Kuten sanottua, mikäli lähteen antojännite on pieni, GLM:n kautta kannattaa laittaa jarrua, jotta AD-muunnos tehdään riittävällä tasolla.
Minulla on GLM:ssä volumet tallenettu täysillä! Juuri testasin koska Maranzi alkaa kohista. Kohina alkaa 30 cm päästä kuunneltuna kun etupaneelin näytössä seisoo -3 dB. Kun siirrytään plussan puolelle kohina rupeaa kuulumaan jo kuuntelupaikalle (n. 2,8 m). Tämä siis ilman musiikkia -joku muu voi tulla testaamaan musiikin kanssa! Liittyyköhän tämä nyt millään tavalla itse ko. asiaan? Ja pitäisiköhän minun nyt olla tuosta kohinasta jollain tavalla huolissaan?
Ei liity ja ei näköjään liity enää ketjun aiheeseenkaan, koska testaat tässä Maranzin lähtöjen kohinaa. Tieto lisää tuskaa, vai miten sitä sanotaan...
Marantz AV8802A on ainoa Marantz nykyisistä joka sopii Genen ADC tasoille. Muilla asia on perseellään kun ADC nollapistettä ei voi Geneissä muuttaa. Tämä on kuluttajien kannalta tosi ikävää ja lisää heidän tuskaansa.
Itselläni analogi Genelecit XLR-etuvahvistimen perässä XLR-piuhoilla +4 dBu asetuksella (kytkin vahvistimessa, millä voi valita +4 dBu / -10 dBv ja lähteet myös +4 dBu tai digitaalisia). Genelecit tehtaalta tullessa oli säädetty maksimiherkkyydelle (pyöritettävä potikka(?) kaiuttimien takana). Genelecit päälle ja kaiuttimista kuului aivan selkeä suhina/kohina. Muistaakseni tämä kuului vaikkei XLR johtoja ollut edes liitetty tai etuvahvistinta kytketty päälle (voi olla, että muistan väärin). Joka tapauksessa vaikka etuvahvistin olisi ollut mutella, niin kohina kuului selvästi noin metriin. Musiikin kanssa tätä ei toki kuullut paitsi hiljaisissa kohdissa. Kauempaa tätä oli vaikea erottaa muutenkaan. Väänsin kuitenkin Genelecin herkkyyttä noin puoleen ja nyt täytyy mennä aivan korva kaiuttimen viereen, että mitään kuuluu. Maksimiäänenpaineissa ei juuri muutosta, sillä edelleen pystyy vääntämään sen verran kovalle, että Genelecin suojauselektroniikka kytkeytyy päälle (aka punainen valo vilkkuu Genelecissä). Saman olen havainnut myös pienissä Geneleceissä (6010A, mitkä on normi -10 dBv liitännässä tietokoneessa, niistäkin pitää herkkyyttä tiputtaa, ettei kohina/suhina kuulu selvästi työtuolille asti).
Itsekin kaipailin aiemmin jalustoja omalle setille. Harmittavan vähän täällä on ollut esillä foorumilaisten ratkaisut aiheeseen. Tarjonta ei kohdallani vastannut kysyntää - haussa oli omaa silmää miellyttävät, tukevat jalustat, jotka on nimenomaan Geneleceille tehty. Ratkaisuni on DIY tuettuna erinäisillä osien toimittajilla yms. ja lopputulos tässä:
Samaa mieltä. Ihan pro-tasoa! Hakkaa mielestäni Koskisen: http://www.genelec.com/support-technology/previous-models/6040a-active-speaker (https://www.rubbermonkey.co.nz/Musi...nelec-6040A-Design-Floor-Standing-Loudspeaker)
Ai että, hifiexpoon tulossa geneleciltä ja trinnov audiolta melko mielenkiintoinen huone. "Genelec esittelee messuilla SAM-sarjan tuotteista tehdyn uskomattoman 15.8.11-kanavaisen immersiivisen järjestelmän yhteistyössä Trinnov Audion sekä Control4:n kanssa. Järjestelmä rakentuu SAM-sarjan lippulaivan 1236A-aktiivikaiuttimien ympärille. Kotiteatterin sydän on Trinnov Audion Altitude32-prosessori, ja elämyksen kruunaa Control4-automaatiojärjestelmä." Tämä on kyllä pakko käydä testaamassa.
Kannattaa muistaa että Atmoksella tuo Trinnov on vain 16-kanavainen embedattu himavehje jossa on upmixi 32 lähtöön eikä vastaa ollenkaan elokuvateattereissa olevaa diskreettiä. Jos tuo on uskomaton niin suosittelen tässäkin tapauksessa lentokonetta.
Sinulle suosittelisin ensisijaisesti omatoimista banaanilaivaan hyppäämistä. Mitäs etuja suunnittelit saavuttavasi hankkimalla (ei sillä että sellaista sulle tavikselle koskaan luovutettaisi vaikka pyytäisitkin) maailman kalleimman ja ihanimman 64-kanavaisen tuotantotason Atmos-prossun, kun saatavilla oleva kuuntelumateriaali (eli BD-levyillä olevat ääniraidat) eivät siitä kuitenkaan miksikään muutu? Katseletko vaan pimeän salin nurkassa räkissä toimettomana lojuvaa prossun etulevyä, vai? Ps. Kotimallin Atmos-ääniraita (eli se kuluttajan saatavilla oleva, BD-levyiltä löytyvä) tukee yhteensä 34 kanavaa, eli siis 24.1.10 asettelua. Jos ja kun aihe ei ole sinulle tuttu, niin voit tutustua siihen syvemmin esimerkiksi tässä Dolbyn julkaisemassa opaslehtisessä (pdf) (Luku 4).
aHeikkinen se jatkaa sekoilujaan. Tuotantotasolle ei ole olemassa Atmos prossuja vaan käytetään softaa. Tuo Trinnov ei ymmärrä kuin 16:ta. Ja edelleen ne Atmos ääniraidat on BD levyllä embedattu eikä diskreettejä vaikka aheikkinen väittäisi muuta. Jotenkin luulen että Dolbyn materiaalit on minulle tuttuja.
Ok, eli siis aivan kuten arvelinkin, katselet vaan siellä pimeän salin nurkassa räkissä toimettomana lojuvaa prossun etulevyä. Kun ei ole sinulle riittävää materiaalia kuluttajalevityksessä olemassakaan. Kaikki on paskaa paitsi kusi ja lentokoneet.
Liikkeellä on kielteistä viestittelyä, joka leviää kulovalkean tavoin. Pidetään homma plussan puolella!
Zipman osannee vastata valkoisten jalusta-adaptereiden saatavuuteen. Itse en äkikseltään löytänyt kuin pienimmälle Genelle. Omien jalustojen ylä-ja alalätkät ovat tilauskamaa laserleikkausfirmasta. Tolpat määrämittaan sahattuna terästä myyvästä liikkeestä ja ylä- sekä alatapit sorvautettu konepajalla. Tapit ovat kiinni kierteillä. Sitten hitsausta, hiontaa ja lopuksi maalaus samalla värisävyllä kuin Genet. Johtuen (oletettavasti) pinnan struktuurierosta Genujen ja jalkojen välillä, värisävy ei näytä aivan samalta. Kelpaa kuitenkin minulle. Tässä vielä jalat ämyreiden kanssa kuvausta varten ryhmiteltynä - reunimmaiset ovat takaämyrit, kuten ehkä arvata saattaa: