Tämän logistiikkafirman palvelu on kyllä roimasti heikentynyt viime kuukausien aikana. Toimituspäivänä ei enää tulee tekstiviestiä, jonka kautta oli mahdollista muuttaa toimitusta (esim. toimitusosoitetta). Nyt tulee paria päivää ennen toimitusta viesti, jossa voi valita lähimmän Access Pointin tai toimituksen kotiovelle, silloin, kun kuski sinne sattuu osumaan. Eli vaihtoehdot ovat asuinpaikasta riippuen hakea paketti kilometrien päästä tai päivystää kotona ennakoituna toimituspäivänä, mikä ei toki ole tae, että paketti silloin saapuu. Lupasivat myös tekstiviestin, kun paketti on viety Access Pointiin. Eipä kuulunut. Toivottavasti paketin saa sieltä seurantanumerolla.
Sellaistakin voi kokeilla, että pyytää toimituksen omalle työpaikalle, jos sattuu olemaan esim. aulapalvelu, jonne kuriiri voi paketin tiputtaa. Mutta onhan tuo hemmetin kömpelöä: tilaat kotiinkuljetuksen ja lopulta näet vaivaa ja kulutat aikaa, että saat hakea paketin itse jostain varikolta/noutopisteeltä. Tiedä sitten mikä UPS-tuote pitää valita, että saisi valita sen toimitusajankohdan kunnolla.
Onhan se kömpelöä. Itsekin teen osa-aikaista viikkoa niin sitten pitäisi toimitusten mukaan sumplia, milloin on töissä
Itse olen ihan suosiolla ottanut suurimmat lähetykset ja ne joita ei varmasti saa smartpostiin ym. kätevästi, niin että tulevat työpaikalle. Monesti tilannut kotia paketteja mutta eipä siellä aina ole välttämättä ketään päivystämässä. Kotikaupungissani toimii parikin eri firmaa jotka toimittaa noita eri paketteja kuriiripalveluilta ja eräs kuski muistaa nimeni, periaatteessa hienoa toimintaa ja palvelua että kyseinen kuski on toimittanut työpaikalle nimelläni varustettuja paketteja parikin siitä huolimatta että alunperin olin laittanut ne kotiosoitteeseen. Hyvä juttu. Sillä muistan kun joskus muinoin oli näiden eri kuriirien mm. UPS:in kanssa oli ongelmia niin, kun ensimmäisellä toimitusyrityksellä ei ollut ketään kotona, niin piti aina joko seuraavana päivänä olla päivystämässä kotona tai ottaa yhteyttä, jolloin sai sovittua paremman ajan. Mielestäni noissakin tapauksissa olisi helppoa jos sen yhden epäonnistuneen toimitusyrityksen jälkeen paketti olis vaan menny paikalliseen postiin. Nyt onneksi nykypäivänä ei tarvinnu hermoilla näitä. Työpaikalle kun vaan ottaa paketit niin toimii ja saa helpoiten tavarat.
Tämä subjektiivinen purkaus tiedoksi. Tilasin Briteistä arvokkaan paketin ja kun lähettäjä oli aina toimittanut postitse, niin annoin tulla duunipaikan postiosoitteeseen. Tällä kertaa lähtikin UPS:llä, mutta siitä huolimatta paketti oli seuraavana päivänä pöydälläni: ison viraston käyntiosoite oli arvatenkin selvinnyt 5 sekunnin googlauksella. Paketin sisältö oli vaan romuna ja lähettäjä laittoi korvaavan tuotteen tulemaan samalla toimitusosoitteella. Seurantakoodin sain ruikuttamalla vasta viikon perästä. Seurantakoodin saatuani ilmoitin katuosoitteen UPS:lle, mutta siitä kolmen päivän päästä UPS palautti paketin lähettäjälle. Tieto ei kulkenut eikä firmassa kiinnostuttu loputtomien varastoskannausten lomassa tarkentamaan osoitetta. Jos en nyt muusta voi valittaa, niin siitä, ettei UPS:n palvelu ei ole kovin tasalaatuista, kun paketti saapuu Briteistä runsaassa vuorokaudessa perille, mutta sisällöltään mäsänä, ja korvaava paketti samoilla osoitetiedoilla ei löydä perille.
Lahdesta (120 000 asukasta) löytyy yksi UPS:n noutopiste (Access Point), joka on sijoitettuna huolto-asemalle n. 7 kilometrin päähän kaupungin keskustasta.
Twitterissä on ollut juttua UPS:n onnettomasta toiminnasta. https://twitter.com/MikkiHEL/status/1549027653906272257 Hesari tarttui asiaan: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008955913.html https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008958383.html "Lähettifirma UPS:n entiset työntekijät kertovat, että paketteja ei aina edes yritetä toimittaa kotiin asti." Yhteenvetona voisi kirjoittaa, että UPS ei edes yritä palvella kunnolla. Itselläni on ollut kaksi erittäin huonoa kokemusta UPS:sta. En enää koskaan käytä tällaista firmaa.
Itse olen huomannut, että kun UPS ilmoittaa tekstiviestillä saapuvasta paketista, niin se kysyy samalla miten toimitaan: ensimmäinen vaihtoehto on nouto automaatista tai noutopisteestä, kotiin toimittaminen on kakkosvaihtoehto. Viimeistään nyt tiedän miksi järjestys on tuo.
UPS ilmoitti taas tekstarilla saapuvasta paketista ja pyysi vastamaan klo 22 mennessä 1, jos haluan paketin vitun kauas ihan vieraaseen K-kauppaan tai vastaamaan 2, jos haluan toimituksen alkuperäiseen osoitteeseen. Tällä kertaa en viitsi edes vastata, ikävä jos eivät osaa arvata.
Pyysin paketin duunipaikan viereiselle Shellille. Paketti tuli Nesteen asemalle ja väärään kuntaan. Miten saisi Amazonin luopumaan kokonaan tuollaisesta paskasta?
UPS:n toimitukset Amazonin suunnalta ovat toimineet hyvin täällä Oulussa. Juuri tänään tuli yksi perille. Johtuukohan hyvä työ siitä, että täällä toimitukset hoitaa paikallinen kuljetusfirma Kolliveikot Oy alihankinta. Ei taida juuri Tamperetta pohjoisempana olla UPS:lla omaa toimintaa ja jakeluhenkilöstöä. Mainitsemani toimitus oli välillä 10.-17.11. eli varsin nopea. Viikkoa nopeampi, kun Amazon UK arvioi toimituspäiväksi 23.11.
UPS on huonointa alallaan Suomessa, johon olen itse pakosta tutustunut. Tällaiseen twitter-ketjuun viimeksi törmäsin: "#UPS teki sen taas. 15 kg ja 5 kg paketit ja 19:05 viesti, jonka mukaan "ei tavoitettu osoitteesta". No täällä ollaan taas, ja kuljettajaa ei vaan napostellut tuoda pakettia perille. Tällä kertaa taidan tehdä sen rikosilmoituksen. Petoshan tuo on, vaikka intressi onkin vähäinen." "Tuli tehtyä globaalia ostamista ja myymistä muutama vuosi sitten ja ihan kokomuksesta laitoin upsin bokottiin ihan käsittämättömien käytäntöjen vuoksi. Kaikki muut toimi edes jollainlailla." Tuolla lisää masentavaa luettavaa: https://fi.trustpilot.com/review/www.ups.com
Neljän viikon, useiden sähköpostien ja noutopaikassa käväisyjen jälkeen lopputulos on tämä: Hei X, pahoittelen, että lähetyksesi on toimitettu väärään paikkaan. Ikävä kyllä sitä ei voi enää siirtää toiseen palvelupisteeseen. Lisäksi seurannassa on merkintä, että lähetystä ei löydy. Sinun kannattaa olla yhteydessä lähettäjään ja reklamoida.
KUSIPÄISINTÄ PASKAA miesmuistiin! Eipä tunnu eilinen hukkareissuksi osoittautunut R-kioski reissu Budbeen lokerikolle, jossa odotti nettiyhteydetön pääte "erroreineen", enää miltään tuollaisen rinkirunkkaamisen edessä, vaikka raivoreklaan hupeni 10 minuuttia pelkkään odottamiseen puhelimessa ja heti palvelun avauduttua.
Hoh hoijaa, kuulostaa käsittämättömältä. Onneksi UPS ei ole täällä arktisella vyöhykkellä vielä pettänyt. Yleensä ovat tulleet paikallisella kuljetuksella ihan ovelle, mutta edellinen Amazon UK:n UPS paketti viime viikolla tulikin yllättäen tekstiviestikyselyn saattelemana. Ohjataanko ehdotetun kaupan noutopisteeseen vaiko alkuperäiseen toimitusosoitteeseen? No, valitsin rohkeasti ehdotetun K-marketin, kun se sijaitsee kätevästi työmatkan varrella, ja tiesin että en ole saapumispäivänä etäilemässä kotona. Sinnehän se toimitettiin luvatusti ja paketin sai kassan vierestä nimeä vastaan. Näytti olevan kaupan kassan vieressä oikein jokin "UPS-pakettipiste" mustine UPS logoineen.
UPS:llä on ainakin meillä päin uusi käytäntö. Joitakin päiviä ennen toimitusta tuli tekstari, johon piti vastata muutaman tunnin sisällä tai paketti menee, mielestäni nurinkurisesti, noutopaikkaan. Työpäivän aikana ei välttämättä ehdi tai halua tutustua kaikkiin kännykkään tulleisiin viesteihin. Onneksi uusi noutopaikka on 400 metrin päässä kotoa ja sillai skulaa.
UPS on kyllä hauska firma. Vasta oli oma paketti viikon hukassa ja UPS:n tietojen mukaan se oli toimitettu minulle. Sitten he sanoivat ettei he tiedä missä se on. Lopulta se oli päätynyt Postin haltuun ja löytyi jostain kirpputorilta. No tulipahan perille.
Saisi Amazon vihdoin lopettaa UPS:n palveluiden käyttämisen. Paketit Saksasta ja Italiasta päätyvät kätevästi viereiselle Nesteelle, mutta minkäänlaista ilmoitusta ei tule. Eivät edes kysy haluanko paketin kotiin vai noutopisteeseen. Seurannasta sitten näkee, jos ymmärtää katsoa. Syy ei ole siinä, että lähettäjällä ei olisi yhteystietojani.