Tällainen on taukutelevisiosi takuu

Тема в разделе "Muut televisiot, näyttölaitteet ja soittimet", создана пользователем Antila, 9 янв 2009.

  1. Antila

    Antila Guest Guest

    Регистрация:
    19 авг 2007
    Сообщения:
    99
    Симпатии:
    0
    Sony

    Takuun kesto: 1 vuosi.

    Mitä kattaa: Materiaali- ja valmistusviat. Ei korvaa esimerkiksi iskuista tai vedestä aiheutuneita vikoja.

    Huolletaanko asiakkaan luona: Huolto käy korjaamassa laitteen asiakkaan kotona tai vie sen huoltoon. Kotikäynnit ovat riippuvaisia siitä, missä asiakas sijaitsee.

    Muista maista ostetun laitteen takuu: EU-maat kattava vuoden takuu. Mukana myös joitakin turistimaita.

    Takuuhuollon kesto. Huolto valmistuu enintään kahdessa viikossa.

    Keskushuolto: Telehuolto Niinimaa.

    Huomioitavaa: Sonyn mukaan huoltoon tuotujen laitteiden määrä on vähentynyt viime aikoina. Pikselitakuu korvaa näytöllä jatkuvasti kirkkaana loistavat pikselit. Mustien pikseleiden takuu vaihtelee pikselin sijainnin mukaan.


    Samsung

    Takuun kesto: 2 vuotta.

    Mitä kattaa: Kaikki paitsi käyttäjän itse aiheuttamat viat.

    Huolletaanko asiakkaan luona: Yli 32-tuumaiset huolletaan sijainnin mukaan paikan päällä. Helsingin alueella yli 40-tuumainen rekisteröity laite huolletaan aina asiakkaan kotona.

    Muista maista ostetun laitteen takuu: Jokaisen laitteen mukana seuraa warranty card, joka määrittelee takuualueen ja voimassaoloajan.

    Takuuhuollon kesto: Keskimääräinen huoltoaika neljä vuorokautta. Mikään huolto ei saisi kestää yli kaksi viikkoa.

    Keskushuolto: Paljon eri huoltokumppaneita.

    Huomioitavaa: Nollapikselitakuu. Jos yksikin kuollut tai loistava pikseli, laite tai paneeli vaihdetaan.


    LG

    Takuun kesto: 2 vuotta.

    Mitä kattaa: Kaikki viat, paitsi käyttövirheen aiheuttamat ongelmat.

    Huolletaanko asiakkaan luona: Pääkaupunkiseudulla voidaan huoltaa kotona tai hakea laite paikan päältä huoltoon. Kotikäynnit mahdollisia vain yli 32-tuumaisille televisioille. Sitä pienemmät täytyy toimittaa itse huoltoon.

    Muista maista ostetun laitteen takuu: Tapauskohtainen takuu, yleisesti yksi vuosi. Takuu koskee vain Euroopan alueelle tarkoitettuja laitteita.

    Takuuhuollon kesto: Valmistuu keskimäärin viikossa. Jos laitetta ei saada kuntoon 2 - 3 viikossa, se vaihdetaan.

    Keskushuolto: Useita eri huoltoyhtiöitä.

    Huomioitavaa: 100 prosentin pikselitakuu. Jos kuvapistehäiriöitä ilmenee kahden vuoden sisällä, vika oikeuttaa laitteen vaihtoon.

    Pioneer

    Takuun kesto: 1 vuosi. Jos asiakas rekisteröityy, takuu on kaksi vuotta.

    Mitä kattaa: Raaka-aine- ja valmisteviat. Ei kata asiakkaan itse aiheuttamia vikoja.

    Huolletaanko asiakkaan luona: Pääsääntöisesti aina asiakkaan luokse.

    Muista maista ostetun laitteen takuu: Takuu samanlainen, jos ostetaan Euroopan maista.

    Takuuhuollon kesto: Pääsääntöisesti alle 5 päivää. Jos kone on ollut noin viikon huollossa, huolto ottaa yhteyttä maahantuojaan.

    Keskushuolto: Digiservice Oy.

    Huomioitavaa: Ei pikselitakuuta. Rekisteröityneille asiakkaille luvataan erikoisetuja. Jos tuotetta ei voi korjata kotona, huollolla lainakoneita.



    Panasonic

    Takuun kesto: 1 vuosi.

    Mitä kattaa: Materiaali- ja raaka-ainevirheet. Ei kata ulkoisen tekijän aiheuttamia vikoja tai käyttövirheitä.

    Huolletaanko asiakkaan luona: Tarvittaessa, jos asiakas sitä pyytää.

    Muista maista ostetun laitteen takuu: Yhden vuoden takuu Euroopasta ostetuille Panasonic-televisioille.

    Takuuhuollon kesto: Takuuhuollon luvataan valmistuvan kymmenen työpäivän sisällä. Ei pikselitakuuta.

    Keskushuolto: Digiservice Oy.


    Huomioitavaa: Ei pikselitakuuta.





    Tällainen on taulutelevisiosi takuu
    9.1.2009 18:19

    IL-Digi vertaili eri merkkien takuita. Kaikilla valmistajilla ei ole esimerkiksi tärkeää pikselitakuuta.

    Taulutelevision ostajan kannattaa perehtyä teknisten yksityiskohtien ohella myös laitteen takuuasioihin. Niissä voi olla eroja eri valmistajien kesken.

    IL-Digin selvityksen perusteella suurimpien valmistajien takuut ovat pääsääntöisesti yhden vuoden mittaisia. LG:n laitteilla takuu on kaksi vuotta.

    Maahantuojat eivät yleensä maksa takuuhuoltojen matkakuluja, mutta Suomen kuluttajansuojalain mukaan nekin on korvattava. Matkojen korvausvastuu on monessa tapauksessa siirretty laitteen myyjälle.

    Virhevastuulaki suojaa

    Jos laite rikkoutuu pian takuuajan jälkeen, kuluttajan suojana on virhevastuulaki. Jos esimerkiksi pari vuotta sitten ostetun taulutelevision paneeli rikkoutuu, sen korjauskuluja ei välttämättä joudu maksamaan yksin. Paneelien pitäisi yleensä kestää useita vuosia, jolloin virhevastuulain nojalla myyjä voidaan velvoittaa osallistumaan laitteen korjauskustannuksiin.

    Kuluttajaviraston johtaja Anja Peltosen mukaan kuluttajien ja myyjien yleinen virhekäsitys on se, että takuuajan jälkeen kuluttajalla ei olisi mitään oikeuksia.

    - Tuotteella pitää virhevastuulain mukaan olla kohtuullinen käyttöikä. Jos laite rikkoontuu pian takuuajan jälkeen, kuluttajan on osoitettava, että vika oli laitteessa todennäköisesti jo ostohetkellä.

    Peltosen mukaan laadukkaiden tuotteiden oletetaan usein kestävän pidempään, mutta näin ei välttämättä ole. Häntä huolestuttaa EU:n suunnittelema uusi direktiivi.

    - Sen mukaan virhevastuulain maksimiaika olisi jatkossa kaksi vuotta, joka on aika lyhyt aika kestohyödykkeille.


    LÄHDE:ILTALEHTI 9.1.2009

    http://www.iltalehti.fi/digi/200901098887502_du.shtml
     
  2. Antila

    Antila Guest Guest

    Регистрация:
    19 авг 2007
    Сообщения:
    99
    Симпатии:
    0
    Otsikko päin peetä :OI, mutta olkoon.

    Itseäni kiinnostaa kovasti nuo pikselitakuut. Pari "laatumerkkiä" eivät anna mitään takuuta.
     
  3. HeEBeli

    HeEBeli Guest Guest

    Регистрация:
    3 июн 2007
    Сообщения:
    643
    Симпатии:
    0
    Esimerkiksi Philips antaa 7000- ja 9000-sarjan töllöille 100% pikselitakuun oli kuollut pikseli sitten tumma. vaalea tai vaikka sateenkaaren värinen.
     
  4. Make73

    Make73 Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Регистрация:
    10 янв 2004
    Сообщения:
    3.404
    Симпатии:
    130
    Virhevastuulaki suojaa

    Jos laite rikkoutuu pian takuuajan jälkeen, kuluttajan suojana on virhevastuulaki. Jos esimerkiksi pari vuotta sitten ostetun taulutelevision paneeli rikkoutuu, sen korjauskuluja ei välttämättä joudu maksamaan yksin. Paneelien pitäisi yleensä kestää useita vuosia, jolloin virhevastuulain nojalla myyjä voidaan velvoittaa osallistumaan laitteen korjauskustannuksiin.

    Kuluttajaviraston johtaja Anja Peltosen mukaan kuluttajien ja myyjien yleinen virhekäsitys on se, että takuuajan jälkeen kuluttajalla ei olisi mitään oikeuksia.

    - Tuotteella pitää virhevastuulain mukaan olla kohtuullinen käyttöikä. Jos laite rikkoontuu pian takuuajan jälkeen, kuluttajan on osoitettava, että vika oli laitteessa todennäköisesti jo ostohetkellä.


    Siis kuluttajan on osoitettava, että esim. paneelissa joka kesti 1,5 vuotta oli jo ostohetkellä virhe :confused:
     
  5. shack

    shack Guest Tukijoukot Guest

    Регистрация:
    21 май 2002
    Сообщения:
    2.880
    Симпатии:
    2
    Käsittääkseni Samsung pikselitakuu on Samsung nordicin myöntämä joten se ei päde jos laite on tuotu muualta.
    Tietenkin asia erikseen jos ostat tuotteen netistä ja he lupaavat vaihtaa jos pikselivirhe löytyy, tällöin vastuu ko. kaupalla.

    http://www.samsung.com/fi/consumer/learningresources/SkillnadenTV_fi.pdf
     
    Последнее редактирование: 11 янв 2009
  6. Majestic

    Majestic Tuttu käyttäjä

    Регистрация:
    26 авг 2005
    Сообщения:
    214
    Симпатии:
    0
    Sony:
    "Pikselitakuu korvaa näytöllä jatkuvasti kirkkaana loistavat pikselit. Mustien pikseleiden takuu vaihtelee pikselin sijainnin mukaan."

    Korvaako takuu siis jos yksikin pikseli hohtaa kirkkaana? Näin siis itsellä, yksi vihreä pikseli ja näyttönä alle vuoden ikäinen 46W3000.
     
  7. zeipii

    zeipii Käyttäjä

    Регистрация:
    2 авг 2004
    Сообщения:
    28
    Симпатии:
    0
  8. CeeLo

    CeeLo Guest Guest

    Регистрация:
    10 июн 2006
    Сообщения:
    1.122
    Симпатии:
    0
    No onpa fiksua, jos takuu riippuu siitä, mitä sarjaa töllö sattuu olemaan...
     
  9. HeEBeli

    HeEBeli Guest Guest

    Регистрация:
    3 июн 2007
    Сообщения:
    643
    Симпатии:
    0
  10. HeEBeli

    HeEBeli Guest Guest

    Регистрация:
    3 июн 2007
    Сообщения:
    643
    Симпатии:
    0
    No sinällään kyllä että annetaan edes niihin paremman pään koneisiin. Joillakin merkeillä ikävä kyllä vaan joutuu katselemaan kuolleita pikseleitä vaikka ostaisi sen kalleimman. (Jos huono tuuri käy).
     
  11. h0st

    h0st Guest Guest

    Регистрация:
    5 сен 2003
    Сообщения:
    119
    Симпатии:
    0
  12. Työmies

    Työmies Guest Guest

    Регистрация:
    21 ноя 2008
    Сообщения:
    76
    Симпатии:
    0
    Iltalehden toimittaja ollut laiskana / saanut väärää informaatiota tässä.. nimittäin toi ei koske kuin FullHD -laitteita ja kaiketi monitoreja myös :)
     
  13. pzico

    pzico Guest Guest

    Регистрация:
    17 янв 2006
    Сообщения:
    62
    Симпатии:
    0
    Kattaako takuu jos on katsonu 4:3 lähetyksiä mustilla sivupalkeilla ja kun sit katsoo 16:9 lähetystä näkee voimakkaan kontrastieron siinä missä sivupalkit olleet?

    Jos ei kata, niin onko normaali käytäntö, että kuluttajan pitää katsella kuvamateriaali venytettynä tai siten että osa kuvasta jää näkemättä?
     
  14. Ohramies

    Ohramies Tunnettu käyttäjä

    Регистрация:
    31 янв 2006
    Сообщения:
    465
    Симпатии:
    0
    No ei kuluttajan tarvitse käytännössä mitään osoittaa. Jos telkkari on <5v vanha ja menee rikki niin on ihan saletti miten kuluttajavirasto asiaan suhtautuu jos se riitautetaan. Todistusvelvollisuus olisi myyjällä osoittaa että vika johtuu väärästä käytöstä tms.

    Sama juttu kaikessa muussakin kuluttajaelektroniikassa, vrt läppärien 6kk takuuajat ovat sitä itseään, todellisuudessa takuu on voimassa huomattavasti pidempään. Tuolla kuluttajaviraston tiivistelmä asiasta.
     
  15. Raitzi

    Raitzi Guest Guest

    Регистрация:
    26 сен 2007
    Сообщения:
    241
    Симпатии:
    0
    Kyllä korvaa.
     
  16. code.666.

    code.666. Guest Guest

    Регистрация:
    29 апр 2003
    Сообщения:
    1.226
    Симпатии:
    1
    Uudelle Sony 52W5500:lla on 24kk takuu ainakin vk.comin mukaan.
     
  17. Raitzi

    Raitzi Guest Guest

    Регистрация:
    26 сен 2007
    Сообщения:
    241
    Симпатии:
    0
    Aivan sama sinäänsä onko takuu miten pitkä, kun virhevastuu on joka tapauksessa. Sinäänsä on ihan perseestä että suomessa ei ole saatua aikaan selkeää lakia kuinka virhevastuu käytännössä menee.
     
  18. x_jmt_x

    x_jmt_x Lähes henkilökuntaa

    Регистрация:
    18 авг 2006
    Сообщения:
    7.596
    Симпатии:
    524
    Ja ei muuten ole se ja sama: takuu kääntää näyttötaakan.

    Takuu voimassa: myyjä korjaa, ellei voi osoittaa, että vika on ostajan väärinkäytöksestä tai vastaavasta johtuva.

    Takuu päättynyt, virhevastuu: myyjä ei korjaa, ellei ostaja voi osoittaa, että ei ole käyttänyt tuotetta väärin, vaan tuote on viallinen.

    Arvaa kumpi on helpompi osoittaa?
     
  19. KenSu

    KenSu Vakiokasvo

    Регистрация:
    6 сен 2005
    Сообщения:
    872
    Симпатии:
    0
    Joka tapauksessa Suomen virhevastuulaki on Euroopan oloissa poikkeuksellisen hyvä kuluttajan kannalta. Useimmissa muissa maissa laitteen vikaantuminen valmistusvirheenkin tms takia on pelkästään kuluttajan ongelma heti kun takuuaika päättyy. Joku aika sitten näin pikku-uutisen että EU:n sisällä oltaisiin asiaa harmonisoimassa ja - yllätys, yllätys - tämä tarkoittaisi Suomen virhevastuukäytännön häviämistä.

    Itse olen pelkällä sanomisella saanut korjautettua yhden telkkarin ja yhden MacBook Pron virhevastuuseen vedoten. Eikä tarvinnut yhtään tapella. :thumbsup:
     
  20. jani86

    jani86 Guest Guest

    Регистрация:
    19 мар 2005
    Сообщения:
    299
    Симпатии:
    0
    Onko kenelläkään kokemusta tuon lg:n pikselitakuun toiminnasta? Kävin tänään kaupassa mistä tv:n ostin kysymässä siitä ja olivat aika pihalla koko asiasta.

    Itse ainakin tämän tekstin perusteella ymmärsin, että vaihto tapahtuisi ostoliikkeen kautta.

    Kuvapisteviallinen FULL HD TV



    Mikäli LG Nordic AB:n myymässä FULL HD -televisiossa vioittuu yksikin kuvapiste takuuaikana, vaihdetaan se uuteen. Nämä televisiot raportoidaan Palautusjärjestelmässä. Myyntiliike saa hyvityksen ko. televisioista.

    Myyntiliikkeissä omassa käytössä tarkemmat kuvapisteviallisten ohjeet.

    Eivät olleet kuulemma mistään ohjeista edes kuulleet kaupassa ja lupasivat maanantaina asian selvittää.