Panasonikit hajoilee

Keskustelu osiossa 'Muut televisiot, näyttölaitteet ja soittimet' , aloittajana blowi, 15.06.2009.

  1. HeEBeli

    HeEBeli Guest Guest

    Liittynyt:
    03.06.2007
    Viestejä:
    643
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tässä nyt TAAS menee kaksi asiaa sekaisin.... TAKUU ei ole sama asia kuin VAKUUTUS ja toisinpäin.:hitme:
     
  2. Make73

    Make73 Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    3 404
    Saadut tykkäykset:
    130
    Ei mene sekaisin takuu, vakuutus eikä virhevastuu :)
    Otin vaan esimerkkinä tuon takuu asian.
    Tuskin vakuutuksen kanssa on yhteneväisyyttä takuun kanssa, mutta siltä se kieltämättä kuulosti tuon kuvaelman perusteella kun kerran vakuutusyhtiö perustelee korvaamatta jättämisellä sitä että uusi töllö on jo kerran saatu vakuutuksesta, sitä ei jummarra.
     
  3. force115

    force115 Guest Guest

    Liittynyt:
    12.11.2003
    Viestejä:
    103
    Saadut tykkäykset:
    0
    Juu täälläkin rupesi panan plasma pitämään ihme vinkunaa, joka ei edes lakkaa vaikka sammuttaa laitteesta virrat. Noh katselin kuittia ja laite ostettu 12.1.08 ja vuoden takuu näyttäisi olevan. Milläs voin nyt vedota myyjään, että tuo pitäisi vielä heidän piikkiin korjata vai pitäisikö noissa panasoniceissa olla 2 vuoden takuu? Kyseessä siis th-42px7.
     
  4. BillyJoe

    BillyJoe Guest Guest

    Liittynyt:
    30.03.2009
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ostin aikoinaan JVC:n LCD television ja kun yli vuoden päästä luulin television menneen rikki (vika kotiteatterivahvistimessa) kyselin liikkeestä takuuasiaa. Myyjä sanoi, että vaikka kuitissa lukee takuu 1 vuosi, on se kaikissa tämän hintaluokan (televisiot yleisesti) viihde-elektroniikassa 2 vuotta . Liittyy kuluttajansuojaan.
     
  5. Raitzi

    Raitzi Guest Guest

    Liittynyt:
    26.09.2007
    Viestejä:
    241
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuluttajasuojaan liittyvä virhevastuu on telkkareissa paljon pidempi kuin kaksi vuotta.
     
  6. orginaali

    orginaali Guest Guest

    Liittynyt:
    11.08.2009
    Viestejä:
    9
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vinkki. If Vahinkovakuutusyhtiö tarjoaa LaajaPlus kotivakuutusta, missä ei ole ikävähennyksia ensimmäiseen 5 vuoteen. Tietenkin omavastuu lähtee (130€ normaalisti, alle 27-vuotiaille 100€). LaajaPlus kotivakuutus maksaa "extraa" noin 60 neliöisessä kolmiossa 25-35€ per vakuutuskausi. Itselläni tuo on. Jos minun uusi 1500€ töllö menee 4,5 vuoden päästä rikki niin saan vähintään 1370€ vakuutuksesta :) If :thumbsup:

    Terv.
    Orginaali
     
  7. nasse

    nasse Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    23.05.2000
    Viestejä:
    239
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sorry OT ja ikävää, että homma on mennyt noin vaikeaksi, mutta pakko kysyä, että oliko tuo ensimmäisen telkun hajoaminen mielestäsi siis panan vika, jos kerran salama sen rikkoi?
     
  8. Cochise

    Cochise Guest Guest

    Liittynyt:
    17.02.2004
    Viestejä:
    384
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ja Fennian laajassa kotivakuutuksessa (kuka edes ottaa muuta kuin laajan?) ikävähennyksetön aika on seitsemän vuotta. Näin ainakin virkailija minulle vakuutti. En tietenkään ole vakuutusehdoista tarkistanut vaan uskoin, sinisilmäinen kun olen... Aikamoinen etu varsinkin nykyaikana kun telkkarit kestää vuoden.
     
  9. orginaali

    orginaali Guest Guest

    Liittynyt:
    11.08.2009
    Viestejä:
    9
    Saadut tykkäykset:
    0
    Fennian ikävähennys menee seuraavasti. Heillä ei ikävähennystä ole ensimmäiseen 7 vuoteen, mikäli korvaus tapahtuu vastaavanlaisena tuotteena (en osaa sanoa, kuinka paljon esimerkiksi viiden vuoden päästä minun 1500€ nyt maksannut 46" tv:ni maksaa. Ei varmasti 1500€, ei edes 1000€:a) Jos taas haluat korvauksen rahana niin ikävähennysprosentti on 12% per vuosi alkaen 2. vuodesta. Eli tavallaan kummatkin vaihtoehdot ovat huonoja, joko he korvaavat vastaavanlaisena tavarana (mikä on halpaa) tai maksavat rahana (ikävähennysprosentti)

    Ifillä saa korvauksen rahana, mistä on otettu omavastuu pois (mikäli vahinkoja ei ole sattunut, niin omavastuuetukin pienentää omavastuuta, omavastuuetua kertyy 30€ per vahingoton vuosi keskittäjäasiakkaille.

    Terv.
    Orginaali
     
  10. blowi

    blowi Guest Guest

    Liittynyt:
    12.08.2004
    Viestejä:
    188
    Saadut tykkäykset:
    0
    Päivitystä tapahtumiin.....

    Olisi lopultakin telkkari korjattuna. Meni hieman pitkään kun edellinen osien maahantuoja meni konkurssiin ja uudella meni oma aikansa saada varastonsa kuntoon. On tullu tehtyä laajamittaista taloremonttia, joten en ole kyllä pahemmin halunnutkaan telkkaria pyörimään jalkoihin kun muutenkin on talo ollut kuin pommituksen jäljiltä.

    Noin pari viikkoa sitten huoltofirma ilmoitti, että nyt voisi tulla hakemaan töllötintä (huollon hinta 385eur). Siitä oli hajonnut jokin näytönohjaimen virkaa toimittava osa.

    Soitin asiasta heti seuraavaksi Marekille ja hän sanoi soittavansa huoltofirmalle ja sopivansa asian. Todellisuudessa siitä kun Marek sanoi ottavansa yhteyttä huoltofirmaan ja lopulta teki sen, meni noin kaksi viikkoa.
    Lopputulos oli, että Marek käski minun sanoa huoltofirmalle, että lähettävät laskun Panasonikille.
    Kun soitin huoltofirmaan selvisi, että Marek oli puhunut hei kanssaan ihan jotain muuta, mutta en jaksanut selvittää mitä - koska asia ei siitä mihinkään kuitenkaan muuttuisi.
    Huoltofirma ei kuitenkaan laitteesta luovu ennen kuin heille antaa rahaa eikä heillä ole tapana laskutella ilman lupaa (varsinkaan jos minä sanon, että Mareksi käski heitä laittamaan laskun Panasonikille).
    Päätin lopuksi soittaa suoraan Panasonikin huoltopäällikölle.

    Panasonikin huoltopäällikkö oli ihmeissään Marekin toimintatavasta ja lupasi selvittää asian. Laitoin hänelle meilillä tietoa mistä on kysymys ja hän lupasi palata astialle kun siihen paistaa valoa.

    Tässä menee vielä taloremontin kanssa pari viikkoa ja jos en siihen mennessä saa "hakea" telkkaria huoltofirmalta olen valmis viemään asian niin pitkälle kuin on tarvis.
    Se on ainakin saletti, että minä en maksa senttiäkään :p


    *****
    Ihan mielenkiinnon vuoksi juttelin vielä tuosta vakuutuksesta vakuutusyhtiön kanssa. Jos olisin pistänyt telkkarin vakuutukseen niin kotivakuutukmaksu olisi noussut, joten senkin puolesta vakuutusvaihtoehdossa ei olisi ollut mitään järkeä - sama kuin ostaisi osamaksulla uuden telkkarin :confused:
    Se miksi he eivät alunperin huolineet telkkaria vakuutukseen ei minua kiinnostanut joten siitä en muistanut kysyä mitään.
     
  11. blowi

    blowi Guest Guest

    Liittynyt:
    12.08.2004
    Viestejä:
    188
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hieman takautuvaa päivitystä tilanteeseen:

    Olisikohan ollut tuossa Helmikuun kieppeillä kun Marek yllättäen oli maksanut huotolaskun ja huoltofirma sanoi, että voin käydä hakemassa töllöttimeni :eek:
    Olin aiemmin kuluttajaoikeusneuvojan kautta vaatinut kaupan purkua, johon tosin Marek ei vastannut mitään.
    Eli en hakenut töllöä enkä hae.
    Se ehti makoilla siellä huollossa puoli vuotta korjattuna ja jouduimme ostamaan uuden tilalle, toista ei tarvita.

    Koska kaupanpurkuvaatimuksiin ei vastattu mitään niin kuluttajaoikeusneuvoja suositteli laittamaan asian eteenpäin kuluttajariitalautakuntaan.
    Jos ne ei saa mitään edistystä asiaan (eli kaupan purkua ei edelleenkään tapahdu) niin sitten raastuvassa nähdään.
     
  12. jake987

    jake987 Vakiokasvo

    Liittynyt:
    01.09.2003
    Viestejä:
    543
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuinka pitkä? Itselläni ilmestyi syksyllä -07 Expertistä ostettuun Panasonicin plasmaan (37PX70) pikselin levyinen pystyviiva ja tässä pohdin, kannattaako myyjäliikkeeseen mennä vaatimaan huoltoa/vaihtoa? Tai edes jonkinnäköistä hyvitystä esim. uuteen vaihdettaessa.
     
  13. Poy

    Poy Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2004
    Viestejä:
    69
    Saadut tykkäykset:
    0
    Voiko olla että plasman suurempi lämpö on hajoittanut noita telkkareita? Mitenkä teillä on hoitunut tuuletus ja miten olette sijoittaneet telkkarin?
     
  14. heiskate

    heiskate Guest Guest

    Liittynyt:
    18.10.2006
    Viestejä:
    118
    Saadut tykkäykset:
    0
    Porukoilla tuntuu tosiaan menevän käsitteet aina välillä sekaisin. Selvennetäänpä vähän, kun on noita kuluttajaneuvojankin hommia tullut jonkin aikaa aikoinaan tehtyä.

    Eli takuu ja kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu ovat sellaisia käsitteitä, joita ei kannata sotkea ollenkaan keskenään. Harva tajuaa esim. että myyjän ei ole edes pakko millekään myymälleen laitteelle takuuta antaa. Se on vain vapaaehtoinen ns. ylimääräinen suoja, jota pääasiassa markkinointisyistä on alettu käyttää.

    Silloin jos takuu kuitenkin annetaan, on sen tuotava jotain merkittävää lisäturvaa tuon kuluttajansuojalain mukaisen virhevastuun päälle. Takuitahan on sitten erilaisia ja eripituisia...

    Kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu taas suojaa kuluttajaa aina ilman mitään takuitakin vähintään kuusi kuukautta. Mikäli laite rikkoutuu ennen kuuden kk:n ikää laitteessa katsotaan olleen virheen jo myyntihetkellä ja myyjä on velvollinen joko korjaamaan tai vaihtamaan sen ja viimeisimmäksi puhutaan kaupan purusta, mikäli noita em. ei kohtuudella pystytä jostain syystä tekemään.

    Tämän jälkeenkin, mikäli laite rikkoutuu merkittävästi ennen sen oletettua kestoikää, on myyjä ensisijaisesti vastuussa virheestä eikä voi esim. ohjata kuluttajaa jonkin toisen tahon pakeille. Muistakaa myyjä on AINA ensisijainen kohde, jolle virheestä valitetaan. Mikään ei kuitenkaan estä kuluttajaa ottamaan yhteyttä esim. maahantuojaan tms.

    Sitten mennäänkin tulkinta-asioihin, kun aletaan puhua esim. kolme vuotta vanhaan televisioon tulleesta viasta. Mikäli virhe on merkittävän suuri, tulisi myyjän vieläkin vähintäänkin osallistua korjauskustannuksiin. Kuitenkin kuluttajan ns. omavastuu kasvaa koko ajan, mitä vanhemmasta tuotteesta on kyse. Vikoja voi alkaa ilmaantua... Kaikki vaikuttaa tietysti kaikkeen millainen vika, mikä aiheuttanut, paljonko tuote maksanut jne. Esim. selkeästi kalliimman tuotteen oletetaan olevan myös kestoltaan parempi.

    Riitatapauksissa yhteys kuluttajaneuvojaan, ei kuluttaja-asiamieheen. Kuluttajaneuvojat toimivat nykyään maistraateissa ratkomassa ongelmia. Kuluttaja-asiamiehiä ei taas Suomessa ole olemassakaan kuin yksi, joka ei käsittele mitään yksittäisiä kuluttajien riitatapauksia.
     
  15. static

    static Vakiokasvo Tukijoukot

    Liittynyt:
    30.07.2002
    Viestejä:
    774
    Saadut tykkäykset:
    1
    Morjes!

    Olin tekemässä aiheelle jo omaa ketjua, mutta tämähän sopii tämän keskustelun jatkoksi mainiosti.

    Äskettäin laitoin 42PV60 Plasmani päälle ja kuva näyttää tältä:

    [​IMG]

    Eli vasen reuna kuvasta on ok, mutta oikealla on ensin valkoinen raita, sitten musta raita ja reunassa sininen valo joka värisee.

    Onkohan mitään ideoita mitä:
    a) on oikein tapahtunut?
    b) mitä sen korjaus voisi maksaa?
     
  16. Kassu62

    Kassu62 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    23.01.2008
    Viestejä:
    147
    Saadut tykkäykset:
    1
    Minulla on 100% sama tapaus. En silti usko että liikkeeltä voi tässä vaiheessa vaatia yhtikäs mitään.

    Viiva ilmestyi ensimmäisen kerran kevällä, mutta hävisi onneksi melko nopeasti itsestään. Nyt eilen ruudulle ilmestyi uusi pystyviiva aivan eri kohtaan ruutua ja noin tuntia myöhemmin viivan lähituntumaan ilmestyi kaveri.

    Lieneekö kontaktihäiriö (= korjattavissa huollossa) vaiko jotakin vakavampaa?
     
  17. FuLL

    FuLL Guest Guest

    Liittynyt:
    26.04.2005
    Viestejä:
    459
    Saadut tykkäykset:
    0
    Korjailen töllöjä huvikseni aina kun niitä on tarjolla ja nykyäänhän niitä tulee aika paljon vastaan juuri syistä ei kotivakuutusta tai ei tietoa takuu/kuluttajasuoja asioista.

    Itse ostin vajaa 3vuotta sitten Mirai 42" töllön jossa oli siihen aikaan paras takuu eli 3vuotta. Hinnan lisäksi ainoa syy oli vain ja ainoastaan takuun pituus. kaikki sampat, sonyt sun muut paskasonikit sai samantien jäädä unholaan lyhyiden takuiden takia.

    Kome vuotta myöhemmin toosasta on hajonnut oman hölmöilyn takia HDMI2 liitin mutta ei muuta. Ikinä en tule telkkua takuuseen laittamaan vaan ajattelin järkevästi ja hommasin pari viallista samanlaista. toinen on nyt käytössä makkarissa ja toinen varaosina varastossa. hintaahan näille kertyi huimat 80euroa. Tekniikka on tarpeeksi helppo purkaa ja huollettavuus aivan ykkösluokkaa kotisepälle joten eipä ole tarvetta vaihtaa tosaa vielä moniin vuosiin.

    Kaverit kun ostelee töllöjä niin aina ovat vinkkejä kysymässä mikä kannattaa ostaa.. eikös sony ja samppa olekin aika hyviä merkkejä. sanon suoraan että ne on kaikki samaa paskaa nykypäivänä. Osta TV jossa on mahdollisimman pitkä takuu ja jos mahdollista osta esim immu lisäturva gigantista tms muusta vastaavasta liikkeestä niin et tule katumaan koska TV hajoaa 3-4vuoden sisään varmasti ja immu korvaa myös omat hölmöilyt.

    Kotivakuutus on toki hyvä juttu mutta minun mielipiteeni on se että vakuutusyhtiötä ei voi syyttää paskan myymisestä ihmisille. Meidän vakuutusmaksut nousee vain ja ainostaan siitä syystä kun nykypäivänä heitellään kännyköitä pitkinpoikin, heitellään rojua TV paneeleihin ja vielä kaupanpäälle nämä jotka pistää TV:n hajoamiasen kotivakuutuksen piikkiin. Ei näin! :OI

    Toki jos ihminen olisi fiksu ja kuuntelisi meikäläisen puheita sanoisin vielä että ennenkuin takuu tai lisäturvatakuu loppuu vaihda/vaihdata TV:n virtalähteeseen kunnon kondensaattorit. Näin vältyt rahanmenolta koska TV:seen tulee heti lisää käyttöikää ja voit laittaa vaikkapa vanhan telkkarin ehjänämyyntiin jolloin saat taas uutta varten kivasti pesämunaa.

    Toivottavasti joku ymmärsi yskän :naminami:
     
  18. O-TT-O

    O-TT-O Guest Guest

    Liittynyt:
    27.05.2007
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sama täällä. 13.6.2007 ostettu 37PX70 on näyttänyt pystyviivaa jo vuodenpäivät. Mielenkiintoista... Onkohan meitä enemmänkin ketkä kärsivät pystyviivasta? Minulla on myös toinen pystyviiva kummitellut jossain vaiheessa, mutta ei koskaan tullut kunnolla näkyviin. Pitäisikö tästä koittaa Panasonicilta kysellä hyvitysten perään... :hitme: Myyjäliike minulla oli Turun Musta Pörssi Jätti mitä ei taida enää olla olemassakaan...?

    Nyt Pansu on siirtymässä makuuhuoneen telkkariksi sillä olohuoneeseen lähtee tilaukseen näillä näppäimillä LG 50PV250N.
     
  19. Kipee

    Kipee Guest Guest

    Liittynyt:
    20.11.2007
    Viestejä:
    246
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itsellä kanssa pana 37" plasma, mallia en nyt muista tähän hätään, mutta kuulostaa tutulta tuo px70.

    Ostin tuon joskus 2007 kesällä/syksyllä. About 1,5v päästä ilmeistyi kyseinen viiva paneeliin, mutta tämä meni huoltoon ja takuun piikkiin korjattiin. Vielä ei ainakaan ole uutta viivaa ilmestynyt kuvaan.