Alonso on sellainen kaveri että sen on oltava selvä ykköskuski , tai ainakin on ollut. Se rajaa talleja.
Osittain kyllä. Olihan Alonso aikanaan Hamiltonin kaveri ja kovin hyvin ei homma pelannut, kun kumpikin halusi olla ykkönen. Toisaalta Alonsolla on ikää sen verran, että ei välttämättä enää moista vaatimusta halua. Ferrarilla kaveri olisi Vettel ja Mersulla Hamilton ja molemmat jo meriiteiltään Alonsoa parempia kuljettajia. Tosin itse nostan Alonson silti kumpaakin paremmaksi kuskiksi. Mutta en usko, että Vettel tai Hamilton kumpikaan Alonsoa mielellään kaveriksi ottaisi. Varsinkin, kun molemmilla on selkeä ykköskuskin asema tallissa.
Näköjään lehdistö on kovasti viemässä Verstappenia Ferrarille. Se olisikin mielenkiintoinen veto. Toto Wolff valittelee, miten ikävä Bottaksen sopimustilanne on. Eihän se ikävä heille oikeasti ole, Bottakselle vain. Mersu odottaa, että saako Vetteliä/Alonsoa Mersulle ja jos ei saa, niin sitten ottavat vasta Bottaksen.
Bottakselta ihan komea maaliviivaohitus Strollista Bakussa. Tosin kisan alussa taas kerran pilasi Kimin kisan eikä taaskaan ymmärrä tekoaan. Vettelillä alkaa mukavan pojan maine karisemaan. Hamiltonilta ruma jarrutestaustemppu turva-auton perässä, mutta seurannut Vettelin schumimainen päinajo oli totaalinen ylilyönti, josta olisi pitänyt liputtaa kisasta ulos (sitten olisi nähty varmaan lisää schumin oppikirjasta ja Vettel ei olisi suostunut tulemaan radalta pois). Hamiltonista kertoo taas ihan riittävästi lopun inisevä toive siitä, että Bottas ajattaisi Vettelin syliin ja samalla uhraisi oman kisansa.
Tuomaristo ilmeisesti ajatteli, että putoaminen pois kärkitaistelusta oli riittävä rangaistus. Unohtivat vain kertoa asiasta Bottakselle.
Tämä oli kyllä klassista Hamiltonia. Hän pääsi paikoin alle sekunnin päähän mutta ei päässyt DRS:llä Vettelistä oli. Toiveena lienee oikeasti oli että jos Vettel olisi päässyt Bottaksen lähelle ja DRS:llä Bottaksen ohi, niin kohta tallimääräyksellä Bottas olisi joutunut päästämään myös Hamiltonin edelleen (ainakin Hamiltonin mielestä) ja näin Hamilton olisi saanut 2 pistettä lisää, Bottaksen menettäessä 5 pistettä. Ja Bottas ei edes ole nyt kuin 27 pistettä Hamiltonin perässä, ja kun voitosta saa 25 niin ero on aika pieni. Onneksi Bottas pääsi vielä Strollin edelle ja sai 3 lisäpistettä, niin Hamiltonkin toivottavasti näkee kuinka järjetön se pyyntö oli tallin kannalta.
Bottas on kyllä näyttänyt Hamiltonille että eka kausi ei mene tossun alla, koko ajan ottanut pisteissä kiinni. Räikkösen kohtalo harmittaa... Maailmanmestaruuden jälkeen ei ole oikein natsannut, tosin Lotuksella hienosti kolmanneksi pisteissä.
Komiasti Kimi ekaan riviin! Nyt vaan pitäisi niiden lähtöjen alkaa onnistumaan, ollut jo pitkään Kimin heikkous....
Olin kyllä erittäin yllättynyt että Hamilton päästi Bottaksen takaisin edelleen. Väliä oli kuitenkin kertynyt jo jotain yli 10 sekuntia, ja Bottakselle sanottiin radiossa että pitäisi pysyä lähellä Hamiltonia jotta paikat voitaisiin vaihtaa takaisin. Eli väliä oli liikaa ja lisäksi Max oli hyvin lähellä Bottaksen takana, noin sekunnin päässä. Uskon että Bottas olisi ymmärtänyt sen varsin hyvin jos Hamilton olisi pitänyt sijoituksensa, siihen olisi ollut hyvät perustelut. Toisaalta tämä nyt viimeistään poisti kakkoskuskin leiman Valtterilta.
Bottas olisi tietysti myöskin voinut osoittaa herrasmiesmäisyyttä ja sanoa, että ei oteta riskejä ja mennään näillä sijoilla maaliin. Olisi ollut aika noloa, jos Verstappen olisi päässyt kuittaaman toisen tai peräti molemmat Mersut juuri ennen maaliviivaa.
Luulen, että Bottas olettikin näin. Itse en ainakaan ole kuullut radioviestistä, jossa Bottakselle sanottaisiin, että Hamilton muuten päästää sinut viimeiessä mutkassa edelle. Tuo siis saattoi tulla myös Bottakselle hieman yllätyksenä, että Hamilton päästi hänet ohi viimeisessä mutkassa. Ja siinä ei pahemmin enää voi alkaa itse hidastelemaan. Arvostan sitä, että Hamilton piti lupauksensa. Jos ei olisi pitänyt, niin tuskin Bottas päästäisi häntää enää edelle tulevissa kisoissa. Tai toisinpäin: Hamilton ei päästäisi, koska tietäisi, että Bottas ei antaisi sijoitusta takaisin. Kimi taitaa olla ainoa Ferrarin mestari 20 vuoden aikana, joka on itse ajamalla saanut mestaruuden ja tallikaveri on auttanut vasta, kun ei ole matemaattisesti voinut itse voittaa mestaruutta. Vaikka Schumi onkin yksi kaikkien aikojen parhaista kuskeista, niin omalla listalla esim. Alonso ja Hamilton menevät hänen edelleen vain siitä syystä, että Schumi sai mestaruudet aina tallikaverin kustannuksella. Ehkä ei Benettonilla, sitä en niin muista, mutta Ferrari-aikana ainakin. Siksikin annan isot pisteet Hamiltonille. Monet entiset kuskit sanovat, että mestaruus on mestaruus, tuli miten tahansa, mutta itse veikkaisin, että fanien keskuudessa ihan näin ei ole asian laita.
Kieltämättä vähän ihmettelin Mersun päätöstä päästää Bottas takaisin edelle. Tämä voi oikeasti maksaa ainakin kuljettajien maailmanmestaruuden. Kun Hamilton päästettiin edelle pidin asetelmaa taputeltuna. Siinä mielessä tietenkin paikkojen palautus oli ihan tervetullutta, että näin ainakin näennäisesti molemmille kuskeille on annettu mahdollisuus. Yksi epämiellyttävimpiä havaintoja on nimittäin ollut selkeä suuntaus siihen suuntaan, että Ferrari ja Mersu pelaavat vain yhden kuljettajan eteen kauden alusta lähtien. Tämän toi oikeastaan Schumi lajiin ja pidän sitä erittäin ei-toivottavana ilmiönä. Ennen sentään annettiin kauden kääntyä siihen pisteeseen, että matemaattiset mahdollisuudet oli selvät, jonka jälkeen toinen kuski asettui selkeään tukirooliin. Nykytouhu on täysin haistapaskaa katsojien suuntaan. Eilen tuli sopivasti Senna-dokumentti telkusta ja pääsi verestelemään muistoja. Olihan tuo Senna-Prost huikeaa aikaa. Nykytouhu on niin kliinistä, sisäsiistiä, yhdellä sanalla munatonta, ettei voi olla vertailematta miesten ja poikien lajin eroa. Senna ja Prost toivat jännitteen julkisesti näkyviin, varsinkin Senna erittäin avoimena ja intensiivisenä latino-tyyppinä. Tässä lieneekin osa miehen suosiosta. Toisaalta Senna oli muutenkin kaikin puolin tähti ns. jumalan armosta, kaikki oli kiehtovaa hänessä. Lisämausteensa aikakauteen toi läpikorruptoitunut Balestren johtamistyyli, jota Prost hyödynsi härskisti. Autoissa oli tietenkin myös sitä jotain, mitä kuninkuusluokassa pitää olla: haastetta ja vaarallisuutta, ulkonäköä ja ääntä. Monessakin mielessä laji, tai ainakin lajin kultakausi kuoli Imolaan 1994. Pakko myöntää, että itselläkin meni pitkään kerätä kiinnostusta. Eikä toisaalta laji enää koskaan palannutkaan samaksi. Osittain kyse voi olla sukupolvikokemuksesta, iän karttumisesta, mutta vaikea näistä nykykuskeista on innostua. Kaikki on samasta muotista, ns. ammattilaisia. Hamiltonin ja Rosbergin jännitteessä oli jotain häivähdystä menneestä, mutta nyt taas Bottas on totaalisen tapettimainen hahmo Mersulla. Räikkösen persoonakaan ei koskaan varsinaisesti ole ollut mikään säväyttävä. Tyypin karkeus on vain eksoottista ulkomaan eläville. Huhut tarjoaa Räikköselle yhden kauden jatkopahvia. Jauhan aina tätä viesteissäni, mutta meinaan lopettaa lajin seuraamisen Räikkösen lopettamiseen. Nyt tämäkin siirtyy taas kaudella eteenpäin. ;( No, tarjoaa toisaalta mahdollisuuden matkustaa kisaan vielä ensi kaudelle, kun tämä kausi alkaa sen suunnitelman suhteen olemaan taputeltu. On tämä silti aikamoista. Meidän pienestä maastamme on kaksi kuljettajaa sarjassa huipputalleissa ja meillä on lajin historiassa ollut melkoinen edustus. Aika kova juttu kolme maailmanmestaria näin pienestä maasta. Kekestä lukien (eli unohdetaan 70-luvun näytöt) jos analysoi omaa fiilismittaria, niin suuruusjärjestys menee Keke > JJ > Mika H. > Räkä > Bottas > Mika S.
Minusta Bottas on ihan hyvissä asemissa. Jos katsotaan kautta Monacosta lähtien (6 kisaa), niin Bottas on kerännyt 16 pistettä enemmän kuin Hamilton (jos laskin oikein). En pitäisi mitenkään varmana, että Hamilton on MM-pisteissä Bottasta edellä kauden lopussa. Minusta on kiva, että meillä on viimein formuloissa hyvässä tallissa ajava tyyppi, joka ei vaikuta autistilta (Räikkönen), pöljältä (Häkkinen) eikä alisuoriutujalta (Kovalainen).
Ferrari julkistanut: Kimille vuoden jatkopahvi! Ehkä haluttu ampua alas spekulaatiot ja antaa Kimille työrauha, yleensähän Ferrari tykkää kertoa uutisia vasta Monzassa. Haters gonna hate, vai mitä!?
Siltähän se hauskahtaa. Veikkaan, että julkistettaneen Vettelin jatko Monzassa. Nyt vaan Kimiltä paineeton kisa Spassa, niin voitto on lähellä.