Normi kuljetus pitäisi olla. Ihmettelin, kun jälkinmaisempi lähetys tuli jo viime viikolla. Täytyy varmaan laittaa tämän viikon jälkeen reklamaatiota.
Itse itseäni ruoskien. Tullista löyty paketti. Ilman kuluja sain vielä noutaa. Jotenkin on sellainen tunne, että ei ole viimeinen kerta, kun tuolla joutuu asioimaan samoissa asioissa. Tulossa on kuitenkin yhteinen Underworld, Dawn, Day & Halloween loota muutaman viikon sisään...
Nyt kävi ensimmäisen kerran sillain, että Marketplacesta tilatut leffat eivät ikinä saapuneetkaan ilmoitettuun takarajaan mennessä. Ilmoitin asiasta 2.10 ja juuri äsken tuli Amazonilta viesti, että rahat on hyvitetty. Eli hyvin näyttää homma toimivan...
Kannattaa varautua myös siihen, että toimitusajat saattavat vaihdella voimakkasti: joskus expedited-toimituksellakin saattaa kestää arvioitua kauemmin ja jos tilaa hyvinkin innokkaasti niin lähetykset eivät välttämättä saavu edes tilatussa järjestyksessä. Omat kokemukset puljun toiminnasta ovat kyllä positiiviset: ne kerrat kun on leffa jäänyt tulematta / ei levyä mukana / viallinen levy niin aina on sujunut uudelleenlähetys ongelmitta.
14.11 lähti paketti ja tänään oli jo postilaatikossa. Yleensä kestää yli 3 viikkoa, mutta nyt tuli viikossa... Toivottavasti ottavat tavaksi
Hyviä palvelu kokemuksia amazon.com marketplacella; Tilasin käytetyn Babal HD-DVD torstaina 8.11. Seuraavana tiistaina (13.11) elokuva jo saapuikin (3 arkipäivän toimitus las vegasista!). Levyssä oli kohtuullisen paljon naarmuja, joten testasin toimivuuden samantein: parissa kohtaa toisto pysähtyi. Ongelma kohtien yli pääsi kyllä hyppäämään, mutta muutama minuutti jäi näkemättä. Laitoin postia myyjällä jo tiistaina. Sain kehotuksen puhdistaa levyn. Puhdistuksenkaan jälkeen levy ei toiminut, joten myyjä palautti rahat välittömästi (eikä edes halunnut levyä takaisin). Myyjällä toimituksesta ja palvelusta :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
Itsellenikin tuli paketti perille 6 päivässä, eikä edes jäänyt tulliin, vaikka arvoa olikin melkein 100$. :thumbsup:
Itse odottelen vieläkin yhtä pakettia (4xBD), joka lähti tulemaan halvimmalla kuljetusmuodolla 13.11. Samana päivänä tilatut muuten samansisältöiset paketit ovat jo saapuneet ja myöhempiäkin tilauksia, tänään juuri saapui 2 kpl 23.11 rapakon takaa lähteneitä paketteja. Amazonin antama delivery estimate puuttuvalle paketille oli 30.11, eli tuo ei vielä hirveästi ole ylittynyt, mutta tosiaan samalla kertaa tilatut muut paketit ovat olleet jo aika päivää sitten perillä. Kokeilin Amazonin palautepalvelua, mutta se oli epäkunnossa. Yhtään pakettia en ole vielä joutunut tullista hakemaan. Välillä paketin päällä saattaa olla tuo oranssi "Tulliin"- tarra, mutta se onkin yliviivattu tussilla ja paketti on tullut ihan normipostin mukana. Lähes kaikki tilaukseni ovat ylittäneet tullirajan Amazonin paketin päälle lätkäisemien tietojen mukaan. Kyseessä siis lähinnä 4xBD, 3xBD tilauksia kampanjatarjouksista (BOGO, B2GO).
Mitenkäs käytettyjen BD-levyjen tilaaminen amazon.com:sta käytännössä oikein tapahtuu? Yritin kokeilumielessä tilata muutamaa leffaa, mutta homma tyssäsi kassalla seuraavaan ilmoitukseen: "The item can't be shipped to your selected destination". Normaaleissa (uudet levyt) ostoksissa ongelmia ei ole ollut. Myös lähetyskulut mietityttää. Hinnaston mukaan ne on Eurooppaan $12.29 eli aika sikana, jos tarkoituksena on säästää ostamalla käytettyä. Olenko ymmärtänyt jotain väärin tämän suhteen?
Osa jälleenmyyjistä ei toimita tavaraa kuin Yhdysvaltojen sisällä, joten jos lähetystiedoissa ei ole mainittu "internationa delivery available" niin sitä ei voi tilata Suomeen. Postikulut tosiaan ovat tuon 12.29$/tuote, joten ei sieltä ihan mitä tahansa kannalta tilata, varsinkaan jos vastaavan tuotteen saa amazonin omasta kaupasta uutena halvemmalla kotiintoimitettuna.
Tietääkö joku, mihin mailiosoitteeseen voin antaa palautetta Amazon.comille? En vain yksinkertaisesti löydä mistään sitä palauteosiota heidän nettisivuiltaan. Alkoi oikeasti v***ttamaan, kun tunkivat paketin päälle VÄÄRÄN HINNAN. Maksoin tilauksesta 52 dollaria, tunkivat paketin päälle 72 dollaria. Tulliinhan se tietenkin sitten joutui (tullitäti laski, että tulliraja ylittyi 60 sentillä) ja jouduin tekemään täysin turhan reissun sen takia. Kun paketti avattiin, sisältä löytyneessä kuitissa oli oikea hinta, 52 dollaria. Sain siis paketin, en joutunut maksamaan mitään. Oli vain kivaa ajaa 80 kilometriä sen takia! Onko tuo Amazonin toiminta tässä tapauksessa edes laillista? Tullitäti oli sitä mieltä, että noin ei missään nimessä saisi tehdä. [edit: no löytyihän se palautusosoite. Sinne lähti tulenkatkuista viestiä ja selvitysvaatimus tapahtuneesta]
Itsellä jäi myös tulliin paketti josta olin maksanut alle tullirajan. Paketin arvo kuitenkin oli yli tullirajan kun siellä oli se yksi ilmainen levy joka kamppanjasta tuli mukaan. Soitin tulliin ja pyysin avaamaan paketin ja tarkistamaan hinnan sisällä olevasta kuitista. Ei siis tarvitse ajaa minnekään. Lähettivät sen sitten lähimpään postiin. Eli siis voisin kuvitella että tuollaisessa tapauksessa on ihan oikein laittaa sisällön oikea arvo pakettiin, en sitten tiedä millainen sinun tapauksesi oli.
Itse soitin välittömästi tulliin, kun sain ilmoituksen tuosta paketista. Numerossa sanottiin, että ainoa asia mitä voin tehdä on printtaa kuitit että olen maksanut tuon 52 dollaria ja sitten ajaa paikan päälle näyttämään niitä. En edelleenkään usko, että on laillista merkitä väärä hinta paketin päälle, josta kaikki sen katsovat. Ja odottelen Amazonin vastausta spostiini...
Eihän siinä nyt mitään laitonta ole! Mutta ikävä, että merkitsevät noin. Itsekin jouduin tekemään kiepauksen tullipostiin asian takia. Kannattaa lähettää asiallista palautetta.
Suomen tullitäti sanoi, että Suomen lakien mukaan on ehdottomasti laitonta merkitä väärä hinta paketin päälle. Jatkoi, ettei ole aivan varma miten menee jenkkien lakien kanssa. Toki tämä tullitäti voi olla väärässä, mutta kyllähän se nyt puhdas järkikin sanoo, ettei väärää hintaa saa merkitä. Veroja sun muitahan siinä huijaillaan. Asiallista palautetta lähti toki. Odottelen vain innolla mitä uskaltavat vastata. Toistaiseksi vältän Amazonista tilaamista.
HEI HALOO!!!!!!! :hitme: :hitme: :hitme: Ehkäpä se on laitonta sen takia, että laittamalla alemman hinnan paketin päälle pystyy kiertämään ALV/VATin -> valtio menettää verotuloja. Tietenkin se on myös toiseen suuntaan teknisesti ottaen vähintäänkin moitittava huolimattomuus, mutta jos siinä nyt on 20 dollaria liikaa hintaa, niin valtiohan siinä päätyy voitolle, jos koko asialla on mitään vaikutusta... (Okei, teknisesti ottaen jos kyseessä on vakuutettu lähetys, niin voisi ajatella myös vakuutuspetosta, mutta tässä yhteydessä tuokin on naurettava ajatus.) Tuollaista sattuu. Tuskinpa ne siellä Amazonilla on tarkoituksellisesti katsoneet, että kusetetaanpas nyt Tonppaa oikein urakalla. Edelleen, on turha lähteä kaksinaismoralistisesti vinkumaan, sitten kun tilaat esim. XXXX:stä tai YYYY:stä, niin pompit onnessasi, kun kyseiset firmat laittavat tietoisesti parikymmentä dollaria alemman hinnan paketin päälle, ettei lähetys juutu tulliin... Jos Amazonia nyt jostain moittii, niin ainoastaan siitä voi moittia, että se yrittää noudattaa lakeja. Ja välillä tekee inhimillisiä erehdyksiä.
Toki tuollaisia virheitä sattuu, mutta nyt on ilmeisesti niin, että ovat merkinneet kaikkiin vastaaviin lähetyksiin hinnan samalla tavalla. Ainakin mitä nyt täältä DVDplazalta on lukenut. Eli kyse ei ole mistään yksittäisestä inhimillisestä virheestä. En tiedä mistä ihmeestä sinä tempaisit tuon kaksinaismoralistijutun, sillä en ole koskaan vastaanottanut tilattuja tuotteita, joihin olisi tarkoituksellisesti tai tarkoituksettomasti laitettu alempi hinta päälle. Aivan naurettavaa lähteä syytämään tuollaista tekstiä ilman minkäänlaista pohjaa. Häpeä Darth Saul! Ota asioista selvää ennen kuin alat pälpättämään paskaa. Ja miten sinun mielestäsi Amazonia voi MOITTIA siitä, että he yrittävät noudattaa lakia? Tähän kohtaan voisi sanoa tuon sinun loistavan HEI HALOO -heiton. Ja vasaralla päähän.
Kyllä ne minulle ovat AINA laittaneet oikean hinnan tähän asti kaikkina näinä vuosina... Okei, eli oletan että seuraavan kerran/ensimmäistä kertaa kun tilaat jostain, missä noin toimitaan, niin menet vapaaehtoisesti tullipostiin ilmoittamaan tapahtuneesta ja maksat asiaan kuuluvat ALV- ja tullimaksut? Tai mikäli firma XXX lähettää yhden tilauksen kahdessa paketissa, niin menet kertomaan, että itse asiassa kyseessä on yksi tilaus, josta kuuluisi maksaa 22% ALV? Hyvä että tajusit pointin.
Minullakin ennen tuota pakettia. Mutta mitä olen nyt täältä ja muualta lukenut, useat muutkin ovat saaneet samanlaisen "tilaa kolme, maksa kaksi" -paketin väärällä hinnalla. Lue tämän viestiketjun viestejä, niin huomaat itsekin sen todeksi. En ymmärrä aggressiotasi tai hyökkäystäsi minua kohtaan. Toimin näköjään mielestäsi väärin, kun tulin tänne mainitsemaan tapahtuneesta. Ehkä angstaat muissakin topikeissa niille, jotka tulevat kyselemään / ihmettelemään / tms. kokemuksiaan; sitä en tiedä, koska en seuraa kuin muutamia topikkeja tällä foorumilla. Mutta jos teet näin, niin sitten ymmärrän huutamisesi tässäkin topikissa. Sanon nyt vielä kerran, että Suomen tullitädin mukaan Amazonin temppu on laiton. Piste. Sillä ei ole mitään merkitystä mihin suuntaan sitä hintaa muuttaa, sitä ei vaan saa tehdä.