Henkiinjäämistodennäköisyys tai vammautumisriski on aika erilaiset uusien ja vanhojen autojen välillä. Turvatyynyt kiitos ja muut modernit ratkaisut.
Itselleni auto on kuitenkin pitkäaikainen sijoitus. Uutena kun ostaa ja hyvänä pitää, niin sillä ajaa ainakin sen 10 vuotta ongelmitta. Tosta 15000:sta ylös päin autojen erot rupeavat olemaan jo aika pieniä. Mitä nyt suorituskyky nousee. Aika vähiin taitaa jäädä ne säästöt 10 vuodessa vaikka ajaisikin jollain 1000 rotiskoilla ja vaihtaisi niitä siinä useampaan kertaan. Sitten kun lisätään turvallisuus ja mukavuus asiat, niin rupeaa homma jo tasoittumaan kummasti.
Säästövinkki: Älä osta autoa uutena! Ensimmäiset tuhat kilometriä matkamittarissa ovat nimittäin melko kalliita.
Tässä threadissa olevilla vinkeillä ja kirjoituksilla on tapana mennä hieman piikittelyn ja viisastelun puolelle (kuten asuntokeskustelu ja osittain tämä autoasiakin) , mutta mikäs siinä. Totean nyt vielä, että puhe on säästövinkeistä, ei niinkään siitä, mikä on järkevää Toki tiedän, että vanha Mazda menee helposti rusinaksi verrattuna uuteen Audiin, mutta vanhaa käyttämällä säästää (tinkimällä turvallisuudesta). Nettiautosta katsoin nopeasti 10 vuotta vanhojen autojen hintoja. Jos ajatellaan, että 10 vuotta sitten maksoi autosta 15000 niin nyt siitä saa n. 5000. Pudotusta on siis 10000. Jos samassa ajassa ostaa viisi 500:n autoa, menee niihin 2500. Lisäksi jos niistä myy neljä romuttamolle käytön jälkeen, voi saada takaisin vielä n. 400 (nykyisillä metallin hinnoilla). Persnettoa tulee siis hieman päälle 2000 verrattuna 10000. Eroa tulee siis 8000. Käyttökulut ovat pitkälti samat, mitä nyt vanha autoa vie vähän enemmän polttoainetta ja öljyä, mutta uuteen autoon pitää taas tehdä kaikenlaisia määräaikaishuoltoja liikkeissä, jotta jälleenmyyntiarvo säilyisi.
Tuo nyt on verrattain yksinkertaistettua laskentaa, veikkaisin että 500e autoon saa huoltoon laittaa moninkertaisen summan 15000e autoon verrattuna joten tuota erotusta pitkässä juoksussa on kyllä todella vaikeaa arvioda.
Minulla on tuttavapiirissä pari kaveria, jotka toteuttavat tätä ideologiaa. Tai ainakin käyttävät sitä tekosyynä, kun ei flaksi käy Eihän siihen ole voinut muuta kuin naureskella hyväntahtoisesti, että siinähän sitten kuolet yksin laitoksessa, mutta vit... että oli kaverilla hienot reteot Kesäloman jälkeen säästetty jo 2x85 kun ajettu polkupyörällä töihin ja jätetty YTV-seutulippu lunastamatta. Kaksi kertaa olen kastunut, ei paha.
No tuokin riippuu hieman tuurista ja käytettävissä olevista työkaluista/taidoista/tiloista, joten yleispätevää laskelmaa ei tosiaan voi tehdä. Yhden määräaikaishuollon hinnalla ostaa aika kasan kuluvia osia vanhaan kotteroon ja romulavalta hamstrattu pelti on ilmaista. Homma muuttuu kokonaan taasen, jos joutuu laitattamaan vanhaa autoa huoltamolla. Itse näkisin taloudellisessa autoilussa pienillä/kohtalaisilla kilometrimäärillä kaksi järkevää ratkaisua. Ensimmäinen on juurikin mainittu huolella valittu 500-1000 euron ~-90 japanilainen. Turvallisuus on heikkoa ja hitsauskone on parempi löytyä omasta takaa, mutta pienet lommot eivät haittaa ja auton arvo ei voi paljoa laskea. Toinen vaihtoehto on 90-luvun jälkimmäiselta puoliskolta ~200000 ajettu japsi hintaluokassa n. 5000e. Jonkinlaista turvatyynyä löytyy, ilmastoituja vaihtoehtoja on yleisemmin eikä pohja ole vielä ihan mätä. Lisäksi tärkeimpänä vielä tämänikäisissa huollot voi tehdä itse. Itsellä on tällä hetkellä ensimmäisen vaihtoehdon auto ja seuraava on luultavasti tuosta toisesta luokasta. Tuoreemmissa ja kalliimmissa autoissa saadaan turvallisuutta, mukavuutta ja luotettavuutta, mutta kaikki tämä vaatii rahaa. Tätä ideaa voi viedä vielä hieman eteenpäin: mene kauppaan aina kovassa vessahädässä, näin sieltä on nopeasti kiire pois, eikä tee mieli jäädä etsimään turhia ostoksia.
Ainakin meikäläisen lähialepassa on hirmuset kasat -50% elintarvikkeita. Tämä koskee pääosin eineksiä, puolivalmisteita ja maitotuotteita. Jos ei ole siis kovin nirso, niin kannattaa käydä näin sunnuntaisin poikkeamassa noissa lähikaupoissa. Lihansyöjät kun voivat säästää ihan pitkän pennin, kunhan ei lähde erityisesti nirsoilemaan.
Jos autossasi on manuaali-ilmastointi, pistä ilmastointi aina pois päältä silloin, kun sitä ei välttämättä tarvita. Säästät 1/2 litraa - enemmän polttoainetta / 100 km. Käytä vakionopeudensäädintä.
Ei kai ilmastointi ihan noin paljoa vie? Mutta ehkä desin-pari kuitenkin, joten säästöä tulee joka tapauksessa. Vakionopeudensäädintä parempi säästötapa on ennakoiva ajotapa. http://www.motiva.fi/fi/kuluttajat/taloudellinenajaminen/
Juo kaljat kotona. Vaikka hifistelisi tuontioluilla säästöä syntyy aika lailla verrattuna baari-iltaan kaikkine lieveilmiöineen.
Tämä on jokin urbaanilegenda tai 10 vuotta vanhaa tietoa. Olen käyttänyt ilmastointia pk-seudulla koko ajan ja kulutukset on nyt jo alle EU-yhdistetyn arvon. Tai sitten T-sport Yariksella pääsee 5 litralla ja TSI- golffilla 5.5 litralla satakilometriä pk-seudulla. Kyllä ihan muut asiat kuten raskas kaasujalka vaikuttavat kulutukseen, jos ajaminen on liikennevalojen välillä tiukkaa kiihdyttämistä niin kuin se tuntuu olevan joka toisella autoilijalla niin se syy löytyy siitä ratin ja penkin välistä. Pitäisi varmaan kokeilla, mutta tehtaan antamat EU-yhdistetty arvot pätevät kyllä aika täydellisesti ilmastointi päällä ajamiseen. Iso
Voi olla, että EU-yhdistettyyn arvoon pääsee ilmastointi päälläkin, taitava kuljettaja pääsee kyllä reilusti allekin ja taas taloudellisuudesta piittamaton kuljettaja saa reilusti paljon suuremmat lukemat aikaan. Mutta mikään ei poista sitä tosiasiaa, että ilmastointi kuluttaa menovettä ja ilmastoinnin pois päältä kytkeminen aiheuttaa aina säästöä.
Voi baareissa käydä vähemmäläkin rahalla. Esimerkiksi Onneloissa on alkuillat (lauantaita lukuunottamatta) täynnä edullisia juomatarjouksia, ja perjantaisin jopa vodka-battereita (joista normaalisti joutuu yli kuusi euroa pulittamaan) saa eurolla (tosin vain klo 22-23). Tämä lienee huomattavasti halvempaa kuin jos ostaisi kaupasta battery-tölkkejä ja Alkosta halvinta vodkaa (jos ei esim. Finlandiaan tms. halua sijoittaa). Nuo Sedun baarien vippi-kortit mielletään monesti pintaliitäjien varusteiksi, mutta itse asiassa jo tuolla huokeimmalla korttivaihtoehdolla (silverillä) saa mistä vain Sedun baarista mihin aikaan tahansa Koff Lite -oluen tai Golden Cap Lime -siiderin alle kolmella eurolla. Tämä tekee näistä juomista käytännössä samanhintaiset kuin mitä jos ne ostaisi ruokakaupasta. No, kaikki eivät Sedun baareja kestä (en jopa minäkään joskus) eivätkä kaikki halua Koff Litea litkiä, mutta tässä nyt demonstroin, että kuluttajalle kyllä tarjotaan mahdollisuuksia juoda baarissa ihan samoilla hinnoilla kuin mitä olisi jos ostaisi juomat kaupasta ja joisi kotona. Tosin baari on ympäristönä vaan sellainen, että etenkin päihtyessä sitä helposti tulee lähdettyä "tarjoilu&terävä" -linjalle, ja säästöpolitiikka unohtuu.
Sinulle olisi hyvä säästövinkki ostaa/vaihtaa autoa vähän pienempi tehoisempaa koska tuntuu olevan aika kevyt kaasujalka! Mihin tarviit autosi tehoja tuolla ajotyylillä?
Tuleepahan ylläolevasta keskustelusta mieleen aikoinaan lukiossa olleet jenkkivaihto-oppilaat, jotka ihmettelivät suomalaisten olevan sangen varakkaita, kun pitävät autoissaan valoja päällä valoisaankin aikaan.
Joo, Sedulat on boikotissa! Eipä silti, pienemmillä paikkakunnilla ne on varmaan tehny ihan hyvää eli lisänny kilpailua. Ja tulihan sitä käytyä Onnelassakin kerran, kertausharjoituksen ilta/yövapaalla Lahdessa ja muut baarit keskellä viikkoa melko tyhjiä Helsingissä voi sen sijaan säästää pitkän sentin, kun juo pohjat Kalliossa. Esim. Roskapankissa taitaa edelleen olla iso stobe 2 euroa. Ja lähikulmilta löytyy vastaavia. Ja eiköhän joka kaupungista löydy omat vastaavat...
Tätäkin aihetta on jo ketjussa käsitelty, mutta jonkunlaisena faktana lisään vanhan uutisen. Sampo pankki on laskenut ensimmäisen lapsen hinnaksi vähintään 50 000 . Jatko-osat on sitten paljon halvempia. Tässä linkki uutiseen: http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2008-08-28,104:2:561173,1:0:0:0:0:0: Suurista summista siis puhutaan, vaikka jakautuuhan tuo melkein 20 vuoden ajanjaksolle. Itse tosin kannatan lasten (ja sitä kautta uusien veronmaksajien) hankintaa.