Ymmärtääkseni kierrosluku pyörii nykyään korkeintaan jossain 12 000:ssa, koska suuremmille kierroksille ei bensan virtaus riitä (tai ainakaan suuremmilla kierroksilla ei saataisi enempää tehoa).
Mersut osuivat taas yhteen. Ihan hyvää kamppailua alkaa olemaan tiimikavereiden kesken (vaikkei näillä nykykuskeilla karismatasolla samaa kamppailua koskaan voi ollakaan kuin Senna-Prost). Tällä kertaa suomiselostus hyökkäsi Rosbergia vastaan heti. Se on muuten jännä miten näkemykset vaihtelee riippuen kuka kuski on missäkin asemassa, varmaan samoilla puusilmillä Salo mukaan lukien olisi ollut päin vastainen kanta, jos Bottas olisi ollut Rosbergin sijassa. Omasta mielestäni normaali kisatilanne ja Rosberg antaa vain samaa lääkettä Hamiltonille, joka on vuosien varrella ajattanut muita lukemattomia kertoja radan ulkopuolelle, suorastaan hengenvaarallisesti. Rosberg on selkeästi päättänyt laittaa kovan kovaa vastaan tänä vuonna.
Rosberggi tulee saamaan kylmää kyytiä loppukaudesta, Hamilton on pirusti nopeampi ja taitavampi kuski. Raikköseltä hyvä kisa mutta nyt Ferrareita nopeampia on myös Red Bullit.
Mä olen kutakuinkin menettänyt uskoni Räikköseen, koska hän on säännönmukaisesti hitaampi kuin Vettel, mutta nyt oli sentään sen tason suoritus, johon tuolla autolla saattoi päästä.
Räkä on tasapisteissä (kolmantena, ennen Vetteliä) Vettelin kanssa mm-taulukossa. Ei huonommin kaverilta, joka on suomalaisten mukaan ollut jo kymmenen vuotta has been. Vettel on todella kova vertailukohta (nelinkertainen maailmanmestari!), samoin kuin oli Alonso (jolle taas auto oli täysin räätälöity). En kuitenkaan itse Ferrarina ottaisi ketään muuta ensi kaudeksi Vettelin pariksi, koska kuskien yhteistyö sujuu kitkatta. Jotain säväyttävää kyllä vielä itsekin Kimiltä haluaisi nähdä. Vaikka voitto tai pari. Tulee vain olemaan todella vaikeaa, koska Red Bullkin on vahvistanut asemiaan. Itse toivon Räkän lopettamista siksi, että voisin samalla lopettaa formuloiden seuraamisen.
Olen kyllä myös sitä mieltä että Vettel on vaan niin kova. Siten tallikaverivertailu on epäreilumpaa kuin vaikkapa Massa vs. Bottas. Lisäksi vielä media toistelee lähinnä brittimedian mielipiteitä jossa Räikkösen suorituksen arvioidaan lyttyyn vaikka tulos olisi mikä. Vaikea kuvitella että jos Vettelin tallikaveriksi tulisi joku muu että se pystyisi edes niin hyvään suoritukseen Vetteliä vastaan kuin Kimi. Ja tosiaan mm-pistetilanne puhuu ihan eri kieltä kuin (britti)media. Ja Vettel/Kimi kaksikko on selkeästi hyväksi Ferrarille, näkeehän sen kuinka huima parannus on tullut viime kauteen. Jos tallissa olisi huonosti toimeen tuleva ajajakaksikko joista molemmat haluaisivat kehitellä autoa eri suuntiin, niin sitten taas tultaisiin jo heti lähdössä ykkös/kakkoskuski asetelmaan, ja se kakkonen tuskin olisi kovin tyytyväinen tilanteeseen, eikä edes osaisi kehittää autoa suuntaan joka sopisi itselle huonommin.
Ei nyt liioitella sen kympin kanssa! Räkähän olisi voittanu jo Mäklärenilla 2 mestaruutta mutta kun se paska auto syttys aina tuleen tai renkaat irtos kesken ajon. Mestaruuden jälkeen (joka Massaa varmaan vituttaa vieläkin) Kimin meno ollut epätasaista. Kattellu formuloita Sennan ajoista asti, ja en muista kenenkään valittaneen auton pidosta ja ohjauksesta niin paljon kuin Kimi, tai itseasiassa Salo valitti vielä enemmän.
Tänä vuonna Ferrarin tekniset ongelmat ovat osuneet ällistyttävän paljon Vettelin kohdalle. Räkä on napsinut ihan hyvin pisteitä, kun luotettavuusongelmat ovat osuneet Vettelille, mutta pistetilanne olisi ihan toinen, jos huono onni olisi ollut tasapuolisempaa. Kiva sinänsä, että joskus näinkin päin.
Kiva tosiaan, että joku vuosi näinkin päin. Spekulaatiota, mutta epäonni taatusti syö itsetuntoakin ja se voi näkyä sen muutaman kymmenyksen verran ajoissakin. Räkähän ei tosin koskaan ole ollut aika-ajospesialisti, vaan enemmän kisakuski (toisin kuin Mika oli). Olisi mielenkiintoista nähdä mitä vaikutusta olisi kisavoitolla tai parilla. Lajissahan ei tosin tyylipisteitä tunneta ja vain voittajat muistetaan. Moni suomalainenhan on sitäkin mieltä, että Kimin mestaruus oli väärin voitettu, samoin kuin Kekenkin ja epäilemättä Rosbergin tämän vuotinenkin.
Räkälle jatkopahvi vuodelle 2017: http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-2000001216098.html Kyllä ne italialaiset vain taitaa siitä pitää, vaikka persoona onkin melkoisen anti-italialainen ainakin päällisin puolin. Ferrarin perhemäisyys voi myös vaikuttaa asiaan, vaikuttaa siltä että tallin sisällä oikeasti kunnioitetaan kuljettajia (toisin kuin vaikka Red Bull) ja varsinkin mestareita. Vettelin kaveruus tuskin myöskään haittasi.
Tallidynamiikka edellä tässä varmaan mentiin. Kimi ei pysty haastamaan Vetteliä kuin satunnaisesti, mutta on kuitenkin tarpeeksi nopea, että pystyy ottamaan Vettelin perässä (ainakin useimmiten) maksimin. Miksi riskeerata palkkaamalla joku nuori ja nopeampi, mutta saada vaihdossa kiukutteleva Vettel?
Mitä veikkaatte Bottaksen ensi kauden talliksi? Itse olen vakaasti sillä kannalla, että siirtyy Renaultille 2-3 vuoden sopimuksella Williams-huhuista huolimatta. Tallikaveriksi Perez tai Ocon. En näe järkeä Williamsilla jatkamiseen. Suorituskyky on vain laskenut ja taktiikkavirheistä sekä päätöksenteon hitaudesta ei vaan ole opittu sitten kauden 2014 lainkaan. Ensi kaudeksi muuttuvat säännötkin ja onko Williamsilla taloudellisia realiteetteja vastaamaan tehdastalleille? Kun muut moottorivalmistajat ovat ottaneet Mersua kiinni, on samaan aikaa Williams vajonnut alemmas - kuvastaa hyvin auton kehitystilannetta. Jopa Force India lyö tällä hetkellä todella kovin hanttiin, vaikka toimii pienemmällä budjetilla. Samaan aikaan Renault on tehdastalli, jolla on sen mukaiset resurssit. Koska on edellisen kerran muutenkaan voitettu mestaruus asiakasmoottorilla (viittaan siis Williams Mercedekseen)? Tulee vielä aika, jolloin Mersun dominointi on mennyttä ja joku muu talli vie muita - onko se lähitulevaisuudessa Renault, mahdollisesti.
Hieman pelkään, että Bottas jatkaa Williamsilla. Toivottavasti ei. Bottaksen osakkeet eivät ole kovin korkealla juuri nyt. Williamsilla on vaikea antaa sellaisia näyttöjä, joilla noustaisiin parempiin talleihin. Pelkkä tallikaverin lyöminen ei enää riitä, kun kisoissa mies on lähes näkymätön.
Oikeastaan kaksi seuraavaa vuotta ovat Bottaksen kannalta toisaalta "aivan sama" -vuosia ja toistaalta uran tärkeimpiä vuosia. Kahden vuoden päästä avautuu Mersulla kaksi paikkaa, joihin Bottas voisi olla tarjolla, mikäli ajaa kaksi seuraavaa vuotta hyvin. Siinä mielessä ne ovat ne tärkeimmät vuodet. Sitten tuo "aivan sama" tulee siitä, että autot muuttuvat ensi vuodeksi niin paljon, että en menisi kertomaan kumpi on parempi, Williams vai Rellu. Eli aivan sama mihin talliin Bottas menee, niin tallikaveri on pakko voittaa selvästi. Oli talli sitten suorituskyvyltään keulassa tai häntäpäässä, niin tallikaveri on pakko voittaa. Eli, jos Bottas haluaa päästä huipputalliin, niin on aivan sama, missä hän ajaa kaksi vuotta, mutta pitää ajaa hyvin. Ensi kauden autot taas puolestaan ovat kyllä aika muikeita vekottimia nykyisiin verrattuna, ainakin ulkoisesti. Jos hybrideihin siirtyminen joku vuosi sitten oli monille äänien puolesta pettymys, niin nyt pitäisi vastaavan suuruinen, mutta positiivinen, muutos olla tulossa kierrosaikoihin. F1 nyt http://www.cars-tips.com/wp-content/uploads/2016/04/formula-1-2016.jpg F1 huomenna http://e0.365dm.com/16/08/16-9/20/ferrari-test-tyres_3756963.jpg?20160803103043 Toki muitakin muutoksia tulee, koska nuo ovat vain vanhassa autossa testatut uudet renkaan ja takasiipi. Mutta onhan nuo uudet nakit aikamoiset.
Vaikea kuvitella, että molemmat Hamilton ja Rosberg poistuisivat Mersulta 2018 jälkeen. Mersullahan on myös muun muassa Wehrlein tarjolla. Räikkösen ja Alonson sopimukset loppuvat ensi kauteen. Jos molemmat lopettavat, on kummassakin tallissa yksi paikka, joka täytetään silloin, ei 2018. Ensi kaudella McLarenilla Buttonin korvannee Vandoorne. Red Bullilla on omat kuljettajansa eikä sinne pääse. Toisin sanoen, jos tehdastalliin haluaa, niin nyt olisi Renault-siirron aika. Kyseinen talli nousee vielä.
Mielestäni tuo tukee enemmän vielä sitä, että kannattaisi jäädä Williamsille, ehkä vain vuodeksi, jos Mäcille tai Ferrarille haluaa mennä. Jos Rellu palkkaa Bottaksen, niin silloin puhutaan monivuotisesta sopparista, vähintään siitä kahdesta. Henkilökohtaisesti en usko, että Rellu seuraavaan viiteen vuoteen nousee kärkipaikoille ellei ihan kauhea munkki käy. F1:n historiasta löytynee vain yksi talli, joka sen on tehnyt nopeammin (Brawn) ja siinäkin oli omat syynsä (talli ei oikeasti ollut uusi ja juuri sopivaan saumaan sattui sääntömuutokset, eli kävi se kauhea munkki). En itsekään usko, että molemmat lähtevät Mersulta, mutta teoriassa kaksi paikkaa on auki, koska nykyiset sopparit loppuvat. Koskaan ei voi f1:ssä tietää sitä, miten käy. Muistamme vielä hyvin sen, miten Räkää oltiin heittämässä Ferrarilta pois ja pitkälle jo puolessa välissä kautta ihan pari vuotta sitten, mutta mites kävikään? Fudut saikin Alonso. (Vaikkakin tuo jotenkin kai selvitettiin Alonson lähtemisellä, mutta fakta lienee oli se, että loppukaudesta Alonso ei enää nauttinut Ferrarilla kauheaa suosiota, vaikka vauhdillisesti parempi olikin.) Ja Bottaksen managerihan toimii Mersun joukoissa, joten miksipä ettei sinne?
Williams-soppari on toteutuessaan myös todennäköisesti kaksivuotinen. Toki sopparissa voi olla pykälä, jolla Bottas pääsee siitä tarvittaessa irti 2017, jos suorituskyky ei ole riittävä. En hehkuttaisi liikaa Mersu 2018. Mikään talli ei hallitse loputtomiin.