Käsittääkseni tuo mutteri on 20mm pitkä ja siinä on keskellä tuo M6 kierre. Minun pitäis näin ollen porata läpireiät kylkilevyihin (12mm) joihin noi mutterit tulisivat. Tästä olisi seurauksena ylimääräistä tilkkimistä/tiiviysongelmia. Toisekseen noiden asentaminen vaatii melkeinpä jo pylväsporakonetta, jotta saa reiät porattua suoraan yms..
Et todellakaan tarvitse pylväsporaa jos alle promillen humalatilassa noita reikiä porailet. Itse käsivaralla porailin ~40mm seinämävahvuuteen tarpeeksi suorat reiät. Tiivistämisongelmaakaan ei ole mikäli reikä on sopivan kokoinen. Ei ne paineet kierteiden välistä mihinkään karkaa (ei ainakaan oma CSS SDX15 tuota niin kovaa painetta, että tuolta välistä suhisisi). Nuo iskumutterit ovat ylivoimaisesti helpoin ja kätevin keino tuohon hommaan.
Jaa, en ole kyllä itse törmännyt 20mm pitkään iskumutteriin, mutta saattaa niitä olla isommissa kierrekoissa. Epoksilla tai muulla liimalla pieni kiekko kiinni takapuolelle? Käytössä tuo iskumutteri on kyllä kätevä keksintö.
Ööm...siis nytte oli kysymys vastamutterista, eikä iskumutterista http://www.clasohlson.fi/Archive/Images/Products/Lo/111231_U_2005-07-04_092011.jpg Iskumutterin kumosin ideana. Se ei toimi minun tapauksessa, koska mutteri tarvitsee saada "takapuolelle", jotta siihen saadaan veto aikaseksi kiristettäessä. Löin lukkoon jo ihan tavallisen ruuvikiinnityksen. Kun saan kaikki kuntoon, niin laittelen viimeiseksi sitten tiivisteeksi jonkun elastisen tiivistemassan ja ruuvit kiinni... tarvii vain katsoa semmoinen tiivistemassa, jolla ei ole kauhia liimausvoima.
Iskumutteri nimenomaan jää "takapuolelle". Porataan reikä läpi ja napautetaan "takapuolelle" mutteri kiinni.
Jos sitä nyt joku ei vieläkään tajunnut niin tässä haluttiin kiinnittää KOKO ETULEVY jotenkin fiksusti, että sen saa tarvittaessa irti. :thumbsup: Ja tähän homman ei oikeen iskumutterit käy ellei poraa koko kyljen mittaisia reikiä ja käytä kierretankoa kiristämään etu- ja takalevyt yhteen.
Heh...ymmärsin kyllä jo . Laitan tosiaan ihan tavalliset ruuvit ja aluksi tiivistenauha vain väliin. Mittaan kotelosta heti ensimmäisenä vasteen ja teen tarvittaessa hienosäätöjä vaimennusaineen määrää muuttamalla. Bandpass kotelossa kun jo pienikin tilavuuden muutos vaikuttaa aika paljon saatavaan vasteeseen ja tätä kautta soundiin. Lopuksi tosiaan laitan sitten sikaflexiä tms.. väliin ja ruuvit kiinni. Sikassakin on kyllä melkonen liimausvoima, mutta sen saa kyllä tarvittaessa lämmittämällä aukeamaan (kokemusta on). Tarkotus nyt ei ole kuitenkaan jokapäivä repiä etulevyä auki...kunhan sen jatkossa saa pois . Puuliima puree sen verta kiinni, että levyt repeytyy jos yrittää aukasta. Ja minun käytöllä tuskin on elementti ensimmäisenä paskana, mutta hyvähän se on olla kotelo aukastavaa mallia ihan varmuuden vuoksi. Elementti muuten lähti viime pe uimaan saksasta. Tällä viikolla tilaan muutkin osat ja sahautan levyt starkilla. Laittelen kyllä kuvia kun saa projektin alkuun. Ihan mielenkiintoinen tekele tuosta tulee
Projekti lähtee tästä hiljalleen käyntiin. Tilaukseen lähti 6" refleksiputki aeroporteilla ja Tyrotex vaimennusmattoa. Ylemmän virityksen toteutan pelkästeen reiällä levyssä ( Ø140mm). Turha sotkea siihen putkea. Siitä olisi tullut vain ongelmia mahtumisen kanssa ja 140mm reiästä kyllä mahtuu tulemaan ilmaa reilumminkin , varsinkin kun viritystaajuus on ~87hz. Mittojen tarkistukset vielä ja ehkä perjantaina sahauttamaan levyt
kuinka paksuun levyyn tuo refleksiaukko tulee, Mielestäni kun levyyn sahattu reikä ei toimi refleksitunnelina kunnolla.
Kyllä se toimii, kunhan vain kotelotilavuutta on riittävästi. Melko tarkalleen 50L tilavuudella kun sahaa 135mm reiän 12mm seinämäpaksuudella, on viritystaajuus 88hz. Monia (lattia)kaiuttimiakin on varsinkin 70-80-luvulta, joissa on refleksivirityksenä pelkkä reikä levyssä.
Pitää kutinsa. WinISD sanoo näillä mitoilla viritystaajuudeksi 82Hz, mutta ei taida olla ratkaisevaa merkitystä 6Hz erolla.
Kumpi Winisd sinulla on käytössä? Winisd Pro antaa ainakin minulla viritystaajuudeksi 88hz... 50L, 135mm reikä, 12mm seinämä (tarkalleen 11.8mm) Voisihan tuon tarkistaa ihan laskemalla tuon... tarvii etsiä se kaava jostakin.
WinISD Pro Alpha 0.50a7 korjaus... totta puhut.. 88Hz siitä tulee, näppivirhe tullu.. se näyttää välillä jopa miinusmerkkisiä lukemia putken pituudelle kun vähän näppäilee..
Katso vain, että refleksireiän seinät ovat taisaisia. Epätasaiset seinät voivat aiheuttaa kaikkea ei-toivottua, kuten virtausääniä yms. Vaikka kyse onkin epähifimmästä laitoksesta, niin kannattaa silti tehdä huolella loppuun
Juu... kuppisahalla (vai mikä se nyt on) sahaan noi reiät, että tulee tasaista jälkeä ja ennenkaikkea pyöreätä.
Muistakaa WinISD:ssä 'End correction' = 'Two flanged ends' eli 0.850. Pelkän reiän kanssa tuo putken efektiivinen pituus kasvaa suhteellisen paljon, kun molemmat päät päättyvät seinämän pintaan. Oletusasetus on 'One flanged end' eli sisäpää putkesta vapaana. Oikealla korjauksella virityksestä tulee n. 82 Hz.
Hyvä huomio! :thumbsup: Tuleeko torvipäillä olevalle putkelle käyttää asetusta "two free ends"? Vaiko tuota oletuksena olevaa "one flanged end"
Jos päät ovat molemmat vapaana, niin 'two free ends', mutta yleensä ainakin se ulkopää loppuu seinämän pinnalle. Suositeltavaa on tehdä myös sisäpuolelle pieni laippa suun ympärille, jotta virtaus on symmetrisempi. Särö voi pienentyä ja putki voi olla vähän lyhyempi.
Virtauksesta ei tule ongelmaa... 6" putki ja kunnon aeroportti kummassakin päässä (ulkohalkasija 242mm)