LG:n taulu-TV:n paneelin ja takuun kanssa olisi ongelmia

الموضوع في 'Muut televisiot, näyttölaitteet ja soittimet' بواسطة djyallu, بتاريخ ‏29 مايو 2008.

  1. djyallu

    djyallu Guest Guest

    إنضم إلينا في:
    ‏29 مايو 2008
    المشاركات:
    29
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    LG:n taulu-TV:n paneelin ja takuun kanssa olisi ongelmia. Tarkempi malli laitteelle on LG 32LC2R. Laitteella on 2 vuoden takuu (ei ilmeisesti kuitenkaan käytännössä).

    Kuvaan on ilmaantunut ajan saatossa vaaleita pystyraitoja. Kiikutin laitteen paikalliseen valtuutettuun huoltoon tutkittavaksi LG:n tuen pyynnöstä.

    Soittivat sitten huollosta, että paneeli on loppu tai muuten vain tullut tiensä päähän. Infocare (varaosatoimittaja) ei suostu toimittamaan uutta panneelia huoltoliikkeelle, koska asiakas on heidän sanomansa mukaan omalla toiminnallaan saanut paneelin vikaantumaan vajaassa 2:ssa vuodessa. TV:täni korjannut henkilökään ei ymmärtänyt Infocaren toimia. Ovat kuulemma vaihdelleet takuuseen muihinkin merkkeihin paneeleita saman vian vuoksi.

    TV on ollut normaalissa koti käytössä mainitsemani vajaat 2 vuotta ja on nyt roskis kamaa. Soitto LG:n tukeen ja jälleenmyyjälle ei tuottanut toivottua ratkaisua. LG:ltä lupautuivat selvittämään tilannetta ja jälleenmyyjää (HH) asia ei kiinnostanut piirun vertaa. Ovat kuulemma takuun myöntäjän armoilla.

    Olisikin mielenkiintoista saada tietää, että löytyykö täältä kohtalotovereita? Jostain foorumista lueskelin, että samaa vikaa on ollut mm. Sony:n ja Samsungin laitteissa.

    Sinne meni 1200€ kuin kankkulan kaivoon. Saataapa hyvinkin olla, että seuraava TV on jonkin muun merkkinen kuin LG.
     
  2. Moti

    Moti Lähes henkilökuntaa

    إنضم إلينا في:
    ‏12 سبتمبر 2001
    المشاركات:
    1,027
    الإعجابات المتلقاة:
    9
    Infocaren pitää pystyä todistamaan väitteensä. Pyydä perustelut miksi asiakas on syypää vikaantumiseen.
     
  3. MikkiK

    MikkiK Guest Guest

    إنضم إلينا في:
    ‏14 ابريل 2005
    المشاركات:
    35
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    En ole ikinä nähnyt/kuullut että asiakas olisi ollut syyllinen LCD-paneelin vikaantumiseen. Plasma puolella on ollut kiinnipalamisia, mutta nämäkin korjaantuu lähes 100% kun annetaan valkoista pyyhkivää kuvaa.
    LCD-ruutuunkin kuva palaa kyllä kiinni, mutta vaatii todella paljon.
     
  4. Anjo456

    Anjo456 Guest Guest

    إنضم إلينا في:
    ‏4 يناير 2005
    المشاركات:
    193
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    Ei jumalauta voi mennä omaan piikkiin, että TV kuluu loppuun 2 vuodessa! Toihan on ilmiselvä tuotteen virhe, jonka korjaaminen ei ole edes mitenkään sidoksissa takuuseen. Tuotteen pitää kestää sen "oletettu käyttöikä" tai kyseessä on virheellinen tuote.

    Myyjä on nimenomaan vastuussa asiasta eikä sun edes tarvitsisi taistella Infocaren kanssa asiasta. Myyjän vastuulla on aina hoitaa laitteen korjaus, jos kyseessä on takuuvika tai tuotteen virhe. Tuohon ei ole mitään poikkeuksia eikä kiertelyn ja kaartelun mahdollisuuksia. Jos laitetta ei saada kuntoon tai vaihdeta uuteen, voit purkaa kaupan ja vaatia rahat takaisin myyjältä.

    Tarvittaessa voit ottaa yhteyttä kuntasi kuluttajaneuvontaan.

    Omien kokemuksieni perusteella tosin en ole kovin yllättynyt Infocaren ja/tai LG:n huonosti hoidetuista takuuhommista.
     
  5. HeEBeli

    HeEBeli Guest Guest

    إنضم إلينا في:
    ‏3 يونيو 2007
    المشاركات:
    643
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    Tässä nähdään tuo 2v takuun hienous. Ensimmäinen vuosi korjataan mukisematta takuuseen ja toisena vuotena väitetään että olet itse rikkonut televisiosi. Selkärangatonta meininkiä.
     
  6. jupi

    jupi Guest Guest

    إنضم إلينا في:
    ‏29 مارس 2005
    المشاركات:
    101
    الإعجابات المتلقاة:
    0
  7. matias

    matias Guest Guest

    إنضم إلينا في:
    ‏27 يناير 2004
    المشاركات:
    895
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    LG = Lucky Goldstar:eek:
    Mitä muuta voi tältä nyt odottaa, saako halvalla hyvää?
    Valtamerkeistä vain Panasonic ja Sony eivät ole Infocaren valikoimissa.


     
  8. jupi

    jupi Guest Guest

    إنضم إلينا في:
    ‏29 مارس 2005
    المشاركات:
    101
    الإعجابات المتلقاة:
    0

    Miten sen nyt ottaa, maksoin omasta Goldstaristani 3000€.
     
  9. pupujussi

    pupujussi Guest Guest

    إنضم إلينا في:
    ‏12 مارس 2008
    المشاركات:
    28
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    Hmm..Minun Goldstar maksoi 1250,- Belgiassa, mutta suomessa tuo maksaa 1900-2400€ tällä hetkellä.;)
     
  10. Ultima

    Ultima Guest Guest

    إنضم إلينا في:
    ‏28 نوفمبر 2007
    المشاركات:
    14
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    OT:
    Ainakin Samsung listaa sivuillaan 2 vaihtoehtoista TV-huoltoyritystä, joista toinen on Infocare, toinen ei.
     
  11. djyallu

    djyallu Guest Guest

    إنضم إلينا في:
    ‏29 مايو 2008
    المشاركات:
    29
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    Kuten aikaisemmin kerroin, televisioni on paikallisessa LG:n takuuhuoltopisteessä korjattavana. Varaosan saanti on kiinni vain ja ainoastaan Infocaren huoltopäälliköstä. Paikallisen huollon edustaja itse totesi minulle, että asiakas ei mitenkään ole voinut aiheuttaa vikaa omalla toiminnallaan. Tämän hän on ilmoittanut myös LG:n edustajalle, joka myös tuntuu olevan voimaton ylistetyn Infocaren huoltopäällikön edessä. Huvittavaa sinällään. Luulisi itse LG:llä olevan iso sana tässä asiassa, mutta eipä siltä näytä.

    Paneeli on ilmeisesti jotenkin kulahtanut loppuun ennen aikojaan tai muuten vain kärsinyt sisäisesti. Kyllähän meidän TV:llä on tunteja takana (n.5 tuntia/pvä), mutta ei todellakaan lähellekkään LCD-paneelille povattua 60 000 tuntia. Jos asia ei selviä Infocaren kanssa puhumalla ja sopimalla, asia etenee kuluttajavalituslautakunnan puitamaksi ja siitä tarvittaessa eteenpäin. Sittenpähän nähdään, kunka Infocare todistaa asiakkaan käyttövirheen. Odotan mielenkiinnolla.
     
  12. Anjo456

    Anjo456 Guest Guest

    إنضم إلينا في:
    ‏4 يناير 2005
    المشاركات:
    193
    الإعجابات المتلقاة:
    0

    Edelleen kysyn, miksi tuhlaat aikaasi turhaan taisteluun. MYYJÄ on vastuussa! Ei sun tarvitse poukkoilla jonkun mystisen Infocaren huoltopäällikön pillin mukaan. Jos myyjä ei saa laitetta kuntoon tai uutta tilalle, niin rahat takaisin ja ostamaan uutta töllöä. Piste.
     
  13. djyallu

    djyallu Guest Guest

    إنضم إلينا في:
    ‏29 مايو 2008
    المشاركات:
    29
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    Tottapa tuo. Ajatuksena onkin se, että jos Infocare ei anna tällä huolto kerralla tarvittavaa paneelia, vien laitteen jälleenmyyjän riesaksi. Laitehan on tällä hetkellä paikallisessa huollossa palasina ja sovittiin, että jäädän ensiviikkoon odottamaan luvattua huoltopäällikön yhteydenottoa. Kummastusta aiheuttaa myös se, ettei Infocare ole ollut minuun yhteydessä missään vaiheessa asian tiimoilta.

    Kuten aikaisemmin kirjoitin, myyjäliikettä ei asiani kiinnostanut pätkääkään. Sanoivat vain, että hekin ovat samalla tavalla huollon ehdoilla, kuten minäkin. Tämähän ei tietenkään ole minun asiani ja tapelkoot Infocaren kanssa asian päiväjärjestykseen. Kerroin kyllä puhelussani jälleenmyyjälle heidän vastuustaan kuluttajakaupassa, mutta HH:n tyttönen ei ilmeisesti ottanut asiaa ymmärtäkseen...
     
  14. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    إنضم إلينا في:
    ‏17 أكتوبر 2001
    المشاركات:
    9,443
    الإعجابات المتلقاة:
    1,444
    Jeps. Ja kuluttajaneuvoja asialle ja heti.
     
  15. jeppi

    jeppi Guest Guest

    إنضم إلينا في:
    ‏30 مايو 2008
    المشاركات:
    8
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    Juu näinhän se menee, että myyjällä on tuo virhevastuu takuaajan lisäksi myös takuaajan jälkeen. Näkyy nykyään aika monessa paikassa olevan niin, että myyjä pompottaa asiakasta suoraan huoltoliikkeeseen vedoten, että se on maahantuojan "keissi".
    Mutta käsittääkseni näin ei saa olla.
    Suomessa on aina voimassa lakisääteinen virhevastuu koko tavaran odotettavissa olevan elinkaaren ajan, joka tietysti riippuu tuotteesta.
    Muistankohan oikein, että kuluttajaviraston mukaan esim tv:n virhevastuu on yli 2 vuotta ja se on MYYJÄLLÄ.
     
  16. Kunkku

    Kunkku Guest Guest

    إنضم إلينا في:
    ‏20 مارس 2008
    المشاركات:
    30
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    2vuoden jälkeen purkaa kaupan ja vaatia rahat takaisin....?Mitäs helvetin hyötyä siitä takuusta on jos myyjä vastaa kaikesta ja paremmin kun takuun piiri??Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn.

    ps.enkä ole itse myyjä mutta alalla
     
  17. janolle

    janolle Guest Tukijoukot Guest

    إنضم إلينا في:
    ‏9 ابريل 2005
    المشاركات:
    1,038
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    Kyllä se myyjä on joka vastaa virhevastuun ja takuun toteutumisesta. Asiakas siis asioi näissä asioissa suoraan myyjän kanssa. Valmistajan, maahantuojan ja huollon kanssa riitely on myyjän vastuulla.
     
  18. jupi

    jupi Guest Guest

    إنضم إلينا في:
    ‏29 مارس 2005
    المشاركات:
    101
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    Sama jätkä on myös minun tv:n huollon esteenä. Ja aina kuningas täytyy sen infocaren huoltopäällikön olla koska LG ei häntä pysty ohittamaan.

    Myyjän kannattaa katsoa mitä paskaa myy, koska joutuu tuotteista ihan oikeastikkin vastaamaan. Jokainen tuote minkä myyjä myy on riski josta voi joutua maksamaan paljon. Joten ei ehkä kannata millään muutaman kympin katteilla kamoja myydä.
     
  19. Anjo456

    Anjo456 Guest Guest

    إنضم إلينا في:
    ‏4 يناير 2005
    المشاركات:
    193
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    Ei nämä asiat voi olla näin vaikeita. :OI

    Takuun toki antaa valmistaja ja/tai maahantuoja. Loppukäyttäjän vinkkelistä vastuu on kuitenkin myyjällä. Asiakkaan EI TARVITSE tapella minkään kolmannen osapuolen (tässä Infocare ja/tai LG) kanssa vaan myyjä hoitaa sen. Asiakkaalle kyllä yritetään monessakin paikassa siirtää vastuuta milloin mistäkin mutta ei sitä vastuuta tarvitse ottaa vastaan.

    Toinen pointti tässä jutussa on, ettei koko alkuperäisellä ongelmalla ole mitään tekemistä 1 tai 2 vuoden takuun kanssa. Kyseessä on ihan selvä tuotteen virhe, jos TV kestää vain 2 vuotta! Myyjä on vastuussa tuotteen virheestä mahdollisista takuuajoista riippumatta. Merkitystä on vain tuotteen "normaalilla oletettavalla käyttöiällä" (tai miten lie tuo sanatarkasti pykälissä määritellään) ja se on kyllä TV:lle enemmän kuin 2 vuotta.

    Lisäksi nimenomaan myyjä on hoitanut asian alunperin väärin. Hänen olisi heti pitänyt ottaa asia hoitoonsa.

    Lainaus kuluttajaviraston sivuilta (kts. erityisesti kohta 4):
    "Tavarassa on virhe esimerkiksi silloin, kun
    - siinä on valmistusvika
    - se ei sovi käyttöön, johon se on tarkoitettu
    - se ei vastaa tietoja, joita siitä on etukäteen annettu
    - se kestää lyhyemmän aikaa kuin perustellusti voi odottaa
    - sille ei ole annettu riittäviä asennus- ja käyttöohjeita suomen- ja ruotsinkielellä"

    Nykyään monet verkkokaupat esimerkiksi myyvät virheellistä tavaraa, koska laitteiden mukana ei toimiteta suomen- ja ruotsinkielisiä käyttöohjeita.
     
    آخر تعديل: ‏31 مايو 2008
  20. Anjo456

    Anjo456 Guest Guest

    إنضم إلينا في:
    ‏4 يناير 2005
    المشاركات:
    193
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    Ja vielä lisää aiheesta (lähde kuluttajavirasto.fi). Pistelin boldia mielenkiintoisimpiin kohtiin:

    Jos tavarassa tai palvelussa on virhe, kuluttajalla on oikeus hyvitykseen.

    Myyjä on ensisijaisesti vastuussa virheestä. Myyjä ei saa laistaa vastuutaan käännyttämällä kuluttaja maahantuojan tai valmistajan puoleen.

    Ensimmäisenä kannattaa valittaa myyjälle, koska kaupan purkutilanteessa vain myyjältä voi saada koko maksetun kauppahinnan takaisin. Kuluttaja voi halutessaan esittää vaatimuksensa myös valmistajalle tai maahantuojalle.

    Kuluttajalla on ensin oikeus vaatia virheen korjaamista tai tuotteen vaihtoa virheettömään. Myyjäliikkeellä on lain mukaan oikeus korjata virhe ennen tuotteen vaihtamista toiseen. Liike ei saa viivytellä korjauksen tekemisessä. Myyjän vastuulla olevan virheen korjauksesta ei saa aiheutua mitään kustannuksia, esimerkiksi rahti- tai varaosakuluja.
    Jos korjaus tai tuotteen vaihto ei onnistu tai myyjäliike ei ole tehnyt sitä kohtuuajassa, kuluttajalla on oikeus vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkamista. Hinnanalennuksen on oltava suuruudeltaan virhettä vastaava.
    Kaupan purkaminen on usein viimeinen hyvityskeino. Sitä voi vaatia, jos virhe ei ole vähäinen ja virhettä ei voi korvata muilla keinoilla.
    Hyvitykseksi ei tarvitse hyväksyä liikkeen lahjakorttia tai aivan muuta tuotetta kauppahinnan palautuksen sijasta.

    Alennuksella myytäviä tuotteita koskevat samat säännöt kuin normaalihintaisia tuotteita. Jos ostetussa alennusmyyntituotteessa on virhe, josta ei ole etukäteen kerrottu eikä virhettä voinut huomata tuotteen normaalissa tarkastelussa, liike on velvollinen hyvittämään virheen.

    Kuluttaja voi vedota myyjän vastuuseen riippumatta siitä, onko tuotteelle annettu takuuta tai takuuaika jo päättynyt. Myyjän vastuun kestolle ei ole laissa säädetty aikarajaa, vaan vastuu virheestä määrittyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella.

    Kuluttajan on tehtävä ilmoitus tavaran virheestä kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen. Kuluttaja voi kuitenkin aina tehdä virheilmoituksen 2 kuukauden kuluessa siitä, kun havaitsi virheen