Mainosten esittämistiheys muuttuu

Discussion in 'TV-ohjelmat ja -sarjat' started by Samppa, Sep 23, 2008.

  1. Make73

    Make73 Lähes henkilökuntaa
    Tukijoukot

    Joined:
    Jan 10, 2004
    Messages:
    3,404
    Likes Received:
    130
    Joo ei näemmä jakseta edes sen vertaa käyttää aikaa, että katsoisi eri kohtausten välin mainoksille, vaan ne on joko ajastettu tapahtumaan tiettyyn aikaan meneillään olevasta materiaalista huolimatta tai joku vaan surutta painaa katkon päälle :hitme:
    No eipä tule muutenkaan enää katsottua kuin pari ohjelmaa viikossa "livenä" muut sitten ilman mainoksia...
     
  2. Super-J

    Super-J Lähes henkilökuntaa

    Joined:
    Aug 17, 2007
    Messages:
    4,321
    Likes Received:
    519
    En nyt enää muista mitä katsoin, pari päivää sitten, olikohan Mentalist? Jossain kohtaa tuntui että mainoksia tuli parin minuutin välein... Ja puumanaisessa taitaa mennä yhtä paljon ohjelma-aikaa mainoksiin kuin ohjelmaankin. ei tällaisessa ole enää mitään järkeä. Vieläkin ottaa päähän (ja siksi tänne kirjoitankin..:rolleyes:)
     
  3. Pvt Joker

    Pvt Joker Guest
    Guest

    Joined:
    Aug 11, 2009
    Messages:
    244
    Likes Received:
    0
    Jep. TV-ala on sellainen, että aina pitää väkisin Jenkeistä apinoida kaikki idioottimaisuudet tännekin. Onneksi sentään on kiintolevy.

    Tosiasiahan on, että ne jotka vain kynnelle kykenevät katsovat tämän uudistuksen jälkeen varmasti entistä vähemmän TV:tä suoraan lähetyksestä, eikä mainosten kokonaisnäkyvyys ainakaan parane vaan saattaa jopa huonontua. Erityisesti tämä koskee juuri niitä nuorempia ikäluokkia, joille suuri osa mainoksista on suunnattu.
     
  4. Samppa

    Samppa Lähes henkilökuntaa
    Tukijoukot

    Joined:
    Jun 13, 2000
    Messages:
    14,061
    Likes Received:
    26
    Viestintävirasto tutki asiaa ja odotusten mukaisesti paljastui, että kanavat eivät pysy lain asettamissa rajoissa. MTV3 lähetti 9 kertaa kymmenestä enemmän mainoksia kuin sallitut 12 minuuttia tunnissa, TV5:llä mainosten kesto ylittyi 86 prosentissa tapauksista ja Nelosella 69%.

    Kanavat ovat valittaneet Viestintäviraston huomautuksesta hallinto-oikeuteen...

    Turun Sanomat
     
  5. Caporegime

    Caporegime Lähes henkilökuntaa

    Joined:
    Apr 6, 2004
    Messages:
    1,587
    Likes Received:
    3
    Paperiversiossa on lisäksi, että Nelonen ja TV5 sai nuhteet tämän leffoja koskevan "yksi mainoskatko per 30 min" rikkomisesta. Tutkimus on tehty viime vuonna.

    Onko nuo ns. mustat sekunnit määrätty laissa? Toivottavasti ei nyt ainakaan päädytä niiden poistamiseen - esim. Ruotsin mainoskanavilla huomaa, ettei niitä ole ja on hyvin vaikea välillä erottaa missä edellinen mainos loppuu ja seuraava alkaa.
     
    #205 Caporegime, Jul 11, 2012
    Last edited: Jul 11, 2012
  6. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies.
    Tukijoukot

    Joined:
    Oct 17, 2001
    Messages:
    9,607
    Likes Received:
    1,538
    Tuo laki kannattaisi muuttaa muotoon "tunnista 48 minuuttia pitää olla varsinaista esitettävää ohjelmaa". Silloin se 12 minuuttia saisi olla mitä vain eikä tulisi noita ongelmia, että mitä lasketaan mainoksiksi.
     
  7. hvihavai

    hvihavai Aktiivinen käyttäjä

    Joined:
    Mar 11, 2006
    Messages:
    69
    Likes Received:
    0
    Hyvä idea, eli kannatan :) Juurikin näin, ja lisäksi yksi asia mikä aikalailla ituttaa on että ohjelmat eivät ala ohjelmatiedoissa mainittuina aikoina vaan n. 1-7 (10) minuuttia myöhemmin.
     
  8. Digital Man

    Digital Man Vakiokasvo

    Joined:
    Jun 17, 2000
    Messages:
    670
    Likes Received:
    4
    Entä sitten kun ei tule varsinaista ohjelmaa? Vai täytyykö kanavien lähettää ympäri vuorokauden varsinaista ohjelmaa? Vai onko joku tietty aikaväli jolloin joka kanavan on lähetettävä varsinaista ohjelmaa? :eek:
     
  9. Samppa

    Samppa Lähes henkilökuntaa
    Tukijoukot

    Joined:
    Jun 13, 2000
    Messages:
    14,061
    Likes Received:
    26
    Aamun lehdessä (SK) oli asiasta hieman tarkemmin ja Viestintäviraston edustajan mukaan mainosajat ylittivät useassa tapauksessa sallitun ajan, vaikkei mustia sekunteja olisikaan laskettu mukaan.
     
  10. CleverIndeed

    CleverIndeed Guest
    Guest

    Joined:
    Nov 11, 2007
    Messages:
    5,595
    Likes Received:
    1
    Tuskin se nyt kovin ratkaiseva asia on, mutta en ymmärrä miksei mustia sekunteja voi laskea kanavan ohjelmatuotannoksi kun 96% koko universumistakin on pimeää ainetta?!
     
  11. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies.
    Tukijoukot

    Joined:
    Oct 17, 2001
    Messages:
    9,607
    Likes Received:
    1,538
    Tuohon on varmaan nykyäänkin jotain säädöksiä. Eihän nykyäänkään lähetetä yöllä 12 minuuttia mainoksia ja 48 minuuttia pimeyttä.

    Eli vähintään 48 minuuttia pitäisi olla varsinaista ohjelmaa ja loput 12 minuuttia mitä vain. Ei tuo nyt niin hankala ole toteuttaa. Jos ei ohjelmaa lähetetä, ei lähetetä myöskään mainoksia. Ohjelmaksi lasketaan sitten vain se, mitä varsinaiseen teokseen kuuluu. Eli sponsorilogoja mainoskatkojen yhteydessä ei lasketa siihen, vaan 12 minuuttiin.
     
  12. DVB-G

    DVB-G Lähes henkilökuntaa

    Joined:
    Mar 5, 2003
    Messages:
    10,281
    Likes Received:
    30
    Vielä törkeämpää on elokuvan PÄÄLLÄ esitettävä asiaan mitenkään kuulumaton mainonta. Pilaa kuvan ja varastaa huomion täysin väärällä hetkellä. Esimerkki mainostajien idiotismista oli 1.7.2012 lähetetty Kickboxer (Van Damme), jossa muistaakseni elämäniloa puhkuva tekopenismainos ponnahti kuvan vasempaan kulmaan silloin kun
    Dammen veli oli laittomasti hakattu pyörätuolikuntoon ja Damme käveli kohti temppeliä suremaan/meditoimaan. Tai sinne päin. Tapoin jo tallenteen, en muista juonen tai sähköpeniksen detaljeja tarkemmin. Olen 100% varma, että Dammen mielessä ei kyseisellä hetkellä pomppineet iloiset dildot, vaan ennemminkin konepistoolit ja puukot. Asemainos olisi sopinut tuohon tilanteeseen paremmin, tai hautauspalvelun mainos. Jokin synkkä tuote kuitenkin.
     
  13. Samppa

    Samppa Lähes henkilökuntaa
    Tukijoukot

    Joined:
    Jun 13, 2000
    Messages:
    14,061
    Likes Received:
    26
    Vai on jollain kanavalla taas lähdetty tuohonkin. Aikoinaanhan taisi olla Battery, joka mainosti ohjelman aikana ruutuun hypänneellä popupilla (Lostissa?). Silloin asiaan auttoi tiukat palautteet kanavan lisäksi itse mainostajalle. Pahoittelujen myötä tuosta luovuttiin pikaisesti. Tiedä sitten ottaako tekopenisyritys palautteen yhtä tosissaan...

    Asiaa sivunnee myös TV5:n täysin idioottimainen tapa katkaista elokuvat aina lopputekstien alkuun. Mahtuupahan sitten enemmän mainoksia lähetysvirtaan, mutta kyllä lopputekstijakso on olennainen osa elokuvakokonaisuutta ja siinäpä sitten normaalisti elokuvankatsomisen jälkeiseen sulatteluun vietetty hetki katkeaa välittömästi äänekkääseen kanavatunnukseen. Jokuseen kertaan lopputekstien aikaiset tapahtumatkin ovat jääneet tuosta johtuen näyttämättä, vaikka noissa tapauksissa eivät aina ole aivan välittömästi elokuvaa katkaisseetkaan.
     
  14. Digital Man

    Digital Man Vakiokasvo

    Joined:
    Jun 17, 2000
    Messages:
    670
    Likes Received:
    4
    Ei niin, koska nykyään saa lähettää mainoksia enintään 12 minuuttia. Eli voi lähettää myös vähemmän tai ei ollenkaan mainoksia. Muuta ohjelmaa saa lähettää vaikka koko 60 minuuttia, ei kuitenkaan pidä tai täydy lähettää.
     
  15. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies.
    Tukijoukot

    Joined:
    Oct 17, 2001
    Messages:
    9,607
    Likes Received:
    1,538
    Hmm. Nyt en oikein ymmärrä. Eihän kukaan tietenkään pakottaisi tuossa 48 minuutin hommassakaan koko ajan ohjelmia lähettämään. Tai etteikö lyhyempiä ohjelmia saisi lähettää. Onhan nykyäänkin erilliset säädökset sarjoille ja elokuville. Sarjoissa esim. saa olla kaksi mainosta per jakso, mutta elokuvissa ei saa olla kuin yksi per 30 min.

    Se mitä tarkoitan on siis, että jos/kun ohjelmaa lähetetään, vaikkapa elokuva 90 min, niin tunnissa pitää olla vähintään 48 minuuttia itse elokuvaa. Tuotahan voi jalostaa siten, että esimerkiksi 30 min ohjelmassa pitää olla vähintään 24 minuuttia ohjelmaa ja 20 min ohjelmassa 16 minuuttia ohjelmaa. Eli jos prosenttisuhde säilyisi aina samana siten, että varsinaista ohjelmaa pitää olla 80%. En oikein nyt ymmärrä sinua, että miksi niin vaikeaksi tuon asian teet ja hankalasti näet sen. Mielestäni tuo olisi parempi vaihtoehto kuin nykyinen, jossa tv-firmat yrittävät jokaisen asian saada "ei-mainokseksi" ja näin pois 12 minuutin rajoituksesta, eli sponsorilogot, mainoskatkovideot, mustat välit, jnejne.

    Jos tuo vielä tehtäisiin siten, että varsinainen ohjelma/elokuva/mikälie pitäisi lähettää sellaisenaan ilman, että sen päälle saa laittaa mainoksia. Eli alusta tekstien loppuun saakka. Niin sillä vältyttäisiin esim. juuri tuolta TV5:n vammaselta tavalta katkaista leffat heti lopputekstien alkuun.

    Summa summarum:

    Lähetysajasta pitää väh. 80% prosenttia olla varsinaista ohjelmaa, johon lasketaan mukaan vain se, mitä teoksessa on alunperin ollut. Loppuaika saa sitten olla sponsoreita, mainoksia ja mitä vain.
     
  16. Maxi

    Maxi HT-hörhö mallia 101
    Tukijoukot

    Joined:
    Apr 15, 2002
    Messages:
    2,626
    Likes Received:
    10
    Mielestäni mainosten esittämistiheys oli OK ennen tätä muutosta, mutta nykyään tätä jatkuvaa mainosten tuputtamista ei kestä --> mainoskanavien ohjelmat digipoksin kovalevylle ja mainoksien skippaaminen julmasti. Onkohan kukaan mainosmaailmassa tehnyt selvitystä, että kuinka paljon ihmiset oikeasti jättävät kaikki mainokset katsomatta koska näitä mainoksia tulee nykyään liikaa ? Itse en ole vuosiin katsonut mitään mainoskanavien ohjelmaa livenä vaan aina ne vähäisetkin ohjelman poksin kovalevyltä viivästettynä ja mainokset ohittaen.
     
  17. samsamsam

    samsamsam Tunnettu käyttäjä

    Joined:
    Apr 25, 2004
    Messages:
    495
    Likes Received:
    0
    Luetaanko mainoksiksi vain ne mainokset, jotka lähetetään ohjelman kesken pidettävillä katkoilla. Onko niin, että ennen ja jälkeen ohjelmaa esitettävät mainokset eivät kuulu tähän 12 minuutin laskentaan mukaan? Monien sarjojen jaksot kun ovat 41-44 minuuttisia ja niille on varattu 60 minuutin ohjelmapaikka, jolloin mainoksille jää oli 15 minuuttia.
     
  18. CleverIndeed

    CleverIndeed Guest
    Guest

    Joined:
    Nov 11, 2007
    Messages:
    5,595
    Likes Received:
    1
    Tätä parempaa kiteytystä feminismistä en saata toistaiseksi tietää. Mainonnan rajat ylittävää äärimmäistä aivopesua.
     
  19. Mora

    Mora Vakiokasvo

    Joined:
    Sep 29, 2005
    Messages:
    512
    Likes Received:
    1
    Sarjojen kausibokseilla on tullut hemmoteltua itsensä pilalle. Ne pari sarjaa mitä tv:stä vaimon kanssa (ajastettuna tottakai) katsoo on aivan maksimi. Vaikka miten pääsisi digiboksilla hyppimään mainosten yli, menee kyllä kaikki fiilis katsella yhtään mitään kun sitä kaukosäädintä saa olla haparoimassa seitsemän minuutin välein. Ja kun se mainoskatko alkaa jollain hölinöillä (mm. kolmosen salkkarihahmot JATKUU!!!!!111!!), uppoa siinä sitten tunnelmaan. Puhumattakaan siitä että se kanavalogo on ohjelmissa järjestään sellaisessa kohdassa kuvaa että tv:n kuvasuhde on likimain aina johonkin suuntaan viturallaan :OI

    Onneksi on nettikaupat ja tv-sarjaboksit.
     
  20. Groke

    Groke D'oh!
    Tukijoukot Guest

    Joined:
    Aug 18, 2005
    Messages:
    2,651
    Likes Received:
    1
    Katson tv-ohjelmia harvoin livenä ja mainoksia vielä harvemmin. Tikipoksin tallenteita kelatesssani olen ainakin jo viime talvena huomannut, että pisimmät tavalliset mainostauot - siis keskellä leffaa - ovat olleet muistaakseni jopa ylikin 7 minuuttia kestoltaan. Ja sellaisia on ollut useampiakin keskellä leffaa. Joka yleensä on alkanut minuuttikaupalla myöhässä, kuten "maan tapana" on. Eli ilmoitetaan mainostauon alkamisaika, ohjelman alkamisajan sijasta. Yhä useammin olen siis joutunut tikipoksissa painamaan lisähyppyjä eteenpäin, ennen kuin mainostauko on ohi. Aiemmin yksi 5 minuutin oletushyppy vei siis useammin mainostauon loppuun, tai ainakin lähemmäksi sitä.
    MTV3 on kenties tästä tietoisena joissain ohjelmissa arponut taukojaan niin, että osa mainostauoista on jopa allekin minuutin ja osa sitten ylikin 7 minuuttia. Vai olisiko (osa)syynä se, että näin ihmiset eivät oletettavasti käy yhtä usein jääkaapilla tms., jolloin he siis ovat poissa itse pääasian, eli mainosten parista.

    Joistain (naisten) tv-sarjoista näytetään ensimmäiset mainokset välittömästi alkutunnarin jälkeen, tai jopa keskellä sitä. Sekin lienee uusi ilmiö? Ja sen jälkeen tulee itse ohjelmaa vain luokkaa 7 minuuttia ennen seuraavaa mainosta. Naiset tosin taitavat sietää mainoksia miehiä paremmin.
    Joka tapauksessa, mainoksissa määrä tuntuu enenevässä määrin korvaavan laadun, mediasta riippumatta. Nykyiset kissanruokamainoksetkin alkavat melkein jo lähennellä eläinpornoa. Siis kun se miehen äänellä varustettu rietas kollikissa saa niukassa asussaan kiemurtelevan naisen kuumaksi. Enää puuttuu ankara litinä, kollin mouruaminen ja sängyn narina ääniraidalta ja yhteinen sähkösavukkeen polttaminen. Riettaan kollin vinkatessa silmää naiselle, joka on selvästikin ilahtunut teurasjätteistä valmistetun, pahalta haisevan kissanruoan mahdollistamista multiorgasmeista. Luulisi jopa kissanomistajia hävettävän sen verran, etteivät ko. ruokamerkkiä enää kehtaa "omalle rakkaalleen" ostaa.



    Vajaat pari vuotta sitten tulin tehneeksi karkean mittauksen MTV3:n käytännöistä tässä ketjussa: Miehet jotka vihaavat naisia...

    "Tallensin jälkimmäisenkin osan eilen. Leikkasin digiboksini karkealla "editorilla" uutistauon pois ja tallensin sen. Kestoa näytti olevan minuutin tarkkuudella 35 minuuttia!
    Jälkimmäisen leffan pituus ilman mainoksia yms. on boksini mukaan 1 h 25 min. EPG-tietojen mukaan tuo ohjelmapaikka oli 2 h 25 min (alkuosa + uutistauko + loppuosa). Siitä siis ~1 h meni uutisiin, säähän, urheiluun ja ennen kaikkea: mainoksiin. Tuon em. pitkän uutistauon ulkopuolella oli siis mainoksia: 1 h - 35 min = ~25 minuuttia."


    Kenties noin ei enää nykyään toimita edes MTV3:lla? Tuo 1h 25min kesto kait tarkoittaisi nykyisellä "12 min/tunti säännöllä" sitä, että mainoksia saisi tuona aikana olla enintään 0,20 x 85 minuuttia = 17 minuuttia. Siis enintään 20 % itse leffan kestosta.
    Jos taas verrataan koko varattuun ohjelmapaikan aikavaraukseen (2h 25min), niin vajaat 59 % oli varsinaista leffaa. Eli noin 41 % oli jotain muuta, tietenkin pääosin mainoksia. Uutistaukokin oli käytännössä: mainoksia + ilmoitus pian alkavista uutisista + mainoksia + uutiset + mainoksia + urheilu-uutiset + mainoksia + sponsoroitu sää + mainoksia + ilmoitus pian alkavasta leffasta + mainoksia.

    Jos mainostajat saisivat päättää, eläisimme melkoisessa dystopiassa. Joka kodissa olisi keskusradio, jonka volume olisi aina täysillä. Lisämaksulla voisi sentään valita mieleisenä mainoskanavan. Nukkua sentään saisi, siis sen verran kuin on varaa maksaa. TV:n voisi saada osittain manuaalisesti ohjatuksi, mikäli on tarpeeksi varakas ja sitä rataa.