Lampunvaihto alkaisi olla ajankohtainen, ja taas pitäisi päättää mitä tämän kanssa tekisi. Aiemmat kerran on tullut aina vaihdettua uudempaan projektoriin, mutta entäpä nyt? Projektorit ovat yleensä kestäneet nelisen vuotta ensimmäisellä lampulla ja sen jälkeen on päivitetty uudempaan. Helppoa varmasti päätellä, että edullisilla kotiteatteritykeillä on menty. Nykyinen projektori on Acerin H5383BD Uusi lamppumoduuli näyttäisi maksavan tarvikkeena ~120e ja alkuperäinen ~220e. Olisiko asiaan paremmin vihkiytyneillä heittää jotain vaihtoehtoista laitetta, saisiko uudemmalla jälleen jotain hyötyä Tästä katsotaan meillä kaikki, niin uutiset, leffat kuin kauniit ja rohkeatkin
Edullisin kunnollinen 4K tykki olisi varmaankin hyvä ostos: https://www.verkkokauppa.com/fi/pro...400-3LCD-3D-4K-PRO-UHD-kotiteatteriprojektori. Eihän tuo nykyinen ole edes fullHD, Epson on sentään 4K. Kuvan laatu paranee hurjasti, Itse ostaisin tilanteessasi tuon. Sopii paljon katsoville-halvat lamput. Kaverilla on se 9300 malli ja 8000 tunnin ja 5v. katselun jälkeen on jotain raitaa satunnaisesti.
Tässä tapauksessa päätös pitäisi olla melko helppo tehdä: Kannattaa hankkia uusi tai ainakin uudempi projektori. HD ready eli 720p -projektoriin ei varmaankaan kannata enää lamppuja hankkia, ellei sitten osta halvinta kiinalaista irtopolttimoa ja asettele sitä itse vanhaan moduuliin.
Kuluttaja-lehti (1/2023) julkaisi projektoritestin. "Hyvä ostos" -maininnan sai FullHD-projektori BenQ TH585P, joka on 800 eur hintaluokassa. Testivoittajat Epson EH-TW7000 ja Optoma UHZ50 ovat UHD-projektoreita. Epsonin hintaluokka on 1300 eur ja Optoman 2000 eur.
Sanotaan nyt vaikka niin, että tuo on tuurista kiinni. Voivat olla ok, jos tarkoitus on jatkaa jonkin vanhan kapineen elinkaarta vain hiukan ennen suunniteltua siirtymistä seuraavan sukupolven heittimeen..
Tuurillakin voi löytää vähän käytetyn tykin kohtuuhintaan, jos ei uutta tykkiä halua ostaa. Esim. torilla näkyy olevan nyt vähän käytetty Benq Full HD tykki myynnissä. Itse ostin jonkin aika sitten käytetyn edelläkin mainitun Epsonin TW9400 uudella orkkislampulla Mielestäni oli hyvä hankinta.
Pääasia, että kukin on tahollaan tyytyväinen. Itse harkitsin vakavasti joko 9400 tai 12000 hankintaa, mutta tämä pudotti maanpinnalle.
Budjetistahan se on paljon kiinni, mikä tykki kannattaa ostaa. Kolmella tonnilla ei vielä saa natiivia 4k tykkiä ellei sitten käytettynä löydy. Jos tykki on päivittäisessä käytössä ja sillä katsotaan kaikki ohjelmat, niin silloin voi miettiä jo käyttökustannuksia ja olosuhteita. Laser tykki maksaa helposti 2-3k€ enemmän kuin lampputykki, joten sillä hintaerolla ostaa jo aika monta lamppua. Pimennetyssä hiilikellarissa pärjää vähemmälläkin valoteholla, mutta normaalissa olohuoneessa tarvitaan enemmän valotehoa, jos aikoo katsoa uutisia ja saippuasarjoja ilman huoneen täydellistä pimentämista. Yksi ratkaisu tähän on toki ALR valkokangas. Itse yllätyin JVC X35:n jälkeen, miten paljon valotehokin vaikuttaa katseluun. TW9400:lla voi hyvin katsella TV ohjelmia vaikka keittiön puolella olisi valot päällä. Sama ei ollut mahdollista JVC:llä.
Valoteho on itselleni melkein tärkeämpi kuin mustan taso. Tai oikeastaan, kyllä se mustan taso on yhtä tärkeä. Oma Pioneer on niin onnettoman himmeä kuvaltaan, että se tarvitsisi ehdottomasti jonkun 2 gainin tai yli kankaan. Mistä moinen nykyään? Mites tuo Epson, oliko tuon edellä linkittämäni 12000:n onneton tarkkuus verrattuna Sonyyn yksilövika, vai onko asia oikeasti juuri noin.
Tuokin ero tarkkuudessa varmaakin riippuu katsojasta, olosuhteista ja lähdemateriaalista. Onhan aidossa 4K tykissä varmasti tarkempi kuva pixel shift tykkiin verrattuna, jos kummankin tykin zoomattua kuvaa tarkastellaan rinnakkain valkokankaan läheltä hyvällä lähdemateriaalilla. Sohvalta 3-4 metrin päästä eroa voi olla vaikea huomata elokuvaa katsoessa, jos tykkejä ei katsota rinnakkain. Varmaankin moni valitsisi tuossa tilanteessa sokkona kirkkaamman kuvan kuin aavistuksen terävemmän ja pimeämmän kuvan. Itselle ei tuo Sony kelpaisi, koska siitä puuttuu moottoroitu linssin siirto ja muistipaikat, jotka löytyy Epsonista.
Itse en ole JVC:n moottoroitua linssiä ja muistipaikkaa tarvinnut missään vaiheessa kun leffoja katsoo HTPC:llä ja vaikka kyseessä on cinemascope screeni. Joten tästä syystä minulle kyllä Sony kelpaisi.
Kohta on 5v ja 15000h takana JVC 5900:llä ja ennakkoon tuota Sonyäkin katsellut mut on kyl siihen hintaan linssimuisti saatava. Voi olla et joutuu down greidaamaan 9400 Epsoniin seuraavaksi, tai jotain käytettyä jos sattuu sopivasti....
Mahtaakohan uusimmat Sonyn tykit kärsiä vielä paneelien huononemisesta? Tuosta syystä itse en ole koskaan oikein innostunut Sonyn tykeistä. Elokuvat ja sarjat tulee katseltua Apple TV 4K kautta Netflixistä yms. suoratoistopalveluista ja Blu-Ray levyiltä, joten moottoroitu linssin siirto ja muistipaikat ovat käytännössä välttämättömät 2.35:1 cinemascope kankaan kanssa.
Minulla on anamorfinen linssi 2.35:1 kankaan kanssa, joten oikeastaan en tarvitsisi kumpaakaan (siirtoa ja muistipaikkoja). Enkä katso kuin blu-ray/hd-dvd/htpc-leffoja/sarjoja. Pitää panna Sony vakavaan harkitaan, Saksanmaalta saisi ainakin tonnin halvemmalla kuin Suomesta. Enemmän kuin paneelien kestävyys huolettaa laserin kestävyys, eihän siitä paljon iloa pitemmän päälle ole, jos valoteho tippuu vaikka puoleen muutaman tuhannen tunnin jälkeen. Ja onko niin, että lasertykit ovat kertakäyttöisiä, vai voiko laseria vaihtaa uuteen? Jos ei, niin normaalit lampputykit vetävät ainakin allekirjoittaneella pitemmän korren. Jos sittenkin Epson 9400, vaikka omat ongelmansa siinäkin on...
Itse olen siinä käsityksessä että laserit himmenee siinä missä lamppuvehkeetkin. Poikkeuksena tietty että lasereilla se 50% himmeneminen vaatii että valolähdettä on käytetty 50% arvioidusta elinajasta joka on abouttirallaa joku ~10 000 tuntia. Lampuilla se taitaa huidella siinä ~2000 -3000 tunnissa. Mutta laseria on vaikea uusia .. maksanee about saman mitä koko tykki.
Tämä olikin hyvä tieto ja tekee kyllä laser-tykit tv:n korvaajina suorastaan huonoiksi vaihtoehdoiksi koska polttimot ovat lopulta tosi edullisia ja 15000h tykilläkin on tarvittaessa se 100% kirkkaus taas käytössä.
JVC:n vanhemmilla tykeillä (X30 ja X35) ei koskaan päässyt yli 2500h etteikö lamppu olisi ollut jo vaihdon tarpeessa. X30:n toinen alkuperäinen lamppu himmeni 1340h kohdalla niin paljon, että se oli pakko vaihtaa uuteen. Kiinan tuikku kesti siinä ~700h, jonka jälkeen tykistä hajosi ballasti. Näkee nyt sitten miten hyvin Epsonissa riittää valoteho, kun lamppuun kertyy tunteja.