Tässäpä tarina onnistuneesta LCD projektorin konvergenssin säädöstä, josko tästä olisi vaikka apua muillekin. Google löytää paljon keskusteluja tästä aiheesta, mutta niissä yhdessäkään ei ole esitetty mitään toimivaa ratkaisua, on vaan todettu että "ei voi säätää" tai että "on liian vaikea säätää" tai että "tarvitaan erikoistyökaluja". En kuitenkaan uskonut edellisiä, vaan lähdin tutkimaan asiaa itse. Lopullinen säätötoimenpide hoitui purkamisineen ja kasaamisineen noin tunnissa, joten tämä ei ole edes mikään iso operaatio tehdä. Ainoa työhön vaadittava "erikoistyökalu" on stereomikroskooppi, jollaisen voi ostaa omakseen halvimmillaan parilla satasella. Se on halvempi, kuin Panasonicin virallinen huoltosarja optiikan säätelyyn. Stereomikroskoopille löytyy varmasti paljon muutakin käyttöä pienessä näpräämisessä. Itselläni se on pakollinen työn puolesta. Mikroskoopin lisäksi tarvitaan säätötyökalu, jonka voi näprätä vaikka pellin palasesta rautasahalla varsin helposti. Tässä kokeilumielisessä säätöprojektissa oli potilaana vanha AE500, jossa vihreä paneeli on noin 3000 tunnin käytön tuloksena liikkunut pois paikoiltaan sivusuunnassa. Ilmiö häiritsi eniten mm. teksteissä. Lähdin kokeilemaan tätä sillä asenteella että vanha mikä vanha, uusiksi menee kuitenkin lähiaikoina. Eli katsotaan mitä tuleman pitää ja jos menee huonommaksi niin hommaa sitten huutokaupasta varaosakoneen tai heittää vaikka vesilintua.. Huoltomanuaalin tietojen mukaan konvergenssia ei voi säätää lainkaan. Laitteen purkaminen selittää miksi ei; paneelit on kiinnitetty kehikoihin, jotka on edelleen liimattu LCD asetelmaan sellaisten liimaklönttien avulla. Eli mitään säätöruuveja ei tosiaankaan ole. Lisäksi ongelmana ainakin AE500:ssa on piirilevy, joka peittää koko optisen järjestelmän alleen. Mitään optisia osia ei voi säätää ilman huoltosarjaa, joka käsittää tarvittavat jatkokaapelit piirilevyn saamiseksi pois tieltä. Tämä huoltosarja maksaa enemmän kuin käytetty AE500, joten ei kannata edes harkita... Potilaana olleessa yksilössä tuo konvergenssivirhe näkyi kuitenkin myös kuvan laidoilla, kun huoltovalikosta laittoi "full open" tilan päälle eli kaikki paneelit auki. Tutkimalla kuvan laitoja näkyi toisessa laidassa vihreä pystyraita ja toisessa violetti. Tästä, sekä mm. ristikkotestikuvaa käyttäen sai tutkittua, mikä paneeleista on vinossa (vihreä). Koska tilanne oli tällainen, päättelin ettei konvergenssin säätöön tarvittaisi välttämättä testikuvia lainkaan, koska ilmiö on nähtävillä paneeleiden laidastakin. Niinpä säätötoimenpide voisi olla mahdollista suorittaa optisen järjestelmän ollessa irrallaan. Tarvittavat purkutoimet: - Kansi pois - Lamppu pois - Elektroniikkakortilta kaikki liittimet irti - Takapaneeli irti - Elektroniikkakortti irti - S.P.C board irti (optiikan päällä oleva kortti) - Lampun ylilämpösuoja irti Tämän jälkeen optinen järjestelmä on poistettavissa linsseineen ja se lähtee siististi yhtenä kappaleena, ilman että tarvitsee pelätä minkään säätöjen sekaantumista. Seuraavana poistetaan linssiyksikkö avaamalla 4 kiinnitysruuvia linssiyksikön muovisen kaulan kohdalta. Nyt on mahdollista nähdä prisman kautta kaikki 3 LCD paneelia "päällekkäin" samaan tapaan kun kuvakin muodostuu kankaalle. Seuraavana asetetaan optinen järjestelmä pöydälle selälleen siten, että linssiä kohti ollut "ikkuna" tulee ylöspäin. Tärkeää on saada linssin "lähtöikkuna" mahdollisimman tarkasti vaakatasoon. Tämän jälkeen syötetään taskulampulla tai peilin avulla valoa optiseen järjestelmään sieltä päästä, missä projektorin lamppukin on. Nyt linssin aukossa pitäisi näkyä saman näköinen valkoinen "kuva" kun kankaallakin näkyy huoltovalikon "full open" testitilassa. Sitten tutkimaan konvergenssia... pöytämallin stereomikroskooppi tuodaan optisen asetelman linssiportin ylle ja katsotaan sillä linssiportista sisään. Tarkentamalla prisman "läpi" saa mikroskooppiin tarkan kuvan LCD näyttöjen pinnasta. Tässä kuvassa erottuu jopa pikselit, joita ei kankaalla näe smoothscreenin takia. Seuraamalla kuvan laitoja mikroskoopilla näkee, mihin suuntaan paneelia pitäisi siirtää. Varsinainen siirto on mahdollista ainakin AE500:ssa, huolimatta siitä että paneelit on liimattu. Liimaukset ovat hyvin ohuiden metalliikannakkeiden varassa ja näitä metallisia kannakkeita voi taivuttaa: Kukin paneeli on neljän kuvan mukaisen kannakkeen varassa. Koska konvergenssivirheet ovat yleensä pieniä (2-3 pikseliä) on siirtotarvekin hyvin pieni, noin 0.01...0.03 millimetriä. Näin pieni siirtymä pitäisi olla mahdollista, ilman että liimaukset rikkoontuvat siitä. Siirtoa ei kuitenkaan kannata tehdä työntämällä LCD paneelia väkisin, vaan nimenomaan taivuttamalla tuota ohutta metallikannaketta. Tarkkana pitää myös olla, ettei paina paneelia "ulos tai sisäänpäin" prismasta katsoen, jottei ko. värin tarkennus menisi sekaisin tai liimaus murtuisi. Itse näpräsin säätöä varten tällaisen pikatyökalun. Tällaisen viilaa metallinpalasesta viidessä minuutissa: Työkalussa olevan loven avulla saa hyvän otteen kannakkeista ja niitä voi väännellä ilman, että paneeliin kohdistuu voimia fokussuunnassa. Varsinainen säätö onnistui parissa minuutissa, tutkien edistymistä stereomikroskoopilla. Samalla kun projektori on valmiiksi atomeiksi purettuna, kannattaa puhdistaa pölyt paineilmapullon kanssa joka puolelta. Lopuksi vaan kasaan ja katsomaan. Ja kas - pitkään vaivannut konvergenssiongelma oli poissa... Joten... joka uskaltaa, niin tässä on tarina yhdestä onnistuneesta säädöstä. En tosiaan yllytä ketään tähän, jokainen tekee toki omalla vastuullaan ja ymmärtää, ettei tällaiseen pidä ryhtyä ellei ole absoluuttisen varma taidoistaan. Projektissa on iso vaara särkeä koko projektori, jos paneeli irtoaakin kokonaan. Korostan edelleen että itse lähdin kokeilemaan sillä mielellä, ettei ole iso vahinko jos vaikka särkyykin... vanha laite. Lisäksi on paikallaan muistuttaa, että koko operaatio suoritettiin ESD-suojatussa tilassa ESD-pöydällä. Normaali olohuone ei varsinkaan ole tällainen, joten projektorin elektroniikan purkaminen irralleen on aina iso riski jos ESD suojauksesta ei huolehdita asianmukaisesti.
Hieno postaus! Olisiko vielä kuvaa noista "jaloista" ennen ja jälkeen toimenpiteen? Tai jopa kuvaa, josta tajuaisi, miten ja mihin suuntaan noita oikein väännetään?
Ei niissä tapahdu niin isoa muutosta, että se näkyisi valokuvassa. Sen 2..3 pikseliä mitä se oli tässä yksilössä pielessä siirto merkitsee jotain 0,0x millin siirtoa. Se, mihin suuntaan väännetään riippuu vääristymästä itsestään ts. minne suuntaan se on pielessä. En tiedä miten nämä yleisesti ikääntyy, ehkä se voi olla pielessä mihin suuntaan tahansa ja mikä väri tahansa - tai pahimmillaan jopa kaksi väriä vaatii säätöä, ennen kuin kaikki on taas päällekkäin. Sen vaan pikaisella googlettamisella opin että ilmiö taitaa olla tosi yleinen kun sitä niin moni valitti. Siksi ajattelin postata tämän idean, josko tästä olisi vaikka apua jollekin (mutta toisaalta toivon, ettei nyt kukaan särje projektoriaan yrittäessään tätä). Uusissa projektoreissa tämän voi kuulemma säätää softalla. AE500:ssakin on emolevyllä sarjaportti, mutta huoltomanuskasta päätellen senkään kautta ei taida tätä päästä juuri tätä säätämään. Sarjaporttiin pääsisi käsiksi simppelillä tasomuuntimella, joka meillä elektroniikkamiehillä löytyy jokaiselta ennestään, mutta sitä säätösoftaa ei taida saada mistään. Pahoittelut pintapuoleisesta ohjeistuksesta, jos olisi enemmän aikaa niin voisin toki tehdä paremmankin ohjeen tai webbisivun tästä aiheesta ja laittaa enemmän kuvia. Ekassa kuvassa on ympyröitynä yksi vihreän paneelin kannakkeista. Taivutussuunta on merkitty kaksisuuntaisella nuolella. Sen suuntaisesti kääntelemällä liikkuu paneeli sivusuunnassa. Se, kumpaan suuntaan käännetään riippuu sitten itse virheestä... Kaikkia neljää kannaketta täytyy vääntää samaan suuntaan. Ympyrän sisällä näkyy myös se liimatippa, millä paneeli on kiinnitetty tuohon kannakkeeseen. Oleellista on yrittää olla särkemättä sitä. Liima tuntuu kovalta aineelta, en osaa sanoa murtuuko se kovinkin herkästi. Toisaalta jos murtuu, niin silloin homma kannattaa ehkä keskeyttää ja paikata murtunut liimaus jollakin liimalla, ennen kuin jatkaa muita kannakkeita - tällöin paneeli tuskin pääsee liikahtamaan pois paikoiltaan. Tärkeää on varmasti kohdistaa vääntö ainoastaan kannakkeeseen. Siksi nysväsin sen rakotyökalun, jolla siihen voi tarttua ilman että vääntö kohdistuu siihen paneelin kehykseen. Ehkäpä tämän idean pohjalta syntyy lisää ohjeistusta aiheesta ja joku jolla on aikaa pystyisi tekemään seikkaperäisemmän ohjeen. Itse halusin vain tuoda ilmi tällaisen "hieman erilaisen" lähestymistavan konvergenssin säätöön. Homma on mikroskoopin alla ehkä helpompi kuin miltä se näyttää tai kuulostaa. Siksi mikroskooppi on minullakin välttämätön koska työskentelen paljon SMD ladottujen prototyyppien kanssa ja nykyään komponentit ovat oikeasti pieniä. Mielestäni parasta tässä "keksinnössä" on se, että pääsee näkemään reaaliajassa paneelin siirtymistä samalla, kun sitä yrittää siirtää. Siten myös suunta, jonne sitä pitää kääntää selviää kun saa optisen asetelman mikroskoopin alle. Mielestäni suoraan kankaalta säätäminen olisi paljon vaikeampaa, koska projektorin ollessa kasassa ei pääse lainkaan käsiksi ainakaan alapuolella oleviin kannakkeisiin - ei edes sen Panasonicin huoltosarjan kanssa. Ennen säätöä kannattaa kuitenkin tarkistaa kankaalta "full open" testillä, että se konvergenssivirhe todella näkyy sieltä kuvan laidalta ja on saman suuruinen kuin ristikkotestikuvassakin. Ja mikroskoopin alla pitää tilanne näyttää alussa myös vastaavalta, kuin kankaalla. Projektorithan saattaa olla erilaisia, jos jossain mallissa olisi paneeleiden ympärillä jokin musta rajaus niin se voi estää tämän tyyppisen säädön kokonaan. Säätö muuten paransi kuvaa todella paljon! Oikeastaan tässä ei olekaan niin kauhean kiire projektorin vaihtoon, taidan jäädä odottelemaan 3D malleja ja päivittää sitten saman tien kunnolla. Itse kun ei jouda paljoa leffoja edes katsomaan, lähinnä mukulat käyttävät kotiteatteria meillä. Eka lamppukin vielä menossa ja laite nyt yli 6 vuotta vanha!
Eipä tullut otettua sellaisia ennen/jälkeen toimenpiteen kuvia valkokankaalta. Mutta ensi kerralla sitten..