Verkkiksen 3v takuu

Тема в разделе "Televisiot", создана пользователем Electron, 6 фев 2022.

  1. Electron

    Electron Lähes henkilökuntaa

    Регистрация:
    9 май 2003
    Сообщения:
    1.363
    Симпатии:
    79
    Mielenkiintoinen tapaus liittyen Verkksen lupaamaan 3v takuuseen.
    Ottamatta kantaa siihen saako tuota kutsua takuuksi niin jso 2.5 vuotiaan telkun hyvitys on käyttöhyödyn vähennyksen jälkeen puolert, sehän tarkoittaa että oletettu kestoikä (LG:n OLED) telkulla on 5 vuotta.
    https://www.is.fi/digitoday/art-2000008581153.html

    Mitähän Verkkikseltä mahdettaisiin vastata jos kysyisi kuinka pitkään LGn OLED telkku kestää?
    Jos asian kysyy etukäteen niin sen voisi käsittää määrittävän myös tämän jatkotakuun arvon aleneman jos omalle kohdalle sattuisi hajoaminen välillä 2v - 3v.

    Onneksi otin Gigantista ja 5v on-site jatkotakuulla mikä ehdoissa mainitaan olevan sisällöltään sama kuin valmistajan takuu paitti että on-site versioon tietty kuuluu korjaus paikanpäällä.
     
  2. El Grande

    El Grande Lähes henkilökuntaa

    Регистрация:
    25 июл 2007
    Сообщения:
    4.019
    Симпатии:
    417
    Tuon 3 vuoden takuun ehdoissa on aivan selkeästi mainittu arvonalentuman vaikutus korvaukseen. Ostaja itse on idiootti, jos ei lue ehtoja, ja nyt tietenkin muutkin vaativat kuluttajasuojan kautta enemmän. Toisekseen kuluttaja voisi kysyä itseltään, millaisen lisätakuun saa ilmaiseksi.
     
  3. aapol

    aapol Vakiokasvo

    Регистрация:
    21 ноя 2005
    Сообщения:
    871
    Симпатии:
    12
    Ilmaiseksiko Verkkokauppa sen televisionkin antoi?
     
  4. El Grande

    El Grande Lähes henkilökuntaa

    Регистрация:
    25 июл 2007
    Сообщения:
    4.019
    Симпатии:
    417
    Ei? Miten se liittyy tähän? Sen töllön voi ostaa ilman ilmaisia lisätakuita, saman verran se maksaa.

    Ihmiset eivät vaan lue palveluiden ja sopimusten ehtoja. Turha siitä on toista osapuolta syyttää.

    Mitä jutun kuluttaja olisi saanut ilman verkkiksen ilmaista jatkotakuuta? Voivottelua valmistajalta.
     
  5. marko

    marko Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Регистрация:
    6 янв 2001
    Сообщения:
    1.772
    Симпатии:
    18
  6. Boxer

    Boxer Vakiokasvo

    Регистрация:
    24 окт 2009
    Сообщения:
    822
    Симпатии:
    120
    No niin, nythän on olemassa ennakkotapaus - jos samankaltaisia ilmenee, kaikki korvataan. Omassa Sonyssanikin on tuo 2 + 1 vuoden takuu. Sen sain selville, kun katsoin kuittia. En ollut pyytänyt, ja lisävuosi tuli minulle yllätyksenä. Keväällä tuo lisävuosikin menee umpeen, joten voi olla etten saa koskaan selville toimisiko takuu samoin minullakin. KKV:n sivuilta: "Takuun pitää olla ostajalle lisäetu eli sen on annettava hänelle lain säännöksiin verrattuna paremmat oikeudet." --"Lain mukaan myyjän pitää korjata virhe niin, ettei siitä aiheudu ostajalle kustannuksia. Tämä koskee myös takuukorjauksia: takuunantaja vastaa kaikista tavaran korjauksesta syntyneistä kustannuksista. Kustannuksiin luetaan muun muassa tavaran korjattavaksi toimittamisesta ja palauttamisesta aiheutuneet kulut, käytetyt varaosat sekä korjaajan työ- ja matkakulut."
     
    Последнее редактирование: 7 фев 2022
  7. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Регистрация:
    17 окт 2001
    Сообщения:
    9.607
    Симпатии:
    1.538
    Vähän jää paska maku sen suhteen tuosta takuusta, että selkeästi sen avulla pyritään väistämään kuluttajasuojalain mukainen vastuu siitä, että tavaran pitää kestää sen oletettu käyttöikä.

    Eli ilman mitään takuutakin myyjä on vastuussa korvaamaan ainakin osittain - ellei kokonaan - tv:n korjaaminen tai maksaa hinta takaisin, jos se hajoaa vaikkapa kahden vuoden käytön jälkeen.

    Nyt tulee olo, että verkkis tarjoaa takuuta, jossa ehdot määrittävät tuotteen hinnan alennusta. Eli sopimuksella muutettaisiin lakia, mikä ei ole sallittua. Tuosta kyllä kannattaisi tehdä ihan isompi valitus kuluttajaneuvojalle yms.
     
  8. vps358

    vps358 Lähes henkilökuntaa

    Регистрация:
    11 фев 2005
    Сообщения:
    4.955
    Симпатии:
    543
    Jos et ole huomannu, niin tuostahan on jo päätös olemassa, että Verkkis maksaa koko rahan.
    T: Vesku
     
    nepa нравится это.
  9. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Регистрация:
    17 окт 2001
    Сообщения:
    9.607
    Симпатии:
    1.538
  10. aapol

    aapol Vakiokasvo

    Регистрация:
    21 ноя 2005
    Сообщения:
    871
    Симпатии:
    12
    Se on sisäänheittotuote. Sen hinta on leivottu myydyn tuotteen hintaan tai marginaaliin.
     
  11. aapol

    aapol Vakiokasvo

    Регистрация:
    21 ноя 2005
    Сообщения:
    871
    Симпатии:
    12
    Verkkokauppa tarjoaa tuota, jotta tuote ostetaan heiltä. Eihän siinä muuten mitään järkeä olisi. Ihan hyvää hyvyyttään? Tuskin (kuten tämäkin tappelu osoitti, jos se olisi ollut hyvää hyvyyttään, ei olisi ollut aihetta tapella ja tuote korjattu tai vaihdettu; lopulta näin kävi, kun kuluttajariita niin ohjeisti). Se voi olla se, mikä ratkaisee, että hankitaanko tuote Verkkokaupasta, Gigantista vai tilataanko jostain muualta. Ts. Verkkokauppa tarjoaa tätä optiota, koska pitää riskejä pienenä, mutta asiakas voi nähdä asian niin, että se ratkaisee, mistä tuote ostetaan, kun marginaalit varmaan hinnoissa about samat kuitenkin ostopaikasta riippumatta. Eli tällä koukulla Verkkokauppa saa myytyä tuotteita eli saa sitä marginaalia, jota se ei välttämättä muuten yhtä paljoa saisi, koska ostokset tehtäisiin muualta herkemmin. Ei missään tapauksessa siis ilmainen, vaan yksi temppu, millä Verkkokauppa yrittää houkutella asiakkaita.
     
    Последнее редактирование: 8 фев 2022
  12. Electron

    Electron Lähes henkilökuntaa

    Регистрация:
    9 май 2003
    Сообщения:
    1.363
    Симпатии:
    79
    Käsitin että ainakin osa asiaa oli se että tuota kutsutaan takuuksi ja/tai annetaan ymmärtää että kyse on takuun laajennuksesta. Tällöin ehdot korvaukselle pitää pysyä samana. Näin olen asian ymmärtänyt. Tuon edun markkinointi siis ilmeisesti väärin tehty.
     
  13. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Регистрация:
    17 окт 2001
    Сообщения:
    9.607
    Симпатии:
    1.538
    Omaa etuahan sillä haetaan.

    Eikös Verkkis saanut tuosta Apuraha-termistäkin jonkin varoituksen, että on harhaanjohtavaa markkinointia, kun oikeasti kyseessä on erittäin korkeakorkoinen laina?

    Noh, kaikesta huolimatta omat kokemukset on viime vuosilta kyllä hyviä. Mistään ei ole niin paljoa tullut tilattua tavaraa kuin tuolta.
     
  14. Dougjarvis74

    Dougjarvis74 Uusi jäsen

    Регистрация:
    8 июн 2015
    Сообщения:
    2
    Симпатии:
    0
    Onko verkkiksellä samaa palautuskäytäntöä(tyytyväisyystakuu) kuin powerilla ja gigantilla?
     
  15. Boxer

    Boxer Vakiokasvo

    Регистрация:
    24 окт 2009
    Сообщения:
    822
    Симпатии:
    120
    32 päivän palautusoikeus, Outleteissa lyhempi.
     
    Dougjarvis74 нравится это.