Tarvitsen suunnittelu apua että saisin hyvältä kuulostavan ja toimivan kokonaisuuden. Leffojen, musiikin ja pelien tulisi kaikkien toimia hyvin. Ja haluaisin laittaa reippaasti volyymiä ilman elementtien pohjaamisen pelkoa! Vai liekkö sitä pelkoa jäljelle jäävillä hattivateilla? Suunnittelen tekeväni refleksi kotelot kahdelle olemassa olevalle Exodus Audio Maelstrom 21", ja kahdelle tulevalle Ascendant Audio Havoc 18". Omat kotelot jokaiselle. 21" ajattelin 300L refleksin joka olisi 18-20hz, 18" taas suunnittelin olevan 200L ja tuunattu korkeammalle 30-33hz luokkaan. Kotelot ajattelin tehdä 22mm mdf. Koteloihin tulisi refleksitunneli. 21" tulisivat pystyyn valkokankaan sivuille, 18" kyljelleen sen alle. Vahvistimina minulla on 2 x the t.amp TA2400 MK-X. 21" kotelo olisi 62cm x 80cm x (mikä on tarpeen). 18" kotelo olisi 55cm x 80 cm x (mikä on tarpeen). Ovatko kotelojen koot ja taajuudet ok? Minkä kokoinen portin tulisi olla 21",18"? 21" portti: 57,6 leveä x ? korkea x ? pitkä. 18" portti: 50,6 leveä x ? korkea x ? pitkä. Tarvitseisi myös katkaista matalimmat taajuudet ettei pohjaa blu-ray:llä, laitesuosituksia? Vai onko sitten edes tarpeen, tällä hetkellä kyllä on! Mallu https://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php/77977-Exodus-Audio-Maelstrom-X-21-quot Havoc http://www.bladeice.com/index.php/products/ascendant-audio/havoc-series Tamppi http://www.thomann.de/fi/t-amp_ta2400.htm
Kahden täysin erilaisen subbarin sovittaminen samaan settiin päällekäisille toistokaistoille on melkoista ongelmien hakemista. Valitse jommat kummat, tarvittaessa vaikka metsästä siihen kankaan alle kolmas mallu, mutta älä ala sotkea erilaisia sekaisin. Luvassa on muuten tappelua vaihekäyttäytymisen jne kanssa. Mitä hyötyä uskoit tavoittalevasi tällaisella systeemillä? Vai oliko tarkoitus toistaa malluilla vain tuo alle 30hz alue ja sitten havoceilla 30hz alkaen pääkaiuttimien jakoon saakka? Muutenham tuossa ei ole mitään tolkkua, ja noilla jaoillakin aika vähän.
Jos taasen tässä haetaan repivää ja rinnassa tuntuvaa potkua, niin sitten kannattaa keski- ja yläbassoille hommata pro-luokan elementit. Nämä on siihen hommaan tarkoitettu. Mallut voi sitten hoitaa sen alimman bassoalueen. Tämmöinen monen subbarin setuppi vaatii ehtottomasta kaverikseen digitaalisen kaiutinprosessorin (esim. Behringer ultradrive pro). Tällä bassoalueen voi tarkasti jakaa kaistoihin ja vaiheet saa tarkasti kohdalleen. Mittamikrofonin ja mittaussoftan siis vaatii vielä ylläolevien lisäksi.
Olisiko mahdollista sitten saavuttaa siedettävä yhtenäisyys jos kaikki olisivat esim 20hz tuningilla? Kyllä minä alun perin ajattelin että mallut hoitaisivat ne alemmat ja havocit antaisivat hieman korkeammilla extraa, mutta taisin olla väärässä.
Ihan perus kotiteatteri bassoa tässä haen, ajattelin vain lisätä nämä havocit mallujen lisäksi ja testailla.
Ei sotketa erilaisia elementtejä, vain toiset käyttöön ja toiset myyntiin. Vaikka virittäisit samalle taajuudelle, on käyttäytyminen erit aajuuksilla aivan erilainen.Ja kotelomateriaaliksi jotain muuta kuin MDF:n pehmohöttöä, vaikka 22mm lattialastulevyä...
Entäs jos minä tekisin niin että kaikki olisivat samalla tai läheisellä taajuudella. ymmärrän kyllä mitä tarkoitatte mutta tuntuu vain että ei se nyt niin pahalta kuulostaisi. Muita mielipiteitä?
Tässä halutaan sanoa vain sitä, että ei ole mitään järkeä laittaa kaksia erilaisia elementtejä toistamaan päällekkäisiä taajuuksia. Viritystaajuudella ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä, jos kaikille subbareille on jakosuotimesta säädetty sama jakotaajuus, jolloin nämä kuitenkin toistavat päällekkäistä kaistaa. Vaihe-eroilla menetetään kokonaisuudessaan äänenpainetta, kun erilaiset elementit/kotelot kumoavat toisiansa, eli äänenpaine saattaa olla jopa pienempi kuin pelkillä malluilla. Jos kuitenkin haluaa tehdä monitiesysteemin bassopäähän, onnistuu se kuten ylempänä jo mainitsin. Digitaalinen prosessori alkaa muutenkin olemaan nykyään jokaisen bassosäätäjän vakiotyökalu.
No jos se lopputulos ei minua miellytä käytän pelkkiä malluja leffoilla ja havocceja musiikilla. Haluan kumminkin noille kotelot nyt tehdä mutta en oikein hallitse refleksi kotelon suunnittelua. Ajatelkaa sitten näitä vaikka eri projekteina jos auttaa auttamaan. Minkä kokoisen portin minä mallulle teen että saan 18-20 hz tuningin 300L boxissa? Vai onko taajuus ok? Ja entäs havocille 200L boxissa 30hz?
Pienihän tuo vähän on. Sopiva LLT-kotelo mallulle olisi jenkkien mukaan noin 570 litraa ja viritys 14hz. LLT kotelon ideana on niin matala viritys, ettei erillistä subsonicia tarvita lainkaan. E: Usko huviksesi, havoccien ja mallujen sotkeminen samalle taajuusalueelle ei vain ole hyvä idea. Perustelut tälle on jo esitetty.
Kyllähän se käy, jos sisätukia laittaa riittävästi, 15-20 sentin välein. MDF on sellaista tasaista höttöä, lattialastulevy paljon jäykempää pintakerrostensa ansiosta.
Koteloista en oikein voi isompia tehdä. Eli 300L per mallu ja 200L per havoc. Ja omaan yksityiseen testailuun ja harrasteluun tulossa, jos eivät kuulosta hyviltä yhdessä en käytä yhdessä. Mutta tuossa kotelon tuningissa tarvitsen apua! Jos joku minua viisaampi viitsisi valaista minkä kokoiset ja pituiset porttien tulisi olla nuilla kotelo kokoilla. Ja muuta infoa toki. Voin tuota viritys taajuuttakin vaihtaa, en vain haluaisi liian matalaksi malluille kun tuntuu että jos ne hajoavat en mahda saada niitä missään korjattua...
Oletko edes yrittänyt simuloida niitä ja verrata, kuinka eriävät ryhmäviiveet niillä on? Se kertoo kannattaako edes harkita moista älyttömyyttä. Lopputulos on helposti se, että passoa tulee molemmista yhtäaikaa vähemmän kuin pelkästään toisella.
En ole yrittänyt verrata keskenään. Ei ole ohjelmia eikä taitoja. Mutta haluaisin saada edes tuon mallun boksin aluksi suunniteltua. Infoa portin koosta 300L,400L? Tuning apua?
Vaikka tuollaisen mörkösubbarin virittää 33Hz:iin niin se (ah, niin ihana) 20Hz tulee useimmissa huoneissa samalla tasolla kuin ylemmät taajuudet. Tämä siis kuuntelupaikka- ja huoneenkokoriippuvainen asia kuitenkin...