Saahan sitä vaatia, mutta harva suostuu. Se avattu telkku on kuitenkin myyjälle aina käytetty telkku, josta rehellinen pulju ei enää täyttä hintaa voi kyniä.
Tulipa käytyä ostamassa Gigantista LG:n 42LD450N televisio, jossa pikaisen katselun perusteella EI ollut minkäännäköistä valovuotoa. En ostanut itselleni vaan olin yhden naishenkilön mukana ns. "teknisenä neuvonantajana", elikkäs kantajana. Ennen kuin saatiin myyjä paikalle, niin ihoon liimautui Sonyn paita päällä naispuolinen esittelijä, joka kysyi että olisimmeko kenties kiinnostuneita Sonyn televisioista? Totesin, että EMME OLE KIINNOSTUNEITA Sonyn televisioista, kiitos vaan. Sanoin vielä, että minulla on Sonyn televisio-ostos kuluttajariitalautakunnassa käsittelyssä, minkä johdosta en erityisesti ole kiinnostunut Sonyn telkkareista. Kysyi vielä, että minkä takia asia on KRIL:n käsittelyssä ja sanoin että valovuotojen takia. Totesin perään, että kyseisen laitteen kuva on suoraan sanottuna laikukasta paskaa, kiitosta vaan. Ja keskusteluhan kuivui ikäänkuin siihen. En kattellut sen tarkemmin, mutta kuulin jälkikäteen, että ko. esittelijä oli ns. monttu auki tämän pikku episodin jälkeen.
Sonyn rivimyyjät on aivopesty merkin (teoreettisesti) hyvien ominaisuuksien puolestapuhujiksi. Todelliset tekniset puutteet salataan rivimyyjiltä, vain huolto ja johtoporras tietää karmean totuuden.
Vähän ohi aiheen mutta tänään kävelin jumbon sony centerin ohi ja koko myymälä oli pimeä. Myyjä ja joku asiakas tuijotti siellä ruutuja. Kuinkakohan moni ei plazalainen vaatisi samaa. Toisaalta kuinka moni suostuu pimentää koko myymälän jos tietävät että ruudut pilveilee.
Voi kotona ketuttaa, kun oma yksilö pilveilee ja vuotaa 500 kertaa enemmän kuin liikkeeseen esille valikoitu testikappale..
Kun ostin aikoinaan juuri jumbosta niin sanoivat että eivät mielellään availe paketteja kun on vaikea myydä avattua pakettia, mutta max 2 kappaletta voidaan katsoa ja sain valita niistä. Ainakin heiltä olen saanut asiallista palvelua muussakin kuin televisio asioissa. Viime talvena ostin anopille 32" palutus yksilön, jonka joku oli vaihtanut pienempään. Luonnollisesti sain tarkistaa kyseisen yksilön. Tuttuna asiakkaana sain kohtuullisen tarjouksen ja otin. Rooivalkin tapaus pistää kyllä miettimään kuinka paljon erillaisempaa koettu palvelu voi olla. Hesellä ja mäkillä on palvelu aina samanlaista mutta kaupoissa olen huomannut kuinka eritavalla asiakas kohdataan. Itse olin hiukan Sony fani ja en usko että joku toinen sony center ketju voi olla niin huono että yhteistä ymmärrystä ei löydy
Täällä valovuotoileva Samsung LED 55" C7000. Vielä ollaan operaation alkuvaiheessa, ei ole vielä edes huoltoon asti päässyt. Nyt pitäisi kuvia laittaa Samsungille, jotta siellä voi joku asiantuntija todeta vian. Arveluuttaa tuon huoltorumban aloittaminen, kun Samsungin ohje huoltofirmalle on, että LED televisioiden paneeleja ei vaihdeta.. Noh laitetaan nyt ensin televisio huoltoon, ennenkuin aletaan enemmän mussuttamaan :grr: Onko kokemuksia, kauanko valovuotoinen Samppa käy hoitoa ottamassa, ennenkuin se palautetaan? Tässä tapauksessa ilmeisesti sovelletaan tuota Prestige huoltoa, varmaankin sieltä tulee sitten joku teknikko päivällä toteamaan, että televisiossa ei vikaa ole..
Tulipahan tänään vaihteeksi sähköpostiin Sonyn asiakastyytyväisyyskysely. Ettäs kehtaavat lähettää tuommoisia kun edellinen vastaava ei johtanut mihinkään, yhteydenotot vaan "ikäänkuin loppuivat" yllättäen. No, annoin palaa taas koko rahalla, laitoin että odotan yhteydenottoa, aiheena kaupan purku. Tuskin kuuluu mitään, sen verran paska firma on kyseessä. Toivottavasti kuluttajariitalautakunta saa aikanaan tuon putiikin ruotuun. Mukava muuten havaita, että tätäkin ketjua on luettu jo 59000 kertaa. :thumbsup:
Kuluttajariitalautakunta antaa asiassa ratkaisusuosituksen (jos antaa) sille tehdyn pyynnön perusteella ja suositus koskee vain yksittäistä tapausta. Kuluttajasuojaviranomainen voi sitten huomauttaa elinkeinonharjoittajille yleisemminkin esimerkiksi jostain käytännöstä ja ääritapauksessa ajaa ryhmäkannetta (kuluttajasuoja-asiamies); jälkimmäistä ei ole kertaakaan sen tultua mahdolliseksi 1.10.2007 käytetty. Lautakunnan ratkaisuja noudatetaan hyvin Suomessa, mutta näitä yleisluontoisia kannanottoja vaihtelevammin jo siksi, että ne ovat yleisluontoisia. Aihetta sivuten Esimerkiksi Soneralle on huomautettu Spoiler näistä etusopimuksista, joilla sai 'euron sunnuntaipuhelut', mutta kääntöpuolena oli sidottu Soneraan vuodeksi. Ongelma oli se, että Sonera jatkoi näitä määräaikaisia sopimuksia aina vuodeksi lisää edellisen sopimuskauden päättyessä, mikäli ei erikseen irtisanonut sopimusta ie jos kuluttaja oli hiljaa, sopimus jatkui. Tässä nyt vaan on se vika, että ihan yleisten sopimusoikeuden periaatteiden mukaan (sopimuvapaus, kaikkia sopimuksia ei todellakaan määritellä laissa, päinvastoin) määräaikainen sopimus päättyy määräajan kuluessa umpeen, ellei sitä aktiivisesti uudisteta aktiivisin toimin. Toistaiseksi oleva sopimus taas jatkuu, ellei sitä irtisanota. Näin kärjistetysti. Tämän Sonera on kääntänyt päälaelleen, koska sopimus on määräaikainen, mutta uusiutuu, mjikäli sitä ei erikseen irtisanota: myös täydellinen passiiviisuus johtaa sopimuksen uusiutumiseen. Sonera kierteli asiaa julkisuudessa ja se hautautui; asiasta kysyttäessa asiakaspalvelija sanoi minulle, että sehän on vain mielipide, ja he ovat eri mieltä ja että olen tällaiseen sopimukseen sitoutunut. En ole ainakaan kuullut, että asiaa olisi KRIL asti viety.
Täälläkin Sony ja vuotaa aivan naurettavan paljon. Malli 46EX710. TV on otettu käyttöön, suojanauhat vedetty telkun ympäriltä veks ja ohjekirjan suojamuovi jouduttu aukaisemaan, jotta sai patterit pussista kapulaan. TV ostettu Verkkokauppa.com:sta, luuletteko, että saa kiikutettua töllön kivuttomasti takaisin? Erittäin pettynyt kyseiseen töllöön.
Sony suhtautuu äärettömän nihkeästi valovuotoihin, eivät myönnä, että se on vika. Verkkokaupan toiminta takuuvaihdoissa ym. on valitettavan usein ala-arvoista. 1. Jos ostit paikanpäältä, olet ns. kusessa. Tapella voit ja jos valovuodot on tolkuttomat, saatat saada vaihdon. Jos ei, voit valittaa kuluttajariitalautakuntaan, jossa käsittelyaika on vuoden verran. 2. Jos ostit postimyynnistä, olet marginaalisesti paremmassa tilanteessa - myös noutokaupassa - koska etämyynnissä saat tutustua tuotteeseen. Tähänkin suhtaudutaan vähän niin ja näin, 'käyttöönotettua' ei oteta takaisin, mutta miten halvatussa televisioon pitäisi tutustua käyttöön ottamatta? Katsella pahvilaatikkoa? Helpoin ratkaisu on ostaa Gigantista, josta saa vaihto/palautusoikeuden. Valovuotavan voi roudata takaisin.
tv on siis tilattu verkkokaupasta ja noudettu myymälästä eli tuo tietääkseni laskettaneen etämyynniksi. Kuluttajavirasto kertoo sivuillaan, että television saa virittää ja manuaaliin tutustua ja tuotetta saa kokeilla. Tuo on minusta kohtuu selkeästi ilmaistu. E: Saako postimyyynnin kautta ostetun television virittää ja kokeilla sitä ennen palautusta? Televison saa virittää ja sitä saa katsoa, jotta voi tehdä päätöksen ostaako sen vai ei. Eli 14 päivän palautusoikeus on olemassa, vaikka tuotetta on kokeiltu. Se on osa kuluttajalle lain mukaan kuuluvaa tutustumisoikeutta. ? Etämyynti ja postimyynti varmaan eri asia..
Nope, sama asia. Etämyynnille voi olla jopa KSL:ssa legaalimääritelmä, en nyt pääse kännykällä tarkistamaan, mutta noin nyrkkisääntönä kaikki, missä ostat tuotteen muualta, kuin fyysisesti paikanpäällä kauppapaikasta, en etämyyntiä, tuo sen tuotteen sinulle sitten posti, matkahuolto, myyjä itse tai pohjoistuuli. Olennaista on kauppojen tekeminen etänä. Näin verkkiksen ostokset on etämyyntiä, vaikka noutaisit myymälästä, koska et pääse ennen kauppojen tekemistä tutustumaan tuotteeseen. Vaikka verkkokauppa.com on muuta yrittänytkin väittää. Television saa varmaankin avata ja iskeä virtaan kiinni, mutta jotain tuosta on riitaa ollut - olsiko sitten siitä, missä menee tutustumisen ja käyttöönoton raja; kaupassa et tavallisesti voi kytkeä koko kotiteatteria kiinni tai pelata paria tuntia haloa tms. 'kokeillaksesi'. En tiedä, näkeekö mistään, kauan on ollut päällä, mutta ei kannata ihan tolkuttomiin ruveta sen kokeilun kanssa: se on oikeus tutustua 14 päivän aikana, ei 14 päivän ajan. Eli voit testata vaikka viikon päästä toimituksesta, mutta en pitäisi viikkoa putkeen päällä. EDIT: jeps, "etämyynti KSL:n mukaan: "Etämyynnillä tarkoitetaan tässä luvussa kulutushyödykkeen tarjoamista kuluttajalle elinkeinonharjoittajan järjestämän sellaisen etätarjontamenetelmän avulla, jossa sopimuksen tekemiseen ja sitä edeltävään markkinointiin käytetään yksinomaan yhtä tai useampaa etäviestintä." - eli noin vapaasti kääntäen kaupat tehdään muutoin kun paikan päällä.
Tilannepäivitystä. Sähköpostia saatu päivällä vk:n huollosta, jossa pyydettiin palauttamaan tv jälleenmyyntikunnossa. Vein töllön ja tarkastivat paketin, manuaalit ja kapula löytyi. Kysyivät palauttamisen syytä, mutta en sanonut mitään erityistä. Täyttivät jonkun lappusen ja siirsivät rahat vk:n tilille samantien. Yllättävän positiivisesti ja helposti meni.
Oho? Verkkakauppa on petrannut toimintaansa. Joskus meni heikommin. Hyvä, että asia hoitui. Itselläkin mahd. television hankinta edessä talvella, olin laskenut verkkiksen pois laskuista, kun en aio tapella vaihdoista, jos ei silmää miellytä.
Hienoa kuulla, että Verkkokauppa hoitaa homman kunnolla ja on huolissaan maineestaan. Samaa ei voi sanoa Sony Centeristä. Tässä sitä vieläkin odotellaan päätöstä kuluttajariitalautakunnasta. Laitetaan vielä mukaan päivän kuva.
Oletko tiedustellut, miten pian on päätöstä odettavissa? Oletan, että olet saanut kopsun Sonyn vastineesta?
Vuoden loppuun mennessä pitäisi kai päätöksen tulla. Sain toki Sonyn vastineen, jota minun oli mahdollisuus kommentoida ja lyttäsinkin sen aivan täysin. Siinä muun muassa kerrottiin kuinka valovuotoja ei voi televisiosta otettujen valokuvien perusteella arvioida ollenkaan ja heti seuraavassa kappaleessa todisteltiin television kirkkaudensäädön merkitystä valovuotojen näkymiseen kahden aivan luokattoman ala-arvoisen valokuvan avulla, jotka oli otettu nimenomaan mustasta ruudusta.
Pistin tuonne C755 ketjuun muutaman kuvan omasta töllöstä. https://www.dvdplaza.fi/forums/showpost.php?p=1376219&postcount=91