Halvin hinta/laatu- suhteeltaan hyvä projektori hakusessa

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana johniemi, 11.11.2017.

  1. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 441
    Saadut tykkäykset:
    1 438
    Alr/clr-kankaalla tilanne on huomattavan erilainen. Nykyiset kankaat ovat keskenään melko samanlaisia, kunhan vain ostaa kankaan tunnetulta valmistajalta. Gain hieman vaihtelee, mutta yleisin lienee siinä 0.6, kuten itselläkin.
    Vastaavan taulukon voisi sinänsä helposti tehdä myös alr/clr-kankaille. Ehkäpä joku onkin.

    Lähinnä vain tarkoitus oli tuoda esille se, että nykyään on monenlaista tykkiä ja kangasta ja yksi ohje ei suoraan käy kaikille. Tuon taulukon mukaan oma tykki-kangas -kombo kävisi vain pimeäkatseluun, kun todellisuudessa menee helposti tuohon medium ambient light -kategoriaan. Nytkin on olohuoneessa lamppu päällä, vieressä sälekaihtimellinen ikkuna kaihtimet puoliksi auki käännettynä ja eteisestä tulee valoa suoraan kankaalle. Formuloita katson ja todella hienosti näkyy. Ei mitään jakoja olisi ollut JVC ja perinteinen kangas -kombolla.
     
  2. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 441
    Saadut tykkäykset:
    1 438
    Jokaisella laser ust dlp -tykillä, mitä meikällä on ollut, on ollut tuota jonkin verran. Yhdessäkään ei niin paljoa, että se häiritsisi ja käytännössä vain valkoisessa kuvassa nytkin huomaa. Toki netissä on ollut joillakin tuota enemmänkin.
    Ongelmaksi asti ei omissa tykeissä tuo siis ole ollut. Mutta valitettavasti ihan kokonaan eroon ei ole päästy.

    Ei suoraan optiikastakaan kiinni näytä olevan, koska Awolissa, jossa oli parempi optiikka ja tarkempi kuva, oli tuota hiukan enemmän. Mutta ei siinäkään niin, että käytännön katselussa olisi huomannut.
     
  3. noeikujoo

    noeikujoo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 954
    Saadut tykkäykset:
    185
    Moni kotiteatteriharrastaja todennäköisesti pimentää huoneen ja katsoo elokuvansa säkkipimeässä, jolloin ALR/CLR kankaan hyöty on vähäisempi. Silloin mennään kirkkauden suhteen "Good For Dark room" -kategoriaan. UST tykki+ALR kangas hankitaankin monesti telkkarin korvaajaksi, jolloin katselu tapahtuu usein hämärässä valaistuksessa ja silloin on helpompaa säätää huoneen valaistus sellaiseksi, että kuvaa on miellyttävä katsoa. Jos joskus haluaa kuitenkin katsoa leffoja pimeässä huoneessa, silloin riittää, että valotehoa saadaan saadaan pimeän huoneen vaatima minimimäärä.
     
    nepa tykkää tästä.
  4. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 441
    Saadut tykkäykset:
    1 438
    Toki itsekin leffat nautiskelen pimeässä, jolloin 75 nittiä ja 0.6 gainin kankaan tuoma parempi musta ovat molemmat oikein hyviä.
    Kunhan vain lähinnä halusin kommentoida, jotta joku jolla ei ole kokemusta ust-tykeistä ja alr/clr-kankaista ei saa sellaista kuvaa, että tykittely olisi vain pimeässä tapahtuvaa hommaa ellei sitten ole jotain tosi kirkasta vekotinta. Kuten taulukosta voisi päätellä.

    Omalla yhdistelmällä pimeäkatselun lisäksi myös päiväkatselu onnistuu oikein hyvin.

    Pimeäkatselussa alr/clr-kangas tuo myös sen edun, että se parantaa myös silloin mustan tasoa, koska kankaalta seinien kautta takaisin kankaalle heijastuva valo heijastuu pois päin katselijasta. Eli parantaa mustaa myös pimeässä huoneessa. Teoriassa vasta, kun teatteri on seiniä ja kattoa myöten vuorattu hyvällä mattakankaalla, poistuu myös clr-kankaan tuoma etu. Käytännössä asiaan vaikuttaa moni juttu, kuten vaikkapa tykin mustan taso. Jos se on kovinkin harmaa, niin ei sitä verhoilla vuoratulla huoneella kovin paljoa paremmaksi saa.

    Pikaisella googletuksella löytyi tällainen video
    Lähinnä niille ehkä tuo on hyvä video, jotka eivät vielä ole asiaan perehtyneet. Video tuo hyvin esille noiden alr/clr-kankaiden hyviä ja huonoja puolia. Huonoissa puolissa lähinnä tuo kirkkauden pieneneminen pimeässä. Tietenkin riippuu tykistä, että onko se ongelma.
    Vaikka tuossa videossa näyttääkin siltä, että clr-kankaalla tumman pään yksityiskohdat katoavat pimeäkatselussa, niin tietenkään noin ei oikeasti ole. Tykki pitää tietenkin säätää oikein kullekin kankaalle.
     
    noeikujoo tykkää tästä.
  5. latexii

    latexii Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 215
    Saadut tykkäykset:
    614
    Tässä vielä miten vaikuttaa kun tykki pystyy ihan kelpoon mustaan ja tilan pinnat vedetään mustaksi.
     
    noeikujoo ja nepa tykkäävät tästä.
  6. noeikujoo

    noeikujoo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 954
    Saadut tykkäykset:
    185
    Tosiaan tuo 16-26 ftL kirkkaus on vain elokuvainsinöörien suositus elokuvateattereihin mitattuna valkokankaalta ilman filmiä täydellä aukolla:
    Aiemmassa viestissä ollut taulukko suositelluista kirkkauksista on muistaakseni projetoscreen.com tekemä: https://www.projectorscreen.com/what-are-foot-lamberts-and-why-do-i-care.html

    Mielestäni kannattaa myös miettiä, miksi ylipäätään ostaa videotykin ja mikä sen pääasiallinen käyttötarkoitus on. Mikäli videotykillä haetaan leffateatterimaista kokemusta, niin silloin minusta elokuvat tulisi katsoa pimennetyssä huoneessa. Pelaaminen, urheilun tai hömppäohjelmien katselu taas onnistuu paremmin telkkarilla.

    Mielestäni se latistaa elokuvanautintoa, jos valkokankaan ympärillä on vaaleat seinät ja videotykin kuva heijastuu tauluista yms. esineistä katselupaikalle. Akustisesti läpinäkyvä valkokangas mahdollistaa myös kaiuttimien piilottamisen valkokankaan taakse. Tuon linkin takana onkin mielestäni hyvä pointti:
    Jokainenhan toki rakentaa teatterinsa niin kuin itse haluaa omat käyttötarpeensa huomioiden.
     
  7. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 441
    Saadut tykkäykset:
    1 438
    Juu, noinhan se on. Jos olisi mahdollista rakentaa täysin dedikoitu leffahuone ilman kompromisseja, niin leffahuoneesta tulisi pimeä ja verhottu kauttaaltaan ja sinne ostaisin JVC:n laser-tykin. Mutta, kun ei kumpaakaan ole, niin jotain kompromisseja pitää tehdä.
    Ja toisaalta telkkarin korvaaminen ust-tykillä on myös ihan hauska juttu. Näkee kaikki ohjelmat isolta screeniltä ilman, että pitää aina olla verhoja vetämässä ikkunoiden eteen yms.

    Itsellä on tarkoitus rakennella huoneeseen jonkinlainen näppärä verhosysteemi, jolla saa suht nopeasti huoneeseen joka puolelle verhot. Myös tuohon samalle seinälle, jossa kangas on. Verhotkin on jo valittuna, mutta ei vielä tilattuna.
    Voi sitten leffailtaa varten vetäistä seinät tummiksi. Kattokin pitäisi vielä saada tummaksi, ainakin tykin läheltä. Joten hommaa tuossa on, mutta varmasti vaivan arvoista.

    Toisaalta, jos mietitään kompromissitilannetta, mikä aika monella on. Eli sitä, että tykki hankitaan olohuoneeseen, jota ei ole mahdollista pimentää ja/tai seiniä verhoilla kokonaan, niin melkein suosittelisin ust ja clr -komboa. Tuo kangas kuitenkin parantaa mustaa paljon enemmän kuin mikään pelkkä ikkunoiden peittäminen verhoilla, jos huoneessa muuten on valkoiset seinät.

    Kun noita satatuumaisia töllöjäkin tulee jo joka tuutista, niin menee ihan mielenkiintoiseksi myös tykkimarkkinat. Ust-tykit ovat selkeästi enemmän televisioiden korvaajia (toki kelpaavat myös dedikoituun teatteriin) ja perinteiset tykit jäävät sitten ehkä enemmän tykkiharrastajien hommaksi.
     
    noeikujoo tykkää tästä.
  8. spaguman2

    spaguman2 Tunnettu käyttäjä

    Liittynyt:
    25.10.2012
    Viestejä:
    412
    Saadut tykkäykset:
    98
    JVC NZ laser sarjan ja NP5 tullut uusi Firmware ei käyttäjien mielestä ole ihan täydellinen, toki hdr:n tullut parannusta mutta liukuvana säädettävä kirkkaus nostaa tuulettimen jo 46/100 kohdalla highmodeen. Ennen firmwarea kirkkaus säädettiin pykälittäin 3 eri tasossa , jossa ylin oli highmode. Yleensä ei tule käytettyä highmodea tykissä (N5), koska se haittaa katselua eli on liian äänekäs. Tiedä sitten miten tuo 46/100 kirkkaus vertautuu nykytykin low lamp modeen. Edelleen kuitenkin päivitys NZ sarjaan kiinnostaa vaikka se olisi vähän tyhmää. Kuitenkin eroa ei ole paljon, lähinnä valonlähde ja hdmi 2.1 ja 120 hz peleille. Pitää varmaan jäädä odottamaan seuraavaa sarjaa. Olisiko siinä hinta alhaisempi kun noita isoja tv:ta saa jo edulliseen hintaan.
     
  9. noeikujoo

    noeikujoo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 954
    Saadut tykkäykset:
    185
    Omasta N5:sta irtosi lampun high modella 140 nittiä 86" kuvalla 0,8 gainin kankaalta cinema-asetuksella. Low modella kirkkaus tippui 99 nittiin, eli tuosta päätellen low modella saadaan 70% high moden valotehosta. Sitä vaan ei voi tietää, miten lineaarisesti kirkkaussäätö noissa NZ-sarjan tykeissä toimii. Itse olen käyttänyt N5:sta lampun low modella ja monesti olen ihmetellyt, miten kirkkaan kuvan silläkin saa kankaalle hyvin pimennetyssä tilassa. Eipä kirkasta kuvaa oikeian saa kankaalle ilman tehokasta valonlähdettä, joka vaatii tehokkaan jäähdytyksen. JVC:n tykeissäkin melutaso on lisääntynyt valotehon lisääntyessä. X30 oli lampun low modella lähes ääntön. X35 oli jo äänekkäämpi, mutta selvästi hiljaisempi kuin N5. Jos hankin joskus JVC:n NZ-sarjan laser tykin, niin sitten varmaan teen takaseinään reiän, laitan siihen ikkunan ja asennan tykin makuuhuoneen puolelle hyllylle, niin ei tuulettimien puhinat haittaisi :D
     
  10. latexii

    latexii Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 215
    Saadut tykkäykset:
    614
    https://ideaali.fi/tuote/dreamvision-eos-2-l-4k-projektori/

    ^ Ideaalihan myy noita modattuja JVC:n laitteita. Modattu siis hiljaisemmaksi. Harmi kun noista ei vaan taida olla revikoita missä ois kattavia melumittauksia tehty. Toki noi hinnat on sellaisia mitä en itse tule koskaan maksamaan. Tarvii odotella lasereita isolla tarjous % :lla.
     
    noeikujoo ja nepa tykkäävät tästä.