Palasimme reilu pari viikkoa sitten loman mökkireissulta ja poika toteaa kohta, että netti (wlan) on alhaalla eikä nouse buuttamalla. No, illemmalla telkkarin aukaistessa ei näy kuin ilmaiskanavat - hälytyskellot soivat, että DNAn päässä on joku häikkä. Meillä on siis DNA:lta kaapelilaajakaista sekä lisäksi monennäköiset maksukanavat tvssä. Seuraavana aamuna DNAlle soittelemaan, että missä mättää. Käy ilmi, että palvelut katkaistu koska kesäkuun tv laskusta oli osa maksamatta. Lasku oli ollut n 66e, mutta vaimo oli erheessä katsonut summan väärästä kohdasta - eli katsonut ALVittoman hinnan - ja maksanut n. 53e joten puuttumaan oli jäänyt 13,30e. Karhulasku oli vasta matkalla, mutta palvelut oli katkaistu heti. Heinäkuun maksutkin oli jo tässä vaiheessa hoidettu, ja etuajassa. Kommetti asiakaspalvelusta oli, että palvelut palautuvat vasta kun puuttuva summa näkyy heillä, ja kun tilit on eri pankeissa niin tähänhän meni kolme arkipäivää. :OI No, kaipa heillä tähän on sopparimme nojalla oikeus ollut, ja omasta virheestähän tässä on kysymys. Mutta kovasti jää silti paska maku suuhun kun vuosien varrella tuhansia ja tuhansia euroja firmalle maksettu heidän palveluistaan ja sitten myöhästyy erheessä toista kymppiä niin piuhat heti poikki... Lisäksi ihmetyttää, että kun maksu-teeveelaskusta puuttuu osa, niin räppäistään kaikki muutkin palvelut alas - netin laskuissa ei ollut ollut mitään huomauttamista. Onneksi ei ole puhelimet sieltä, olisi varmasti sitä laskuakin pitänyt silloin lähteä naapuriin tai kirjastoon hoitelemaan - ja tietenkin ensin sitä soittoa itse asiakaspalveluun... :grr:
DNA:ll toimitaan kuten yrityksissä nykyään aina. Ei anneta työntekijöiden käyttää omaa järkeä vaan noudatetaan orjallisesti johdon antamia sääntöjä ja senhän me kaikki tiedämme kuinka paljon "järkeä" aina yritysten johdolla on? Juu ei hitustakaan ymmärrystä muuta kuin yrityksen rahallisesta arvosta, paskat väliä mitä palveluita tai tuotteita toimitetaan/tuotetaan ja mikä on laatutaso.
Ei ole ollut oikeutta. Viestintäpalveluiden sulkemista rajoittaa viestintämarkkinalaki, jota DNA:n yleiset sopimusehdotkin noudattavat. DNA ehdoissa lukee näin: Teleyrityksen oikeus Teleyritys voi sulkea liittymän tai palvelun taikka rajoittaa niiden käyttöä, jos 1. asiakas ei ole maksanut kyseisen liittymän erääntynyttä laskua kahden (2) viikon kuluessa maksukehotuksen lähettämisestä, 2. asiakas ei ole maksanut lisä- tai sisältöpalvelujen erääntyneitä maksuja kahden (2) viikon kuluessa maksukehotuksen lähettämisestä; tällöin liittymää ei suljeta, mutta näiden palvelujen käyttö suljetaan tai sitä rajoitetaan Teleyritys ei sulje liittymää maksulaiminlyönnin johdosta, jos 1. kyseisen puhelinliittymän erääntyneiden viestintäpalvelumaksujen määrä on yhteensä alle 50 euroa tai erääntynyt maksu liittyy lisä- tai sisältöpalvelun käyttämiseen. Tällöin teleyritys voi rajoittaa lisä- tai sisältöpalvelujen käyttöä tai estää niiden käytön Tuossa puhutaan puhelinliittymästä, mutta viestintämarkkinalaki koskee myös laajakaistaa, joka tuli yleispalveluksi viesintämarkkinalain uudistuksen myötä 2003. Jos 13,30 euroa oli jäänyt maksamatta, niin laajakaistaliittymää ei olisi saanut sulkea edes 2 viikon kuluttua maksukehotuksen lähettämisestä vaan ainoastaan maksukanavat. Sulla on oikeus saman lain mukaan vakiokorvaukseen 20e per alkava viikko, koska DNA ei ole toimittanut viestintäpalvelua sopimuksen mukaisesti. Katso lain pykälät 67 d, e ja f: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030393