Tätä juuri tarkoitin. Muissa malleissa on tuossa sivulla ruuvien reiät. Pitää sitten ilmeisesti laittaa isopod ilman ruuveja, jos tuon haluaa kumolleen.
8x3x, 8x4x ja 8x5x kokoluokan koteloista löytyvät nuo extrapaikat sivuilta Iso-Podin jousen kiinnittämiseen. Muista malleista niitä ei löydy.
Onko muuten monia, jotka olisivat hankkineet Genelec 1236A-mötikät kotikäyttöön? Tuo lippulaivakaiutinta ei näytä olevan myynnissä hifikaupoissa ja en löytänyt sen hintaa mistään Suomessa. Yhdysvalloissa sitä myydään ~40 000 dollarilla. Kuinkahan tuo pärjää jotain noita miljoonan euron megakaiuttimia vastaan? Ei taida olla mitään vertailutestiä.
Nelisen kilowattia tehoa per kaappi vaatii jo jotain kotisähköiltäkin. En sitten tiedä, mikä olisi tolkullinen vertailutesti? Pääsääntöisesti tuntuu olevan ne saman hintaisesta kahteensataan tonniin kustantavat kaiuttimet jotain maailman eksoottisimpia high-as-fuckin-kite-end -kaappeja. Genelecin lippulaiva on työkalu. Vähän kuin jotain TT Audia ja isoa rekkaa vertailisi. Hinta voi olla samalla sektorilla, mutta...
3200W "vaan" vaikka laskisi kaikki kolme kanavaa suoraan yhteen, ja eihän ne todellisuudessa noin edes summaudu. Hyvin hetkellisesti RAM-XL pakin saa haukkamaan noin 2000..2200VA, jonka kestää 10A automaattikin, posliinista puhumattakaan. Ei siis tuon takia tarvitse jättää ostamatta.
Jaaha, eikun ostohousut jalkaan! Oliko se sitten edellinen ei D-luokkainen, joka haukkasi reilun 4kW (teoriassa)? Tällaista muistelen tehdasvierailulta.
Näköjään tuosta Genelec-seinätelineestä 8000-402 on tullut rev2 jossa kaiutin tulee kauemmaksi seinästä. Tuli yllätyksenä kun minulla on näitä 5 entuudestaan rev1-mallista. Minua ei haittaa kun on tulossa kaksi lisäkaiutinta mutta kannattaa huomioida. Onko tuota pelkkää kaiuttimeen tulevaa kiinnikettä myytävänä erikseen? Voisin keskikaiuttimeen vaihtaa tuollaisen.
Onko 8000-402:n rev2 aivan tuore, uusien the one -mallien myötä tullut uudistus, vai joku aiempi muutos?
Tuore muutos se on, mutta ei liity The Onesiin vaan 8320- ja 8330-malleihin, joissa GLM-verkkokaapelit lähtevät suoraan taaksepäin. Vanha suora T-plate oli pahasti verkkokaapeleiden tiellä.
Onko Genelecillä muuten suunnitelmissa modularidoida SAM-mallien DSP-osaa? Mielestäni on tavallaan epäkohta, että kaikki pakkodigitoidaan. Olisi hyvä, jos voisi ohittaa tuon DSP:n halutessaan ja vaikka vaihtaa koko DSP:n. Jos vaikka studiolaitteissa käsitellään ääntä 384kHz/32bit tarkkuudella, joudutaan tarkkuutta alaspäinskaalamaan, jotta saadaan ääni kuulumaan SAM-malleista.
Jakosuotimet on toteutettu DSP:llä, joten aika mahdotonta sitä olisi ohittaa. Joku toinen saattaa pitää sitä epäkohtana, että jakosuoto jouduttaisiin tekemään analogisesti. Alunperin korkeampaa resoluutiota käytettiin studioissa sen vuoksi, että digitaalisesti tehtävä äänenmuokkaus heikentää resoluutiota. Käyttämällä korkeaa resoluutiota miksausvaiheessa voidaan varmistaa, että lopullisen masterin resoluutio pysyy riittävänä. Genelecin lähestymistapa asiaan taitaa olla aika pragmaattinen.
Jep, eiköhän se ole studiossa nimenomaan relevanttia, että muutokset voidaan tehdä resoluutiossa, jossa ne eivät edes teoriassa vaikuta lopputukseen muutoin, kuin tarkoitetulla tavalla. Vaikea kuvitella, että studiossa pidettäisiin relevanttina päästä kuuntelemaan 384/32 versiota sellaisenaan. Erojen kuuleminen taitaa olla rappiohifistien hommaa...
Ei resoluutio mihinkään pienene, vaan kohinataso kasvaa. Siksi suuri bittimäärä on tärkeä, jotta kohinataso pysyy pienenä. Suuri näytetaajuus taas on puhdasta markkinointia: Saadaan myytyä sikakalliit uudet vermeet studioihin, koska aniharva ymmärtää oikeasti digitaaliaudiota. 384 kHz näytetaajuus audiossa on aivan naurettava, ihan kuin ihminen kuulisi yli 100 kHz taajuuksia. 44,1 kHz ja 48 kHz riittävät hyvin ja sokkotestit osoittavat tämän. Mutta ihmisille, jotka eivät ymmärrä digitaaliaudioita, enemmän on aina parempi. Aivan taatusti on. Pragmaattinen ja tieteellisiin tosiasioihin pohjaava.
Käytännössä 192kHz etupäässä ja miksereissä 96kHz on se minkä jälkeen ei ole enää mitään tarvetta nostaa näytteenottoa. Genen Onet sai sitten kakkossijan ammattilaisten äänestyksessä kaiuttimissa. Voittaja PMC BB6 olikin tarkoitettu filmimiksaukseen. Tuosta löytyy myös muita tämän vuoden voittajia ja niiden speksejä. https://www.resolutionmag.com/wp-content/uploads/2017/10/Resolution-Award-Winners-2017.pdf