin mikä idea tässä on, että vähän vanhempien leffojen 4:3-raiskatussa versiossa alku on kuitenkin alkuperäisellä kuvasuhteella ja samoin lopusta viimeinen otto? Näin tapahtui mm. First Bloodissa joka tuli lauantaina. Ja lukemattomissa muissa. Mahtaako olla syynä intro- ja lopputekstit, joita ei tietenkään voi cropata laajakuvasta? .
Tänään YLE Teemalta tullut The Glass Key tuli sitten pillarboxina. :hitme: Siis mitä vittua? Leffan oikea suhde tietysti 1.37:1 kun 40-luvulla on tehty. Lähetin palautetta, olisipa todella mielenkiintoista kuulla tähän syy. YLE:llä ei vissiin puutetta bitratesta olekaan kun sitä kannattaa tuhlata mustiin palkkeihin jotka telkkari osaa tehdä itsekin... Ja illan urheiluruudussa pari alkuperäisesti 16:9 muodossa olevaa pätkää näytettiin pillarboxina, ja täten siis itse 16:9 lähetyksessä ne pätkät oli 4:3 muotoon litistettynä. Ihme sähläämistä.
Noo, sattuiko joku katsomaan muistaakseni kakkoselta lähetettyä Polanskin ohjaamaa Ninth gate -nimistä leffaa? Kyllä oli namia katsoa 50" telkkarista sellaista, kun noin ~25% kuva-alasta käytettiin... Joo-o, jotain rotia saisivat laittaa näihin kuvasuhderaiskauksiin. Esim. Firefox tuli taannoin MTV3:lta 4:3, kun oikeasti leffa on laajakuva. Kyllä ne kaikki kanavat aika tasaisesti näyttävät raiskaavan elokuvia, onneksi on DVD:t (vaikka sielläkin tätä tapahtuu jokseenkin, ei kuitenkaan häiritsevän paljon).
Maikkarillahan noita vhs-kopioiden esityskertoja varastoissa riittää vielä 10 vuodeksi... Ja sillon kun kun sattuu tulemaan 16:9:na, niin ei taatusti ole alkuperäissuhteella (2.35:1+muut) itse elokuva. Todella harvassa poikkeukset kuten Kill Billit taannoin. Nelosella vuorostaan asia on ilahduttavasti toisin päin, tai ainakin 16:9:ksi leikellyt on selvä vähemmistö, joskin tuntuu että niitä on nykyään tullut enemmän.
Tällainen vastaus: "Hei, kiitos palautteestanne. Lasiavain on tosiaan tullut väärässä kuvasuhteessa. Pahoittelemme tätä. On käynyt ilmi, että maahan tullut materiaali on ollut alunperin väräässä formaatissa. Yritämme saada elokuvan oikeassa formaatissa ja jos tämä onnistuu, tulemme uusimaan elokuvan. Ystävällisin terveisin, Valentina Italiano-Rönkä Ohjelma-assistentti, YLE Teema" No en nyt tiedä tarviiko sitä uudelleen sentään lähettää... mutta taas kerran voi todeta että palaute YLE:lle toimii kun vastaus ainakin tulee. :thumbsup:
Tänään Teemalta tullut (tuleva) Tahraton mieli esitettiin sitten nätissä letterboksi-muodossa. Tekstit olivat sentään "oikealla" paikalla jolloin zoomaamalla olisi saanut katsottua elokuvan melkein koko ruudulla. Mutta ei minua kyllä kovin kiinnosta tietoisesti huonontaa kuvanlaatua vain koska jotkut tykkäävät tunkea mustia palkkeja joka puolelle ruutua.
YLE osaa nykyään tahattoman hauskuutuksen. Tänään kakkosella näytetty "Underwater!" tietenkin esitettiin kuvasuhteella 1,33:1 (alkuperäinen 2,00:1) ja kanavan oma leffaesittely alkaa seuraavasti: "Uponnut aarre (Underwater!, 1955) oli miljonäärin ja elokuvatuottaja Howard Hughesin suureellisia filmi-ideoita. Se oli yksi ensimmäisiä laajakangaselokuvia, joten Hughes halusi täyttää sen värikkäillä ja komeilla näkymillä vedenalaisista merimaisemista." Noh, suureksi osaksi elokuvaa ruudulle jouduttiin nyt vielä laittamaan teksti "Pahoittelemme tekstityksen puuttumista."