Hyvät filterin pinen resoluution Upskaalaukseen...

Keskustelu osiossa 'Videoprosessorit' , aloittajana Jeroi, 08.02.2010.

  1. Jeroi

    Jeroi Guest Guest

    Liittynyt:
    09.09.2006
    Viestejä:
    23
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kun Megadrive outputtaa vain alle 640*480 resoo, pitäisi kuva upscalettaa tähän kyseiseen resoon kun kaappaa kuvaa siitä. Nyt kysysisinkin että ne jotka hanskaavat virutaldubbia, niin mitkä filtterit ja millä asetuksilla saa upscaalauksen näyttämään paremmalta?
     
  2. Pikseli

    Pikseli Guest Guest

    Liittynyt:
    04.09.2003
    Viestejä:
    242
    Saadut tykkäykset:
    2
    Megadriven alkuperäinen resoluutio on 320x224 (NTSC) ja 320x240 (PAL). Yleensä pelit suunnitellaan alunperin NTSC-alueelle, joten pelaisin vain NTSC-pelejä ja ottaisin vain niistä kuvankaappauksia.

    Käytä alkuperäisen resoluution monikertaa minimoimaan skaalausvirheitä eli kun on tarkoitus saada 640x480 kokoon, skaalaa 640x448 ja loput mustaksi. Joissakin megadriven emulaattoreissa on NTSC-filtteri, joka matkii NTSC-alueen putkitelevision muodostamaa kuvaa, joka ei usein ole virheetön. Yleensä pelien värit ja muu grafiikka suunniteltiin näiden virheiden ehdoilla, joten ne eivät välttämättä näytä juuri sellaisilta kuin on tarkoitettu, mikäli toistaa "puhtaassa" näytössä eli uusissa putkinäytöissä RGB-tilassa, LCD:llä, plasmalla tai jollain tykillä.

    NTSC-filtteristä ei käsittääkseni ole tehny erillistä ohjelmaa, joka toimisi esim. Virtualdubissa, joten joutuisit ottamaan kuvankaappaukset emulaattorilla. Nekään ei välttämättä anna kuvatiedostoa filttereiden läpi, jolloin joutuisit käyttämään Print Screeniä. Itse käytin joskus Gaussblurria hieman tasoittamaan palkkimaista kuvaa ennen kuin NTSC-filtteri tuli emulaattoreihin.
     
  3. kurg

    kurg Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    20.07.2002
    Viestejä:
    1 082
    Saadut tykkäykset:
    1
    Muutamia tarkennuksia:
    PAL:ssa tai NTSC:ssä ei ole neliöpikselit, joten jos skaalaa monikerralla ja lisää mustaa, on kuvasuhde väärä (oletan, että tavoitteena on saada 640x480 kuva, jossa neliöpikselit ja oikea kuvasuhde).
    Megadriven pelit ovat pääsääntöisesti progressiivisia (joka toinen vaakarivi jätetään aina piirtämättä), joten lomituksenpoistosta ei tarvitse huolehtia, mutta poikkeuksiakin on. Esim. Sonic:n kaksinpelimoodi, jossa ruutu on jaettu ylä- ja alaosaan, on lomiteltu (ja näin ollen pystyresoluutio on tuplat).
    Progressiivinen tila on helposti simuloitavissa himmentämällä joka toista vaakaviivaa. Tämä on luultavasti tuollaisen NTSC/PAL-filtterin lähtökohta (toinen oleellinen asia on tuo jo mainittu värien simuloiminen). Lomiteltua tilaa sensijaan ei oikein voi millään saada näyttämään samalta kuin "aidossa" televisiossa.
    Kannattaa myös muistaa, että kuva päivittyy 50/60 kertaa sekunnissa. Yleensä netissä olevat videot ovat puolet tästä. Toistonopeuden puolitus vie paljon pois alkuperäistä "fiilistä". 50/60fps hidastaa sekä prosessointia että pakkaamista ja lisää tiedostokokoa jonkin verran. Myös videota toistava kone joutuu koetukselle, koska yksittäisten kuvien väliinjäänti toistossa näkyy heti ärsyttävänä päkimisenä.

    Lisätietoa:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Pixel_aspect_ratio
    PAL:n pikselisuhde on 59:54 ja NTSC:n 10:11

    http://lipas.uwasa.fi/~f76998/video/conversion/

    Näyttää olevan Megadrivellä enemmänkin noita mahdollisia resoluutioita:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Mega_Drive
     
    Viimeksi muokattu: 09.05.2010