Mistähän moisen mahtaa löytää..? Vaan niin ne siellä nordiskfilmillä (maahantuojalla) väittää, että heh heh, mitäs ostit pas*an. Vuosi kun tulee täyteen, niin olet oman onnesi nojassa. Ainahan voit tehdä valituksen kuluttajaneuvonnan, tai mikä se oli, kautta:OI:OI. Ei luulisi nykypäivänä olevan enään moista toimintaa:grr:. Jos tästä jotain voi muut oppia, niin pleikka kannattaa ostaa sellaisesta kaupasta, joka antaa/myy lisätakuuta laitteelle. Verkkokauppa.com käski olla vain yhteydessä maahantuojaan... No, tietääpähän minkä merkin, Sony, kiertää kaukaa. Laatu on :sick:. Harkintaan laittaa myös verkkiksen toiminnan... Vähän helpotti hetkellisesti vuodatus. Nyt vain soittoa kuluttajaneuvontaan.
Niimpä. Verkkokauppa.com pahoitellen ilmoittaa, että maahantuoja, ja vain maahantuoja, vastaa tuotteeseen liittyvään virhevastuuseen kuluttajan tekemän kirjallisen valituksen mukaan. Ja sekin valitus on tehtävä kuluttajariitalautakunnalle! :hitme: Meinaavat tietty maahantuojalla, että suurin osa luovuttaa ja jättää homman kesken Sinänsä ymmärrettävästi verkkokauppa pyrkii pääsemään asiasta eroon. Sittenhän heille siirtyisi riitely maahantuojan kanssa, mikäli he tekisivät jotain asiakkaan eduksi. Minulla kun vain oli sellainen kuva kuluttajansuojasta, että myyjäliike vastaa myymästään tuotteesta. Seison siis korjattuna, vaiko en Siltikään en lähtisi verkkistä tässä niinkään syyttämään, vaan maahantuojaa ja heidän antamiaan toimintaohjeita riitatilanteissa. Joten, vastedes kun joku taas kehuu pleikan sinänsä hienoja ominaisuuksia, niin jaksan kyllä muistuttaa maahantuojan ala-arvoisesta kuluttajan oikeuksien kunnioittamisesta!
19 kk vanha pleikkari lopetti blu-rayn näyttämisen capi onlinille postia. pyysivät lähettämään heille asiakaspalautuksena. lähti viime torstaina 2.7. hain postista tänään 10.7. vanha laatikko sisällä uusi playstation 3 80 g:thumbsup:
Hieman off-topic: Omasta mielestä melko käsittämätön veto tämän kokoiselta puljulta. Joltain pieneltä p**skalafkalta voisi odottaa jotain tämäntyyppistä, muttei kuitenkaan Sonyn kokoiselta firmalta. Itselle ainakin huonosti hoidetut takuuasiat varmistaa sen etten enää kusekaan kyseisen firman suuntaan, ihme ettei firmaa imago kiinnosta. Taitaa tosin olla Suomen takuusysteemi aika ainutlaatuinen maailmalla, eli muualla ovat jo tottuneet siihen että kun myyjän perävalot katoaa, niin onnea vaan. Ja eipä tuo Nordisk Film ole mikään Sonyn omistama pulju, siinähän polkee firman mainetta minkä kerkeää eikä vois varmaan vähempää kiinnostaa... No, täytyy toivoa ettei henki karkaa omasta pleikkarista, muuten on näköjään luvassa reissu kuluttajaneuvojalle.
Vein kuusi viikkoa sitten noin 1½ vanhan 60GB:n laitteen verkkokaupan huoltotiskille, kun ei enää käynnistynyt. Ottivat mukisematta vastaan ja kun viisi viikkoa oli kulunut kyselin laitteen perään. Lupasivat selvittää maahantuojalta. Tiistaina tuli vastaus, että 60GB:n laitteiden saatavuus huono, mutta voisivat antaa minulle 80GB:n laitteen tilalle ja dualshock ohjaimen hyvitykseksi. Kävin vielä samana päivänä hakemassa Verkkokaupasta uuden 80GB:n laitteen eikä kertaakaan ollut puhetta ettei enää mene takuuseen.
Se oli kuusi viikkoa sitten. :OI Nyt lähettäävät vain postia pykälien ja momenttien kera, että ota yhteys maahantuojaan, ei koske heitä...
Myyjäliike vastaa aina takuusta ja myös virhevastuusta eikä voi sitä vastuuta siirtää esim. maahantujalle. Kuluttaja toki voi ottaa myös yhteyttä maahantuojalle mutta yleensä myyjät taipuvat vaatimuksiin helpommin Eikös tässä olisi hyvä syy ostaa se pleikka maan rajojen ulkopuolelta eikä itkeä suomalaisen myyjän ja maahantuojan politiikkaa? Nordisk Film on luonut oman käytännön, samoin VK ja Sony tuskin tietää asiasta mitään, kunnes joku on sinne suoraan yhteydessä.
Kyllä VK.comiin oltiin heti alkuun yhteydessä. Sieltä tuli lopulta postia perin "reklamaatiopäälliköltä", ettei heillä voi olla mitään tekemistä asian kanssa, kun maahantuoja on niin heille ilmoittanut. Ja lopuksi sama litania, ota yhteyttä maahantuojaan, ei ole VK.comin ongelma. :hitme: Ja jos jollain on Suomen Sonyn yhteystietoja, niin linkkiä kehiin... Vaikka mitä se auttaisi. Jostain käsittämättömästä syystä Sony on valinnut maahantuojaksi pleikalle Nordisk Film-yhtiön. (Taitaa olla ihan PS3:sen pohjoismainen maahantuoja muun muassa.) Ja veikkaampa, että kyllä tässä vain vuoden takuu/kesto ikä on Sonyllakin näppinsä pelissä, ei liene taloudellisesti helpoin aika korjauttaa laitteita, etenkään jos vastuistaan voi päästä keplottelemalla irti. Tyypillistä "jättiläisen" bisnes-ajattelua. Ei auta ulkomaanostot yhtään, kun on "maito" jo maassa. Ja mitä ulkomaanelävien foorumeita on luettu, niin ei se reilun vuoden vanhan konsolin takuuajan (12kk) jälkeinen korjaus pelaa aina sielläkään. Kyllä se on täällä päässä tiedetty, että myyjäliike kantaa virhevastuun. Ei vain tunnu koskevan verkkokauppa.comia. Mutta kuten sanottua, ei muuta kuin tekemään tänne KRIL paperia molemmista firmoista ja laittaa posti kulkemaan. Ei luulisi olevan näin vaikeaa... ihan että etanapostia täytyy lähettää? Ja mikä oli se aikoinaan puhuttanut kahden vuoden takuu euroopassa myytävissä kuluttajatuotteissa?
Eiköhän maahantuojat itse aina määrittele miten takuuasiat hoitavat. Toisaalta tässä ei ole kyse takuuasiasta vaan virhevastuusta. Ja myyjä vastaa siitä jos raastupaan tai riitalautakuntaan mennään. Viisaampi olisit jos osoitat KRL:n reklamaation vain VK:lle koska muuten myyjä ja maahantuoja pallottelevat vastuuta toisilleen ja hyvässä (tai huonossa) lykyssä kumpikaan ei ota vastuuta. Kun vaatimuksen osoittaa van yhdelle niin VK:N on paha vastata KRL:lle että maahantuoja vastaa. Mistä valmistajat saavat tietoa miten merkin asioita hoidetaan jos eivät kuluttajat sitä kerro? Valmistaja on varmaan tehnyt takuusäännöt, mutta taas toistan ettei tässä ole edes kyse takuusta. Vuiden takuu on ihan laillinen vaikka sitä ollaan siirtymässä pois. Philipsillä ja monella muulla merkillä (esim. kamerat) on edelleen vuoden takuu. Ei ole yhteistä eurooppalaista kahden vuoden takuuta mutta on kyllä virhevastuu joka ei ole sama asia kuin takuu. Takuu on lisäetu jota ei ole edes pakko antaa. Myyjä vastaa silti myymästään tavarasta. Takuun tulee olla lisäetu verrattuna virhevastuuseen, siihen riittää yleesä käänteinen todistustaakka.
Pallottelua... Tämä tuli verkkokaupalta: "Nordisk Film on ilmoittanut Verkkokauppa.com Oy:lle, että he hoitavat tuotteeseen liittyvän virhevastuun kuluttajan valituksen perusteella. (Kuluttajansuojalaki 5. luku 18§ ja 22§) " Mukava alkaa verkkokaupan kanssa taistelemaan virhevastuusta... Vaikkakin kuluttajariitalautakunnan antama päätös olisi tässä tapauksessa todennäköisesti kuluttajan puolella, ei verkkokauppan ole pakko tehdä mitään ilman käräjöintiä. Toisaalta yleensä käräjöinnin lopputulos noudattelee KRIL:in päätöstä, kuulemma. Vaan käräjöinti pikkuasioiden johdosta on "halpaa ja nopeaa", (ja sen varaan ne sen varmaan laskeekin, niin ne koittaa jos se vaikka luovuttas.) Ikävää kaiken kaikkiaan, että moisen takia on taas omalla listalla lisää sekä kauppa että yritys, jotka eivät saa kupattua tästä osoitteesta enään £$ liikevaihdon paisuttamiseksi. Asiakas on :king: mutta lisäksi nyt :grr:
Sen verran vielä että kuluttaja on se taho joka valitsee kenelle tuon virhevastuuvaatimuksen tekee, sitä ei voi elinkeinonharjoittaja määrätä. Jos haluan kohdistaa vaatimuksen myyjälle niin sitä ei voi myyjä tai maahantuoja muuttaa. Riitalautakunnan päätös on tosiaan suositus ja VK ilmeisesti siirtää sen suoraan Ö-mappiin. Mustalistakin julkaistaan rajoitetusti ja viive päätöksestä julkaisuun on vuosia.
Läheltä seuraamani tapaus päättyi onnellisesti, vaikka Nordisk Filmiltä ei löytynyt haluja korjata/korvata 16 kk:n käytön jälkeen hajonnutta 40 gigan konsolia. Yhteydenotot maahantuojaan olivat tuloksettomia: puhelimessa ensimmäisellä kerralla soittaessa kyrpiintynyt jannu ja toisella kerralla asiallinen nainen kiemurtelivat. Kävi selväksi, että täytyi laittaa reklamaatio Nordiskille, johon ei odotetusti vastattu. Asian sai sen jälkeen viedä kuluttajariitalautakuntaan. Parin kuukauden kuluttua kuluttajariitalautakunta ilmoitti ottavansa asian käsittelyyn. Ja kappas, Nordisk viestitti haluavansa konsolin "tarkistettavaksi". Viikon päästä siitä tuli sähköpostia, jonka mukaan Nordisk lähettää tilalle "hyvän tahdon eleenä" 80 gigan korjatun laitteen. Aikaa meni yli kolme kuukautta, mutta järjestelmä sentään toimii. Sääli, että kaikki eivät jaksa tai osaa viedä asiaansa eteenpäin. Sopii vain toivoa, että maahantuojan valitsema porsasmainen väsytystaktiikka kusee edes jollain tavalla omaan nilkkaansa.
Luja tahto vie läpi harmaan kivenkin Itse "oottelin" melkeen pari kuukautta ja otin uudelleen yhteyttä Nordiskiin. Olikin jo ääni muuttunut, tuote tarkastukseen ja myöskin "hyvän tahdon eleenä" vaihtoivat pleikan toimivaan. Tosiaankin, ei saa antaa periksi. Vaikka vaikean asiakkaan leiman saakiin otsaansa
Joo, ei kantsi antaa millekään ylikansalliselle korporaatiolle valtaa kävellä yli kansallisen lainsäädännön. Oli se Sony tai joku muu.
Joku VK:n kanssa takuu asioista taistellut voisi laittaa kuluttajakuningas ohjelmaan juttuvinkin :king:
Onkos mahdollista jos lukupää olisi hajonnut kun pleikkari ei oikein lue dvdr elokuvia mitkä on varmuuskopioitu? ei mene valikkoon joissakin poltetuissa levyissä, vai voisiko vika kenties olla polttoohjelmassa. Tietokoneella toimii kyllä.