Tälläkin foorumilla kovin suosittu (+40sivua ketju) aikanaan Harman Kardon AVR255 vahvistin löytyy hyllystä ja on toiminut moitteettomasti tähän asti. 5.1 systeemiä ajellaan, leffakäyttö 95%. Vähän kyllä kutkuttaisi uudempi vahvistin. Suurin juttu olisi tuo Audussey MultEQ XT32 huonekorjaus, joka siistisi subinkin toistoa. Mutta onko sen arvoinen? Toki saisi kokonaisuudessaan paremmankin vahvistimen, mutta toisaalta HK:n lämmin saundi miellyttää ja testien mukaan tästä löytyy oikeasti paljon potkua wattien muodossa. Minkälaisia kokemuksia vanhasta vahvistimesta uuteen vaihdettaessa on tullut tuon huonekorjaus systeemin myötä? Muuttuuko äänenlaatu selvästi parempaan? Tuo HK:n huonekorjaus systeemi ei ole hyvä, yleensä testitkin on ajettu ilman sitä kun on surkea. Toisaalta jengi ostaa paljon Yamahan vahvistimia ja tuo YPAO ei ilmeisesti ole lähellekkään yhtä hyvä (vs. XT32), varsinkin subbarin osalta. Anthem olisi paras ARC:n myötä, mutta kuka ostaa enää vanhaa mallia. Uusista ei vielä tietoa.. Rahallisesti pystyisi ~tonnin pistämään vahvistimeen suht helposti, mutta onko aivan turhaa maksaa ylimääräisistä ominaisuuksista ja huonekorjaus systeemistä? Tietenkin 4K, DTS-X, Atmos jne. hyviä tulevaisuuden varalle. Ja uuden viehätys. Ensisijaisesti siis kiinnostaa miten tuo huonekorjaus systeemi muuttaa ääntä. Ainahan on mahdollisuus ostaa Antimode subbarille ja säästää helvetisti rahaa. Kaiuttimet myös aika perus hifiä, mutta muutamilta hifisteiltä olen saanut lukea, että myös halvemmista kaiuttimista saisi hieman parempaa ääntä irti kalliimmalla avr:llä. Subbari myös päivitys listalla. 2011 rakennettu kerrostalon 1.kerros, huone about 20m2 josta aukeaa eteiseen. Paksuhkoa verhoa koko kämpän leveydeltä, paksua mattoa, futonia, sohvaa,pöytää jne. Monitor Audio Bronze BX & Bronze 2015 sarjaa kaiuttimet BK Gemini 2 Uusi vahvistin + uusi subi? Tai uusi subi + Antimode ja sitten kun aika jättää vahvstimesta niin.. Sanottakoon nyt vielä, että vertailin MA Silveriin kaiuttimia, mutta 600€ vs 1500€ ei ainakaan leffakäytössä ollut mitään järkeä maksaa (BX5 vs Silver 6). Eli uusia kaiuttimia turha ehdottaa. Nämä toimii todella hyvin leffoilla.
1. Huonekorjain on eniten vahvistimen äänenlaatuun vaikuttava yksittäinen tekijä. XT32 on hyvä tai jopa loistava, mutta sen korjauskaistaa ei ilmeisesti vieläkään saa rajattua bassoille, vaan haluaa väenväkisin sekaantua keskialueeseen ja diskantin tasoon. YPAO:n kanssa ongelma on se, että vaikka siitä mitä ilmeisimmin on eri inkarnaatioita, mistään ei selviä, mikä versio missäkin koneessa on. 2. Tuo Gemini 2 on suoraan sanottuna täysin turha. 3. Antimode on bassot oikeasti korjaavan huonekorjaimen kanssa tarpeeton. Aina voi odottaa, tai sitten ostaa "vanhentuneen" vahvistimen nyt. 4K-soittimissa tulee kuitenkin olemaan kaksi HDMI-lähtöä, ja jos ei ole mahdollisuutta ruuvailla kaiuttimia kattoon...
Päivitin joskus Bx2 5kpl setin rs6 settiin ja sanoisinko että "ei mitään järkeä" leffakäytössä. Muusikilla noi rs6 on paremmat. Onko tuo huonekorjaus aina 100% parempi? Itse en tuosta pidä ja en omaan settiini sitä halunnut missään muodossa. Myöskään noille dts-x ja atmos en antaisi mitään arvoa, jos et ole tuollaista 13-kanavaista kotiteatteria rakentamassa.
Kuten ajattelinkin, huonekorjain jakaa mielipiteitä. Pitäisi päästä itse testaamaan onko aivan turha. Rahaa saa iskeä pöytään aika reippaasti (XT32). Vanhoja malleja saisi halvalla, mutta niistä puuttuu ne pari juttua 4K:hon liittyen. Sen suhteen ei ole kyllä kiire. 4K tykit maksaa vielä liikaa, isoa töllöä en enää osta. Isoin virhe ikinä. DTS-X tulee loppuvuodesta, Atmos leffoja ihan muutama. Saahan noita ajettua pienemmilläkin kaiutin seteillä kuin tuo 13. Gemini2 on ihan pätevä subbari pieneen tilaan. Ei se nyt kehutusta XLS200DF mallia kauheasti heikompi ole. Tietenkin jos on tottunut johonkin viisi kertaa kalliimpiin, niin kuin täällä tuntuu olevan yleensä tapana, niin.. Lähinnä vertailuna mulla nämä perus Audio Prot yms, siihen nähden jos rahaa on vaan tuo 350€, niin Mareksille Gemini kaupoille. Nykyinen kilpailutilanne on kyllä pe*seestä subbareiden osalta. Ei montaa varteenotettavaa vaihtoehtoa ole tuossa alle tonnin hintaluokassa. Ehkä turhaa lätkästä +tonni vahvistimeen nyt, sitten vituttaa jos ei tykkääkään siitä "korjatusta" äänestä. Vai oppiiko sen kanssa sitten olemaan.. Ehkä se hyvä subbari tekee kuitenkin kovimman muutoksen nykyisessä kokoonpanossa. HK:sta ei ole kuitenkaan mitään pahaa sanottavaa, monilla ollut ongelmia, mutta mulla futaa loistavasti. Subbaria ja Antimodea metsästämään.. Kiitoksia kommenteista.
Alle tonnillahan on pilvin pimein ihan päteviä vaihtoehtoja. SVS:llä, BK:lla ja Elacilla esimerkiksi kaikilla useampia vaihtoehtoja, siihen Klipsch, Velodyne, BW vaikka päälle. Ja käytetyt päälle niin valinnan vaikeushan tossa tulee Hyvä subbari+antimode varmaan se järkevin ja halvin vaihtoehto tässä tapauksessa.
http://ca.yamaha.com/en/products/au...x-v779_black_u/?mode=model#tab=product_lineup Jammullahan on tämä edullinen 4K-vaffi. Heti myytävänä ja hinta vain 750. http://www.amazon.de/Yamaha-RX-V779...qid=1435678678&sr=8-1&keywords=yamaha++RXV779
Käytettyjä ja demo kappaleita on tullut katseltua/kyseltyä päivittäin, mutta hiljaista on. Mitään kovin vanhaa en halua ostaa, muutamilla tiedossa olevia "vikoja". Elac, Klipsch, Velodyne, B&W ei testien ja kokemusten mukaan pärjää SVS/BK:lle leffakäytösssä. Ominaisuudet musiikilla ei kiinnosta niinkään. Meinaan tässä nyt about max. tonnin hintaluokkaa johon PB2000/Monolith+ mahtuu. Yammuista kannattaa yleensä ostaa Aventage sarjaa. A1050 (ESS:n DAC & DTS X). Tosin en näe kauheasti järkeä päivittää Yammuun kun ei tuo YPAO mikään ihmeellinen ole, Antimoden tarttisi sen kanssa. Marantz & Denon kiikarissa ennemminkin. Onkyossa myös kehno huonekorjain. Katsellaan nyt tilannetta vielä kun mallit saapuu kauppoihin kuukauden parin sisään. Kun päivittää vahvarin, niin kyllä sen haluaa sitten olevan selvästi parempi muutenkin kuin vanha. Aina sitä haluaa uutta, vaikka varsinaista tarvetta ei olisikaan. :hitme:
http://www.amazon.de/Klipsch-1060701-Reference-R-115SW-Schwarz/dp/B00OOSAELO/ Eiköhän esim. tuo leffakäytössä toimi varsin mallikkaasti verrattuna mono/pb2000. Tai sitten vaikka: http://www.rythmikaudio.com/FVX15.html Kustannusten kanssa menee kyllä hitusen tonnin yli. Onko Monossa tai PB2000:ssa joku vika siis miksei kelpaa?
Huonekorjauksesta, jos siitä ei pidä, syitä on suunnilleen kolme. 1. Huono korjain. Korjaus ei rajoitu bassopäähän/alakeskialueelle, vaan pistekorjaa myös yläpäätä. Toimiva ratkaisu, jos kuuntelee pää ruuvipenkissä. Tai muutoin spedeilevä korjain. 2. Tottumus huonoon ääneen. Jos oma maku on vahvasti kiinnittynyt 15db@45z boostaavaan bassovuoristorataan huonekorjaimella neutraloitu tahi edes neutraalimpi ääni voi olla "tylsä". Toiset tykkää autostereo-ubersubwoofer -bassosta kolmen sekunnin kaiulla. 3. Psykologinen ahdistus, kun toistoketjussa on digitaalinen korjaus. Toisille kaikki DSP on kauhistus. Samaan aikaan ääntä "säädetään" kaapeleilla, jalustoilla ja kuukivillä. Ääni on "huonompi", koska digi", vaikka objektiivinen todellisuus on muuta. Kukin harrastaa tavallaan. Sikäli, kun AntiMode on huonekorjain, niin jos sitä ei pelkää, niin ei ole syytä pelätä muutakaan hyvää korjausta.